NAUKA O SLOHU, STYLY A JEJICH ČINITELÉ
styl (sloh) = způsob výstavby jazykového projevu (zahrnuje zpracování obsahu, využití jazykových prostředků a jejich uspořádání)
- jednotící princip jazykového projevu
stylistika = nauka o slohu (výstavba textů, slohové rozvrstvení jazykových prostředků)
– cílem je vytříbený ústní nebo písemný projev
SLOHOTVORNÝ PROCES
- přípravná fáze (invence) vymezení cíle, tématu, sbírání faktů
- uspořádání materiálu (kompozice) třídění materiálu, osnova
- jazykové vyjádření (stylizace) práce s jazykem, vlastní sdělení
- úprava (korektura)
- pronesení nebo napsání
SLOHOTVORNÍ ČINITELÉ
- SUBJEKTIVNÍ
- pohlaví, věk, všeobecné a odborné vzdělání, talent, zájmy, psychický typ, stanovisko autora (vážné X humorné X ironické)
- každý člověk má svůj individuální styl (nejvíce zřetelný v umění – např. Čapkův styl)
- OBJEKTIVNÍ
- zaměření, cíl, funkce projevu, situace, čas, prostředí, monolog X dialog, kontakt mezi autorem a adresátem
FUNKČNÍ STYLY
- Styl prostě sdělovací (= hovorový)
- styl běžné komunikace
- podávání informací, citové a hodnotící postoje
- spontánnost, dialogičnost, soukromý projev, běžná slovní zásoba
ÚTVARY: oznámení, zpráva, jednoduchý popis, prosté vypravování atd.
- Styl odborný
- styl věcné komunikace
- 3 druhy: vědecký, prakticky odborný, popularizační
- sdělení odborných poznatků
- požadavky na: věcnou správnost a objektivnost, obsahovou úplnost, přehlednost, přesnost, věcnost a jednoznačnost
- spisovný jazyk, termíny, odborná pojmenování
ÚTVARY: výklad, odborný článek, stať, přednáška, debata, odborný popis, referát, kritika
- Styl administrativní (= úřední, jednací)
- styl informativní a věcné komunikace
- v úředním styku jednotlivců a organizací
- připravený projev (většinou psaný), přesné vyjadřování, spisovná čeština
ÚTVARY: OZNAMOVACÍ (objednávka, zpráva, oznámení…)
DOKUMENTÁRNÍ (zápis, protokol, smlouva, potvrzení…)
HESLOVÉ (dotazník, formulář…)
STYK JEDNOTLIVCE A ORGANIZACE (životopis, úřední dopis…)
- Styl publicistický
- styl věcné komunikace
- styl novin, časopisů a hromadných sdělovacích prostředků a styl řečnických projevů (soudní řeč, kázání, proslov)
- cílem je poučení, vzdělávání a informace, přesvědčování
POŽADAVKY: aktuálnost, pravdivost, přístupnost, srozumitelnost, působivost, originalita, stručnost
- mluvený (řečnické projevy, rozhlas. a tel. zpravodajství) i psaný (denní tisk, časopisy) projev
- jazyk spisovný (knižní i hovorový)
- využívají se: automatizované prostředky (=ustálené výrazy)
publicistická frazeologie
aktualizované prostředky (=nové, neobvyklé výrazy)
obrazná pojmenování nepřímá
ÚTVARY: INFORMAČNÍ (oznámení, inzerát, plakát…)
ÚVAHOVÉ (úvodník, komentář, recenze, pamflet…)
UMĚLECKÉ (fejeton, sloupek, glosa, črta, soudnička…)
V DIALOGIZOVANÉ PODOBĚ (interview)
- Styl umělecký
- styl literární komunikace (básní, prózy i dramatu)
- esteticky sdělná funkce, vše má vyvolat intenzivní citový prožitek
- emocionálnost, subjektivnost
- významová mnohoznačnost a zvláštní kompoziční postupy (retrospektiva, prolínání témat)
- jazyk spisovný i ostatní útvary jazyka (poetismy, archaismy, neologismy, metafory, alegorie, personifikace, citově zabarvená slova…)
ÚTVARY: vypravování, báseň, epos, píseň, povídka, román, novela, báje, tragédie, komedie, pohádka