Náboženství – hebrejská bible
Náboženství je kolébkou kultury
Hebrejské náboženství– kvalitativní skok v dějinách náboženství, ačkoli monoteismus je pravděpodobně staršího data, je to myšlenka výlučnosti Boha!Hebrejský Bůh není služebník lidských tužeb a přání!- je to Bůh pravdy a milosrdenství, na rozdíl od antických Bohů.
Bůh Jahve vs. Baale– užijme si, množme se, užívejme pokladů, dovede si udělat legraci i z vlastního náboženství, reflektovat samo sebe, uvažovat o sobě samém
Relativizace náboženství– vztah k bohu se projevuje ve vztahu k bližnímu a tento vztah je mnohem důležitější než nějaký ceremoniál
Jahve je nemanipulovatelný, odmítá magii a prosby k bohu- žádné amulety a křižování (rozdíl: řecké náboženství a myšlení se ptá na podstatu-substanci; hebrejské náboženství a myšlení se ptá na sloveso „jsem, který jsem“), ( Hebrejec má vztah k hmotě: a) úcta k hmotě, b) úcta k manuální práci, c) silné sociální cítění- Jahve se ujímá sirotků, d)kladný vztah k sexualitě)
„Bůh se stále děje“- je nezpředmětnitelný, proto to sloveso, nemůžeme mít sošku, obraz nebo jméno
„Bůh se děje skrze své slovo“-pokud ho chce Hebrejec dokázat pak mluví o jeho výzvách a poselstvích
ČLOVĚK JE ODSOUZEN K EXISTENCI– bůh jej k tomu vyzývá; když sena něco vykašlu a pak jdu a zkusím to znovu, je v tom z hebrejského hlediska chápán vliv, výzva, poselství boha vs. Ateista- nový pokus je intervence MÉHO vědomí
RELIGIONISTA vs. TEOLOG
- Nabízí se otázka, jak dalece je možná objektivita
- Teolog se nemusí objektivitou zabývat- mluví ve prospěch křesťanské víry
- Religionista vykládá náboženství jako lidský jev lidských dějin, člověk vždy prostupuje náboženství (transcendentuje)
PŘEHLED HEBREJKÝCH DĚJIN
- Historický fakt z dějin Izraele je postava krále Davida- kolem roku 1000, někdy i dřív, 1100- AMFIKTIONYE-a co desatero a vyvedení z Egypta?- kritická historiografie je na místě
- Jahve nás vyvedl z Egypta…ale KDO stvořil svět?- temnotu nerozetnul Marduk (Babyloňané), ale Jahve- jakoby si tu legendu od Babyloňanů vypůjčil
- Hospodin sebral východní vítr, oddělil světlo od tmy a souš od moře- to samé mají Babyloňané, ale přesvědčuji- rozetnul „temnotu“ jako obludu chaosu babylonskou
- Nebo: ráj- Adam a Eva vs. Baylonský mýtus- lidé dělali rámus a proto na nepřišla potopa
- Kapitoly knihy Genesis jsou velmi mladé! Vs. Vyvedení z Egypta Mojžíšem je patrně nejstarší- svátek Pascha
- Kde jsou pevné body dějin?- 3 souběžné látky: a)tradice o vyvedení z Egypta, b)tradice o povolání Abrahama, c) tradice o desateru
- Dříve samostatně, tradovány ústně- základní látky politické izraelské identity
- Vyjití z nesvobody je společenský archetyp- i v dalších kulturách- černoši „jednou budem dál“
- I kmeny, které si Exodus nevyprávěly, pouze příběh Abrahámův- o praotci, Izákovi
- Tradice, že Jahve s námi uzavřel smlouvu. -DESATERO- (možné!- snaha o spojení prvních dvou tradic)- doba Jozua následuje,Jozue říká- my vzýváme Jahveho
- Důležité: Izraelité ještě pro Jahveho neznají, nepoužívají titul bůh
- Pozdější titul pro boha- Elohím (znamenají Bohové)
- Proto pozdější HENOTHEISMUS- Jahve je mocnější, Jahve je „bohové“- Jahve je mezi bohy, ale je mocnější
- Jahve je pravý Bůh– je sice jedním z Bohů,ale je mocnější
- Jahve je Elohím, zatímco ostatní bohové jsou modly
- Exkluzivní monoteismus– Jahve je od počátku jediný pravý Bůh, není jen pánem našeho společenství, ale univerzálním pánem celého světa- v této fázi už se mu může a musí připsat stvoření světa
- Izraelské náboženství je ukázkou tisíciletého pohybu tradic- tzn. Trochu ateistická myšlenka vývoje v lidských myslích
- Starověký člověk nebyl deformován obrovským spektrem informací- důležitých informací nebylo tolik
- Dnes už nemáme takovou ochotu udržet a předat info ústně- můžeme si to následně přeci přečíst
- To znamená, že informace, které jsou v Bibli nemusely být zas až tak důležité či až apokalyptické, resp. By nám nepřipadaly důležité z dnešního hlediska: „to, co vnímal kdysi člověk celý život, my dnes stihneme za jeden den.“
Hebrejské knihy:
- Dějepravné– vyprávějí děj, (není to typu našeho dějepisu), fakta jsou proložena mytologií- Exodus, Genesis…
- Vyučující– „mudrosloví“, žalmy, kázání, různé rady, napomenutí
- Prorocké– „velcí a malí“ proroci, společná kritika krále a lidu z pozice proroka
Proroci: nejsou předpovídači budoucnosti, mluví do situace Izraele, připomínky mravního náboje, náboženské proklínání- náboženský synkretizmus, smilstvo. Je typem neúplatného žurnalisty.
Proč je Jahve tak výlučný?– „Nebudeš míti jiného Boha.“- zde je vidět životní koncepce v podobě činění pravdy a milosrdenství (Řek pravdu poznává; Baale- užijme si, pomějme se na světě). Ty koncepce se nedají míchat dohromady.- to je možný a pravděpodobný základ antisemitismu
- Judaismus nepřináší žádnou náboženskou útěchu, náboženský výklad k utrpení- přesto pomoc v utrpení (třeba Ježíš)
ROZHOVOR RŮZNÝCH TEOLOGICKÝCH KONCEPCÍ UVNITŘ BIBLE
- Utrpení a smrt je božím trestem, když někdo trpí, Pánbůh ví, proč to na něj poslal
- Utrpení není od Boha- i Ježíš- proč by odstraňoval utrpení, kdyby bylo od Boha
- Odkud je zlo?
- Jak to že bezbožníkovi se daří a spravedlivý trpí?
- Hebrejská Bible nabízí několik odpovědí- tzn. hebrejská bible je dialogem těchto odpovědí, konceptů, pojetí společnosti
- Zlo je od člověka, nikoli od Boha- člověk je svobodný, může si dělat, co se mu zlíbí, není uvázán na provázku, to vede k různým hříchům, člověk má podobu hada, zlo jako projev lidské svévole- kdo chce poslouchat svou vůli a ne vůli boží
- Zlo je nástroj výchovy v boží ruce- aby mohl Bůh lidstvo vychovávat, podrobuje ho zkouškám a také trestů za prohřešky
- Existuje i jakýsi ďábel, z božího dopuštění může jakýmkoli způsobem jednat, Bůh vychází z více postav; Bible není jednotná kniha- obsahuje spoustu názorů, pojetí, hledisek
Důležitým termínem je termín VYVOLENÍ– Židé, to jsou ti vyvolení, ti ostatní jsou povl- to provokovalo od počátku k antisemitizmu; způsobilo to obrovskou dezinterpretaci- zbožný Žid ví, že vyvolený znamená vyvolený k poslání životního postoje, ne k nadřazenosti
POŽEHNÁNÍ– hojnost jídla, potomků a aby se člověku dobře dařilo, když bude poslouchat Jahveho; abys byl požehnán, aby ses stal požehnaným
Dělení hebrejských knih z pozice Hebrejce:
- Tora- 5 knih Mojžíšových
- Proroci- naše dějepravné knihy
- Spisy- knihy prorocké
Hebrejská Bible tvoří Kánon hebrejské literatury- knížek bylo daleko více!, některé byly ale už na hraně- nesly část hebrejského náboženství, ale s sebou i sklony k náboženskému synkretizmu
- Nutnost definovat vlastní (izraelská identita)
- Vzniká kanonizace hebrejských knih- rok 190 př.n.l., 130 př.n.l.- spis Chvála otců- snaha upevnit Židy v jejich identitě, vyjmenování základních knih hebrejské Bible, chvále ze sestavení zmíněného souboru
- Na žádost ptolemaiovského panovníka začali Židé překládat texty do řečtiny, byli rozptýleni po Babylonském zajetí
- Proto v řeckém překladu najdeme asi o 6 knih více, lidé už načichli řečtinou, helénistickým světem, nepřipadaly jim některé knížky smíšené, napůl židovské
- Hieronymus Bosch přeložil Bibli do latiny
MÝTUS JAKO ZOČIVIDNĚNÍ EXISTENCIÁLNÍHO PROŽITKU
- Účel života není plnění všech předpokladů, předpisů Tory, ale musí přijít prozření (očištění)- život se musí žít, musí se plnit účely lidství, chovat se jako řádný člověk
- Vzkříšení-zrození s novým poznáním, pravdou a nadějí (mýtem nemůžeme hlásit otázku, zda se to stalo nebo ne, ale: JAKÉ POCHOPENÍ LIDSKÉ EXISTENCE MÝTUS PŘINÁŠÍ:to znamená, že jeskyně s odvaleným kamenem nemusela nikdy existovat)
- mýtus je zobjektivnění, objektivizuje existenciální prožitky, aby dokázal jejich platnost
- mýtus tím zakazuje pochybnost a stává se, alespoň pro starověkého člověka argumentem
EXISTENCIONALIZMUS
- to jsou otázky, které stojí a zároveň upadají s mou existencí (Bůh, člověk, život, láska)
- mýtus- to je pokus toto existenciální vyznání předvést (existuje- li láska, zda není život jen náhoda apod.)
- „stvořil zem v 6-ti dnech“- první mýtus Bible je základem evropského vnímání světa- deklaruje totiž lineární vnímání času (1,2,3)
- Dříve bylo pojetí času cyklické, ale ne do kolečka, ale do spirály
- Život jde od někudy někam- z bodu A do bodu B- to je základní antropologická konstanta evropského světa (východ je jiný!!!)
- (problém hladu v Indii není ekonomický, ale náboženský- stojí si za tím, že vše, co bylo, tu zase bude- z toho vyplývá, že: je zbytečné usilovat o nějaký vývoj, pokrok- proto my v Evropě plánujeme, budujeme, spěcháme, stresujeme se- to Ind nezná, je nad tím: evropský kulturní vzorec:s tím se objevuje problém multikulturality
- POSTMODERNA- otázka po smyslu je zde bezpředmětná (rozpor generací: „musí z tebe něco být“- „já si chci užívat, nechci se zdokonalovat, nechci směřovat k nějakému cíli“= zde se blížíme k určité cykličnosti)
- Mýtus o stvoření jakoby vycházel z mýtu o vyvedení z Izraele (rozestoupení vody, metaforika souše, kde je možné „znovu“ začít)
DEMITOLOGIZACE-začíná už v Bibli
MÝTUS O STVOŘENÍ
- (hebrejský)
- Verš v knize Genesis
- „Bůh stvořil člověka, aby byl obrazem božím“
- Člověk je eikon-ikona a homoioma- do latiny imago-obraz a similitodo-podobnost
- Člověk v sobě nese boží obraz, boží jiskru a podobnost
- Hříchem pozbyl člověk boží podobnosti
- Antropocentrismus-celá příroda, vše živé je tu pro člověka, člověk je protilehlý přírodě, vydělený vs. Naproti tomu třeba hinduismus, kde je člověk součástí přírody; člověk má být mravná a uvědomělá bytost, člověk by se měl umět o přírodu postarat
- Imago-člověk je schopen svobodného a svrchovaného rozhodnutí
- 2 pojetí:
- Je člověk součástí přírody nebo stojí mimo ni?
- = celá evropská civilizace vyrostla na podmanění přírody
- = člověk je schopen svobodného rozhodnutí
- =člověk je schopen komunikace (korespondence s Bohem)
- =člověk je odpovědnou bytostí- ve smyslu odpověděl na otázku, jakou jsem dal „stvořil muže a ženu“,kladný vztah k sexualitě „a bůh jim řekl, ploďte a množte se“ (tvrzení, že hřích se předává sexem je ale mnohem pozdější)
- Od 2. Kapitoly Genesis začíná 2. Verze:
- =“člověk je prach ze země“- nejdříve záplava, pak hned člověk, teprve pro něj stvořena zahrada, pokrmy
- = kladný vztah k práci, život se prací rukou je čest