Literatura doby husitské a doby jejího doznívání
Předchůdci Husovi
Ve 2. polovině 14. století roste počet těch, kteří kritizují rozpory v církvi a hledají cestu k nápravě. Volají po návratu církve k chudobě a po obnovení mravního řádu ve společnosti. Za základ křesťanství považují Bibli. Na české reformátory zapůsobili především:
John Wycliffe
kritizoval hromadění majetku církví
Konrád Waldhauser
kázal německy v Týnském chrámu, vyzýval bohaté, aby se dobrovolně vzdali svého bohatství a navrátili se k chudobě.
Jan Milíč z Kroměříže
první český kazatel ???otec české reformace??
DÍLO: Knížka o antikristovi (Karel IV.)
Matěj z Janova
pod vlivem Milíče a Waldhausera
DÍLO: Pravidla Starého a Nového zákona ? popisuje rozdíl mezi pravých a falešným křesťanstvím (pravé ? podle zásad Bible, falešné ? současný život církve)
Tomáš Štítný ze Štítného
chudší šlechtic, laik
usiloval o harmonizaci společnosti
DÍLO: Knížky šestery o obecných věcech křesťanských – vykládá zásady křesť. života
Řeči besední ? formou dialogů autor vysvětluje teologické pojmy
Jan Hus (1371 ? 1415)
pochází z Husince u Prachatic
vystudoval artistickou fakultu a stal se mistrem svobodných umění, později bohosloví, r. 1400 vysvěcen na kněze
kázal v Betlémské kapli (od r. 1402)
jeho kázání byla útočná, kritizoval církevní hodnostáře, měšťany, němce
po vydání Dekretu kutnohorského (1409) zvolen rektorem UK
r. 1410 probíhá veřejné pálení Wicleffových knih ? protest Husa ? poslán do klatby
r. 1412 opustil Prahu ? Krakovec ? Kozí Hrádek ? zde veřejně kázal
r. 1414 povolán na koncil v Kostnici
6.7. 1415 upálen
DÍLO: Quodlibet (1411)
De eclessia ? O církvi (1413)
??papeže, který se neřídí Biblí, věřící nemusí poslouchat??
Výklad Viery, Desatera a Páteře (1412)
motlitby a jejich výklad
o mravech a kritika společnosti, která je nedodržuje
Knížky o svatokupectví
kritizuje jakým způsobem získává církev peníze, předávání odpustků
Postila aneb výklad svatých čtení nedělních (1413)
sborník kázání určený pro čtení
postila ? z lat. ? po oněch slovech tj. po evangeliu (jeho výklad)
O českém pravopise
zavedl diakritická znaménka, odstranil spřežky
Listy z Kostnice
vyzýval, aby lidé dodržovali Bibli atd.
Husitská literatura
se označuje literatura v době husitské revoluce (1419 – 1436). Tato literatura doznívá za vlády Jiřího z Poděbrad. V této době dochází ke snížení témat. Objevuje se věroučná (duchovní) literatura ? kázání, traktáty, postily?
Rozvíjí se duchovní píseň ? Ktož jsú boží bojovníci.
sbírky husitských písní Jistebnický kancionál
Roudnický kodex
satiry a polemiky se objevují v menší míře:
Budyšínský rukopis (1420)
2 části: Žaloba koruny české
Porok koruny české ? skladba Hádání Prahy s Kutnou Horou
(Praha ? symbol husitství, KH- symbol katolické strany )
kroniky: Vavřinec z Březové : Husitská kronika (1414-1422)
rozvíjí se odborná próza : Křišťan z Prachatic ? lékařské knížky
Jan Žižka : Žižkův vojenský řád
Doznívání husitství
Petr Chelčický (1390- 1460)
pochází z Chelčic u Vodňan
vzdělával se sám
zakladatel Jednoty bratrské(vznik v 50.letech 15.stol. v Kunvaldu a Žamberka jako lidová sekta)
zdůrazňují: žít skromně, v pokoře, odmítli účast v úřadech, ve vojsku
hlavní postava ? Řehoř Krajčí, členové ? Jan Blahoslav, J.A.Komenský
literárně tvořil od r. 1420
DÍLO: O boji duchovním
lidé nesmějí bojovat zbraněmi, ale duchem a slovy
O trojiem lidu řeč
zamýšlí se nad rozdělením společnosti ? šlechta, duchovenstvo, poddaní
odmítá majetkové rozdělení ? požaduje rovnost
Siet viery pravé
alegorický obraz společnosti ? síť = víra, do ní se chytí 2 velryby ? šlechta a duchovenstvo ? trhají síť svými skutky
Postila
Zábavná literatura ? cestopisy
Václav Šašek z Bířkova : Z Čech až na konec světa
o cestě českého poselstva po západní a jižní Evropě.