Kritický realismus, přehled evropské literatury
způsoby zobrazení skutečnosti v malířství a literatuře: realisticky (podle pravdy) nebo nerealisticky (tak jak to vnímáme a přetváříme)
1850-1900
u nás Neruda, Světlá, Arbes, Hálek (Májovci)
doba klidu ve společnosti, významné vědecké objevy
ZÁSADY:
přesně a všestranně studovat člověka a život
podat co nejvěrnější obraz skutečnosti
zobrazovat objektivně, jakoby nezúčastněně (užití er-formy, nahlíží do myslí lidí, chová se jako vševědoucí vypravěč)
zajímá se o typický život a typické problémy
dílo zobrazuje pravdivě
charakter hrdiny je určen dobou, společností ve které žije, okolnostmi, které prožije, dědičnými znaky
pravdivost neznamená, že píše o věcech, které se skutečně staly, vybírá si určité typy chování a na tom postaví příběh
literatura se zaměřuje na současnost
pokud se objeví historická próza, tak jen tehdy, když vychází z reálných dokumentů
když chce autor věrně zachytit prostředí, musí tomu podřídit i jazyk (nářečí, slang, hovorové výrazy, stavba vět)
v literatiře náměty v té době považované za skandální
knihy jsou značně rozsáhlé, vévodí próza
FILOZOFICKÉ PŘEDPOKLADY REALISMU:
od druhé poloviny 19. století rozmach přírodních a technických věd. Darwinova evoluční teorie, Pasteurovy lékařské objevy, vynález dynama, rozvoj železnic, vzestup průmyslové výroby- to všechno naplnilo lidstvo důvěrou v rozum a smyslové vnímání a poznání, ve spolehlivost exaktních věd a přírodních experimentů.
francouzský filozof August Comte (1798-1857) zavedl pozitivní filozofii (jen to je skutečnost, co lze dokázat pozitivně, tj. smyly a zkušeností)
nauka o společnosti- sociologie
spisovatelé chtěli podrobně studovat společnost
1) F R A N C I E:
Honoré de Balzac: (1799-1850), robustní, mladý venkovan, který přišel do Paříže, nikoli aby studoval práva, jak si přál jeho otec, ale aby si dobyl slávu spisovatele, stal se románovým kronikářem měšťanstva. Stále jej pronásledovaly dluhy, unikal před věřiteli, pracoval po nocích. Mnoho nadějí vložil do sňatku s polskou šlechtičnou, ale brzy po svatbě zemřel. Své rozsáhlé dílo, které označil jako LIDSKOU KOMEDII, napsal pro vystižení dvou společenských epoch, aristokratického feudalismu a měšťanského kapitalismu. Sám Balzac rozdělil Lidskou komedii do tří částí:
Studie mravů (nejpočetnější a nejvýznamnější romány)
Studie filozofické
Studie analytické
>>OTEC GORIOT, 1835, starý prodavač nudlí, vše odkázal dcerám, díky věnu je výhodně provdal, je nemocný, dožívá v penzionu, dcery se za něj stydí, chodí za ním tajně a jen když potřebují peníze
>>ZTRACENÉ ILUZE, 1837-1843, Luciene je vesnický básník toužící po slávě, dává se na cestu žurnalistiky, má úspěchy a nakonec padá do léčky, kterou mu připravili nepřátelé. Vynálezce David Léchard je rozvážný, jeho vynálezu využije zámožný podnikatel a on je nakonec rád, že si zachránil holý život.
>>LESK A BÍDA KURTIZÁN, 1838-1847, 4 díly, Luciene z předchozího díla se naučil ?umění žít?. Žene se ale za společenským životem. Na jeho povahu doplácí i milenka Ester – kurtizána. Lucien končí ve vězení sebevraždou.
>>EVŽENIE GRANDETOVÁ, 1834, je zdeptaná svou rodinou, hlavně lakomým otcem (ten odměřuje rodině jídlo, šetří na lékaři). Je zamilovaná do svého bratrance, ale otec sňatek nepovolí. Zůstane sama, zdědí obrovský majetek, je žádanou partií, muž si ji vezme pro peníze – hořkost, smutek. Tématem je kritika společnosti, která se stará jen o peníze.
Stendhal: (1783-1842), viz romantismus ve Francii
>>ČERVENÝ A ČERNÝ, 1830, záminkou pro napsání byla skutečná událost (poprava muže, který sváděl ženy). Červená – barva revoluce, černá je barvou pro měšťanskou vrstvu a přízemnost. Syn venkovského tesaře Julien Sorel chce v životě dosáhnout vynikajícího postavení. Stane se vychovatelem u pana de Rénal (starosta), svede jeho ženu, poté rodinu opouští a vstoupí do semináře, chce působit zbožně, naučí se zpaměti Bibli. Dostane se do rodiny markýze de la Mole, získá si jeho důvěru, vede mu účetnictví, snaží se zalíbit jeho dceři Mathildě, přemluví ji, aby s ním utekla. Rodiče nakonec svolí, aby se vzali, protože spolu čekají dítě. Paní de Rénal se svěří se vším zpovědníkovi, ten ji přemnluví, aby poslala dopis panu de la Mole. Julien jde paní de Rénal zastřelit do kostela, ale jen ji postřelí. Je ve vězení, chodí za ním Mathilda i paní de Rénal. Juliena popraví, šílená Mathilda veze pohřbít jeho hlavu a paní de Rénal žalem umírá.
Alexander Dumas ml.: (1824-1895)
>>DÁMA S KAMÉLIEMI, próza i drama (obě verze), retrospektivní pohled, rozhovor u hrobu krásné Markéty, pláče tam muž. Ona byla kurtizána (prostitutka v lepší společnosti), stále nosila květiny (bílé kamélie-mohou k ní přijít, červené-nemohou), seznámí se s ní šlechtic Armand Duval, jeho otec ji navštíví a řekne jí, že svého syna vydědí, pokud ho ona neopustí. Ona to udělá, odmítne se léčit z tuberkulózy a zemře na ni. Zfilmováno.
Gustav Flaubert: (1821-1880), pocházel z lékařské rodiny v Rouenu, nedokončil studia práv, cestoval po Evropě a Severní Africe, odmítal manželství, měl aféry se staršími ženami. Byl nejdokonalejším představitelem realismu ve Francii, byl mistrem ve zobrazení lidských vášní a citových stavů, dovedl analyzovat proces vzniku, růstu a ztráty iluzí. Byl zbaven hmotných starostí (narozdíl od Balzaca) a proto se mohl plně věnovat literatuře.
>>PANÍ BOVARYOVÁ, (1856), psychologicky prokreslený příběh romanticky založené ženy, která nemůže v manželství s venkovským lékařem nalézt uspokojení a životní cíl. Ema chce poznat, zda existuje v životě opravdová vášeň a opojení. Touží po vzrušujícím životě, ale její iluze se vytrácejí. Dostává se do milostných a peněžních dobrodružství a končí sebevraždou. Bovarismus – útěk od skutečnosti k iluzím.
Guy de Maupassant: (1850-1893), šlechtic, ministerský úředník, úspěšný spisovatel, psal povídky a novely (16 svazků).
>>VĚNO, novela, vytváří pocit, že vše šťastně dopadne, ale ženich nakonec uteče s věnem
>>MILÁČEK, (Bel ami-krásný příběh), George Duroya [dyroa] se přejmenuje na George Du Roya, pochází z nižší vrstvy, hledí vysoko, má plán-rád by se dostal do vyšší společnosti. Potká přítele novináře, ten ho spolu se svou ženou naučí psát články do novin, přítel zemře a George si vezme jeho ženu Madelaine (oba jsou úspěšní a ctižádostiví). George má milenku, manželka mu vadí, nechá úředně zjistit, že je mu nevěrná s ministrem, nechá si od ní vyplatit tučné odstupné (je bohatý a svobodný). Chce se dostat do rodiny svého šéfa, svede jejo ženu (je starší a počestná), vyznává jí lásku, nosí jí dárky, po delší době ji získá, musí hrát, že ji miluje. Ve skutečnosti se chce oženit s její dcerou Suzan, unese ji a tím donutí rodiče, aby sňatek povolili, zdědí noviny a majetek, matka s dcerou nemluví, na svatbě se domluví se svou bývalou milenkou, že se budou scházet.
Emile Zola: (1840-1902), narozen v Paříži, po otcově smrti žil v chudobě, vystudoval lyceum, pokoušel se o maturitu, působil jako celní úředník a nakladatelský pracovní, byl tvůrcem naturalismu (dědičnost a prostředí určuje, jaký člověk je, může zdědit geny, které ho předurčují k nějaké odchylce. Pokud je někdo něčím špatným zatížen, pak potomci dědí geny, které je ženou do záhuby.) – experimentální román. Ke konci života se stal bojovníkem v tzv. Dreyfusově aféře, kdy se neohroženě postavil proti militaristům a antisemitistům.
Sepsal 20-svazkový cyklus ROUGON-MACQUARTOVÉ, přírodovědná a sociální studie jedné rodiny za 2. císařství. Buď zobrazuje skutečnost nebo si záměrně vybírá to špatné, člověk je vydán napospas tomu, co v sobě nese.
>>ŠTĚSTÍ ROUGONŮ, 1878, nejstarší představitelka rodu Adélaide Fouqué, provdaná Rougonová, žije s opilcem Macquartem a poslední léta života stráví v blázinci. Nelegitimní potomci Macquartů patří k vrstvě dělnické, mezi oběma vrstvami stojí Mouretové, spříznění s oběma rody sňatky s dcerami Rougonů i Macquartů.
>>ZABIJÁK, 1877, prostředí pařížských krčem, postavy dělníků, zabiják – alkohol
>>GERMINAL, 1885, o životě horníků a jejich stávkovém boji
>>NANA, 1880, život vyšší společnosti i polosvěta
>>LIDSKÁ BESTIE, 1890, drama žárlivosti z železničního prostředí
>>BŘICHO PAŘÍŽE, život v tržnici, zajímal se o dění v noci (nechal se tam zavírat), zajímaly ho hlavně postavy
>>TEREZA RAQUINOVÁ, žije s manželem a tchyní, se svým milencem manžela zabijí (utopí ho), předstírají, že to byla nehoda, ona dělá smutnou, milence si vezme, muž se jim zjevuje, začnou se nenávidět, navzájem se chtějí zabít, nakonec spolu vypijí jed.
2) A n g l i e : méně odvážný než ve Francii, postavy mají nějakou budoucnost
Charles Dickens: (1812-1870), neradostné dětství, otec byl drobný úředníček, ocitl se ve vězení pro dlužníky, kam jej následovala žena i děti. Už ve dvanácti musel Charles vydělávat na živobytí, pracoval v dílně na výrobu leštidel na boty, v ponurém prostředí s hrubými lidmi. Sám se naučil číst, psát, rychlopis-pracoval v novinách jako soudní zpravodaj.
>>STAROŽITNÍKŮV KRÁM, hazardní hráči, hlavní hrdina je starožitník, který propadl kartám, stále si myslí, že vyhraje, přijde o veškerý majetek, spolu s dcerou se protlouká světem, on umí
>>DAVID COPPERFIELD, 1850, autobiografické prvky, vyrůstá bez otce, svou pílí vystuduje práva, vezme si bohatou dívku
>>OLIVER TWIST, 1838, o sirotkovi na cestách, vycházel v novinách na pokračování, sleduje ho od dětství k dospělosti. Byl vychován v sirotčinci, utekl do Londýna, do zlodějské party, byl zatčen při krádeži. Nakonec se zjistí, že je synem jedné bohaté ženy, adoptuje ho rodina, čímž ho zachrání.
3) R u s k o :
Lev Nikolajevič Tolstoj: (1828-1910), pocházel ze šlechtické rodiny, nedokončil práva, zúčastnil se Krymské války, pobýval v zahraničí. Filozof, názory na svět vkládal i do svých knih, byl pacifista (neodporování zlu násilím, prosazování domluvy), život a lidé jsou mravně zkažení, hlavně ve městě, jeho teorie: žít v prostotě, chidobě, pokoře. Zřídil školu, vydal se na cestu vlakem při níž zemřel.
>>VOJNA A MÍR, 1865, 4 díly, historický román, na pozadí probíhající války s Napoleonem, požáru Moskvy, ústupu francouzské armády představuje život soudobé ruské společnosti
>>KREUTZEROVA SONÁTA, 1891, novela, cestující ve vlaku se baví o lásce, věrnosti, manželství. Jeden vypráví o svém manželství, líčí ho jako zípas o prosazení svých zájmů. On svou ženu zabil (hrála na klavír Kreutzerovu sonátu, jeho přítel ji doprovázel na housle, on si z toho odvodil, že jsou milenci – souznění)
>>ANNA KARENINOVÁ, 1873-1877, mladá, vdaná žena má milence (důstojníka Vranského), opouští rodinu i syna. Po letech se vrací, je nešťastná, rodinu rozbíjí, nudí se. Má přítelkyni Kitty, Anin milenec dřív o Kitty usiloval, Anna se zabije skokem pod vlak
>>VZKŘÍŠENÍ, 1899, kníže Nechljudov chce odčinit prohřešek, kterého se dopustil na Kátě Maslovové, doprovází ji na Sibiř (byla nespravedlivě odsouzena k nuceným pracem). Když se Káťa ocitne na svobodě, odmítne jeho nabídku k sňatku, protože pozná, že si ji chce vzít jen ze soucitu, kdežto spoluvězeň Simonson ji opravdově miluje
Fjodor Michajlovič Dostojevskij: (1821-1881), narozen v Moskvě, otec byl vojenským lékařem, vystudoval vojenskou inženýrskou školu v Petrohradě, byl odsouzen k trestu smrti pro účast v hnutí petrašovců, trest změněn na nucené práce a vyhnanství na Sibiř.
>>IDIOT, 1868, hlavní hrdina Lev Myškin, blázen, vrací se ze sanatoria ve Švýcarsku do Ruska, je hodný, milý, vzbuzuje důvěru, lidé se mu svěřují, on toho o nich hodně ví, ve své psychice to nemůže strávit, zhroutí se z toho a je poslán zpět do Švýcarska
>>ZLOČIN A TREST, 1866, Raskolnikov (chudý student) zabije starou lichvářku a její sestru. Nikdo ho nepodezřívá, své názory na vyšetřování publikuje v novinách, komisař ho začne kvůli názorům podezřívat. Raskolnikov si nechce přiznat, že spáchal zločin. Zastává teorii – právo silných jedinců rozhodovat o životě slabých a žít na jejich úkor. Seznámí se s Marmeladovem a jeho dcerou Soňou (prostitutka), svěří se jí s tím, co udělal a ona ho donutí, aby se přiznal. Přijme trest – vyhnanství na Sibiř, Soňa ho tam doprovází.
>>ZÁPISKY Z MRTVÉHO DOMU, 1861
>>BĚSI (BĚSOVÉ), 1871-1872
>>BRATŘI KARAMAZOVOVI, 1879-1880
>>VĚČNÝ MANŽEL, viz Čtenářský deník
4) P o l s k o :
Henryk Sienkiewicz: (1846-1916), psal historická díla, hledal spojení přítomnosti s minulostí (hledal paralely)
>>KŘIŽÁCI, 1897-1900, období válek Poláků proti německým křižákům, na začátku 15. století
>>OHNĚM A MEČEM, 1883-1887, trilogie, líčí boje polských šlechtických magnátů v 17. století proti ukrajinským kozákům a povstání hejtmana Bohdana Chmelnického, díly: Ohněm a mečem, Potopa a Pan Wolodyjowski
>>POUŠTÍ A PRALESEM, dobrodružství dětí unesených v Egyptě, únoscům utečou a vrací se do Egypta přes poušť a prales
>>QUO VADIS, 1896, o životě a pronásledování prvních křesťanů v Římě za krutovlády šíleného císaře Nerona. Příběh lásky vojáka a křesťanské dívky.
5) A m e r i k a :
Mark Twain: (1835-1910), žil u Mississippi, spisovatel a novinář, hodně cestoval po Evropě
>>PRINC A CHUĎAS, z evropského prostředí, princ a chuďas jsou si k nerozeznání podobní, vymění si role
>>LODIVOD NA MISSISSIPPI
>>DOBRODRUŽSTVÍ TOMA SAWYERA, o chlapci, kterého vychovává teta, má přítele Huckelberryho Finna, o lumpárnách, které spolu vyvádějí