Husitská a česká humanistická literatura, české baroko
husitství = hnutí za nápravu společnosti na náboženském základě (chtěli vrátit křesťanství
k původním hodnotám),
Příčiny: 1, velká krize církve (morální úpadek církve),
– církev se neřídila zásadami, které hlásala,
– vybírala od lidí peníze tzv. desátky, církev si nechávala platit za pohřby, pokřtění,
lidé se mohli vykoupit ze svého hříchu ? odpustky (nemorální),
2, morová epidemie,
3, hospodářská krize, která zasáhla celou Evropu,
4, v ČR se vyostřovaly národnostní spory (mezi Čechy a Němci),
5, osobnost Václava IV., který byl špatný panovník (nezvládl situaci, která byla
v zemi),
Husovi předchůdci
– Matěj z Janova ? psal latinsky,
– Jan Milič z Kroměříže ? psal česky, našel si větší okruh posluchačů,
– Tomáš Štítný ze Štítného ? Knížky šestery
– toto dílo bylo nejprve určeno jeho dětem, pak ho však věnoval svým poddaným,
– tvrdí, že feudální řád je nenahraditelný, že poddaní musí mít nad sebou pány,
– říká, že nejprve si byli všichni lidé rovni, ale že to neosvědčilo,
– pánům vytýká, že poddané neopatrují a že je naopak využívají.
Knížky šestery ? napsány formou traktátu = filosofické pojednání (odborný spis na
náboženské či filosofické téma).
Jan Hus
– vycházel z díla Johna Wicliffa (anglického reformátora),
– velký kritik a reformátor církve,
– byl rektorem Univerzity Karlovy,
– kázal v Betlémské kapli,
– upálen v Kostnici 6. 7. 1415,
Díla: De ecclesia ? O církvi
– Hus vysvětluje své pojetí církve,
– církví chápal všechny věřící,
– příslušníkem církve může být jenom ten, kdo nespáchal žádný
hřích,
– hlavou církve je Kristus, nikoli papež,
– věřící nemusí poslouchat kněze, když sám nedodržuje
křesťanské zásady,
Postila = napsané kázaní,
– sbírka kázání,
Výklad viery, Desatera a Páteře
– obsahuje výklad 3 textů,
1, modlitba ? věřím v Boha,
2, desatero ? biblické desatero,
3, páteř ? otčenáš
Knížky o svatokupectví
svatokupectví = nešvar tehdejší církve = zneužívání víry věřících,
– různé způsoby, jak církev získávala peníze ? např. lidé si kupovali za své hříchy
odpustky, platili desátky, ?
– Hus kritizuje církev, že nežije tak jak je v písmu svatém, že si kupuje přebytečné věci,
nechává si stavět nákladné domy, ?
Hus provedl reformu pravopisu
– nahradil pravopis spřežkový pravopisem diakritickým → zjednodušil pravopis
zs → š
cz → č
– zavedl čárku pro dlouhé samohlásky
Hus napsal řadu dopisů ? listů svým přátelům do Čech, když byl v Kostnici
– List přátelům v Čechách,
– Věrným Čechům,
– Přátelům v Čechách na rozloučenou.
Petr Chelčický
– kritik společnosti,
Díla: O boji duchovním – uznával pouze boj v duchovní rovině (odmítal válku, násilí,
vraždění),
O trojím lidu – kritizuje rozdělení společnosti na 3 stavy (kněžský, vojenský, robotný),
– hlásá rovnost lidí,
Sieť viery pravé – dílo alegorické ? založeno na podobenství, sietí je myšlena
křesťanská víra. Popisuje jak ji trhají velryby.
– sieť = církev,
– Chelčický kritizuje papeže i císaře, že se nechovají podle křesťanské
víry,
Další díla:
Jestebnický kancionál
– zpěvník,
Musí býti ohlášeno
– píseň proti protivníkům,
Ktož jsú boží bojovníci
– nejen píseň náboženská, vojenská, bojová píseň,
– měla povznést sebevědomí, dodat odvahu, statečnost k boji,
– husitský chorál,
Oblíbené žánry doby husitské
postila ? sbírka kázání,
traktát ? odborný spis na náboženské nebo filosofické téma,
písně
satira ? báseň, próza nebo drama vysmívající se nedostatkům ve společnosti nebo lidským
chybám,
kronika ? zachycuje chronologicky události, dějiny
Dochází ke změně funkce literatury
– literatura této doby ? vyzývá k boji, má pomáhat k boji
Humanismus v české literatuře
– myšlenky humanismu a renesance se u nás poprvé objevují za vlády Karla IV.,
– přinášejí je Češi, kteří studují na univerzitách v Itálii nebo jsou jinak v kontaktu s cizinou,
Znaky české humanistické literatury
1, důraz na šíření literatury,
2, převaha naučné literatury,
3, literatura pro měšťanstvo ? zaměřená na praxi,
4, snaha o zvýšení úrovně české kultury, srovnávání se zahraničím,
5, vliv latiny na rozvoj spisovné češtiny (latina je vzorem češtiny),
U nás se psal i latinský humanismus (literatura psaná latinsky, šlo hlavně o pěstování vytříbené latiny, která se rozvíjí jako osobní záliba v soukromých šlechtických kroužcích a studovnách, nemá širší ohlas) a národní humanismus (česky psaná literatura, rozvíjí jej hlavně vzdělané vrstvy měšťanů, působí na široké vrstvy)
Naučná literatura
Viktorin Kornel ze Všehrd
Dílo: Knihy devatery – právnický spis,
– autor zde vykládá právo z hlediska měšťanů, vysvětluje zde různé
zákony ? dílo pro praxi
Knihy o napravení padlého – tuto knihu Kornel přeložil a napsal předmluvu,
– předmluva obsahuje program českého humanismu,
Shrnutí: Každou knihu lze přeložit do češtiny, neboť čeština se vyrovná latině nebo řečtině. Je potřeba překládat do češtiny a psát česky. Vzorem pro češtinu je latina.
Cestopisy
funkce cestopisů – naučná ? dozvídat se o nových zemí,
– zábavná ? napínavé, dobrodružné příběhy,
Václav Vratislav z Mitrovic
– šlechtic, který se jako mladík zúčastnil výpravy ve službách Rudolfa II.,
Zábavná próza
Hynek z Poděbrad – syn krále Jiřího z Poděbrad,
– přeložil 11 novel z Dekameronu,
Kroniky
Václav Hájek z Libočan
Kronika česká
– zachycuje dějiny od příchodu Čechů do roku 1526 (nástupu Habsburků na
český trůn),
– autor byl katolický kněz, díval se na Čechy katolickýma očima, v kronice straní
katolíkům,
– historicky nevěrohodná ? autor si vymýšlí, byl výborný vypravěč (kronika
napsána napínavě a byla velice oblíbená),
– do 18. století byla jediným zdrojem informací o české historii,
Uk.: O Václavu III.
Je zde zachyceno tažení krále Václava III. za pomoci Oty Bavorského do Polska. A poté zavraždění Václava III. v Olomouci. Vymření Přemyslovců po meči.
Hájek si domýšlí řadu detailů a dramatických situací.
Péče o český jazyk
Jan Blahoslav ? vzdělanec, působil v jednotě bratrské
Dílo: Gramatika česká – česká mluvnice,
– psána jako souvislé vypravování,
– nejde o systematickou mluvnici, ale obsahuje komentář starších
mluvnic a jazykových spisů,
– např. prosazuje vytříbený jazyk, přesně vyjadřování, libozvučné
vyjadřování, odmítá nářečí a hovorový jazyk, apod.
překlad Nového zákona ? dal podnět k překladu celé Bible,
Musica ? první teoretický spis o hudbě,
Filipika proti misomusům
Filipika = výmluvná řeč s pádnými důkazy, útočná řeč, proti něčemu nebo někomu,
(Démosthenés ? řecký řečník, vystupoval proti Filipovi Makedonskému ? jeho řečem se začalo říkat filipika),
Misomus ? odpůrce vzdělanosti,
Lidé k životů potřebují vzdělání (tak jako krejčí potřebuje umět své řemeslo). Poukazuje na nebezpečí zneužití vědy. Ale vinu za to nemá věda, ale člověk.
Daniel Adam z Veleslavína
– spisovatel, překladatel, vydavatel,
– přiženil se do rodiny Jiřího Melantricha a zdědil po něm tiskárnu a vydavatelství,
– knížky vydával, dbal o jazykovou kvalitu literatury, kterou vydával, sám knihy upravoval a
doplňoval je předmluvami,
– vznikla tzv. veleslavínská čeština = kvalitní jazyk těchto děl,
– na několik let se stala vzorem kvalitní češtiny,
– autor několika slovníků (několikajazyčných),
Z předmluvy k Eusebiově Historii církevní
– kritizuje cizince, kteří žijí u nás ta to, že se nesnaží učit česky,
– viní za to Čechy, kteří si svého jazyka neváží,
Kralická bible
– byla vydána v Kralicích na Moravě,
– původně šestidílná ? později jednodílná,
– překlad ? kolektivní dílo jednoty bratrské,
– významná pro rozvoj českého jazyka,
První tištěná kniha u nás je Trojanská kronika (1468 v Plzni),
knihtisk ? vytvořen J.Gutenbergem v Německu, 2. polovině 15. století.
České baroko – literatura doby pobělohorské
– literatura je rozdělena na – exulantskou (česká literatura psaná v zahraničí),
– domácí.
Domácí literatura se dále rozděluje ? oficiální (sloužila k zájmům vládní moci ? Habsburkům),
– neoficiální (lidová a pololidová),
Dochází k úbytku česky psané literatury
důvody: 1, emigrace českých spisovatelů,
2, poněmčování českého obyvatelstva.
Exulantská literatura
Jan Ámos Komenský
– velmi vzdělaný ? studoval na univerzitách v Německu a po studiích působil jako učitel na
školách jednoty bratrské a jako kněz,
– po bitvě Na Bílé hoře (1621) neměl snadný život až nakonec v roce 1628 uprchl do ciziny
s celou svoji rodinou,
– nikdy se již do vlasti nevrátil a zemřel v nizozemském Naardenu,
Díla:
1, umělecké spisy
Labyrint světa a ráj srdce
– alegorické dílo,)
– hlavní postavou je poutník (sám autor), který přichází do města (zobrazuje svět),
– poutník chce toto město poznat a rozhodne se, že ho celé projde,
– na cestě ho provázejí Všezvěd, Všudybud (snaha, touha po poznání) a Mámení (to nasazuje
poutníkovi růžové brýle, přes které vidí svět lepší), Mámení se tedy snaží ukázat svět lépe,
– poutník prozkoumá celé měst a dojde k poznání, že svět je jakýmsi labyrintem (plným
zmatku, zloby, kde se člověk může ztratit a nenachází jistotu a útěch),
– útěchu nachází poutník až ve vlastním srdci a ve víře ve svého boha.
Hlubina bezpečnosti
– filosoficko-náboženský spis,
– hledání pravé hodnoty ve víře v Boha,
Listové do nebe
list = dopis
– 5 fiktivních dopisů mezi Kristem a lidmi, autor stojí na straně chudých a utlačovaných,
2, odborné spisy
a) spisy s kulturní tématikou
Slovník česko-latinský a latinsko-český (shořel v Lešně)
Spis o české poezii
historické spisy o Moravě a o šlechtickém rodu Žerotínů
b) náboženská tématika
Kšaft umírající matky jednoty bratrské
kšaft ? závěť
umírající matka (jednota bratrská) odkazuje své bohatství českému národu (učení, vzdělanost, literaturu, duchovní hodnoty)
3, pedagogické spisy
Informatorium školy mateřské
– škola mateřská ? výchova malých dětí doma v rodině hlavně u matky,
– rady matkám jakými způsoby vychovávat děti (do 6 let),
– Komenský pokrokový a moderní ? ve svých názorech na výchovu předběhl dobu,
rady: – dítě se má pohybově rozvíjet,
– rozvoj smyslového vnímání,
– být s dětmi co nejvíce v přírodě,
– rozvoj řeči ? mluvit s dětmi co nejvíce,
– odpovídat na otázky,
Velká didaktika
didaktika = název o vzdělávání a učení,
– formuloval zde didaktické zásady, které platí do dneška,
učebnice Komenského
Brána jazyků otevřena ? učebnice latiny,
Svět v obrazech (Orbis pictus) ? první obrázková učebnice na světě,
Škola hrou – soubor latinských her, psáno v latině zábavnou formou,
Pansofia – pan = vše; sofia = moudrost
= vševěda,
– odborné spisy,
Domácí literatura ? oficiální
= sloužila k zájmům vládní moci ? Habsburkům,
– prosazovala katolickou víru a poslušnost panovníkovi,
– šířena jezuity, kteří ovládli školství a kulturu,
Bedřich Bridel ? Co Bůh? Člověk?
Adam Michna z Otradovic ? Chtíc, aby spal ? vánoční koleda
Bohuslav Balbín ? Obrana jazyka českého ? hájila český jazyk
Vznikají jezuitská dramata (hraná v latině), jejichž cíl byl vzdělávací, výchovný a propagační (propagace katolické víry), náměty her vycházely z náboženské a případně české historie.
Domácí literatura ? neoficiální
lidová tvorba (ústní lidová slovesnost)
– pohádky,
– pověsti,
– drama,
– drobná lyrika,
– písně,
tvorba pololidová
– tvoří ji tzv. písmáci = jednotlivci blízcí prostému lidu, kteří byli velmi vzdělaní
– píší hlavně pro drobné měšťany a zámožné sedláky,
Kramářské písně ? zpívané hlavně o jarmarcích, zpívali je potulní kramáři o aktuálních politických, vojenských a společenských událostech,
– plnily funkci hymny a byly doprovázeny flašinetem a obrázky,
Písmácká literatura ? předstupeň národního obrození,
Knížky lidového čtení
– určena pro široké vrstvy lidí, literatura zábavná ? měla pobavit,
Interludia
= frašky, které se vkládají do vážných her a později hrané samostatně,
– hráli je kantoři se žáky na vesnici ? o masopustech, o posvíceních, hrálo se po hospodách a
chalupách,
– příběhy ze života sedláků,
Selské otčenáše
– básně s tématikou vesnického života prokládané otčenáši