Drama – vznik, vývoj a proměny v průběhu století
- Máme 3 základní literární žánry – epika, lyrika a drama.
- Syžet, syžetové žánry – epika a drama.
- V divadelní hře je příběh sepsán tak, aby mohl být předveden na jevišti ® pomocí přímé řeči – dialog a monolog.
- Dramatik – píše divadelní hry; inscenace – uvedení hry v divadle
- Divadelní hra – jeviště, hlediště, kulisy, jednotlivá jednání atd.
- Hudebně-dramatické žánry – propojení hudby, textu, výtvarného a pohybového ztvárnění.
- Opera – spojen dramatický text s hudbou
- Opereta – střídá mluvený a zpívaný text
- Muzikál – zábavná hra s hudbou, zpěvem a tancem
- Libreto – slovesný podklad hudebního díla
- Divadelní hry – zpočátku psány ve verších, které působí zvukomalebně; např. doba antiky, renesance. V pozdějších obdobích převažuje próza.
- Členění dramatu:
- Tragédie – drama s nesmiřitelným konfliktem a truchlivým koncem
- Komedie – veselá divadelní hra, zobrazuje dramatické situace nebo postavy s komickou nad sázkou, s dynamickým vedením akce a většinou se smírným rozuzlením.
- Činohra – psána v próze. Dramatický žánr, slučující v sobě určité charakteristické znaky tragédie a komedie. Dominantním znakem tematického okruhu činohry jsou příběhy všedního života, obraz života soudobé společnosti, důraz je kladen zvláště na psychologii postav.
- Jednotlivá období:
- Antika – umění starověkého Řecka a Říma ® tvoří základ evropské vzdělanosti.
- Řecké drama – vzniklo z obřadních her oslavujících boha Dionýsa; hráli je muži – 1 hlavní herec a 2–3 tvořili chór (sbor).
- Znaky řecké tragédie:
- Čerpá témata z řecké mytologie
- Hrdinové jsou odvážní a stateční, nebo krutí a samolibí
- Tragédie zachycuje nerovný zápas hlavního hrdiny s osudem, bohy, společenskými zákony a tento zápas končí katastrofou.
- Jednotný děj (nedělí se na dějství) se musí odehrávat na jednom místě a vjednom čase.
- Je propojeno mluvené slovo, tanec a zpěv; psáno ve verších.
- Chór – sbor vyjadřuje veřejné mínění.
- Aischylos – Orestés; Sofokles – Král Oidipus, Antigona; Euripídés – Médea, Elektra.
- Středověké divadlo bylo úzce spojeno s křesťanstvím:
- Mystéria – příběhy Starého a zejména Nového zákona – pašijové hry (úseky ze života Krista).
- Mirákly – žánr středověkého náboženského divadla, tematicky zaměřený na legendární zázraky různých křesťanských světců, zejména Panny Marie.
- Renesance – snaha o obrození antického dramatu (v této době vzniká i opera).
- William Shakespeare (Anglie) – tragédie, komedie, historické hry, sonety, blankvers (nerýmovaný pětistopý jambický verš), divadlo The Globe, doba alžbětinské renesance.
- Znaky jeho dramatu:
- Neomezenost námětů, času a místa.
- Zobrazuje pozemský život, kladné i záporné vlastnosti lidí.
- Objevují se postavy žen, které samostatně rozhodují o svém životě.
- Tragédii zapříčiňuje lidská vášeň nebo náhoda.
- Komické prvky nejsou ostře odděleny od tragických.
- Jazyk veršovaný se střídá s prózou (nižší vrstvy).
- Lope de Vega (Španělsko) – asi 2000 dramat; Fuente Ovejuna (Ovčí pramen) – první kolektivní drama – celá ves povstane proti tyranovi.
- Klasicismus – opětovný návrat k antice; spojený s absolutistickou monarchií.
- Umění vysoké – obliba tragédie:
- Umění nízké – obliba komedie:
- Moliére – Lakomec
- Commedia dell’arte – italská komedie oblíbená u lidového publika; dějová linka + improvizace herců + ustálené postavy.
- Carlo Gordoni – Sluha dvou pánů
- Národní obrození – divadlo sehrálo důležitou roli při vytváření novodobé české kultury (např. Bouda).
- Václav Thám, Václav Kliment Klicpera, Josef Kajetán Tyl, (ve svých hrách zdůrazňuje vlastenectví)
- Národní divadlo – 1868, 1881 vyhořelo, 1883 otevřeno Smetanovou Libuší.
- Realismus – obliba činoher zachycujících současný život či historii
- Henrik Ibsen (Norsko) – Peer Gynt, Nora
- Bratři Mrštníkové – Maryša
- Anton Pavlovič Čechov – Strýček Váňa, Tři sestry, Višňový sad
- Nikolaj Vasiljevič Gogol – Revizor
- století:
- Německo – Berthold Brecht; Anglie – Georgie Bernard Shaw – Pygmalion; Španělsko – Federico García Lorca – Krvavá svatba, Dům Bernardy Albové.
- Karel Čapek – R. U. R., Věc Makropulos, Bílá nemoc, Matka
- Osvobozené divadlo – Voskovec, Werich, Ježek
- Po roce 1968:
- Obliba divadel „malých forem“ – Semafor, Ypsilonka, ABC, Husa na provázku, divadlo Járy Cimrmana atd.
Mohlo by se vám líbit...