DOBA BAROKA A PROTIREFORMACE
- přelom 16. a 17. století
- umění vzniká z pocitů člověka otřeseného 30-ti letou válkou – boj
katolíků x protestantů ® začala 2. defenestrací (šlechta – čeští pánové vyhodili místodržící)
- lidé nevěří lidskému rozumu, mají strach, jsou nejistí ® vracejí se k Bohu Þ upevnění moci katolické církve
- 1620 Bitva na Bílé hoře, Habsburkové x šlechta ® boj o moc
- odvrat od přírody, zaměření k vlastnímu nitru
- mysticismus (víra v něco tajemného), duchovnost
- pocit bezmocnosti, utrpení, bolesti
Vznikají:
- legendy
- duchovní písně
- eposy
- traktáty
- využití obraznosti
- alegorie symbolů
TORQUATO TASSO
- Ital
OSVOBOZENÝ JERUZALÉM
- hrdinská epopej
- řeší jestli mají svůj život vést světsky nebo ho zasvětit Bohu
CALDERÓN
- Španěl
ŽIVOT JE SEN
- fylozofické a symbolické hry
- dramata o vášních, náboženská dramata
JOHN MILTON
- Anglie
ZTRACENÝ RÁJ
- duchovní epos, na biblické téma, o Adamovi a Evě, o prvotním hříchu
PANNA MARIE
- nejvýznamnější světice ® není jí co vytknout
Architektura
- kostely, chrámy, měšťanské domy
- křivky, vlnění, oblouky, elipsy, kopule
- světská stavba: Chlumecký zámek, Veltrusy
- mohutnost, vynikající akustika
- vnitřní výzdoba: obrazy v zlacených rámech, mramor, přemíra ozdob, sochy, morové sloupy
- působí na emoce, vášnivé city
- Loreta, Chrám sv. Mikuláše, Klementinum, Trojský zámek, Černínský palác, Chrám Panny Marie vítězné, palác Kinských
- Santeny, Dienzenhoffer
Sochařství
- sochy v dramatickém pohybu, vnitřní napětí, výrazná mimika, obrací oči k nebi, ukazují lásku k bohu
- Matyáš Braun, Ferdinand Brokoff
- sochy na Karlově mostě
Malířství
- kontrast světla stínu (boží světlo dopadá na tmavou postavu)
- Rembrant, Karel Škréta, Petr Brandl, Rubens
- ideál ženské krásy – tlusté sukovité tělo
ČECHY
- po porážce na Bílé hoře 1620 (Habsburkové proti šlechtě ® 1621 poprava 27 českých pánů) ® 1/3 Čechů katolíci
- potrestáni účastníci odboje, konfiskace majetku, nucený exil
- čeština vytlačena z veřejného života (germanizace), odchod českých vzdělanců do emigrace
- literatura se vrátila k náboženským tématům
- jezuitská dramata (příběhy z Bible)
- u nás rekatolizace už 1526 ® bitva u Moháče Þ na trůn nastoupil Ferdinand II. Habsburský
Jezuité
- pověření katolickou církví k šíření rekatolizace, nejvzdělanější lidé své doby
- vytvořili rozkládací model těhotné ženy
- postavili Klementinum, jezuitská kolej
- založili jezuitský řád v kostele sv. Ignáce (na Karláku)
- měli vynikající školství
- začali slavit svátky, slavnosti (Křesťané uznávali jen neděli)
- vydána Svatováclavská bible (náhrada Kralické bible)
Jezuitské drama: opíralo se o Bibli ® příběhy z Bible
Mělo oslnit a přitáhnout lidi k církvi ® bohatá výprava
Oficiální literatura (prokatolická)
– jezuitská, katolická
JIŘÍ PLACHÝ
- napsal učebnici katolictví
- velmi příjemné čtení Þ přiváděl jím velmi dobře lidi ke katolictví
BEDŘICH BRIDEL
- jezuita, básník
CO BŮH? ČLOVĚK?
- člověk je proti bohu nic
BOHUSLAV BALBÍN
- jezuita
UČENÉ ČECHY
- latinské dílo (literární a kulturní dějiny)
ROZPRAVA NA OBRANU JAZYKA SLOVANSKÉHO, ZVLÁŠTĚ ČESKÉHO
- právo národa na vlastní jazyk
- naštval tím jezuity ® nemohl vydávat
ADAM MICHNA Z OTRADOVIC
- kolaborant, lyrické básně, hudební skladatel – CHTÍC ABY SPAL
ANTONÍN KONIÁŠ
- patřil k radikálním jezuitům
KLÍČ
- příručka, která pomáhá vyhledávat kacířské knihy
Neoficiální literatura – exilová literatura
- nekatolická, kdo nepřiznal katolictví musel do exilu
- jednota bratrská ® protestantská církev ® nechtěli přijmout katolictví ® kdo nepřijal musel do exilu
JAN NEPOMUCKÝ
- jezuité potřebovali nějakého světce, který by lidi přetáhl k církvi
JAN ÁMOS KOMENSKÝ
- kněz, učitel, biskup Jednoty bratrské
- ovlivněn Bílou horou, v době emigrace mu zemřely děti a žena, filozof
- emigroval do Polského Lešna, zemřel v Amsterdamu, pohřben je v Naardenu
- 1648 Vestfálský mír – konec 30ti leté války, emigranti se nemohou vrátit
Filozofické
PATSOFIE
- encyklopedická práce
- navazuje na Štítného
LABIRINT SVĚTA A RÁJ SRDCE
- filozoficko-náboženské dílo
- satirická alegorii, poutník prochází městem, které znázorňuje svět ® provázejí ho Všezvěd, Všudybud ® Mámení (daruje mu růžové brýle) ® ostrá kritika tehdejší společnosti Þ uzavře se do sebe, v srdci má Boha
LISTOVÉ DO NEBE
- 5 vymyšlených dopisů, vyjadřují postoj k sociálnímu rozdělení společnosti a k jejich vztahům
- chudí se stěžují na šlechtu, bohatí na chudé, píší Ježíšovi a on jim odpovídá, aby každý dělal to co má
KŠAFT UMÍRAJÍCÍ MATKY JEDNOTY BRATRSKÉ
- alegorická forma závěti ® vestfálský mír ® exulanti se nemohou vrátit do vlasti
Náboženské
VELKÁ DIDAKTIKA
- zásady moderního využívání a výchovy (zákaz tělesných trestů, učit od jednoduchého po složité
INFORMATORIUM ŠKOLY MATEŘSKÉ
- pro matky, výchova v předškolním věku
BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ
- učebnice latiny
SVĚT V OBRAZECH
- obrázková učebnice ® znázornění
Lidová a pololidová tvorba
PLT
- autor nebyl odborník
- kramářské písně (náměty: požáry, povodně, nešťastné lásky, vraždy)
- písmáci: kronikářské záznamy z celého regionu
FRANTIŠEK JAN VAVÁK
- psal básně
- F. KOCNÁNEK
- autor 7 interludií (= fraška z lidového života, často výsměch sedlíkovi, nevybíravá kritika s vulgarismy, mezihry, které se vkládaly mezi vážné hry ® později se hrály samostatně)
KOMEDIE O HVĚZDĚ
- lidová dramata – na venkově, vznikaly z Adventních nebo pašijových her, s nářečím
Puristé – brusiči jazyka – chtěli nahradit cizí výrazy českými
LT
- ústní lidová slovesnost, jediná živá podoba soudobé češtiny
- odraz životních zkušeností, tvorba lidu zvl. Venkovského
- zachovává se v ústní podobě
- pohádky – o Honzovi – dobré srdce, selský rozum
- pověsti – o Blaníku ® vlastenecká témata, o Žižkovi
- písně – milostné, o jejich robotě, říkadla, baldy – Osiřelo dítě