Česká meziválečná próza
Na počátku tohoto období se objevuje próza zobrazující události 1. světové války a legionářská literatura. Vedle této řady vznikají i další prozaická díla, která můžeme rozdělit následovně:
lyrizovaná (imaginativní) próza
společensko kritická próza
demokratický proud české prózy
expresionistická próza
psychologická próza
venkovská a ruralistická próza
próza katolických spisovatelů
historická próza
Česká lyrizovaná /imaginativní/ próza
– hlavními představiteli jsou Vladislav Vančura, Karel Konrád a Karel Schulz
Vladislav VANČURA (1891-1942)
– narozen v háji u Opavy, dětství prožil v Davli u Prahy
– studoval lékařskou fakultu a svou lékařskou praxi vykonával na Zbraslavi u Prahy
– zde vzniklo také celé jeho dílo
– byl členem a prvním předsedou Devětsilu, do r. 1929 členem KSČ
– v době okupace se zapojil do ilegální činnosti a za ní byl za hajdrychiádu popraven
Psal povídky, romány a dramata. V 30. letech působil u filmu jako scénárista a režisér (Před maturitou, Naši furianti).
Typické znaky spočívaly v lyrizaci epiky, oslabování dějové složky, v metaforičnosti jazyka. Smysl próz nelze hledat v příběhu, ale ve způsobu, jak je vyprávěn: v osobitých a jazykových a slohových prostředcích (slova a obraty hovorové, složitá souvětí jsou podobná humanistickým textům, na druhé straně nechybí ani poetika lidového vyprávění:pohádky, pověsti). Hrdinové próz jsou zpravidla vyhraněné typy – opravdoví, družní, kteří vedou zápas se zlem a bezprávím a milují nekomplikovanou lásku.
& Pekař Jan Marhoul
– baladický příběh o bezelstném, obětavém a dobrotivém člověku –benešovském pekaři
– žije jen poctivou prací, dobrácky rozdává všem, kteří to potřebují, je považován za blázna, umírá.
– svým dobrým srdcem a bratrstvím se stejně chudými se do tohoto světa jakoby nehodil
& Pole orná a válečná
– protiválečné dílo
– románový děj je tvořen z pásma obrazu
– scén z fronty a zázemí, v nichž stojí proti sobě členové zdegenerované rodiny velkostatkářů Danowitzů
– na druhé straně zemědělští nádeníci, deputátníci
– na výstavbě díla měl velký vliv poetismu
& Rozmarné léto
– novela, rovněž psána v duchu poetismu
– vyjadřuje radostný životní pocit, snad jen s troškou stesku po vysněním a stěží dosažitelném způsobu života
– letní idyla městečka Kokovy Vary, reprezentované plavčíkem Antonínem Důrou, kanovníkem Rochem a
majorem Hugem
– je narušena příjezdem komediantů – kouzelník Arnoštka a krásné provazolezkyně Anny
– do níž se 3 hlavní protagonisté zamilují
– hašteřivá a žárlivá plavčíkova žena se zamiluje do Arnoštka a dokonce se odstěhuje do jeho vozu
– vše končí odjezdem komediantů
– dílo je parodií na přízemnost maloměšťáků, komického účinku je dosaženo jazykem postav:spisovné a knižní
výrazy
Ve 30. letech se jeho tvorba přetváří: převažuje složka epická nad lyrickou. Na počátku tohoto období stojí román
& Markéta Lazarová
– baladický příběh o středověkých loupeživých rytířích z blíže neurčené doby, odehrává se v Mladoboleslav.kraji
– jde o román milostný
– loupeživý rytíř Kozlík se rozhodne v době,kdy hrozí trestné královské výpravy proti loupeživým rytířům,
nejprve ztrestat za zbabělost a urážku svého souseda Lazara
– při výpravě zajme drsný a divoký Kozlíkův syn Mikuláš Lazarovu dceru Markétu
– mezi nimi vznikne, navzdory sporů otců, milostný vztah
– marně jim Kozlík brání, marně brání rovněž své dceři Alexandře, která se zamilovala do německého zajatce
Kristiána
– Mikuláš s otcem, stejně jako Alexandra s Kristiánem zahynou
– Markéta se pak stará o svého syna i synovce
– román vyznívá jako básnická oslava lásky a autor zde vzdává hold ženě
– zároveň autor polemizuje se současností: hrdinové milují život, ale neváhají ho obětovat za dobrou věc, jsou
drsní, nezkrotní, milující, nenávidějící
& Útěk do Budína – příběh tragické lásky Češky a Slováka
& Luk královny Dorotky – povídková kniha
Ve 2 pol. 30 let píše Vančura díla společenskokritická & Tři řeky – obraz 1 světové a osudy českých zajatců v Rusku, hl. hrdina Jan Kostka, z dítěte se stává vyzrálý muž
& Obrazů z dějin národa českého
– v tomto historickém pásmu se autor opřel o nejnovější výsledky bádání národních dějin od nejstarších dob
– a vytvořil své největší umělecky syntetizující dílo
– burcoval tak národní sebevědomí k hrdosti na to, co vytvořili generace našich předků
– své dílo dovedl ke sklonku 13. století zůstalo nedokončeno
Česká společenskokritická próza
– mnohém navazoval na tradici kritického realismu
– usilovala vystihnout směr společenského vývoje v dobových konfliktech na postavách hrdinů, kteří by měli být
nositeli společenského pohybu
– na rozdíl od kritického realismu se v této próze uplatňují metody moderní prózy (princip montáže z výtvarného
umění a kinematografie)
– velký vliv měla žurnalistika a publicistika (reportáž, dokument), uplatňují se i zkušenosti z detektivní literatury
– představitelé Ivan Olbracht, Marie Majerová, Marie Pujmanová a Karel Nový
Ivan OLBRACHT
– syn spisovatele Antala Staška
– po gymnáziu studoval na VŠ, studia nedokončil
– začal se věnovat novinářské činnosti nejdříve v sociálně demokratickém tisku, později v Rudém právu
– po intenzivní činnosti v KSČ byl 2x vězněn (Ostrava, Praha)
– jeho pobyt v ostravské věznici dokládá reportážní kniha & Zamřížované zrcadlo
– r. 1929 vystoupil z KSČ, komunistického přesvědčení ne nevzdal
– 30. letech pobýval na Podkarpatské Rusi, po válce byl činný ve vysokých stranických funkcích
& O zlých samotářích
– ve 3 rozsáhlých povídkách zobrazil prostředí společenských vyděděnců
– v nichž beznaději životního ztroskotání se pudově projevuje zlem
– autor se zde zaměřil na detailní prokreslení lidských typů a prostředí, které je utvářelo, zatímco děj, i když velmi
poutavý, neměl významnější funkci
Za 1 světové vznikly 2 psychologické romány:
& Žalář nejtemnější
– hl. hrdina komisař Mach, který nešťastnou náhodou ztratí zrak, a je vyřazen z normálního života
– propadne pak žárlivosti a prožívá těžkou krizi
– nedůvěra k nejbližším lidem se tak pro něho stala temnějším žalářem než vlastní slepota
& Podivné přátelství herce Jesenia
– zde autor rozvinul na protichůdných osudech 2 herců naprosto odlišného charakterového založení problematiku
podstaty a inspirace hereckého umění
– Jan Veselý je člověk nespoutaný, dobrodruh, který se neohlíží na to, co po sobě zanechává
– je však umělecky úspěšnější než ukázněný a do krajnosti obětaví Jiří Jesenius
– na vztahu obou mužů k ženě, k tvorbě i národu je ukázána rozporuplnost osobností
& Anna Proletářka (román)
– líčí zrání služky Anny, původně venkovské děvče, v uvědomělou revoluční pracovnici a bojovnici
– stala se jí zásluhou jejího chlapce, dělníka Toníka
– na dvojpólovém vylíčení buržoazního a proletářského prostředí měl tento román ukázat zrod komunistické
strany v bojí lidový dům r. 1920.
– román splňoval požadavky tzv. socialistického realismu vyhlášeného na konferenci proletářské revoluční
literatury v Charkově r. 1930
– socialistický realismus si nekladl za cíl zobrazit skutečnost takovou, jaká je, ale jaká by měla být
– proto není divu, že román byl r.1948 politicky a umělecky nadhodnocen
V letech 1931-36 pobýval Olbracht velmi často na Podkarpatské Rusi. Tento kraj ho zaujal jednak civilizací nedotčenou přírodou, jednak těžkým způsobem života zdejších lidí. Pod tímto dojmem vyšla jeho reportážní kniha & Hory a staletí a 2 knihy umělecké:
& Nikola Šuhaj Loupežník
– baladický román, dílo je prolnutím reálné příběhu a zbojnické legendy
– Nikola Šuhaj je vojenský zběh, který za 1 světové utekl od svého vojenského pluku a stal se zbojníkem
– po válce chtěl normálně žít, oženil se s Eržikou, ale bída a hlad ho přinutily opět ke zbojničení
– tímto reálným příběhem prolíná legenda, která souběžně o Nikolovi vzniká
– Nikola Šuhaj při střetu s četníky vždy vyvázne bez újmy na zdraví
– lidé pak vzhlíží ke svému hrdinovi a pevně věří v jeho nezranitelnost
– na Nikolovo dopadení je vypsána odměna, a tak Nikola nakonec zahyne zradou svých kamarádů
– baladický charakter příběhu ještě prohlubují folklórní, přírodní a pohádkové motivy
& Golet v údolí
– povídková kniha, obsahuje 3 povídky
– v nichž Olbracht plasticky a neobyčejně věrohodně zobrazil svérázný a uzavřený svět ortodoxní židovské obce,
řídíc se přísnými zvyky a náboženskými příkazy
– podstatu knihy tvoří závěrečná povídka
& O smutných očích Hany Karadžičové
– jejíž mladá hrdinka se vzepře odvěkým tradicím a náboženským předsudkům, aby si vydobyla právo na
samostatnou existenci
– odchází společně s Ivo Karadžičem – židem odpadlíkem z rodné Polany, která se s ní loučí jako s mrtvou
Marie MAJEROVÁ
– narozena v Úvalech u Prahy, dětství prožila na Kladensku
– takže zde poznala zdejší život horníků a hutníků
– po absolvování měšťanky pracovala v různý profesích
– r. 1901 se sblížila s anarchistickým hnutím
– od anarchistů přestoupila k sociálně demokratickému hnutí a v r. 1921 vstoupila do KSČ
– až do r. 1929 pracovala v redakci Rudého práva
– po rozchodu s KSČ byla redaktorkou časopisu Čin, ale i nadále zůstala přesvědčenu komunistkou
věnovala se převážně próze, psala povídky a romány. Ve své počáteční tvorbě se zaměřila na tíživé postavení žen a dívek v prostředí maloměšťáckých rodin i bohaté buržoazie, v nichž má žena jako věc patřit muži. Její hrdinky však touží po opravdové, upřímné a čisté lásce.
& Nejkrásnější svět
– lze stejně jako Olbrachtovu Annu Proletářskou zařadit mezi díla tzv. socialistického realismu
– i zde jsou zachyceny události r. 1920
– hl. hrdinka Lenka Bilanská – pocházející z mlynářské rodiny, kde vládne despotický otec
– se s touto rodinou rozchází a pod vlivem svého milého Romana se stává politicky uvědomělou
– za demonstrace r. 1920 je zastřelena
– r. 1956 autorka román přepracovala, hlavní hrdinka se uzdravuje, aby mohla dál bojovat za nejkrásnější svět
& Přehrada
– utopický román
– vylíčila nenásilné vítězství dělníků nad buržoazií
– kapitalisté se zaleknou zprávy o protržení hráze přehrady, kterou nechali nekvalitně postavit, vzdají se své moci
– vedle tradičních postupů je zde užit i stylizovaný repot reportážní záznam a prostředky užívání ve filmové
technice
& Siréna (román)
– nejrozsáhlejší dílo
– děj se odehrává převážně na Kladensku v období od poloviny 19. stol. do konce 1 světové
– základní osu díla tvoří 3 osudy generací hutnické rodiny Hudců
– autorčin zájem se soustředil na dělnický svět, jeho tvůrčí schopnosti a projevy kolektivní solidarity
– 1 generaci představuje Hudec vynálezce, který přichází na huť z lánských lesů, kde byl uhlířem a kde se při
stahování dřeva zranil. Zažívá rozpor mezi touhou uplatnit své nadání a svými nedostatky ve znalostech a
vzdělání
– 2 generaci představuje Pepek frajer, který je typem dělníka s velkým pracovním fortelem. Jde o sebevědomého furianta, jehož třídní vědomí zaslepila konjunktura. Nakonec zahyne při důlním neštěstí. Ústřední hrdinku je jeho žena Hudcovka,nejlépe psychologicky prokreslena postava díla, která je oporu rodiny a stává se politicky uvědomělou po smrti své dcery Emči, která jako dítě přihlížela potlačování demonstrace a četnickou kulkou byla usmrcena
– 3 generaci představuje Hudec policajt, nejstarší syn Hudcovky, který odchází v době krize za prací do Ameriky, kde se učí obhajobě práv dělníků. Dílo končí dopisem Hudcovky svému vnukovi na frontu 1 světové. Je zde vyjádřena optimistická naděje v lepší budoucnost.
Na Sirénu navazuje umělecky nejzdařilejší autorčino dílo – novela
& Havířská balada
– vypráví o osudech nejmladšího syna Hudcovky, Rudolfa, který pro účast na stávce se musí ukrývat a nakonec
pod falešným jménem Jan Zvonař odchází za prací do Porúří
– zde pracuje jako horník společně se svým synem Klukem, který při důlním neštěstí zahyne
– Zvonař přijde v dole o 2 prsty
– po válce se vrací do nově vzniklého Československa, najde si práci, postaví domek, ale za velké hosp.krize je
nucen se živit žebrotou
– kompozice díla se skládá ze 3 částí: vnitřního monologu hl. hrdiny, autorčina líčení a vypravování Zvonařovy
ženy Milky formou zvláštního dialogu bez replik (odpovědí posluchačů)
Marie PUJMANOVÁ
– pocházela z pražské intelektuálské rodiny
– její otec profesor církevního práva na pražské univerzitě
– soukromým studiem získala rozsáhlé vzdělání
– je představitelkou psychologické a sociálně kritické prózy
& Pacientka dr. Hegla
– zde kriticky odsoudila morálku maloměšťáků
– jde o poutavě vyprávěný příběh Karly, dívky z „ lepší rodiny“
– která se rozhodne prožít život podle vlastních představ a navzdory předsudkům se rozhodne žít jako svobodná
matka
– autorka zde proklamuje právo ženy na milostné a mateřské sebeurčení
Stěžejní dílo Pujmanové zachycuje vývoj české společnosti od počátků 20 let až do konce války.
Úvodní část románové trilogie
& Lidé na křižovatce
– umělecky nejzdařilejší
– románové postavy zde ještě nejsou černobíle
– jedná se o individuální typy s bohatým vnitřním životem, které jsou postaveny do situace na křižovatce
protílinajících se životních osudů a historických události
– ústřední hrdina románu Ondřej Urban se během doby vyvíjí v uvědomělého dělníka
– zpočátku obdivuje továrníka Kazmara pro jeho silnou vůli a organizační schopnosti
– po dělnické stávce se mu však otevřeně postaví a nakonec odchází do Gruzie
– jeho sestra Růžena však svou sociální třídu zrazuje
– vedle Urbanových je zde zobrazen osud členů rodiny komunistického advokáta Gamzy, hlavně jeho 2 dětí
cílevědomé Helenky a citlivého Stanislava
romány:
& Hra s ohněm a & Život proti smrti
– již podlehly černobílému vidění
– Hra s ohněm zachycuje převážně události lipského procesu s Jiřím Dimitrovem
– Život proti smrti zaznamenává osudy hrdinů v období Mnichova, léta okupace, válku na frontě a ilegální
protifašistickou činnost
Demokratický proud české prózy
– demokraticky orientovaní novináři a spisovatelé se soustřeďovali kolem deníku Lidové noviny a týdeníku
Přítomnost
– jejich činnost a tvorba jsou spjaty s pragmatismem – filozof.směr, kteří vidí měřítko pravdy v užitečnosti
hodnotného díla, konaného s dobrým úmyslem
– nejvýznamnější představitelé: Karel Čapek, Josef Čapek, Karel Poláček a Eduard Bass
Karel ČAPEK (1890-1938)
– narodil se v lékařské rodině v Malých Svatoňovicích
– vystudoval filozofickou fakultu v Praze a získal doktorát z filozofie
– prozaik, dramatik, novinář a kritik evropského formátu
– po studiích se stal spisovatelem a novinářem
– 1921-38 působil v Lidových novinách
– 1921-23 dramaturg Vinohradského divadla
– podnikl několik cest do ciziny, což dokazují jeho cestopisné knihy
& Italské listy, Anglické listy, Výlet do Španěl
– vytvořil osobitý novinářský sloupek – žánr publicistického stylu, stručně posuzující nejrozmanitější skutečnosti
ze života. Vyniká aktuálností obsahu, vtipným podáním a zobecněním konkrétního námětu
Zvláštně v mládí se zajímal o filozofii pragmatu (pragma-čin), což dokazuje jeho kniha esejů:
& Pragmatismus čili Filozofie praktického života
& Francouzská poezie nové doby – antologie měla význam pro vývoj naší meziválečné poezie
se svým bratrem Josefem Čapkem napsal povídkové knihy (Zářivé hlubiny)
Jeho prvními samostatnými díly jsou povídkové knihy:
& Boží muka a & Trapné povídky
– zde se věnuje otázkám lidského jednání a smyslu existence
– odmítá teorii absolutní pravdy
– konfrontace na tutéž věc umožňuje odkrývat mnohostrannost skutečnosti, a tím i mnohoznačnost pravdy
Ve 20 letech se zabývá dramatickou tvorbou, v niž varoval před možností zneužití techniky.
& Továrna na absolutno – román
– námětem je vynález zvláštního karburátoru, který rozbíjí atomy, ale zároveň uvolňuje absolutno
– tato síla začne měnit lidi, přivodí mnoho komplikací a konfliktů, které končí válkou a ničením
– tento fejetonový román reagoval na dobovou ekonomickou a politickou situaci
& Krakatit román
– hl. hrdina Ing. Prokop vynalezl třaskavinu hrozivé síly – Krakatit (sopka Krakatoa)
– při vynalezu je zraněn a v horečce bloudí Prahou
– potká se s přítelem se studií Tomšem, který ho ošetří a vyzví od něho chem. složení krakatitu
– ředitel vojenské továrny na třaskaviny v Balttinu Carson chce od Prokopa vynález koupit
– prokop je v Balttinu vězněn a je nucen k prodeji vynálezu
– vzdoruje nátlaku a zamiluje se do nemocné princezny Waill, která mu umožní útěk do Itálie
– tam potká diplomata Daimona, který ho uvede mezi anarchisty, kteří ukradli Tomšovi trochu krakatitu, chtějí
zničit svět
– Prokop se pak dostává na Daimonovo sídlo, odkud Daimon pomocí vlnového záření přivede Krakatit k výbuchu
– po útěku z Itálie potká Prokop dědečka, který mu v kukátku ukáže nejrůznější míst na světě a naznačí mu, že
člověk má více myslet a být odpovědný za své činy
na přelomu 20 a 30 let se Čapek věnoval drobnějším prozaickým a žurnalistickým dílům, nejvýznamnější:
& Povídky z jedné kapsy a & Povídky z druhé kapsy
– v obou cyklech využil postupů detektivních příběhů
– odhalení tajemství trestného činu je u Čapka vždy propojeno s poznáváním vztahů mezi lidmi, jejich morálky a
schopností
– většina povídek je o obyčejných lidech, kteří se hrou osudu, ani ne tolik vlastní vinou, dostali na scestí
Závěrečné vrcholné období Čapkový tvorby začíná tzv. noetickou (na jednu věc se dívá z mnoha stran) trilogií románů: & Hordubal, & Povětroň, & Obyčejný život
– jednotlivé díly spojuje společný problém: je možno poznat pravdu o světě, najít pochopení pro druhého člověka,
ale také porozumět sobě samotnému
– výsledkem je relativismus snaha vidět skutečnost z několika stran, není jen jedna poznatelná pravda
– relativistické stanovisko vedlo Čapka k závěru, že pravdivé poznání je pouze výslednicí jed. postřehů a výkladů
podmíněných intelektem, povahou, vzděláním, povoláním a životními zkušenostmi vypovídajících subjektů
– kladem je vyzvednutí plurality lidské osobnosti, umožňující odstraňovat přehrady mezi lidmi a přiblížit je
vzájemnému pochopení
& Hordubal
– baladický laděný příběh pokorného, těžkopádného a důvěřivého venkovana ze Zakarpatska
– který se vrací z Ameriky a stává se překážkou vlastní ženě, která se mu odcizila
– druhá část románu je konfrontací několika pohledů, jimiž se svědkové a vyšetřující chtějí dobrat pravdy o jeho
násilné smrti
& Povětroň
– zde je objektem vyprávění neznámý muž, který se zřítil letadlem a nepoznán umírá v nemocnici
– jeptiška, jasnovidec a básník rekonstruují jeho příběh podle své vlastní fantazie, přičemž hovoří sami o sobě
Jako demokratický spisovatel pronikl do okruhu předních představitelů republiky. S T.G.Masarykem se seznámil v r. 1922. Masaryk se účastnil Čapkových „pátečníků“ – debatního klubu intelektuálů různých profesí a stanovisek.
& Hovory s T.G. Masarykem
– podávají živý obraz Masarykovy osobnosti od jeho dětství až po současnost
– autor zde zachycuje prezidentovy názory a postoje k otázkám politickým, náboženským a kulturním
V souvislosti s bezprostředním nebezpečím fašismu souvisí Čapkova dramata Bílá nemoc, Matka a romány Válka s mloky a První parta.
& Válka s mloky
– bývá označován za román-fejeton, protože spojuje utopický románový žánr s publicistikou
– líčí zde světovládné choutky Mloků, kteří svým zvířecím mechanismem nahradili mechanismus robotů
– nyní ozbrojeni lidskými zbraněmi a fašistickou ideologií vyhubí postupně lidstvo na všech světadílech
& První Parta
– je zasazen do hornického prostředí a v souvislosti s fašistickým nebezpečím měl ukázat, že je možno se postavit
proti zkáze
– román o lidské solidaritě, statečnosti a humanismu, což představují havíři při zachraňování svých kamarádů
Eduard BASS (1888-1946)
– do české literatury vnesl přitažlivý a exotický svět cirkusů a varieté, šantánů a kabaretů
– r. 1910 vystoupil jako recitátor a zpěvák v kabaretu Bílá labuť v Praze, tomuto umění zůstal věrný
– stal se spolutvůrcem proslulé Červené sedmy, jejíž repertoár obohatil svým herectvím a písňovými texty
– 1933-42 působil jako novinář v Lidových novinách, kde vytvořil řadu svých rozhlasů – veršovaný komentář
& Klapzubova jedenáctka
– rozsáhlá povídka, vypráví o slávě české kopané ve 20 letech
– zobrazuje zde prozíravost chalupnického otce, ukázněnost, houževnatost a smysl pro fair play jeho 11 synů
– popisuje fotbalovou hru, tréninky i pocity vítězství
& Cirkus Humberto
– oslavil zde českého člověka a jeho píli, tvůrčí schopnosti, solidaritu a podnikavost ve světě
– dodával tak českému čtenáři národní sebevědomí
– autor zde sleduje 3 generace rodu Karasů od 60 let 19. stol do první čtvrtiny 20 století
– ústřední postavou je Václav Kraus z pošumavské vesnice, který se svým otcem-zedníkem hledající práci
v cizině, zakotví v Hamburku u cirkusu Humberto
– otec zde pracuje v partě stavěčů a hraje v cirkusové kapele, zatímco jeho syn si osvojuje dovednosti několika
cirkusových profesí a stane se úspěšným krasojezdcem, artistou a krotitelem
– jeho kariéra pokračuje sňatkem s dcerou majitele cirkusu Helenkou Bewitzovou
– s cirkusem zažívá období slávy i úpadku
– po velké hospodářské krizi je nucen cirkus prodat a stane se ředitelem pražského varieté
– který během 15 let přivede mezi nejlepší podniky tohoto druhu v Evropě
– mrzí ho nezájem syna Petra o cirkusovou práci, ale zadostiučinění nalézá v talentu své vnučky, která nastupuje
úspěšnou kariéru tanečnice
& Lidé z maringotek
Karel POLÁČEK (1892-1944)
– pocházel z židovské rodiny z Rychnova nad Kněžnou
– od 1923 působil v Lidových novinách, kde psal sloupky a soudničky
– za okupace pracoval v Židovské náboženské obci
– r. 1943 byl transportován do Terezína a odtud do Osvětimi, kde zahynul v plynové komoře
autor znal důvěrně maloměstské a židovské prostředí a mentalitu jeho obyvatel, což se promítlo v jeho prozaické tvorbě. Jeho cílem bylo pravdivě zobrazit „malého člověka“ v každodenním životě se shovívavým humorem.
& Muži v ofsajdu
– román, o dvojici fotbalových fanoušků – otce a syna, humorně vylíčil prostředí sportovního klubu a psychologii sportovních diváků
vrcholným dílem je tetralogie o pochybném hrdinství maloměšťáků za 1. světové války
& Okresní Město, & Hrdinové táhnou do boje, & Podzemní město, & Vyprodáno
– jde o jakýsi literární živočichopis českého maloměšťáctví
– autor zde sleduje atmosféru městečka těsně před válkou
– pak jeho hrdiny na haličské frontě, kde se nedovedou zbavit svých malicherných starostí
– nakonec hladovějícího městečka a válečných zběhů
& Bylo nás pět
– povídka
– autor se zde vrací zpět do klukovských let a svérázným způsobem líčí humorné příhody party chlapců
– svět dětských hrdinů zde konfrontuje se světem dospělých, který je plný konvencí
– kniha okouzluje hlavně vypravěčským jazykem hlavního hrdiny Petra Bajzy, který rozkošně misí vznešená
knižní slova se slovníkem klukovské hantýrky
Psychologická próza
– jde o druh prózy, která se rozvíjela v rámci realismu 19. století a je charakteristická pro tvorbu Stendhala,
Balzaca, Flauberta, Tolstého a Dostojovského
– zaměřuje se vykreslení duševního života, chápaného jako střetání protikladných stavů a pocitů
– zájem o psychologično souvisí s rozvojem realismu
– na počátku zde stojí tvorba Jana Nerudy a Karolíny Světlé
– pak pokračuje v tvorbě kritických realistů, K.V. Rais, T. Novákové, J. Herbena, Bratří Mrštíků a G. Preissové
– na počátku 20 let přibývá děl s psych. tématikou setkáváme se s ní v tvorbě naturalistů V. Mrštíka, K.M.Čapka-
Choda, improsionistů A. Sovy a F.Šrámka, v dílech emancipační literatury M.Tilschové, R.Svobodové a
B.Benešové
– velký rozmach zájmu o psychologii člověka zaznamenáváme v době 1. světové a krátce po ní, v dílech
expresionistů – Ladislava Klímy, Richarda Weinera a Jana Weisse
– 30 a 40. léta období vzniku vrcholných děl české psychologické prózy, zásluhou Jaroslava Havlíčka, Egona
Hostovkého, Jarmily Glazarové, Václava Řezáče
– orientuje se na doposud opomíjené oblasti duše člověka (podvědomí, narušená psychika,dvojnictví atd.)
– ve 20. stol. se výrazně uplatňují vlivy učení Siegmunda Freuda a sílící zájem o lidskou individualitu a jeho
složitou psychiku
Hlavní znaky psychologické prózy:
– zachycuje duševní stav postav, jejich vnitřní reakce, rozpory v lidské psychice, roli vědomí a podvědomí
– hrdinovo nitro je odkrýváno hlavně formou vnitřních monologů
– postavy jsou ovlivňovány okolním prostředím, se kterým se zároveň dostávají do konfliktu
– autor často bývá účastníkem děje – ich forma
Božena BENEŠOVÁ
– za její umělecky nejlepší dílo je považována povídka
& Don Pablo, don Pedro a Věra Lukášová
– její hrdinkou je 13-ti letá gymnazistka v jejímž vnitřním světě hrají důležitou roli 2 balónky
– don Pablo a don Pedro, jimž svěřuje svá dívčí tajemství, pocity, touhy a zklamání
– vylíčení zmatků dívčího dospívání, citové nerozhodnosti, očekávání a zklamání je podáno velmi přesvědčivě
Expresionisté– expresionismus rozvíjel se v 1 třetině 20 stol. ve výtvarném umění, literatuře a hudbě. Prohlašoval subjektivní svět člověka za jedinou pravou realitu. V lit. nešlo o pravdivé zobrazení objektivní skutečnosti, ale o promítnutí tvůrcova nitra.
Jan WEISS (1892-1972)
– ve svých fantastických románech chtěl tlumočit pocit osamění a odcizení člověka ve společnosti.
Nejvýznamnější dílo: & Dům o tisících patrech
– tyfem nemocný voják 1. světové se v horečnatém snu převtěluje do postavy neviditelného mstitele Petra Broka
– a prochází světem- obrovskou budovu, kde vládne zrůdný despota Müller, který zotročuje lidstvo
– teprve tyranova smrt z rukou hlavního hrdiny znamená konec jeho říše a rovněž hrdinovo probuzení z tyfového
snu a jeho návrat do reality
Ladislav KLÍMA (1878-1928)
-jeho dílo bylo rozptýleno do záznamů, soukromých dopisů a rukopisů a teprve po jeho smrti vydáváno
– mezi jeho vrcholná díla patří román:
& Utrpení knížete Sternenhocha
– zde autor umožňuje nahlédnout čtenářům do deníku knížete St, který z žárlivosti a pozice ničivého citu zabil
svou ženu Helgu
– kníže je člověk hluboce zmítaný protichůdnými pocity strachu, obdivu a nenávisti ke své mladé ženě
– také Helga je vůči svému muži posedlá nenávistí, znemožňuje ho svým výstředním chováním a zabije jejich dítě
– činy obou hrdinů se vymykají běžné společenské normě a hraničí s patologickou perverzitou
– Ster. se snaží na vraždu zapomenout, avšak podvědomí pracuje neúprosně a dovádí hlavního hrdinu k šílenství a
smrti
Jaroslav HAVLÍČEK (1896-1943)
– byl bankovním úředníkem, tato práce stála v jeho cestě literární tvorby, které se věnoval po nocích
– což ho vyčerpalo a podlehl zánětu mozkových blan
- 1935 vydal román Vyprahlé touhy, které později přepracoval a vydal pod názvem
& Petrolejové lampy
– vypráví o srážce dvou odlišných jedinců, citové ženy a degenerovaným mužem
– Štěpy Kyliánové, není líbivý typ hrdinky, i když je dcerou úspěšného stavitele
– je otevřená, doma zastane i služku, což maloměšťácké nápadníky nepřitahuj
– tato stárnou panna však touží mít muže a děti, své naděje vkládá do bratrance Pavla, žije rozmařilým životem
(střídá holky, pije, karbaní) a nakonec je suspendován z vojenské služby
– z vypočítavosti se uchází o Štěpu, která si myslí, že jí má rád
– po svatbě Štěpa nechápe, proč ji manžel nechává v trapném panenství, pak teprve vychází najevo, že je těžkým
syfilitikem, jehož paralýzou autor sleduje až k šíleným dramatickým koncům
& Synáček (novela)
– souvisí s předchozím dílem
– hrdina je Štěpčiným společníkem z mládí, tento statkářský synek, rozmazlovaný ženami vyroste v hrubce
– svými kousky pohoršuje městečko
– nakonec se ožení s dcerou svého přítele, nemocnou na TBC
– stává se z něho obětavý a milující manžel, chce odčinit výstřelky z mládí, ale nakonec umírá při autohavárii
& Neviditelný (román)
– z filmován pod názvem Prokletí domu Hajnů
– hlavním protagonistou a vypravěčem je ing., který se z kariérismu přižení do rodiny svého šéfa
– mydlářského továrníka Hajna
– teprve po sňatku ze Soňou zjistí, že v domě Hajnů žije pomatený strýc Cyril, který se považuje za neviditelného
– terorizuje celou rodinu, Soňa pak sama propadá šílenství
& Helimadoe (román)
– zobrazuje příběh 5 sester, pozvolna stárnoucích, které ovládá podivínský otec – venkovský lékař
Egon HOSTOVSKÝ (1908-1973)
– pocházel z židovské rodiny, pracoval na ministerstvu zahraničí
– za války žil v emigraci, podstatnou část života prožil v USA
– ve svých dílech nejčastěji zobrazoval lidi trpící pocitem méněcennosti a neustálého ohrožení, jež vyplývalo
spíše z podvědomého strachu než ze skutečných příčin
& Ghetto v nich (román)
– zobrazil příběh chlapce vyrůstajícího vedle životem ubitého otce, jemuž se marně snaží pomoci překonat
osamění, do něhož ho uvrhla rasová odlišnost
& Danajský dar (román)
– příběh 3 sourozenců, jimž válka sice vrátila otce, ale jako alkoholika, a matku ztratili jako oběť válečných útrap
& Žhář (román)
– líčí vztahy členů rodiny hostinského, který prochází hlubokou krizí
– dcera Eliška si nerozumí s matkou a odchází z domova
– dospívající syn Kamil prožívá nešťastnou lásku k sestřině kamarádce Doře
– chce se před ní vyznat, proto vylepuje žhářské listy, jejichž předpovědi se bez Kamilova přičinění plní
– rodinné vztahy se nakonec urovnají, ale na původce požárů se nepřijde
Také po 2 světové válce se zabýval tvorbou psychologických románů
& Cizinec hledá byt (i k české literatuře po roce 1945, otázka 19)
– hl. hrdina lékař Václav Marek, který hledá od prosince 1945 do února 1946 v NY byt
– má jediný požadavek – najít místo, kde bude mít klid pro dokončení své vědecké práce o léčení vys. krev. tlaku
– je zatahován do soukromých životů svých spolubydlících a ubytovatelů, aniž by jim chtěl a mohl nějak pomoci
– pro svou pasivitu vůči okolí se nakonec všude dostává do krizových situací, které opakovaně řeší ochodem a
dalším hledáním
– těžce nemocný nakonec nachází útočiště u českého dělníka Václava Nováka, kde však brzy zemře
& Dobročinný večírek (i k české literatuře po roce 1945, otázka 19)
– děj se rovněž odehrává v NY, líčí setkání různorodých lidí na dobročinném večírku
– výtěžek má podpořit evropské emigranty
– venku se však strhne vichřice, a tak se z formálního posezení stává dočasné vězení a mezi zúčastněnými
propuká ponorková nemoc
Václav ŘEZÁČ (1901-1956)
– psychologická próza tvoří jen část jeho tvorby
& Černé světlo (baladický román)
– pojednává o vzniku zla v člověku
– příběh je vypravován v ich formě
– hl. hrdina je slaboch, který byl silný pouze v intrikách, podvodech a lžích, čímž způsobil tragédie mnoha lidí
– dopracovává se k poznání vlastní viny a chce spáchat sebevraždu
– jeho záchrana, když zůstává mrzákem, je pouhým ironickým výsměchem životu, který žil
& Svědek (román)
– přesvědčivým obrazem člověka, který ve své osamělosti slídí po tajemství sousedů, podněcuje jejich slabosti a
vášně, aby tak zaplnil svou vlastí samotu.
– svůj život tak odvozuje z neštěstí druhých
Jarmila GLAZAROVÁ (1901-1977) (okruh 23 a 25 ženy)
– narodila se v Malé Skále u Turnova
– když osiřela, dostala se do Slezska, kde v Klímkovicích absolvovala 2letou hospodářskou školu
– zde se pak provdala za lékaře Josefa Podivínského
– po manželově smrti se přestěhovala do Prahy, kde se zabývala literární tvorbou
& Roky v kruhu (román)
– vznikl ze vzpomínek na šťastná léta manželství
– román lásky dvou věkově rozdílných lidí, kteří však žili harmonicky,
– autorka zde oslavila pilný a obětavý život venkovského lékaře
– středem vyprávění je však ona sama- žena objímající citovým pohledem vše kolem sebe-svého manžela, ostatní
lidi, dům, přírodu atd.
& Vlčí jáma
– příběh osiřelé dívky Jany, která žije společně s otčímem Robertem a jeho o mnoho let starší ženou Klárou
– žena panovačná, necitelná a hrabivá, láska k manželovi je pouhým majetnickým vztahem
– její chování znepříjemňuje život Janě a Robertovi, mezi nimiž vzniká milostný citový vztah
– Jana však Roberta omítá, protože nechce ublížit Kláře, a po její smrti odchází
& Advent (baladický román)
– děj se odvíjí během jedné mrazivé zimní noci v beskydských horách
– hl. hrdina, gazdina Františka horečně hledá svého syna Metoda a zpětně se jí odvíjí její dosavadní život
– jako mladá ztratila svého milého, s nímž čekala dítě
– stala se svobodnou matkou a musela snášet opovržení od drsných horalů
– její krása však upoutala stárnoucího vdovce, sedláka Podešvu, který si ji vzal
– Podešva však nebyl dobrým manželem ani Metodovi otcem. Navíc nevlídné ovzduší na statku znepříjemňovala
stárnoucí služka Rozina, bývala sedlákova milenka
– tvrdé výchovné metody otčíma i Rozina a ponížené postavení matky vyháněly dorůstajícího chlapce z domu
– Františka při jednom z dalších synových útěků se vzbouřila a obvinila muže, že jí zkazil život
– při hořečnatém hledání chlapce způsobí požár seníku, v němž uhoří její manžel i Rozina
Venkovská a ruralistická próza
– ruralismus-směr v české literární venkovské próze (lat.ruralis-venkovský)
– ideovým základem je věrnost domovu, rodové tradici a životní sepětí s půdou
– ruralisté zobrazovali venkovský život jako spolehlivou základnu ryzího češství a mravní neporušenosti
– ruralismus vycházel z tradic české venkovské kritickorealistické tvorby, zvláště tvorby Josefa Holečka a
z básnické tvorby Josefa Václava Sládka
– nejvýznamnější představitelé tohoto směru patří Josef Knap, František Křelina, Václav Prokůpek, velmi blízko
k této skupině má i katolický spisovatel Jan Čep
– mnozí ruralističtí spisovatelé byli v době 50 let odsouzeni komunistickým režimem do vězení
Josef KNAP (1900-1973)
– pocházel z Jičínska, po filozofických studiích pracoval v divadelním oddělení Národního muzea v Praze
– redigoval časopis Sever a východ
– psal povídky a romány, jeho prozaická tvorba se od počátku tématicky upíná převážně k životu českého
venkova a k selství
& Réva na zdi (román)
– vyjadřuje silný motiv lásky jako zušlechťujícího citu
– sedlák Kašpar je tvrdý na svého syna Josefa, denní sváry mezi ním a synem vrcholí, když otec prodá synova
oblíbeného koně Akrobata
– staví se rovněž proti Josefově lásce k chalupnické dívce Lídě, v dražbě pak kupuje hosp.stavení
– odstěhuje se ze statku s veškerým zařízením, Josef a Lída se vezmou a musí na statku pracovat holýma rukama
– díky své pracovitosti a houževnatosti však statek vzkvétá, po Lídině smrti se otec a syn usmiřují
& Cizinec (román)
– příběh hospodáře, který se marně pokouší prosadit mimo své rodné prostředí
& Puszta (Pusta)
– autor zobrazil českou kolonizaci Pokarpatské Rusi
František KŘELINA (1903-1976)
– psal poezii a prózu, zpočátku psal svá díla v duchu ruralismu později je v jeho tvorbě patrný příklon k náb.témat
– vytvořil osobitou koncepci venkovské prózy, založenou na křesťansky mravních zásadách stále oživovaných
bytostným sepětím vesnického člověka s půdou a rodem
& Hubená léta (románová trilogie)
– sociá. kritický román s ruralistickými prvky, který zobrazuje prostředí podještědských tkalců v době hosp.krize
– tkalcovský dělník Holaj a jeho žena Božena se těžce probíjejí životem a zachraňují se návratem k půdě –
Boženině dědictví
& Puklý chrám
– postaven na protikladu mravně zkaženého města a naopak mravně čistého venkova
– nadějný dědic rodového statku Kozlenec, Prokop Antoš, tragicky zemře a statku se má ujmout jeho bratr Václav
– ten se na studiích ve městě od venkova odcizil
– Špatně se oženil s dívkou městských mravů, statku hrozí zkáza podobně jako puklému chrámu, ve kterém se
celá obec shromažďovala k bohoslužbám a který nyní chátrá kvůli špatnému hosp. obecního zastupitelstva
– teprve řada příhod přivede Václava zpět na rodný statek, smíří ho s jeho furiantským otcem nakonec mu osud
nabídne i starou lásku, Marii Tvrzníkovou, která se stane Václavovou oporou
& Bábel
– napjaté vztahy mezi Čechy a Němci v době mnichovských událostí 1938
& Soud nad Bábelem
– volné pokračování románu Bábel
– Petr Bábel je křivě obžalován ze žhářství a otcovraždy a český soud musí vynést rozsudek
– než se Petr –protifašistický bojovník ze Španělska, dostane se do rukou německého soudnictví
– soudní přelíčení probíhá v období krátce před německou okupací v březnu 1939, autor ho doplňuje politickými
událostmi té doby
Jan ČEP (1902-1974)
– pracoval jako redaktor v nakladatelství Melantrich a překládal z angličtiny a románských literatur
– r. 1948 emigroval do Mnichova, zde spolupracoval s rozhlasovou stanicí Svobodná Evropa
– poté přesídlil do Paříže, kde žil v ústraní a kde nakonec zemřel
& Zeměžluč, & Letnice, & Modrá a zlatá – povídkové knihy
& Hranice stínu
– hl. hrdina učitel Prokop Randa-se po milostném zklamání a existenční prohře vrací do rodného kraje
– teprve ve chvíli posledního setkání s umírajícím vlastním dědečkem nachází, co hledal
– jeho smyslem života je dál pokračovat v práci, převzít štafetu, kterou mu zde zanechali jeho předkové
Vojtěch MARTÍNEK (1887-1960) spisovatelé našeho kraje
– byl všestranným pracovníkem na Ostravsku
– na filoz.fakultě v Praze vystudoval češtinu a němčinu
– působil jako středoškolský profesor v Ostravě a intenzivně spolupracoval s kultur. a uměleckými institucemi na
Ostravsku
– byl 1 dramaturgem ostravského divadla v letech 1919-23
– předsedou Moravského kola spisovatelů, pracoval v redakci Moravskoslezském deníku v letech 1919-41
– začínal jako básník, ale úspěšnější byl jako prozaik
významným dílem je románová trilogie
& Černá země (Jakub Oberva, Plameny, Země duní)
– zobrazil zde život dělníků a sedláků na Ostravsku v době od 90 let 19. stol do konce 1 světové války
– zachycuje zde především rozklad venkovské nadvládě mužů, kdy velkoprůmysl postupně pohlcoval a zároveň i
germanizoval dosud zemědělské obce
pokračování Černé země je další románová trilogie:
& Kamenný řád (kamenný řád, Meze, Ožehlé haluze)
– dějově je dovedena až do doby okupace
– tato trilogie už nedosahuje takových uměleckých hodnot jako předchozí
– autor se zde pokusil vylíčit konflikt mezi selskou rodovou tradicí a novou sociální realitou, který je
reprezentován v rovině generačního sporu – selské vdovy Poštulkové a jejich 3 dcer a zeťů
& Stavy rachotí (román)
– zachytil rozklad starého cechovního života a úpadek soukenictví v Brušperku vlivem pronikajícího průmyslu
Česká historická próza
– po období velkého rozkvětu české historické prózy v posledním dvacetiletí 19. stol. zásluhou Aloise Jiráska a
Zikmunda Wintra
– byla tato próza v 1.polovině 20 stol. spíše doplňkem
– přesto i v tomto období vznikala významná díla s historickou tématikou
Jaroslav DURYCH (1886-1962)
– pocházel z Hradce Králové
– rodiče mu záhy umřeli a byl vychováván u příbuzných
– po maturitě vystudoval lékařskou fakultu a působil jako vojenský lékař nejen na frontách 1 světové, ale i
v meziválečném období, hlavně v Olomouci a Praze
– svá díla psal v barokním archaizujícím stylu a snažil se překonat Jiráskův kronikářský postup se zjevným
poučným posláním tak, že do popředí stavěl existencionální procesy, které se odehrávají v nitru románových
postav i v mezilidských vztazích. Vytvořil tak nový typ české historické prózy
& Bloudění románová trilogie
– označována jako „větší valdštejnská trilogie“
– děj se odehrává v době 30-ti leté války a je časově vymezena vzestupem a pádem velitele císařských vojsk
Albrechta z Valdštejna, zavražděného na císařův příkaz v Chebu r. 1634
– v bohatém ději jsou líčeny spletité válečné konflikty katolické a protestantské Evropy a boje armád se všemi
brutálnostmi
– vystupuje tu řada historických postav, císař Ferdinand II, švédský král Gustav Adolf atd.
– tyto dramatické události jsou působivě vyjádřeny v životních osudech hl. hrdinů: španělské dívky Andělky a
českého protestanta Jiřího, kteří procházejí různými peripetiemi
– Jiří jako kurýr Albrechta z Valdštejna nakonec stejně jako jeho pán umírá
– ale tragický závěr je zmírněn Andělčiným návratem do Čech
– ta čeká Jiřího dítě, jež znamená naději na lepší budoucnost
& Rekviem (soubor tří povídek: Kurýr, Budějovická louka, Valdice)
– označován jako „menší valdštejnská trilogie“
– rovněž se tématikou vrací do časů, kdy byl Albrecht z Valdštejna na popud císaře zavražděn
& Masopust (román)
– zobrazoval dobu mnichovské zrady zobrazením vpádu passovských rytířů do Čech v r.1611
V období protektorátu vynikl význam historické prózy, jejímž prostřednictvím se autoři mohli jinotajně vyslovit k soudobému dění, které konfrontovali s dobou minulou. V tomto období vznikly Vančurovy – Obrazy z dějin národa českého, Durychova tetralogie – Služebníci neužiteční a román Masopust
František KUBKA (1894-1968)
– vynikl jako novelista, povídkář i autor románů
& Pražské nokturno
– povídková kniha, zobrazil tisíciletou historii Prahy
– některé povídky této knihy se staly základem pro jeho vrcholné romány
& Palečkův úsměv a & Palečkův pláč
– zde zobrazil postavu šaška krále Jiřího z Poděbrad, bratra Palečka
– 1 díl sleduje Palečkův život od narození po vstup do královských služeb
– 2 díl pak jeho život ve službách krále
– autor se při psaní těchto románů nechal inspirovat středověkými texty, např. hl. hrdina je obdařen některými
pohádkovými vlastnostmi
– např. svou vůli ovládá chování ptáků a pohledem dokáže přimět lidi, aby dělali, co si přeje
– Paleček, není pouhým královým šaškem, nýbrž hlavně jeho přítelem a rádcem, který vychovává královy děti
& Karlštejnské vigilie
– novelistická knížka
– vypráví autor podle vzoru Giovanniho Baccaccia příběhy o lásce, zradě a věrnosti
Miloš Václav KRATOCHVÍL (1904-1988)
– významný představitel české historické prózy i filmovým dramaturgem
& Bludná pouť (povídková trilogie)
– zde zobrazil období po porážce českého stavovského povstání r. 1620
– reagoval tak na situaci národa po mnichovské zradě r. 1938
& Král obléká halenu (román)
– zobrazil postavu českého krále Václava IV., který je líčen jako osamělec
– je citově rozeklaný a nejlépe se cítí mezi prostými lidmi
– sám není schopen najít pozitivní vztah k rodicímu se husitství, ani se mu účinně postavit na odpor
Karel SCHULZ (1899-1943)
– je jedním z představitelů imaginativní prózy, který začínal jako člen Devětsilu, jeho počáteční tvorba byla
ovlivněna proletářským uměním a poetismem
– od tohoto umění přešel ke katolicismu
& Kámen a bolest
– vrcholné dílo, román
– 1 díl zamyšlené trilogie
– zobrazil zde renesanční dobu v Itálii, v níž se odráží střet dvou historických epoch – středověku a novověku
– ústřední postavou je vynikající malíř, sochař a básník Michelangelo Buonarotti
– hlavní myšlenkovou osu tvoří hrdinův zápas o nalezení smyslu umělecké tvorby a smysluplného
nepromarněného života
– Michelangelo je zobrazen jako pudový člověk, plný vnitřního sváru, jehož se zbavuje horečnatou prací
– usiluje dobrat se pravdy, která je podle něho totožná s krásou
– autor zde zároveň dokázal zdařile zobrazit prostředí papežského dvora s jeho nádherou i mravním úpadkem,
úsilí papeže o světovládu
– zobrazil Florencii za vlády rodu Medicejských i tragickou postavu mnicha Girolama Savonaroly, který se za
pomocí francouzského krále zmocnil vlády ve Florencii a vytvořil teokratický stát
– odmítající renesanční dobu
– chtěl se tak pokusit o nápravu mravů
František KOŽÍK (1909-1997) poválečná próza po roce 1945
– na začátku okupace vydal první z dlouhé řady svých životopisných románů
& Největší z pierotů
– jde o poutavě napsaný životní příběh proslulého mima české-francouzského původa Jana Kašpara Debiroa
– který se odehrává v 1 polovině 19 století
– již od dětství musel hlavní hrdina vystupovat v akrobatické skupině se svými sourozenci, ale pro svou
neobratnost byl pouhým outsiderem
– po ztrátě angažmá se jeho rodina rozešla a hlavní hrdina se prosazuje jako pierot-mim
– ožení se, ale žena ho záhy opustí, takže sám musí vychovávat svého syna
– nachází štěstí ve vztahu k Margot, prožívá slavnou uměleckou kariéru, ale postupem času se mu zhoršuje
zdravotní stav
– přichází trudnomyslnost a výčitky svědomí
– jako lék proti tomu si zvolí největší úkol – zahrát na jevišti příběh svého života
& Básník neumírá (román)
– líčí životní osudy portugalského básníka Luise de kamójnše, tvůrce slavného eposu Lusovci