Česká literatura určená dětem a mládeži
Rozdělení:
- období předškolního věku – obrázky
- a) první stupeň ZŠ – 7 – 10 let
- b) druhý stupeň ZŠ – 11 –14 let
- literatura pro dospívající mládež – 15 – 18 let
Literatura pro děti má 3 aspekty:
- není tématicky omezená
- aspekt hrdiny téhož věku
- mnohdy splývá s literaturou pro dospělé, protože si jej dětský čtenář přivlastní
Literatura pro děti má 4 základní funkce:
- poznávací
- výchovná
- emocionální
- estetická
1) Literatura předškolního věku:
Tato literatura se vyznačuje tím, že je dětem předkládána formou obrázků, které jsou doplněny jednoduchými říkánkami, aby se dítě naučilo rozpoznávat předměty, barvy zvířata atd.
Například knihy:
- Heleny Zmatlíkové – ŠIJU BOTY DO ROBOTY, která obsahuje oblíbená lidová říkadla, která jsou doplněna půvabnými obrázky autorky.
- Jany Mikulecké – DOMÁCÍ ZVÍŘATA, kde najdete známá domácí zvířata v realistické výrazné kresbě (pes, kočka, koza, kráva, ovce, králík, slepice…), v ilustracích Jana Hoška.
- A mnoho dalších.
Dále se do této kategorie dají zařadit obrázkové knihy, které se staly předlohou pro televizní večerníčky a nutno podotknout, že televizní večerníčky mají svou oblibu nejen u dětí předškolního věku, ale dá se říci, že na příjemně zpracované předlohy se rádi podívají lidé všech věkových kategorií, tak i na adaptace pohádek, které byly, a občas ještě jsou, natočeny u nás. České adaptace pohádek nemají ve světě konkurenci.
Z večerníkových předloh jsou to např.:
- Václav Čtvrtek – vyprávění o statečném loupežníkovi Rumcajsovi, jeho ženě Mance a synkovi Cipískovi, v ilustracích Radka Pilaře. Pohádky Z MECHU A KAPRADÍ v ilustracích Zdeňka Smetany atd.
- Zdeněk Miler – slavné příběhy O KrtKOVI, ilustrované Zdeňkem Milerem a Kateřinou Lovis-Milerovou
- Ljuba Štíplová – Mezi námi koťaty, ilustrace Váňi a M. Walterové.
- A mnoho dalších.
2) a) Literatura žáky prvního stupně ZŠ:
Ve věkovém období od 7 do 11 let je, podle mého názoru, lepší pozvolný přechod od říkaček ke komiksovému pojetí knih a postupně se propracovat ke klasické knize.
Když jsem hovořil o komiksovém pojetí, tak jsem měl na mysli knihy o Kocouru Vavřincovi a jeho přátelích výtvarnice Věry Faltové, spisovatelky Dagmar Lhotové a prozaika Z. K. Slabého.
Po přechodu ke klasické knize je potřeba vybírat literaturu určenou této věkové skupině. Jedná se převážně o pohádky a pohádkové příběhy, nebo dětské hrdiny.
Mezi skvělé spisovatele pro tyto děti patří např.:
- Ondřej Sekora – jeho knihy s Ferdou Mravencem a jeho přáteli, které sám i ilustroval (vychází též jako komiks). Originálně zpracovaný Ferdův slabikář.
- Bohumil Říha – O letadélku káněti, ilustrace Helena Zmatlíková .
- Vladislav Vančura – Kubula a Kuba Kubikula, ilustrace Zdeněk Smetana.
- Josef Lada – Bubáci a hastrmani, O Mikešovi, Pohádky naruby
- Nikolaj Nosov – NEZNÁLKOVA DOBRODRUŽSTVÍ
- A další.
2) b) Literatura žáky druhého stupně ZŠ:
Ve věku od 11 do 14 let většinou ještě nemá dítě vyhraněný literární směr a nezřídka se vrací i ke knihám z dřívějšího období. Postupně ale začne mít vyšší nároky na literaturu a snaží se najít svůj druh četby, která mu bude vyhovovat.
Mezi příjemně psaná díla patří např.:
- Václav Řezáč – Poplach v Kovářské uličce, ilustrace Josef Čapek. Hlavním hrdinou této knihy je Frantík Severýn, který bydlí i se svým dědečkem v Kovářské ulici. Jeho rodiče mu zemřeli, když mu bylo šest roků. Vypomáhá v hokynářství pana Bočana. Pan Bočan však není dobrý člověk a už tak chudé lidi, kteří u něj nakupují, ještě více okrádá. Má zelenou knížku s tvrdými deskami, kam píše kdy, co a komu dal na dluh. Ale moc poctivě to nezapisuje. Frantík se rozhodne, že tomu udělá konec a jednoho dne knížku panu Bočanovi z krámku ukradne. Schová si ji do skrýše za kámen, ale dalšího dne, když se jí chce zbavit, zjišťuje, že knížka v zelených deskách se někam ztratila. Všechno ale nakonec dobře dopadne. Zjistí se pravda a totiž že pan Bočan opravdu lidi okrádal a teď je již všem jenom pro smích. Musí se proto z ulice odstěhovat.
- Vojtěch Steklač – Boříkovy lapálie, cyklu humoristických knížek o partě Boříkových kamarádů, ilustroval Adolf Born.
- Jaroslav Foglar – Záhada hlavolamu, Rychlé šípy, Stínadla se bouří, Dobrodružství v temných uličkách, Chata v jezerní kotlině Psané o mládeži a pro mládež velice poutavým způsobem.
3) Literatura pro dospívající mládež:
Do této kategorie se řadí mládež ve věku od 14 do 18 let a ti již většinou mají svůj oblíbený literární žánr. Já jsem se orientoval na fantasy, sci-fi, historické a dobrodružné žánry literatury.
Někteří z mých oblíbených autorů:
- Ondřej Neff – povídková sbírka VEJCE NARUBY
- Jules Verne – Tajuplný ostrov, Dva roky prázdnin, Pět neděl v balóně a další.
- Joe Alex – ČERNÉ KORÁBY I. a II., historicko dobrodružný román pro mládež. Příběh (ač nedatován) patří rámcově do třináctého až patnáctého století před naším letopočtem, do doby, kdy Kréta ovládala Středomoří a Trója byla ještě kvetoucím městem.
- Robert Merle – Malevil, futurologický román – v roce 1977 se rozpoutá katastrofa, která zasáhne celý svět. Vše je zničené. V okolí Malevilu se zachrání skupinka lidí. Stáváme se svědky boje o holou existenci. Tato kniha řeší otázky moci, vlády, monogamie a polygamie…. (Jedna z mých nejoblíbenějších knih tohoto období).
- Stanislaw Lem – Kyberiáda, kniha je jednak malebné vyprávění, jednak ohromně hravá, novotvary a slovními hříčkami přímo srší. Kromě toho řeší dost závažné etické, kybernetické i vědecké problémy, zabalené do pohádkového hávu s králi, královstvími, princeznami i draky – to vše v kosmickém hávu (Opravdu jedinečná kniha ve svém žánru)
Dalšími ilustrátory, jmenované nevyjímaje, kteří se určitě zapsali do dětských pamětí a jejich postavičky jim stále vybavují, jsou spolutvůrci večerníčků pro nejmenší. Například – Bob a Bobek – V. Jiránek; Kubula a Kuba Kubikula – Zdeněk Smetana; Runcaje, Manka a Cipísek – Radek Pilař; Krteček – Zdeněk Miler; Mach a Šebestová – Adolf Born a mnoho dalších.