Baroko – 17. stol.
1. Světové baroko ( 17. století ?1750 )
2. -příčiny nástupu baroka : – vracení k víře, opuštění od rozumu ( války )
– třicetiletá válka : prosazování katolické církve
– rozšiřující se moc katolické církve ( ovlivněno Habsurky)
-Rysy baroka v architektuře a hudbě : nepravidelné linie,výzdoba,monumentálnost
hudba : kontrasty,varhany
-Znaky literatury :
? motiv smrti a posmrtného života ,strach ze smrti , strach z Boha
? motiv Bůh ? jedinečný , všemohoucí
? Láska k Bohu ? pozemská láska splývá s láskou k Bohu
? Útočí na lidské city , alegorie , kontrasty
ŠPANĚLSKO ? kolébka baroka
Autoři :
Tereza z Ávily
-poezie ( mystická ) ,láska k Bohu
Louis de Gongora
-básník, metafory, přirovnání,bohatá slovní zásoba → kvalitní poezie
-mytologické prvky,svěstká témata
GONGORISMUS ? směr v poezii , něco co má smysl samo o sobě
Pedro Calderón de la Barca
-dramatik, tvorba na rozhraní mezi renesancí a barokem , navazoval na Vegu
Dílo : Lékař své cti
Život je sen
ITÁLIE
Torquato Tasso
-rozhraní baroka a renesance
-Dílo : lyricko-epická rozs.skladba Osvobozený Jeruzalém
-dobývání Jeruzaléma křižáky , pasáže nereálných dějů ( baroko)
ANGLIE
John Milton
-12dílný epos : Ztracený ráj
NĚMECKO
Hans Jacob Christoffel von Grimmelahausen ? Dobrodružství Simplicic Simplicissina
-prozaik →prosťáček nejprostší,nechápe válku
Fridrich von Spee ? jezuitský řád, lyrická poezie
2 . Baroko v českých zemích
-třicetiletá válka, bitva na Bílé hoře , období protireformace
Znaky literatury-dochází ke germanizaci , úpad češtiny, vzdělaní→exil
-literatura ? exulantská
– domácí : a ) oficiální , b) pololidová , lidová
1.EXULANTSKÁ LITERATURA
-Češi, byli donuceni z Čech odejít
Pavel Skála ze Zhoře ? členem jednoty bratrské ( píše latinsky i česky)
Dílo : Historie církevní
Pavel Stránský ? především latinsky
Dílo : O státě českém ( ?Všude Češi , v Chomutově Němci? )
Jan Ámos Komenský (1592-1670)
-jednota bratrská
-1623 ? odchází Lešno ( shořel dům i tvorba ) , poté Uhry , Anglie ,Švédsko
po 1648 ? Holandsko
Dílo : píše česky i latinsky
1 ) Spisy nábožensko filozofické
Listové do nebe ? forma dopisu , zastává se chudších lidí, ale ukazuje i jejich špatné vlastn.
Labyrint světa a ráj srdce ? 2 části , hlavní hrdina poutník , prochází městem
2 ) Pedagogická díla
Velká didaktika ? shrnuje zásady pedagogiky
Informatorium školy mateřské ? naučení základních návyk
Brána jazyků otevřená
Orbis Pictus ? učebnice latiny , ilustrace pro učení
Schola lulus ( škola hrou)-vysvětlil zásady didaktiky
3 ) Díla pansofická
-vytvářel encyklopedii , slovník
-dílo : O poezii české
4 ) Díla o jednotě bratrské
Truchlivý ? spis
2.DOMÁCÍ LITERATURA
a) lidová a pololidová
lidová = literatura , u které neznáme autora , přísloví,pohádky,pořekadla
pololidová = autirznámý,paměti,kroniky,interludia,kramářeské písně
b ) oficiální literatura
-nejtyp.náboženská témata , motivy smrti a posmrtného života,kontrasty
Bedřich Bridel
Dílo : Co Bůh? Co člověk (člověk vyjádřen zlý, Bůh dokonalý )
Felix Kadlinský ? sbírka poezie Vzdor slavíček
Bohuslav Balbín ? jezuita,nauková próza
Dílo : Rozprava na obranu jazyka slovanského , zvláště českého (ceněno za no)
Výtah z českých dějin
Pokračovatelé Balbína : Tomáš Pěšina z Čechorodu
V.Adam Michna z Otradovic
→ dílo : Loutna česká , mariánská muzika
3. KLASICISMUS
-charakteristika : vznik ve Francii, 17. století ? doba Ludvíka XVI.
-opírá se o absolutistickou vládu , navazuje na antiku, ideál harmonie
-vyžadoval pevný řád a estetické normy
-literatura rozdělena na vysoké ( tragédie-hist.témata)a nízké ( komedie,souč.) témata
-dána forma , jak se má co psát, strohý
-vychází z teorie racionalismu
KLASICISTNÍ DRAMA : jednota místa ,času,děje-Aristoteles
Typ verše ? Alexandry
Velký důraz na přednes ? DEKLAMACE
Lit.druhy ? didaktická báseň, Moralizující vypráv.,eseje, úvahy
FRANCIE
Pierre Cornneille
-velké historické tragédie , moderní kompozice dramatu
Dílo : CID ( hrdinové Rodrigo a Xiména)
Jean Racine
-tragédie , psychologické tragédie → příčiny vysvětlování chování postav
Dílo : FAIDRA ( inspirace antikou )
-snaha o vykreslení postav
Jean de la Fontaine ? bajky,navazoval na Ezopa
Molière ( J. B. Pocquelin )
-herec,ředitel divadelní společnosti,režisér,psal hry,zemřel na jevišti
-charakterové komedie ? pokrytectví, postavení ženy , lakota
Dílo : TARTUFFE ? pokrytectví
LAKOMEC ? Harpagon ? touha po penězích
ZDRAVÝ NEMOCNÝ ? vychytralý,hypochondr,zištný
MĚŠŤÁK ŠLECHTICEM
MISANTROP ? vysmívá se král.dvoru
DON JUAN
ITÁLIE
Carlo Goldonni
– autor komedií , navazoval na commedia dell´arte ( postavy: kupec,sluha,krásná)
Dílo : Poprask na laguně , Sluha dvou pánů
4 . Osvícenství
-doba 18. století ,osvícenský klasicismus
-osvícenství ? ideologický ,filozofický směr
-rozvoj přírodních věd , techniky a průmyslu , kult rozumu , racionalismu
-konec feudalismu , názor : Lidé jsou si od přírody rovni
-víra v pokrok , budoucnost
-filozofové : Locke , Bacon
-rozvoj prózy a dobrodružných románů
FRANCIE
Encyklopedisté ? vědci , spisovatelé , filozofové , projekt Francouzská encyklopedie
– Diderot , Voltaire ,Rousseau
Voltaire
-dramatik , prozaik ,filozof, publicista,historik
-myšlenka rovnosti všech lidí , kritika franc.zřízení
1.filozofická povídka : CANDID NEBO-LI OPTIMISMUS
2.drama : Zaira , Brutus
Denis Diderot ? filozof,redaktor Francouzské encyklopedie
Dílo : JAKUB FILATELISTA ? ovlivnil Kunderu
Charles Louis Montesquie
Dílo : Duch zákonů ? proti absolutismu
Perské listy ? kritika francouzské společnosti
ANGLIE
Daniel Defoe ? Robinson Crusoe
Henry Fielding ? Tom Jones
Jonathan Swift ? Gulliverovy cesty
5. Evropský preromantismus ( konec 18.století )
-chápe umění jako prostředek k proměně světa
-zobrazuje ideální svět
-útěk do minulosti , exotického prostředí (orient),přírodní svět,pastýři a venkované
-smysl pro velikost vznešenost,původnost,starobylost,obdiv Homéra
-v architektuře : empír
-anglická literatura- poezie jezerní a hřbitovní,oblíbení urč.schémat as cenérií
-klasicistní i romantické prvky
-odklon od francouzské literatury k anglické
-inspirace ?poezie lidová-balady
FRANCIE
Jean Jacqus Rousseau
-návrat k přírodě, nová svoboda ,nerovnosti,navazuje na Voltaira
Dílo : Emil čili o výchově ? pedagogický spis
O smlouvě společenské ? jediným nositelem moc ve státě je lid
Nová Héliosa-trag.příběh lásky,dopisy,román
Vyznání
Pierre Abélard
NĚMECKO
Gotthold Eprahaim Lessing ? divadlo,obdiv k Shakespearovi,dodržuje klasicistní drama
Johann Gottfried Herder ?lidová tvorba,teor.dílo : Myšlenky k filozofii dějin lidstva
Johann Wolfgang Goethe
-básník,prozaik, dramatik,přírodovědec,vytvořřil německou národní knihovnu
-2 etapy tvorby ? 1.Strurm und Drung-(Bouře a vzdor)→poezie-balady,ódy
Dílo : Prometheus ( vzpoura ) poezie
Utrpení mladého Werthera ?próza , dopisová forma
2.etapa ? klasické období- divadelní hry inspirované antikou , historické
Dílo : Drama→ Ifigenie na Tauridě, Egmond
Poezie → Čarodějův učeň , Král duchů ( podoba s Polednicí)
Próza → Faust ( 1,2 )→tragédie ve verších,celoživotní dílo
-postavy →Faust,Mefisto,Markétka
Fridrich Schiller-poezie,drama,balady ,ódy- ÓDA NA RADOST
Drama : Loupežníci