Avantgardní směry počátku 20. století
FUTURISMUS
Vznikl ještě před 1.SV v Itálii. Umělci jsou přesvědčení, že musí překonat vše co do té doby bylo vytvořeno. Důrazně zavrhují historické tradice a obrací se k současnosti a hlavně k budoucnosti. Byl okouzlen velkoměstskou civilizací a technikou. Za zakladatele futurismu je považován Filippo Tommaso Marinetti. Základem futurismu je umělecké vyjádření dynamiky, rychlosti a pohybu. Tímto výrazně ovlivnil mimo jiné i film a hudbu. Vytvořil teorii osvobozených slov tzn. že slova se ve větě nebo ve verši skládají bez ohledu na logické vazby a pravidla syntaxe. Byla uvolněna grafická podoba, zrušena interpunkce a vznikaly četné neologismy. Významným centrem futurismu bylo i Rusko, kde tvořili např. Vladimir Majakovskij nebo Velemir Chlebnikov.
V.Majakovskij je označován za básníka revoluce. Vytvořil ?schodkovitý? verš, do poezie vnesl hovorový jazyk, neologismy a neobvyklé metafory. Svůj život ukončil sebevraždou. Mezi nejznámější díla patří poemy 1 500 000, V.I.Lenin nebo dílo Správná věc. V.Chlebnikov je známý především díky básni Obraten, ve které se verše dají číst i pozpátku tj. PALINDROM.
KUBISMUS
Umělci se odpoutávají od nápodoby vnější reality. Vnější realita byla rozkládána na své nejjednodušší geometrické tvary, zejména pak krychle- lat. cubus- a zpětným pochodem byli pomocí umělcovy fantazie skládány jako mozaika do nové výtvarné nebo slovesné podoby. Nevystačili jen s obvyklými třemi rozměry, ale vytvořili si jakousi ?čtvrtou dimenzi?. Jako výtvarný směr jej založil v Paříži Georges Bracque a Pablo Picasso. Hodnotná byla i česká kubistická tvorba např. Bohumila Kubišty, Emila Filly nebo Otto Gutfreunda(socha Babičky v Ratibořicích). Čeští průkopníci moderního umění se sdružili a r. 1911 vzn. skupina Tvrdošíjných (např.Josef Čapek, Václav Špála, Rudolf Kremlička. Představiteli kubistické architektury jsou např. Le Corbusier, Josef Gočár. Do literatury pronikl kubofuturismus, jehož nejvýznamnějším představitelem byl:
Guillaume Apollinaire který ve své sbírce Kaligramy vytvořil tzv. obrazové básně neboli ideogramy(tj.grafické ztvárnění myšlenky)
DADAISMUS
Umělecký směr, který se zrodil za 1.SV v Curychu. Dadaismus vzn. z fran. dada ? koník, hračka. Dadaisté odmítali všechny hodnoty, řád i logiku. Vycházeli z bezprostřednosti a libovali si v nesmyslnosti a náhodě. Dadaismus je považován za mechanický automatismus. Typická je pro něj i hra se slovy.
Christian Morgenstern- něm. básník považovaný za předchůdce dadaistů (básen Velké lalulá)
Tristan Tzara- fran. píšící Rumun, který se několikrát snažil zformulovat program dadaismu
SURREALISMUS
Literární a umělecký směr založený André Bretonem, který podle jeho slov vzn. ?z popelu dada?. Hlavní metodou surrealismu byl psychický automatismus, pro jehož metody posloužila díla zakladatele psychoanalýzy Sigismunda Freuda. Umělci se odpoutávali od reality a zaznamenávali bezprostředně, bez jakéhokoli záměru volný tok myšlenek. Básník Lautrémont označil surrealismus za ?nahodilé setkání deštníku a šicího stroje na operačním stole?. Typické jsou pro surrealismus také erotické prvky a koláže, kterých ve svém díle využíval i slavný španělský avantgardní malíř a sochař Salvador Dalí.
Guillaume Apollinaire- vl.jm. Kostrowicki, bojoval v 1.SV, kde byl raněn. Vytvořil především nový typ básně Pásmo- principem je naprosto volný tok myšlenek. Básen je obsažena v básnické sbírce Alkoholy. V Prsech Tiresiových vytvořil programové dílo divadelní avantgardy, ve kterém pomíjí všechny prvky tradičního dramatu.