PODNIK V TRŽNÍ EKONOMICE, JEHO PODSTATA A CÍLE
PODNIKOVÁ EKONOMIKA JAKO VĚDNÍ DISCIPLÍNA
- musí mít sumu informací
- předmět zkoumání
- metody zkoumání
- slovní aparát
PŘEDMĚT ZKOUMÁNÍ PODNIKOVÉ EKONOMIKY
- všechna hospodářská rozhodnutí, která se uskuteční v podniku, snaží se vysvětlit všechny jevy a procesy, probíhající v podniku (propouštění zaměstnanců). Jde o rozhodování o cílech podniku, volba právní formy podniku…
METODY ZKOUMÁNÍ PODNIKOVÉ EKONOMIKY
- pozorování
- indukce/dedukce
- analýza/rozbor
- syntéza
- porovnávání/komparace
CO JE PODNIK, PODNIKÁNÍ A PODNIKATEL
PODNIK
- autonomní subjekt, který něco produkuje, např. výrobky, služby, aby tím uspokojoval potřeby k jejíž plnění podnik vznikl. Lidské potřeby jsou na začátku každého podnikání konečným cílem konečných lidských aktivit není zisk ani peníze, ale uspokojování potřeb.
- Definice z právního hlediska: podnikem se rozumí soubor hmotných i osobních nehmotných složek k podnikání. K podniku náleží věci, práva a jiné majetkové hodnoty, které patří podnikateli a slouží k provozovateli podniku nebo vzhledem k své povaze mají tomuto účelu sloužit
- Definice z hlediska kybernetiky: podnik se jeví jako otevřený systém se zpětnou vazbou. Otevřený = dochází k vzájemné výměně matérie a informací mezi podnikem a okolím. Zpětná vazba = podnik reaguje a adaptuje se na změny okolí
- Definice z pohledu sociologie: podnik je sociálním jevem, jehož existence je zdůvodněna jedině uspokojením specifických lidských potřeb, které jsou jeho primárním cílem
JAKÉ FAKTORY CHARAKTERIZUJÍ PODNIK
- podle Gutenberga (zakladatel moderního pojetí ekonomiky)
- kombinace výrobních faktorů (zákl.výrobní faktor podle Gutenberga: práce, investiční majetek a materiál)
- princip hospodárnosti – podnik se snaží s dostupnými zdroji maximalizovat výstup nebo se snaží dosáhnout určité produkce pomocí minimálních vstupů.
- princip finanční rovnováhy – projevuje se ve schopnosti podniku plnit svoje finanční závazky. Rovnováha obecně je vůbec jedním ze základních znaků normálního zdravého fungujícího podniku
ORGANIZACE x PODNIK
- Podnik je organizace, je nějakou institucí
- Podnik má organizaci, má organizační strukturu
- Podnik je organizován (nějakým managmenten)
- Organizace není vždy podnikem (např. škola, neziskové organizace)
PODNIKÁNÍ
- soustavná činnost (opakují se) prováděna samostatně (podnikatel sám rozhoduje o způsobu, formě, rozsahu, čase a místě výkonu svých aktivit) podnikatelem, vlastním jménem(podnik musí mít svoje jméno pod kterým provádí podnikové aktivity) a na vlastní zodpovědnost (odpovědnost za plnění smluvních podmínek – dodržování právních předpisů) za účelem dosažení zisku.
PODNIKATEL
- osoba zapsaná v obchodním rejstříku
- osoba, která podniká na základě živnostenského oprávnění
- osoba, která podniká na základě jiného než živnostenského oprávnění podle zvláštních předpisů
- fyzická osoba, která provozuje zemědělskou výrobu a je zapsána do evidence podle zvláštního předpisu
CÍLE PODNIKU
- v naprosté většině případů je maximalizace zisku součastné moderní finanční teorie za základní cíl podniku považuje maximalizaci hodnoty tohoto podniku.
- Zaměstnanci a manažeři mohou sledovat své osobní cíle (jistota svých míst, zvyšování reálných mezd, zvyšování bezpečnosti práce). Cíle vlastníků podniků: růst hodnoty podniků. Výsledkem musí být kompromis.
PODSTATA FUNGOVÁNÍ PODNIKU
Existují 3 úrovně uvažování
- z pohledu materiální úrovně se ptáme: z čeho pozůstává podnik?
- z pohledu funkční úrovně se ptáme: jak funguje podnik?
- Z pohledu významové úrovně se ptáme: jaký smysl má podnik?
Odpovědi jsou individuální, protože každý podnik je individuální