Trh a jeho zákony. Faktory ovlivňující poptávku a nabídku. Fungování tržního mechanizmu. Tvorba ceny. Konkurence.
Trh a jeho zákony
- tržním systému jsou ekonomické subjekty ovlivněny zákony trhu a to poptávkou a nabídkou
- podoby trhu:
- dokonalá konkurence (žádný subjekt na trhu nemá výsadní postavení, všichni mají rovné podmínky pro stup na trh. Plně zde působí zákony trhu. V praxi téměř neexistuje)
- nedokonalá konkurence (některé subjekty na trhu mají výsadní postavení a mohou deformovat působení zákonů na trhu. Mohou ji tvořit:
- monopolistická konkurence – podstatou je větší množství firem, ale diferencovaný výrobek. Monopol vyplývá např. ze značky. Ekonomický zisk je stimulem inovace výroby.
- oligopol (výsadní postavení několika málo subjektů na trhu)
- úplný monopol (výsadní postavení určitého nabízejícího na trhu)
Poptávka
- zákon poptávky = s rostoucí cenou poptávka klesá
- poptávku představuje kupující
- poptávkou je určité zboží, které je ochoten kupující za určitou cenu koupit
- faktory ovlivňující poptávku:
- cena, množství, druh zboží, kvalita, jakost, značka, ekonomická situace státu, reklama, výše mezd, design
- Rozdělení poptávky:
- individuální poptávka
- poptávka jednoho kupujícího po určitém statku či službě
- dílčí poptávka (tržní poptávka)
- poptávka všech lidí z určitého regionu po určité statku či službě
- agregátní poptávka
- poptávka všech lidí v určitém státě po všech možných statcích či službách nejčastěji uváděná (z hlediska ekonomiky nejdůležitější)
- substitut (je zboží, které nahradí sledovaný druh zboží, př. jablka za hrušky…)
- komplement (je zboží, které je spojeno s prodejem sledovaného zboží, př. automobil potřebuje benzín)
- individuální poptávka
Nabídka
- je souhrn všech nabízejících na daném trhu
- vyjadřuje množství jednotlivých druhů zboží, které jsou prodávající při dané ceně ochotni vyrobit a prodávat a kupující jsou ochotni si toto zboží za dané ceny koupit
- zákon nabídky = s rostoucí cenou roste nabídka zboží na daném trhu
- Faktory ovlivňující nabídku:
- cena, kvalita, množství, ekonomická situace státu, konkurence, ceny substitutů, ceny vstupů, organizace práce technologie
Fungování tržního mechanizmu
- je vzájemné působení poptávky nabídky, ceny a konkurence tzv. „neviditelná ruka trhu“
- v ČR – smíšený ekonomický systém
- tržní rovnováha (vyrobené zboží se vše prodá)
- nabídka > poptávka (převis nabídky) – trh je přesycen zbožím, cena klesá
- poptávka > nabídka (převis poptávky) – na trhu je nedostatek zboží, cena stoupá
Tvorba ceny
- vyjadřuje směnou hodnotu zboží
- tvoří se na základě nabídky, poptávky a konkurence
- směná hodnota:
- je poměr, ve kterém se jedno zboží směňuje za druhé
- vyjadřuje se v penězích
- peníze = všeobecný ekvivalent
Konkurence
- vzniká na straně nabídky
- je to střed zájmů na trhu
- druhy konkurence:
- monopóly
- na trhu funguje jeden podnik s dominantním postavením na trhu
- konkurence zde neexistuje
- např. Telecom, České dráhy
- oligopol
- 2 až 3 podniky mají výsadní postavení na trhu a ovládají jej
- např. mobilní operátoři
- monopolistická konkurence
- větší množství prodávajících, kteří si navzájem konkurují
- např. auta, banky, hypermarkety
- monopóly