Daně, daňová soustava, státní rozpočet
Daně jsou cenou za občanství.
Právo vybírat daně je historicky přisouzeno svrchované moci, která jako minimální výraz státnosti poskytuje poplatníkovi ochranu základních životních podmínek ve smyslu ochrany státních hranic a ochrany života poplatníka.
Historický vznik a vývoj daní
1) Daně vznikly v otrokářském řádu. V otrokářském řádu a feudalismu sloužili daně k dvěma účelům: a) Financování chodu dvora panovníka
- b) Financování válek a armády
(Takto to fungovalo do 16. století)
2) Kapitalismus – Anglie (pol. 17. století)
– Za kapitalismu byly formovány první moderní daňové zákony
– daně se nesnažily zasahovat do chodu národního hospodářství, ale všeobecně daně bránily
dovozu levného zboží ze zahraničí.
3) Od poloviny 19. století je období státně monopolistický kapitalismus. Kdy daním byla
přisouzena regulátor hospodářského cyklu.
4) Období socialismu- daně ztratily svou podstatu jako nezávislého parametru v rámci
utopické představy o možnosti detailně naplánovat celý hospodářský proces.
5) Tržní hospodářství – daně opět začínají plnit své funkce.
Daňová soustava ČR
- daňová soustava každého státu musí odpovídat ekonomickému systému, ekonomický systém není nikde dokonalý
- jiné požadavky má direktivní ekonomika a tržní ekonomika
- tendence do budoucna ČR sloučit daňovou soustavu s Evropskou unií
- daňové ráje: nízké daně z příjmů, firmy si přemístí sídlo firmy do dan. rájů, kde jim někdo vede účetnictví.
Požadavky na koncepci daňové soustavy v ČR.
- Musí působit na všechny podnikatelské subjekty stejně, bez ohledu na vlastnictví a formu podnikání, musí působit univerzálně s co nejmenším počtem vyjímek.
- Musí se přizpůsobit daňovým soustavám státu EU.
- Výše daní musí být v souladu s možnostmi podniku.
- Pokud je to možné zajistit srozumitelnost daňové soustavy pro daňové poplatníky.
- Dobrá vymahatelnost od daňových dlužníků (souvisí s kvalitou našeho právního systému)
Funkce daní
1) Funkce fiskální – rozpočtová
– vytváří se určité hodnoty, které stát přerozděluje prostřednictvím státního rozpočtu. (obrana, školství, doprava, apod.). V ČR existuje Zákon o rozpočtovém určení daní.
2) Regulační funkce
– snaží se něco regulovat, většinou spotřebu (benzín, tabákové výrobky)
3) Stimulační funkce- daně by měly podporovat určité ekonomické aktivity.
4) Sociální funkce- stát by měl prostřednictvím daní vytvořit dostatek prostředků k financování sociálních a kulturních potřeb.
Principy zdanění
- Princip daňové neutrality – daňová soustava by neměla ovlivňovat podnikatelská rozhodnutí, na jakoukoliv legální ekonomickou aktivitu.
- Princip daňové univerzality- jestliže chceme, aby daně byly neutrální musí být současně i univerzální (měly být konstruovány s co nejmenším počtem vyjímek)
- Princip dostatečné daňové výnosnosti – princip sleduje každý ministr financí, kolik peněz je přerozdělováno státním rozpočtem a rozpočty obcí z HDP.
- Princip daňové pružnosti- daně se musí přizpůsobit tempu vývoje ekonomiky a daňové soustavám států EU
- Princip daňové únosnosti – daně by měly být schopny platit všechny hospodářské subjekty.
- Princip daňové zpracovatelnosti- daně by si měl být schopen vypočítat každý daňový subjekt.
S čím se setkáváme u každé daně:
1) Co je předmětem daně(příjmy, majetek, spotřeba)
2) Základ daně – částka z níž se vychází při výpočtu daně v penězích nebo naturáliích
3) Sazba daně – udává, kolik daň činí
4) Slevy na dani – z vypočtené daně je možné poskytnout slevy
Daňový řád – daň musí někdo vybírat, je to správce daně, správcem daně je finanční úřad
Daňové zákony rozlišují: – poplatníky daně – osoby, které daň platí ze svého příjmu, majetku
– plátce daně – osoby, které daň odvádějí, všichni plátci se mohou
registrovat u správce daně.
Při registraci správce daně přidělí daňové identifikační číslo (DIČ) a vystaví osvědčení o registraci. Každý finanční úřad má právo uložit i vedení určitých záznamů pro lepší kontrolu daní, např. denní výkaz tržeb. Takovou evidenci nazýváme záznamní povinnost.
Pro každou daň je stanoven: termín podaní daňového tvrzení a termín zaplacení
Druhy daní
Daně jako takové rozdělujeme na přímé a nepřímé.
Přímé daně
- není rozdíl mezi plátcem a poplatníkem
- daně s bezprostřední vazbou na tvorbu hodnot a zisku, fyzickými a právnickými osobami.
Dělí se na: a) daň z příjmů fyzických a právnických osob
- b) majetkové daně : daň z nemovitosti (daň z pozemku a staveb)
daň dědická
daň darovací
daň z převodu nemovitosti
daň silniční
Nepřímé daně
– je rozdíl mezi plátcem a poplatníkem, plátce odvádí do státního rozpočtu daň, ale daňové břemeno přechází na poplatníka.
Druhy nepřímých daní: 1) DPH
2) Spotřební daň
3) Ekologické daně (specifická záležitost ČR, kdo znehodnocuje životní prostředí platí tyto daně vzniká stav, kdy ten kdo zničí životní prostředí zaplatí pokutu a je bezúhonný).
Dan z přidané hodnoty
- dav placená státu tzv. (za občanství)
- stát v podstatě umožňuje v klidu spotřebovávat zboží
- za socialismu nebylo DPH, ale byla daň z obratu, vůbec byl v této dani zmatek, protože každé zboží mělo svou specifickou daň z obratu (Český cenový úřad, Slovenský cenový úřad a federální) určovali daň z obratu.
- existovalo několik set daní z obratu
- v 1989 všechno padlo
- 1990 do 1992 unifikace daně z obratu, byly založeny 4 skupiny zboží, kde bylo zboží řazeno podle druhu 0, 12, 22, 32 = postupně se slučovaly
- přechod daně z obratu na DPH 1) Přizpůsobit se legislativě EU
2) Problémy při účtování
Základy daně a sazby daně
- základem daně je prodejní cena
- zboží se zdaňuje základní sazbou 20%
- některé zboží a služby v přílohách zákona o DPH, mají sníženou sazbu
Základem daně pro výpočet DPH je: celní hodnota + pořizovací náklady na území EU + clo + spotřební daň
Spotřební daň
Existuje ze 2 důvodů:1) Jakési ekologické hledisko, stát se snaží, aby spotřebitelé toho použili
co nejméně.
2) Zdravotní hledisko – aby si lidé nekazili zdraví
Výrobky na které spadá spotřební daň: 1) výrobky z ropy- paliva, maziva
2) líh a lihoviny
3) pivo a víno
4) tabákové výrobky
Plátcem není obchodník, ale výrobce. Plátci jsou všichni, kteří výrobky kupují.
Podání daňového přiznání u spotřební daně je do 25. dne následujícího měsíce, splatnost daně 40 dnů po skončení zdaňovacího období.
Osvobození od spotřební daně: paliva, maziva a motorová nafta používaná jako paliva pro mezinárodní vnitrostátní leteckou nebo vodní přepravu osob nebo nákladů.
- líh, který vchází do výroby potravinářských kosmetických a mydlářských výrobků, také líh při výrobě léků.
- tento líh by měl být znehodnocen, denaturován (má zápach)
Ekologické daně
- od roku 2008 se vybírají ze: zemního plynu, pevných paliv, elektřiny
- plátci daně jsou výrobci a prodejci
- povinnost přiznat daň dnem, kdy byl plyn, paliva nebo elektřinu dodány konečnému spotřebiteli.
Daň z příjmů fyzických osob
U daně z příjmů je plátce a poplatník tatáž osoba.
Srážková daň se liší od daní z příjmů takto:
– sráží se přímo při výplatě příjmů
- sráží ji ten, kdo příjem vyplácí a ten ji také odvádí správci daně.
- neobjevuje se v daňovém přiznání
- základ daně se rovná daňovým příjmům
Nejčastější příjmy, které se takto zdaňují, jsou příjmy z úroků (z vkladů, cenných papírů), podíly na zisku u s. r. o., výhry a prohry z pracovních smluv.
Daň z příjmů fyzických osob
- příjmy ze závislé činnosti a funkčních požitků
- příjmy z podnikání
- příjmy z kapitálového majetku
- příjmy z pronájmu
5) ostatní příjmy
Ad1) fyzická osoba funguje jako zaměstnanec, má uzavřenou pracovní smlouvu
- pokud máme jen tento příjem podává za nás daňové přiznání zaměstnavatel, pokud je sebemenší změna musíme si daň. přiznání podávat sami
Ad2) řeší příloha daň. přiznání, dáváme si dohromady příjmy a výdaje podnikání a z toho
vypočítáváme výši daně.
Ad3) příjem z kapitálového majetku např. nákup a prodej akcií
Ad4) daň. z pronájmu, bud´ můžeme uplatňovat skutečné náklady (opravy, odpisy) nebo
paušálem nevedeme náklady, ale uplatňujeme paušál, který by měl být 30% z příjmů.
AD5) ostatní příjmy, nahodilé příjmy např. z prodeje bytu
Prodejní cena – nabývací cena
Termíny přiznání a placení daně
- daňové přiznání se podává po uplynutí roku a to do 31. března následujícího roku.
- Jestliže přiznání zpracovává daňový poradce, pak se termín posouvá až do 30. června.
Daň z příjmů právnických osob
- je to přímá daň, není rozdíl mezi plátcem a poplatníkem
- v současné době 19% ze základu daně
- velmi důležitou součástí daně, která řeší odpisy VV-N=hrubý zisk
Filozofická stanoviska odpisu
- stát by chtěl, aby odpisy byly co nejnižší
- firma by chtěla, aby odpisy byly co nejvyšší
- musí dojít ke kompromisu státu a firmy, stát musí umožnit firmám, aby odpisovali v adekvátní míře, firmy se nemohou zříct své funkce vůči státu.
Silniční daň
– předmětem silniční daně jsou vozidla, která jsou určena nebo používána k podnikání nebo
jiné samostatně výdělečné činnosti ( nákladní auta, tahače).
– autobusy, trolejbusy, záchranka, armáda, hasiči jsou osvobozeny
– poplatníkem je provozovatel, v případě soukromých vozů zaměstnanců je to zaměstnavatel
Základ daně: – u nákladních vozidel, návěsů, přívěsů, autobusů je to nejvyšší povolená
hmotnost a počet oprav, u osobních aut je to objem válců motoru.
- zdaňovacím obdobím je 1 rok
- daň. Přiznání se podává do 31.1. dalšího roku
- na daň se platí zálohy 4x ročně
Daň dědická
– na jedné straně je zůstavitel a dědic
– dědická území má na starosti notář
– okresní soud jedná na základě notářského zápisu
Daň darovací
- dárce a obdarovaný
- obdarovaný musí dar přijmout, dárce se může domáhat vrácení daru, pokud obdarovaný porušuje dobré mravy vůči dárci nebo členům jeho rodiny.
Daň z nemovitosti
- daň z pozemku
- daň ze staveb
Celková daň z pozemků jsou pozemky na území ČR uvedené v katastru nemovitostí.
Předmětem daně ze staveb jsou stavby, na které bylo vydáno kolaudační rozhodnutí nebo které kolaudaci podléhají a jsou užívány.
Poplatníci jsou z pravidla vlastníci pozemku nebo stavby.
Základem daně, sazby daně
- základem daně a sazby daně se liší podle místa, kde nemovitost leží, Ve větších městech bývá cena pozemků a staveb i sazby daně vyšší. Termíny přiznání a placení daně z nemovitosti nalezneme z zákoně o dani z nemovitosti.
Základem daně pro výpočet daně z pozemku
- plocha v m2 * cena za m2 * koeficient * zařazení pozemku do skupiny
- A- orná půda, chmelnice, zahrady, koeficient 0,75
B – luka, pastviny, koeficient 0,25
Cena se počítá: 1Kč * m2 * koeficient obce (podle počtu obyvatel) * koeficient nárůstu
Základní sazbu 1Kč zvyšuje každé nadzemní podlaží o 75 haléřů.
Daň z nemovitosti plně zůstává v rozpočtu obcí.
Státní rozpočet
– je to centralizovaný peněžní fond státu. Má stranu příjmů a stranu výdajů. Návrh státního rozpočtu na následující rok předkládá vláda ke schválení parlamentu. Schválený rozpočet má podobu zákona.
Příjmy státního rozpočtu: Výdaje státního rozpočtu:
– daně, cla, – státní správa, zdravotnictví
- příjmy z rozpočtu EU – obrana státu, školství
- sociální pojištění – státní zakázky
- ostatní příjmy (poplatky EU) – odvody do rozpočtu EU
– investice do životního prostředí
Státní rozpočet: vyrovnaný, přebytek, schodek
Přebytkový: vytváří rezervu státu na dobu nepříznivého ekonomického vývoje.
Ovšem stát, který neutrácí všechny své příjmy, nepodporuje rozvoj ekonomiky (nevytváří třeba tolik pracovních míst), Přebytkový rozpočet bývá výsledkem restriktivní fiskální politiky(omezení státních rozpočtů).
Schodkový: Sice podporuje současný rozvoj ekonomiky, ale na dluh. Výdaje převyšují příjmy, stát bude muset v příštích letech šetřit.
Schodek rozpočtu znamená, že si stát musí na své výdaje někde půjčit. Většinou vydá státní dluhopisy, které koupí tuzemské banky, podniky nebo zahraniční investoři. Stát pak splácí dluh včetně úroků. Schodkový rozpočet bývá výsledkem expanzivní fiskální politiky.