Vývoj automobilového průmyslu
- automobil – z řeckého áuto = samostatně + latinského mobilis = pohyblivý
- počátky – konec 18. století -> první úspěšné pokusy s vozidly poháněnými parním strojem
- první konstruktéři – Skot James Watt, Francouz Nicolas Joseph Cugnot
- první parní stroj uvezl v roce 1769 čtyři pasažéry a dokázal vyvinout rychlost až 4,5 km za hodinu (1)
- o rok později dosáhl rychlosti 7,5 km/h
- počátek 19. století – doména parních strojů -> postupně se zlepšovaly a zrychlovaly
- avšak byli provozně náročné a těžkopádné
- hledání dalších alternativ na pohon
- souboj páry a elektřiny
- zvrat – druhá polovina 19. století – podařilo se zprovoznit první spalovací motor
- léta – Německo se stalo kolébkou prvních spalovacích motorů a prvního automobilu
- Proč zrovna Německo??? Stálo v popředí prům. odvětví jako např. chemickým (barviva)a elektroprůmysl
- 1862 – 1866 vyvinul Nicolaus Otto první čtyřdobý spalovací motor
- spousta odpůrců
- rekordy páry – 1900 Æ rychlost 94 km/h, 1903 – 160 km/h, 1906 – překonána magická hranice 200 km/h
- výhoda elektromobilů – méně hlučné, snadno a jednoduše ovladatelné, lépe a rychleji se rozjížděly a jízda vzad
- nevýhoda elektromobilů – nemohli jet na delší vzdálenosti
- další konstruktéři – Rusko – Jevgenij Alexandrovič Jakovlev (pokusy se spalovacími motory), Amerika – Henry Ford (quadracykl), Německo – Karel Benz (tricykl)(2), …
- v roce 1885 v německém Mannheimu si nechal Benz patentovat svoji motorovou tříkolku
- první dálkovou jízdu s automobilem – Bertha Benzová 5. srpna 1888 – cestu z Mannheimu do Pforzheimu
- 1887 zcela nezávisle na Karlu Benzovi začal automobily stavět také Gottlieb Daimler
- při výrobě motorů spolupracoval s Wilhelmem Maybachem
- 1897 Rakušan Rudolf Diesel sestrojil první provozuschopný vznětový motor
Na našem území
- září 1815 – 1. parní automobil Josefa Božka byl předveden společnosti ve Stromovce (3)
- 1895 – František Křižík – jeden z prvních konstruktérů prvního elektromobilu (4)
- 1897 – první automobil na našem území – Präsident (5)(na počest prezidenta rakouského autoklubu)
- postavený v Kopřivnické továrně
- poháněn benzínovým motorem
- mistr – Ignác Šustala
- reprezentoval náš průmysl ve Vídni na Jubilejní výstavě
- 1898 následoval první nákladní automobil (Kopřivnice)
- 1900 první závodní automobil (6) (Kopřivnice)
- Tatra – jak vznikl název (7)
- Tatra 11 – konstrukční převrat (7) – 1923
- firma Laurin&Klement
- začínali jako opraváři motocyklů, později přešli na výrobu (název – Slávia) (8), nakonec zakotvili u automobilů osobních a nákladních,
- některá jejich díla (8 až 9)
- 1925 – plzeňské Škodovy závody zakoupili celou továrnu i s filiálkami -> ŠKODA
- další firmy – Praga, Tatra, Walter, Zbrojovka, …
Ve světě
- značky jako Fiat, Ford, Studebaker, Chevrolet, Renault, Citröen, Mathis, Opel, Minerva, Morris, …
- ve dvacátém století se benzínem či naftou poháněné automobily staly nejvýznamnějším dopravním prostředkem
- revoluci ve výrobě a masové rozšíření automobilů díky Henrymu Fordovi
- vymyslel a vyrobil lidově dostupný automobil
- slavný Ford model T byl uveden na trh v roce 1908 a byl vyráběn až do roku 1927.
Henry Ford
- Syn farmářské rodiny
- v 16 letech odešel do Detroitu
- jednoduchá myšlenka – průmyslová výroba může být velmi úspěšná jen tehdy, když se podaří najít způsob, jak levně vyrábět něco, co každý potřebuje
- po 1900 už v Americe nebylo příliš obtížné pořídit si vlastní auto – dlouhé čekání na „své“ auto
- „výrobce automobilů musí zákazníky lákat do svých prodejen, místo aby čekal, až se mu sami ozvou“
- v té době myšlenka skutečně revoluční
- automobily dosud zhotovovali pracně a nákladně vysoce kvalifikovaní řemeslníci
- hledal investora pro založení společnosti – našel Alexandra Malcomsona (největší detroitský obchodník s uhlím)
- 1903 vznik firmy Ford Motor Company
- první Fordovy vozy se stavěly následovně:
- skupinky mechaniků pracovaly na čtyřech autech zároveň – díly jim ze skladu nosili „zásobovači“ -> 1. urychlení výroby
- proplýtvaný čas znamenal finanční ztráty
- zavedení podstavců, na nichž se rozpracované vozy přesouvaly od jednoho týmu dělníků k druhému -> první krok k pozdější pásové výrobě
- do 1913 pak dokázal svou produkci zdvojnásobit – a to byl stav, kterému mohli ostatní výrobci pouze závistivě přihlížet
- V 1908 první výroba vozu – Ford model
- poptávka po Fordu stále rostla a původní výrobní kapacity už nestačily
- v 1919 byla otevřena nová továrna v River Rouge u Detroitu
- otec a syn Fordové kladli už v té době veliký důraz na hustotu a kvalitu sítě svých dealerů
- Fordovou výhodou bylo, že zatímco jeho soupeři přiváděli na trh nové modely, on do konstrukce nových vozů dlouhá léta nadvlády svého „Téčka“ neinvestoval prakticky nic