Média a publicistický styl
- styl sdělovacích prostředků
- v denním periodickém tisku a útvarech řečnického stylu
- funkce: informační, poučovací, přesvědčovací
- požadavky: aktuálnost, působivost, přesvědčivost
- zdroj informací – zpravodajské agentury ( Česká tisková kancelář – ČTK )
- novinář = neúnavný hledač pravdy J
- kompozice publicistických útvarů: logická výstavba, pohled z různých úhlů pohledu
- úvod textu musí zaujmout
- jazyk: těžiště v podstat.jménech a slovesech, přesnost vyjádření, jednoznačnost
- využití automatizace ( často používané výrazy – mít rezervy, ožehavý problém,..) a aktualizace ( výrazy působivé novostí – dopravní infarkt )
- obměna frazeologie – slovní hříčky ( Staré Město neomládne )
- titulky – jazykově náročné – musí být živé, působivé
- popisky – doprovody k fotografiím
Útvary stylu publicistického:
Zpravodajství:
- nejdůležitější v novinách
- nevelký rozsah, bez citového zabarvení
- jednoduché jazyk.prostředky
- působivost
Úvodník:
- nejdůležitější aktuální info.
- na čelním místě
Článek:
- delší příspěvek publicistického stylu
- cíl: nejen informovat, ale i vzbudit pozornost, zájem
Komentář:
- autor vyjadřuje názor k nějakému problému
- styl pestrý, citově zabarvený
Fejeton:
- útvar stylu publicistického a uměleckého
- drobná zajímavá aktuální témata
- zpracování zábavným, ironickým nebo humorným tónem
- vtipně kritizovat
- Jan Neruda, Rudolf Křesťan
Kurziva: ( zábavná stať tištěná kurzívou), Glosa: ( kritická poznámka k událostem), Sloupek: ( vtipná časová úvaha v jednom sloupci), Causerie: ( vtipná novinářská úvaha), Referát: ( smíšený útvar – zpravodajství + umělecký nebo odborný styl, informuje o zajímavých místech, cíl: názorná představa prostředí), Interview, Odborná diskuse, beseda, Inzerce a reklama
Slovní zásoba:
- přirovnání, opakování slov, oslovení, kontrasty,..
- věty jednoduché, prostá souvětí, jednočlenné věty