PUBLICISTICKÝ STYL – styl sdělovacích prostředků
projevy
- Psaná publicistika – denní tisk, časopisy
- Mluvená publicistika – řečnické projevy, rozhlasové, televizní a filmové
zpravodajství
funkce
- informační (oznámení, zprávy v novinách)
- poučovací, vzdělávací i zábavná
- získávací a přesvědčovací
požadavky
- aktuálnost (v obsahu)
- působivost a obecná přístupnost (ve formě)
- přesvědčivost (v obsahu i formě)
kompozice a jazyk
- logická výstavba; často tzv. systém ,,obrácené pyramidy“ (v čele nejdůležitější informace, pak doplňující fakta)
- automatizace (automatizovaná = ustálená spojení), výrazy používané často, předpokládané, očekávané mít rezervy, pachatel unikl…odcizil, ožehavý problém
- aktualizace (nové, nezvyklé, oživené vyjádření – upoutávají pozornost
- dopravní infarkt, udělat čáru přes rozpočet (využití hovorové frazeologie
slohotvorné faktory
- zaměření
- funkce
- podmínky, ve kterých se pracuje (čas)
slohové útvary (dělení)
- informační – zpravodajské předat informaci zpráva, oznámení, inzerát, plakát
- analytické – úvahové hodnotí, rozebírají komentář, kritika, rozbor, recenze, posudek, úvodník
- beletristické umělecké prvky fejeton, glosa, sloupek, soudnička
- v dialogizované podobě interview (rozhovor)
všechny slohové útvary využívají přehlednosti textu
členění
titulků
útvary publicistického stylu
příspěvky se liší zpracováním, účelem, jazykovými a slohovými prostředky
- zpráva nevelký rozsah, snaha rychle informovat, styl konstatující, bez citového
zabarvení
- úvodník oficiální, klidný ráz, vyjadřuje oficiální stanovisko
- komentář autor vyjadřuje názor, styl pestrý, citově zabarvený, subjektivní ráz
- kurziva zábavná stať, tištěná kurzivou
- glosa kritická poznámka k událostem a názorům; krátký útvar
- sloupek vtipná časová úvaha v jednom sloupci (Čapek, Poláček, Bass)
- causerie vtipná novinářská úvaha o nějakém problému (Neruda, Machar, Čapek )
- referát informuje o průběhu jednání, akce, sportovní akce věcnost, hodnocení
- reportáž informuje – novinářská, rozhlasová, televizní, fotografická
- fejeton drobná zajímavá aktuální témata všedního života v novém světle (zábavný, ironický, humorný ráz, vtipně a duchaplně s cílem kritizovat
- interview písemně zpracované sdělení formou rozhovoru (dialogu), např. s významnou, známou osobností stručné otázky novináře (vhodně vybrané) a odpovědi tázané osoby (i připravené plynulá návaznost, výstižnost, zajímavost v úvodu je dobré osobu představit
- recenze (kritika) cíl: hodnocení jevu, či uměleckého díla může mít různý charakter a formu (referát, oznámení) důraz na objektivitu či objektivnost hodnotící výrazy (podst, příd. Jména, příslovce může využít zvolacích vět, kontrasty, řečnické otázky, emocionalita, ale nesmí zmizet objektivita