Ekonomie, ekonomika – pojmy, ekonomické systémy, tržní ekonomika
EKONOMIE oikos = dům nomos = zákon
- věda o nejobecnějších souvislostech hosp.života spol.; zkoumá výrobu a rozdělení statků a služeb a jejich spotřebu
- zkoumá to, jak efektivně využívat omezené zdroje, která má lidská spol.k dispozici při výrobě užitečných statků a jejich přerozdělování mezi ob.
- dělí se:
- Makroekonomie = zkoumá nár.hosp.(ekonomiku) jako celek
- Mikroekonomie = zkoumá jednotlivé ekonomické subjekty
- Normativní ek. = určuje pravidla, jak by hospodaření mělo vypadat
- Pozitivní ek. = studuje, jak to ve skutečnosti vypadá
Základní ekonomické subjekty
- domácnost – jednotlivci nebo rodiny, mají určité potřeby, které se snaží uspokojovat (potřeba jíst)
- podniky – vyrábí nebo prodávají výrobky či poskytují služby za účelem zisku
- stát – 2 funkce: stanovuje pravidla hosp.života a kontroluje jejich dodržováni
- uspokojuje své potřeby (platy, auta, domy poslanců a senátorů)
EKONOMIKA
- oblast společenské praxe, zahrnující především výrobu statků a služeb, ale také jejich rozdělování, směnu a spotřebu; využívá teoretických poznatků ekonomie
Základní ekonomické sektory
- primární = prvovýroba – těžba surovin, zemědělství
- sekundární = výroba – zpracování surovin, výroba hmotných statků
- terciální = služby – obchod, doprava, zdravotnictví
Ekonomické pojmy
POTŘEBA = vědomý pocit nedostatku, který se snažíme uspokojit
- hmotné (oděv) X nehmotné (láska)
- zbytné (postradatelné) X nezbytné (fyziolog. potřeby)
- individuální (potřeba jídla) X společenské (ochrana živ. prostředí)
- současné X budoucí
STATEK = slouží k uspokojování potřeb (věcných i duchovních)
- volné – poskytuje je příroda bez podílu lidské práce (vzduch, sluneč.záření)
- vzácné = ekonomické – vyrábí čl.
- hmotné – věci (televize, dům)
- nehmotné – duchovní hodnoty (film, vynález, přátelství)
SLUŽBY = cizí činnost, která slouží k uspokojování potřeb, cílem je zisk
- věcné – obnovují nebo vylepšují hmotné statky
- osobní – směřují k člověku (lékař, taxikář, školství)
SPOTŘEBA = proces uspokojování potřeb pomocí statků, finální fáze vyrobního procesu
statky – a.)spotřební – oblečení
- předměty krátkodobé spotřeby – koupím chléb a sním ho
- předměty dlouhodobé spotřeby
- movité – televize
- nemovité – chata, dům
b.)výrobní – látka, ze které šiji (určeny k další činnosti)
- provozní – to, co zaj.provoz (suroviny, energie
- investiční – stroje, budovy
- movité – stroje, auta
- nemovité – pozemky, budovy
VÝROBA = přetváření přírody, jejich předmětů v užitečné věci; podílí se na ní 3 faktory:
- přírodní zdroje – suroviny, energie
- kapitál – stroje, peníze
- práce = cílevědomá lidská čin., zaměřená na výrobu statků a služeb
Základní ekonomické problémy
- Co a kolik vyrábět? – jde o to, aby omezené zdroje byly co nejlépe využity
- Jak vyrábět? – jakými technologie a z jakých zdrojů
- Pro koho vyrábět? – jak produkci rozdělit mezi zákazníky
Ekonomické systémy
- zvykový – vzhledem k nízké úrovni rozvoje je vše ve společném vlastnictví, otázky ekonomické se řeší podle zavedených tradic a rodových zvyků (muži válčí a loví, ženy pečují o děti), v zemích s málo rozvinutým trhem
- příkazový – plánovaná ekonomika, v níž převládá státní vlastnictví, stát dlouhodobě plánuje kolik čeho se vyrobí bez ohledu na nabídku a poptávku
- tržní – převládá soukromé vlastnictví, chod ekonomiky je určován nabídkou a poptávkou
- smíšený = sociálně tržní – kombinace tržního a příkazového
HOSPODÁŘSKÉ PROCESY
- výroba
- rozdělování – v tržní ekonomice se uskutečňuje prostřednictvím nabídky a poptávky; jedním z nástrojů je mzda
- směna – všechny činnosti, které se uskuteční až do předání výrobku spotřebiteli (doprava, evidence, sklad…)
- spotřeba
TRŽNÍ EKONOMIKA
trh = místo, je místo, na němž dochází k výměně činností mezi jednotliv.subjekty, zde dochází ke střetu nabídky a poptávky; podmínky existence trhu
- konkurence
- ceny jsou určovány nabídkou a poptávkou
- peníze jsou směnitelné v rámci trhu i mimo něj
- možnost zániku neefektivních podniků
- přebytek nabídky nad poptávkou
legislativa = zákony, které existenci trhu právně upravují
- trh dělíme:
- podle funkce
- zboží a služeb
- práce – střet nab.práce s popt.
- kapitálový – cenné papíry, finance
- podle regionálního hlediska
- místní
- národní
- světový
- podle druhu zboží
- dílčí – směňuje se 1 druh zboží
- agregátní – směňuje se veškeré zboží
ZBOŽÍ = služby a statky určené pro trh
vlastnosti zboží
- užitečnost = schopnost uspokojit potřeby
- cena = směnná hodnota – v tržní ekonomice je to smluvní zál., cenu určuje nab.a popt.
TRŽNÍ PRODUKCE = výroba a poskytování toho, co je určeno pro trh
NETRŽNÍ PRODUKCE = samozásobitel.čin., patří sem NETRŽNÍ SLUŽBY (školství, bezpečnost)
NABÍDKA = souhrn všech zamýšlených prodejů (statků a služeb) za určitou cenu
POPTÁVKA = souhrn všech zamýšlených nákupů
- prodávající chce prodat co nejvíce za co nejvíce
- kupující chce koupit co nejvíce za co nejméně
graf střetávání nabídky a poptávky:
Z grafu je zřejmé, že existuje situace (v rovnovážném bodu E), kdy se poptávané a nabízené množství rovnají. Poptávka je tehdy plně uspokojena, nabídka je plně využita a zboží se prodává za rovnovážnou cenu. Je to situace velmi mimořádná, na trhu existuje jen výjimečně, ale trh má tendenci se k tomuto rovnovážnému stavu přibližovat.
Není-li poptávka uspokojena, má trh tendenci přilákat další prodejce. Je-li nabídka vyšší než poptávka, zákonitě musí někteří prodejci trh opustit nebo musí přejít na jiný druh zboží.
SLOŽKY TRHU
- základní složkou trhu je trh zboží a služeb
- střetává se zde nabídka zboží a služeb s poptávkou
- dělí se:
- podle zboží a služeb
- podle území
TRŽNÍ MECHANISMUS
- reguluje množství vyráběného zboží, částečně jej ovlivňuje i stát – cíl: zmenšit rozdíly ve spol.
- je založen na nabídce a poptávce
faktory ovlivňující jeho existenci:
- soukromé vlastnictví – jedině vlastník dovede využít majetek tak, aby přinesl užitek jemu i celé společnosti
- cenový systém – cena reguluje nabídku a poptávku a tím výrobu jako takovou
- konkurence – střet tržních subjektů, kdy se každý snaží získat co největší výhody
- ideální stav je, když se celá řada výrobců snaží o co největší kvalitu svých výrobků = DOKONALÁ KONKURENCE
- na trhu existuje i nedokonalá konkurence