Mechanismy pro transformaci pohybu
Vačkové mechanizmy
- přenášejí rotační pohyb na posuvný
Princip
- segment kapkovitého tvaru (vačka), který je pevně přidělán na hřídeli. Součást která se má posuvně pohybovat dosedá na plochu vačky. Vačka se otáčí a její kapkovitý tvar docílí toho, že uděluje součásti posuvný pohyb
Použití
– pohyb ventilů u spalovacích motorů
Účel šroubového mechanismu:
- převádí otáčivý nebo šroubovitý pohyb (rotace + posuv) na posuvný nebo naopak
Části šroubového mechanismu
- pohyblivý šroub a matice
- Hnací člen
- Hnaný člen
- Přeměna točivého pohybu na posuvný
a) šroub se otáčí, matice stojí
- b) matice se otáčí, šroub se posouvá
- Přeměna šroubovitého pohybu na posuvný
- šroub se šroubuje, matice stojí
- matice se šroubuje, šroub stojí
Provedení šroubového mechanismu
– závit lichoběžníkový – rovnoramenný, nerovnoramenný
- závit oblý
Materiály:
Vřetena – 11500; 11600
Matice – šedá litina – pro menší namáhání
– bronz – pro větší namáhání
Klikové mechanismy
- převádějí rotační pohyb na pohyb posuvný vratný a na opak
- jsou složité a drahé
2 typy
- Hnací stroj pístový(spalovací motor)
- mění posuvný vratný pohyb na rotační
- Hnaný stroj pístový (kompresor)
- mění rotační pohyb na posuvný vratný
Úplný klikový mechanismus
- má dvojčinný píst, to znamená že pracovní tlak působí střídavě na obě strany pístu
- používá se u pomaloběžných strojů (čerpadla pro nejvyšší tlaky)
Součásti klikových mechanismů
1) Písty
Požadavky – pevnost za tepla(kolem 400, tlak 7MPa), dobré kluzné vlastnosti(i při nedokonalém mazání), odolnost proti otěru, malou hmotnost(zvláště u rychloběžných strojů), malou tepelnou roztažnost(menší než je tepelná roztažnost válce), dobrá tepelná vodivost(dobrý odvod tepla)
Příklady materiálů- litina(432320), litá ocel, ocelové výkovky, lehké slitiny
Rozdělení pístů
- Trubové – 1) pro jednočinné stroje, 2)stupňovité (diferenciální)
- Kotoučové – jsou deskové nebo duté, pevně spojené s pístní tyčí
-pro dvojčinné stroje
- Plunžrové – jsou duté, pevně spojeny s pístní tyčí
-pro čerpadla
2) Pístní kroužky
- pro trubkové písty
- těsnící – brání proniknutí plynů z pracovního prostoru
- stěrací – obvykle 2 – brání vniknutí velkého množství oleje ze skříně do pracovního prostoru
Jsou z šedé litiny
3) Pístní čep
- součást kloubového spojení pístu s ojnicí
- přenášejí setrvačné síly z pístu na ojnici
- mazání zástřikem ze skříně
Požadavky – lehký(dutý), tuhý, cementovaný, normalizovaný dle ČSN
4) Pístní tyč
- spojuje píst s křižákem
Namáhání – tlak, vzpěr a tah (u dvojčinných strojů)
5) Křižáky
- kloubově spojuje tyč s ojnicí a vede pístní tyč
Tvorba směsi spalovacích motorů
Paliva
Rozdělení
- podle skupenství – tuhá, kapalná a plynná
- podle původu – přirozená, umělá
Přirozená kapalná paliva – se vyrábějí destilací ropy
- Benzín – nejpoužívanější pro zážehové motory, bod vzplanutí -22°C
- Petrolej – omezené použití, zanechává mnoho splodin, nutno předehřát, bod vzplanutí 20 až 60 °C
- Motorová nafta – nejpoužívanější pro vznětové motory, bod vzplanutí 65°C, nafta letní, přechodová a zimní, bod tuhnutí -30°C
Umělá kapalná paliva – vyrábějí se synteticky nebo vznikají jako produkt jiných látek
- Syntetický benzín – stejné použití jako u přirozeného benzínu
- Benzen – mísí se s benzínem, změkčuje chod motoru
- Methanol (ethanol) – má malou výhřevnost, směs s benzínem
Přirozená plynná paliva
Zemní a bahenní plyn – požívají se pro pohon větších stacionárních motorů
Umělá plynná paliva
- Svítiplyn – k pohonu spalovacích motorů je drahý, stlačený někdy jako pohon vozidlových motorů
- Koksárenský plyn – podobné vlastnosti jako svítiplyn
- Generátorový plyn – nejběžnější plynné palivo, je levný
- Kychtový – pro pohon větších motorů
Výhodou plynných paliv je menší znečišťování prostředí.
Požadavky na paliva spal. motorů
- bezpečnost při skladování a manipulaci a provozu, chemická stálost vůči vzduchu a vodě, vysoká výhřevnost, netečnost vůči materiálům palivového ústrojí, malá jedovatost, atd.
Příprava směsí
Před vstupem do spalovacího prostoru válce, musí být palivo co nejjemněji rozprášeno a zároveň smícháno se vzduchem v požadovaném poměru.
U plynných paliv
- se směs plynu se vzduchem vytváří ve směšovačích, kde palivo i vzduch odměřuje samostatnými škrtícími klapkami.
U motorů na kapalná paliva
- se palivo přivádí z palivové nádrže přes čistič paliva ke karburátoru samospádem nebo palivovým čerpadlem, nejčastěji membránovým.
Karburátor
- slouží k přípravě spalovací směsi.
Skládá se
- z plovákové a směšovací komory.
Dělení
Podle uspořádání směšovací komory.
- horizontální , vertikální a spádové
Podle použití
- automobilové, motocyklové, apod.
Směšovací poměr
- poměr hmotnosti paliva ke hmotnosti vzduch
- je pro dokonalé spalování benzínu 1 : 15 a je závislý na zatížení motoru.
Činnost zjednodušeného karburátoru
Vzduch nasávaný motorem se mísí s palivem, které přitéká tryskou z plovákové komory. Tryska ovlivňuje složení směsi. Ústí trysky je umístěno v difuzoru. V něm se vlivem podtlaku a velké rychlosti vzduchu, způsobené pohybem pístu, palivo z trysky nasává, rozprašuje a směšuje se vzduchem. Na konci difuzoru se mění kinetická energie směsi v tlakovou. Škrtící klapkou se reguluje množství směsi proudící do válce a tím i točivý moment motoru. Otáčky motoru ovlivňují rychlost proudění vzduchu v difuzoru a tím i bohatost směsi. Proto jsou karburátory vybaveny vyrovnávacím (kompenzačním) zařízením (emulzní trubice, kompenzační tryska, difuzor s proměnlivým průřezem, vyrovnávací jehla).
Karburátor s emulzní trubicí
Je nejrozšířenější. Při roztáčení a chodu naprázdno je škrtící klapka téměř uzavřena. Rychlost pístu je malá, vzniklý podtlak nestačí k nasátí paliva z emulzní trubice. Proto má ještě samostatný okruh, volnoběh. Palivo je nasáváno podtlakem, který vzniká mezi klapkou a hrdlem. Při nízkých otáčkách je škrtící klapka otevřena a palivo je nasáváno z emulzní trubice i z prostoru kolem ní. Při zvyšujících se otáčkách dodává tryska větší množství paliva, avšak z emulzní trubice je přisáván vzduch.
Motocyklový karburátor
Průtok paliva se řídí kuželovou jehlou, průtok vzduchu šoupátkem. Přeplavovací kolík slouží k obohacení směsi při roztáčení studeného motoru.
Přímý vstřik
Přímý vstřik benzínu do sacího potrubí nebo do pracovního prostoru válce odstraňuje nevýhody přípravy směsi v karburátoru. Používá se hlavně u vozidlových a letadlových motorů s velkým měrným výkonem. Vstřikovaným palivem se ochlazuje nasávaný vzduch, a tím se zlepšuje plnění válce. Dražší než karburátor.