Ozubené převody
Ozubenými koly se přenáší točivý pohyb a mechanická energie z jednoho hřídele na druhý. Vyznačují se stálým převodem a malou osovou vzdáleností.
Ozubená kola
Jsou to tělesa válcového, kuželového nebo globoidního tvaru, která mají po svém obvodu zuby. Principem přenosu kroutícího momentu Mk je, že musíme mít dvě spolu zabírající kola, kdy zuby jednoho kola odpovídajícího si provedení zapadají do zubových mezer druhého kola. Zuby se opírají navzájem svými boky, která mají přesně daný tvar (nejčastěji evolventní).
Ozubená kola rozlišujeme dle:
- Vzájemné polohy hřídelů
- rovnoběžné – čelní soukolí s vnějším ozubením
– čelní soukolí s vnitřním ozubením
- různoběžné – kuželová soukolí
- mimoběžné – šnekové soukolí tvořeno šnekem
- globoidním
- válcovým
- šroubové soukolí – válcové soukolí
- hypoidní soukolí
Čelní Kuželové Globoidní Šroubová, válcová
- Podle zakřivení zubu
- přímé – rovnoběžné s osou
- šikmé – b-úhel sklonu zubu
- šípové
- obloukové
- kruhové
- Dle tvaru boku zubu
- evolventní – vzniká odvalením přímky po kružnici
- cykloidní – odvalování kružnice po kružnici
Boční vůle boku zubu – Ca
Boční vůle boku zubu je nejkratší vzdálenost mezi nezatíženými boky spolu zabírajících zubů měřená na záběrové přímce.
Velikost se teoreticky vypočítá:
Ca = (6,12,24) x odmocnina s a [ mm ] (6-zpřesněná, 12-normální, 24-hrubá)
a – dosazujeme v mm a je to osová vzdálenost (vzdálenost středu oz. kola)
Př: a = 100, 12 x odm. 100 = 120 mm
Boční vůli prakticky dostaneme tím, že při konečném obrábění ,,zeslabíme“ zuby záporným posunutím nástroje, jako při výrobě korigovaného kola V.
Proč by měla být boční vůle
- mazání
- ohřev (roztažnost)
- výrobní chyby a tolerance
Tvar boku zubu je nejčastěji tvořen evolventou (za všech možných křivek je nejjednodušší výroba nástroje) dostaneme ji odvalováním záběrové přímky z daným úhlem 20°po základní kružnici a přenášením příslušného bodu z kružnice na přímku a jejich spojení.
KOREKCE OZUBENÝCH KOL
(důvody, co je to kolo N,+V,-V, jak získáme soukolí typu V,N,VN)
V případě, že se při výrobě roztečná přímka základního hřebenu dotýká roztečné kružnice kola a roztečné kružnice obou spoluzabírajících kol jsou shodné s valivými, mluvíme o soukolí N (nekorigované).
Při určitém malém množství zubů na kole se začne projevovat tzv. podřezávání zubů (paty zubu). Aby k tomuto jevu nemohlo u nekorigovaných kol docházet existuje tzv. mezní počet zubů.
Korigovaná ozubená kola
- posunutí základního profilu
- aby došlo ke zlepšení záběrových a pevnostních vlastností oz. kol
případně změny umožňující osovou vzdálenost.
Soukolí V většinou získáváme, provádíme-li korekci posunutím základního profilu (roztečnou kružnici základního profilu) buď
- do záběru (do středu kola)—-KOLO -VKOREKCE
- ze záběru (od středu kola)—-KOLO +V KOREKCE
Když budeme mít záběr kol:
- -V a +V kolo = soukolí VN
- +V a +V kolo = soukolí V
- +V a –V kolo = soukolí V
U korigovaných ozubených kol ha je různá od modulu, hf je různá od modulu
mění se profil a rozměry zubu, ale ostatní rozměry se nemění. Kromě osové vzdálenosti soukolí V.
Důvody korekce:
- u malého počtu zubů (méně než mezní) zabránění podřezávání paty zubů
- zvětšení únosnosti na ohyb (namáhání)
- snížení opotřebení boku zubů v důsledku
- snížení nižších vzájemných tlaků
- lepších skluzů mezi boky zubů
- zajištění předem dané osové vzdálenosti mezi středy kol (toto lze dosáhnout i použitím kol se šikmými zuby)
osová vzdálenost –