Správní právo
- Správní právo = souhrn právních norem o veřejné správě (organizaci a činnosti státního administrativního aparátu) a o územní samosprávě
- Hlavní prameny: Ústava České Republiky, zákon č. 128/2000 Sb.o obcích (obecní zřízení), zákon č. 147/2000 Sb. o krajích (krajské zřízení), zákon č. 71/1967 Sb. správním řízení (správní řád), zákon č. 283/1991 Sb. o Policii České Republiky 4 x novelizován, zákon o zrušení okresních úřadů.
- Od 1.1.2003 zrušeno 73 okresních úřadů a vzniklo 14 krajů. Bylo: ministerstvo→okres→obec, Je: ministerstvo→kraj→obec; a vzniklo 205 obcí s rozšířenou působností, které převzaly agendu okresních úřadů. Hlavním cílem této správní reformy bylo přiblížení úředníků občanům.
- Samospráva – právo subjektů spravovat si určité oblasti správy sami – např. rozpočet; stát pouze zpětně kontroluje
- Obce, jejich hospodaření a působnost
- území ČR se člení na obce (obec tvoří územní celek) – základní samosprávné celky
- každá část státního území přísluší k některé obci, která se o ni stará, výjimka:Vojenské prostory (újezdy)
- Obec = veřejnoprávní korporace, má své jméno, popř. Znak, obecní prapor, v právních vztazích vystupuje samostatně svým jménem na svoji zodpovědnost
- Zákon o obecním zřízení rozlišuje: obce, města, statutární města a hlavní město Prahu
- města = více než 3000 obyvatel
- statutární města = jmenovitě uvedená v zákoně, od 100 000 výše, mají zvláštní statut
- území statutárního města se dá členit: městské obvody nebo městské části s vlastní samosprávou
- Hospodaření obce
- řídí se podle rozpočtu (sestavuje se pro každý kalendářní rok)
- obec má svůj majetek a finanční zdroje, s nimiž samostatně hospodaří
- účetnictví obce sleduje stav a pohyb jejího majetku, příjmy, výdaje a finanční vztahy ke státnímu rozpočtu
- příjmy tvoří výnosy z obecního majetku a z obecních podnikatelských činností, místní daně, dávky, poplatky, podíly na daních odváděných do státního rozpočtu, dotace ze státního rozpočtu, dary, výnosy sbírek a loterií
- Působnost obce = samostatná působnost (správa vlastních záležitostí), přenesená působnost (výkon státní správy) – obec může vydávat nařízení
- Samostatná působnost (obecní samospráva) má tři hlavní cíle:
- hospodářský, sociální a kulturní rozvoj obce
- tvorbu a ochranu zdravého životního prostředí
- uspokojování potřeb občanů
- pro splnění těchto cílů zakládá a řídí obec různé organizace, stará se o místní komunikace, veřejné osvětlení, pečuje o čistotu obce, odvoz a likvidaci odpadků, spravuje školní zařízení a základní školy, zdravotnická a sportovní zařízení, ústavy sociální péče
- při výkonu obecní samosprávy obec jedná nezávisle, nepodléhá žádnému nadřízenému státnímu orgánu, řídí se pouze zákony
- Přenesená působnost – podíl na výkonu státní správy v rozsahu vymezeném v různých zákonech
- rozhodování o právech a povinnostech občanů a právnických osob podle zákonu o stavebním řádu, o ochraně zemědělského půdního fondu, o správních poplatcích, o přestupcích a jejich trestání
- při výkonu přenesené působnosti se obec řídí nejen zákony, ale také prováděcími předpisy vlády a ústředních orgánů státní správy na výkon této činnosti dozírají okresní úřady, které jsou odvolacími orgány
- Občané obce
- Občané – fyzické osoby, mají v obci trvalý pobyt, nebo jim bylo uděleno čestné občanství, zletilí občané od 18 let oprávněni k účasti na zasedání obecního zastupitelstva, k podávání návrhů orgánům obce, k účasti při volbách obecních orgánů, k hlasování v místním referendu, věková hranice 18let určena pro aktivní i pasivní volební právo
- Orgány obce
- Obecní zastupitelstvo = nejvyšší orgán obce
- členy volí občané na období 4 let, podle počtu obyvatel má 5-55 členů
- rozhoduje o nejdůležitějších záležitostech obce na veřejných zasedáních, která se konají 1x za čtvrt roku (schválení územního plánu, program rozvoje obce, její rozpočet a vyúčtování hospodaření, rozhoduje o zřízení a zrušení organizací obce)
- volí členy obecní rady, starostu a místostarostu
- Obecní rada = 5-11 členů – musí jich být lichý počet. Voleni zastupitelstvem obce
- složení: starosta, jeho zástupce a další radní
- starosta = zastupuje obec, svolává a řídí schůze obecní rady a zasedání obecního zastupitelstva (ve statut. městech starosta = primátor)
- Komise – zřizuje obecní rada jako své iniciativní kontrolní orgány nejdůležitější finanční a kontrolní
- Odbory – zřizuje obecní rada ze zaměstnanců obecního úřadu jako své výkonné orgány pro jednotlivé úseky činnosti
- Obecní úřad = starosta, jeho zástupce a zaměstnanci toho úřadu
- plní úkoly uložené radou a usměrňuje práci organizací podřízených obci
- Obce mohou ukládat pokuty až do 200 000Kčprávnickým osobám, podnikatelům za znečištění veřejného prostranství, za narušení životního prostředí, za porušení obecně závazné vyhlášky
- Kraj
- Právnická osoba, veřejnoprávní korporace.
- Způsobilá nabývat majetek
- Samostatně spravován zastupitelstvem
- Orgány kraje – zastupitelstvo – 45-65 členů, rada, hejtman, krajský úřad.
- Správní řízení (=správní proces)
- zákonem upravená činnost, která směřuje k rozhodování o právech a povinnostech účastníků správněprávních vztahů a k realizaci prostředků správního donucení
- zahrnuje:
- proces týkající se přípravy přijetí normativních správních aktů
- proces v oblasti aplikační činnosti veřejné správy -> následuje vydání individuálního správního aktu
- proces v oblasti řídící a organizátorské činnosti orgánů veřejné správy při vydávání vnitřních aktů
- správní řízení obecné prezentováno zákonem o správním řízení (č. 71/1967 Sb.)
- zvláštní upraveno v různých normách správního práva a určuje odlišný
- postup orgánů veřejné správy (např. přestupkové řízení,celní řízení, řízení v oblasti školství atd.)
- zvláštní úprava má přednost před obecnou obsaženou ve správním řádu
- správní řád-upravuje:
- správní orgány a účastníky řízení
- průběh správního řízení
- přezkoumávání rozhodnutí
- výkon rozhodnutí
- nejdůležitější zásady
- zásada zákonnosti
- zásada materiální pravdy-povinnost správního orgánu zajistit materiály potřebné pro vydání správního rozhodnutí
- zásada rovnosti účastníků řízení
- zásada hospodárného a rychlého rozhodování
- zásada aktivní účasti stran v řízení -> správní orgán musí poskytnout účastníkům příležitost, aby mohli účinně hájit a uplatnit svá práva a zájmy, vyjádřit se k podkladům rozhodnutí a uplatnit své návrhy
- zásada volného hodnocení důkazů- tzn. není předepsáno, jakou důkazní moc mají jednotlivé důkazní prostředky
- zásada zahájení řízení – dělí se na zásadu oficiality-v řízení se postupuje bez ohledu na návrhy stran, zásadu dispoziční- opak
- zásada dvouinstančního postupu- účastník řízení má právo na přezkoumání rozhodnutí správního orgánu odvolacím orgánem
- subjekty správního řízení
- správní orgán
- účastníci řízení – ten o jehož právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech má být v řízení jednáno, nebo jehož práva,zájmy či povinnosti mají být rozhodnutím přímo dotčeny
- průběh správního řízení-3 fáze – zahájení řízení, zjišťování podkladů k vydání rozhodnutí orgánem prvního stupně, přezkoumání rozhodnutí, pokud účastník podá opravný prostředek
- zahájení – dnem, kdy podání (ústně nebo písemně do protokolu,elektronicky, telegraficky-do 3 dnů doplnit písemně) účastníka došlo příslušnému orgánu, v případě správního řízení z podnětu správního orgánu začíná dnem jeho prvního úkonu. Může být zastaveno pokud:
- účastník vezme návrh zpět se souhlasem ostatních účastníků
- odpadne důvod řízení zahájeného z podnětu správního orgánu
- přerušení
- obligatorně – když bylo zahájeno řízení o předběžné otázce u jiného orgánu nebo když byl účastník vyzván, aby odstranil nedostatky podání
- fakultativně-podle uvážení správního orgánu-navrhnou-li z důležitých důvodů účastníci
- o jednání se spisuje protokol, který obsahuje: -kdo a kdy prováděl řízení, předmět a průběh řízení, návrhy a přijatá opatření
- správní orgán
- předvolává osoby nutné k postupu řízení
- může uložit pořádkovou pokutu za zdržování řízení
- může použít tzv. dožádání- provedení určitého procesního úkonu, o který může být požádán orgán stejného nebo nižšího stupně
- může nařídit předběžné opatření- zadání účastníkům určitých povinností
- rozhodnutí obsahuje
- základní osobní identifikační údaje účastníků – vlastní popis jednání,události,práv a povinností, u skutku místo a čas spáchání
- vlastní řešení věci, odkaz, podle jakého ustanovení a právního předpisu bylo v dané věci rozhodnuto, jak bylo rozhodnuto
- poučení o odvolání– pokud účastník nebyl správně či vůbec poučen, může se odvolat do 3 měsíců po vydání rozhodnutí.
- Odvolání – je přípustné proti každému rozhodnutí orgánu I.stupně do 15 dnů od doručení rozhodnutí, je ho třeba podat stejnému orgánu, který rozhodnutí vydal- ten může odvolání plně vyhovět tzv. samoospravou (=autoremedurou) nebo o odvolání oznámit do 30 dnů odvolací orgán – již se nelze odvolat na rozhodnutí odvolacího orgánu (dle zásady dvouinstančnosti řízení).
- odvolací orgán může rozhodnutí pozměnit, vrátit na přezkoumání orgánu nižší instance =>účastnící se pak mohou opět odvolat, zrušit odvolání a potvrdit původní rozhodnutí
- výkon rozhodnutí = exekuce či správní exekuce =nucené vymáhání splnění povinnosti vyplývající ze správního rozhodnutí; může nastat i soudní exekuce
- exekuční prostředky – způsoby peněžitého plnění-srážkami ze mzdy,přikázáním pohledávky (dlužník musí zaplatit určitou částku přímo správnímu orgánu), přikázáním pohledávky z účtu u příslušného peněžního ústavu. Způsoby nepeněžitého plnění- náhradním výkonem, ukládáním peněžitých pokut (skládají se postupně-u občana max.500Kč, u organizace max. 20000 Kč)
Mohlo by se vám líbit...