Výroba snímků s mluveným slovem
- literární a technologická příprava
- využití zvukových výrazových prostředků
- natáčení rozhlasové hry a rozhlasového pásma
a) Literární a technologická příprava (skripta II, str.: 13)
LITERÁRNÍ PŘÍPRAVA
- určení základních cílů z hlediska zaměření rozhlasové stanice, společenské poptávky …
- rozsáhlá příprava předchází natáčení rozhlasových her, adaptací literární a dramatické tvorby a literárně hudebních pásem
- literární příprava spočívá ve vytvoření technického scénáře, který obsahuje všech detaily mluvené, ruchové, příp. i hudební složky výsledného díla
- u dramatizací literárního díla, ale i u literárně hudebního pásma je třeba text upravit do dialogové podoby s případnými vstupy vypravěče (často se i krátí a zhušťuje)
- přípravy se zpravidla účastní autor, dramaturg a režisér
- u besedy a rozhovoru si moderátor připravuje bodový scénář
- u ankety příprava spočívá v přesné formulaci kladené otázky
TECHNOLOGICKÁ PŘÍPRAVA
- spočívá v zajištění potřebných frekvencí na nahrávacích pracovištích a na pracovištích pro dokončovací práce (na nezbytně dlouhou dobu, na optimální čas). Tuto přípravu vykonává pověřený pracovník produkce podle pokynů režiséra a zvukového mistra snímku. S touto činností souvisí i dojednání časů s jednotlivými interprety či skupinami interpretů.
- technickou přípravu technologických zařízení na jednotlivých pracovištích zajistí techničtí pracovníci podle dispozic vydaných produkcí snímku (vydávání denních dispozic a ostatní produkční činnosti tedy můžeme zařadit do technologické přípravy).
- další částí přípravy je zajištění všech předtočených příspěvků, nahraných hudebních děl, archivních snímků (potřeba sledovat i právní problematiku z hlediska autorského zákona).
- před vlastním natáčením je potom potřeba uzavřít smluvní vztahy s interprety a vůbec všemi, kdo se účastní výroby snímku.
b) Využití zvukových výrazových prostředků (skripta II, str. 14)
- Zvukové výrazové prostředky ve zvukové technologii využívají znalosti a fantazii posluchače, která je nahrazena příslušným zvukem (např. slyší brzdu auta a dovede si to představit)
- současně i zde musí mluvčí svým hlasovým projevem vtáhnout posluchače do děje a umožnit mu emoční účinek díla, současně musí hlas odpovídat i charakteru postavy
- zvukové výrazové prostředky závisí i na typu pořadu
- často se uplatňují postupy, které nahrazují chybějící vizuální vjemy (popisy okolí, ruchy…)
- důraz je kladen na to, aby se posluchač bez problémů orientoval
c) Natáčení rozhlasové hry a rozhlasového pásma (skripta II, str. 15)
- oba tyto žánry mají výraznou složku mluveného slova a složky hudební
ROZHLASOVÁ HRA
- první se natočí dialogy v malém nebo činoherním studiu
- účastní-li se nahrávání více herců, nahrává se signál z každého mikrofonu do zvláštní stopy, nebo se rovnou míchá
- poté se v ruchovém studiu vytvoří potřebné ruchy, které se spolu s dodanou hudební složkou a dialogy při konečné mixáži smíchají do výsledného stereofonního záznamu
ROZHLASOVÉ PÁSMO
- je složitější, obsahuje komentáře, reportáže, hudební vložky, znělky, archívní snímky, redakční vstupy apod.
- nejprve jsou natáčeny reportáže, které jsou sestřihány a zkopírovány na výsledný záznam
- dalšími příspěvky jsou tzv. vtáčené separáty (besedy, rozhovory, komentáře a recenze)
- finální fáze výroby je konečná montáž z výsledných pásů reportáží, vtáčených separátů, hudební složky, znělek (jingle), archívních materiálů atd.
- tuto operaci provádí zvukový mistr s režisérem
- Je zde běžné použití letmého střihu mezi jednotlivými složkami
- Ve studiu sedí moderátoři či komentátoři (pokud již příspěvky nejsou předtočeny) a stříhá se postupně celý pořad. Jde vlastně o imitaci živého vysálání
- záznam je tak připraven pro vysílání