Technologie výroby zvukových snímků
a) Snímání primárních zvukových záznamů (skripta II, str.: 8)
- záznam se provádí na pásek či na HD
- nejprve je signál z mikrofonu přiveden do režijního zařízení, kde ho čekají některé úrovňové a frekvenční úpravy
- u mluveného slova se signál z několika mikrofonů míchá rovnou
- u hudebních děl se nahrává postupně po nástrojových skupinách či jednotlivých nástrojích, snímek se pak dodělá při dodatečné mixáži v rámci dokončovacích prací
- při hudebním snímku se zpívanou složkou se nejprve nahraje hudba a pak se nazpívá
- Ve filmové a televizní tvorbě je zvukový doprovod vázán na obraz:
- kontaktní zvuk – snímán současně s obrazem
- playback – požívá se u hudebních a tanečních pořadů, kde je potřeba synchronizovat obraz podle zvuku
- postsynchron – zvuk se nahrává k již sestříhanému obrazu (patří sem i komentář, dabing a scénická hudba, která se dodělává k obrazu)
b) Rozhlasová technologická pracoviště (skripta II, str.: 10)
Studia
- slouží k primárnímu záznamu i k živému vysílání
- velikost, akustické vlastnosti a vybavení je závislé na převažujícím žánru (hudební, činoherní, dialogová, ruchová…)
- ke každému studiu přísluší režijní pracoviště (je zde mix, záznamové stroje, monitory, efekty…), od studia je oddělené neprůzvučným sklem
Hlasatelny
- studio pro 1 až 2 osoby, slouží pro přímý vstup moderátora do vysílání
Studiový rozvod
- jakási „ústředna“, kam vedou všechny vstupní a výstupní linky jednotlivých pracovišť
- najdeme zde přepojovače, linkové a rozdělovací zesilovače, korektory, kabely
- tato zařízení zajišťují, aby se žádaný zvukový signál dostal v co nejlepší kvalitě na pracoviště, kde je požadován
Přepisová pracoviště – bývají vybavena kromě strojů i jednoduchou režií
Odbavovací pracoviště
- vlastní poskládání programu z jednotlivých příspěvků
- obsahuje odbavovací režii, tlumiče vstupních kanálů jsou vybaveny spínači, při vyjetí se zapíná reprodukce na stroji (FADER START)
- jsou zde zařízení pro všechna možná media včetně velkokapacitních HD
- ke každému OP je přiřazena příslušná hlasatelna, se kterou tvoří vysílací pracoviště
- Signalizace: BÍLÁ – zařízení je připraveno k použití
ZELENÁ – zkouška
ČERVENÁ – signál odchází ven, ON AIR
c) Činnosti jednotlivých profesí (skripta str.: 12)
Autor – tvůrce literárního nebo hudebního díla již před vznikem zvukového snímku
Dramaturg – posuzuje předložené dílo po formální a obsahové stránce, z hlediska strategických záměrů producenta. S autorem díla popř. dohaduje změny, které jsou žádoucí pro splnění záměrů
Rejža – umělecký vedoucí realizačního týmu. Dramaturgie mu nabídne dílo k realizaci. Zpravidla se pak spojí se autorem, se kterým dojedná úpravy a doplňky.
Hudební režisér – specifická profese, působí především při výrobě snímků s větším počtem hudebníků. Po nastudování hudební partitury díla ve spolupráci se zvukovým mistrem snaží docílit maximální kvality díla. U AV díla vybírá např. doprovodnou hudbu podle zamýšleného dopadu díla.
Producent (výkonný producent, vedoucí produkce, vedoucí výroby) – je organizačním vedoucím realizačního týmu. Producentem bývá také nazýván investor či majitel práv k dílu. Producent, ve smyslu první věty, zajišťuje smluvní vztahy s autorem, výrobním štábem a účinkujícími. Objednává potřebná technologická pracoviště, vydává denní dispozice pro všechny zúčastněné, dojednává smluvní vztahy se subdodavateli a průběžně sleduje čerpání rozpočtu.
Asistent produkce – spolupracovník vedoucího produkce, zajišťuje dílčí úkoly podle potřeby. Např. zajištění dopravy, doručování denních dispozic, zajištění ubytování, stravování, servis pro účinkující…
Mistr zvuku – tvůrčí spolupracovník řejži, někdy je režisérem i mistrem zvuku v jedné osobě (zvláště u výroby zvukového snímku). Určuje technologický postup natáčení snímku, určí výslednou formu (po dohodě s režisérem).
Zvukový technik – pomocníkem mistra, provádí obsluhu zařízení podle dispozic mistra (záznamové stroje, kabeláž, nasazuje mikrofony…)
Mikrofonista – uplatňuje se ve filmové a televizní praxi. Obsluhuje mikrofonní jeřáb, ruční držáky mikrofonů tak, aby byl snímán v co nejlepší kvalitě a mikrofon nebyl vidět v obrazovém poli záběru.