Výroba a prezentace hromadně distribuovaných zvukových děl
- funkce a využití kompaktních kazet (CC)
- funkce a využití kompaktních disků (CD)
- základy autorského práva
a) Funkce a využití kompaktních kazet
- dynamika 65 dB, frekvenční rozsah 12,5 kHz, zkreslení souvisí s nevýhodami mg. záznamu, nevýhoda okamžitého přístupu, životnost nosiče je poměrně dobrá (když se s ním dobře zachází)
- Výroba: master je jako smyčka, kopíruje se na pás (rovnou oboustranně, vysokorychlostně), ten se po dotočení jednoho kola smyčky ustřihne, na konci se přilepí pásky bez zvuku, dá se to do kazety a je to!
b) Funkce a využití kompaktních disků (skripta I, 7 – 25)
- dynamika 96 dB, frekvenční rozsah 20 Hz – 20 kHz, nulové zkreslení, okamžitý přístup, dlouhá životnost
- lisované CD: mechanický záznam digitálního zvukového signálu, který je bezdotykově snímán pomocí odrazu laserového paprsku
- signál na cd je překódován křížově prokládaným zabezpečovacím kódem CIRC, který umožňuje opravit až 4000 chyb v jednom datovém bloku. Dále je signál modulován (další překódování) modulací EFM (Eight to Fourteen Modulation), kdy každé šestnáctibitové slovo je rozděleno na dvě osmibitová. To aby se tam toho víc vešlo.
- Výroba: lisované CD: Na skleněnou desku je nanesena rovnoměrná světlocitlivá vrstva. Ta je exponována paprskem laseru, který je modulován zaznamenávaným signálem. Pak následuje vyvolání. Osvětlená místa jsou odplavena a ve vrstvě zůstává hloubkový reliéf zaznamenávaných dat. Dále je na desku nanesena vrstva stříbra. Oddělením vzniklé kovové vrstvy získáváme originál, který je negativním obrazem kompaktního disku. Dalšími postupy získáme matku (pozitiv) a lisovací matrici (negativ). Lisovací matricí jsou pak termoplasticky (za tepla) lisovány výstupní kompaktní disky (pozitiv). Na reliéf výlisků je nanesena reflexní vrstva, která je pokryta další ochranou vrstvou. Na tuto vrstvu je pak nalepena etiketa.
c) Základy autorského práva (skripta II, str. 49)
- Zákon o právu autorském…..
- upravuje: práva autora k jeho dílu,
práva výkonného umělce k jeho výkonu,
práva výrobce zvukového záznamu k jeho záznamu
práva výrobce audiovizuálního záznamu k jeho záznamu
práva vysílání k jeho původnímu vysílání
práva zveřejnitele k dosud nezveřejněnému dílu, kde uběhla doba trvání majetkových práv,
práva pořizovatel k jím pořízení databázi,
ochrana shora uvedených práv
kolektivní správa shora uvedených práv
- předmětem autorského práva je dílo slovesné, hudební, dramatické, hudebně dramatické….
- dílem není nápad, námět, myšlenka, postup, metoda, veřejně přednesený projev…..
- Autor je fyzická osoba, která dílo vytvořila, dílo může být zveřejněno bez udání jména autora (anonymní dílo) nebo pod krycím jménem (pseudoanonymní dílo), na veřejnosti tak autora zastupuje zveřejnitel
- autorské právo vzniká v okamžiku, kdy je vyjádřeno v objektivně vnímatelné podobě. Dílo nesmí být vlastníkem měněno či upravováno bez souhlasu autora, autorství je nepřevoditelné
- autorské právo zahrnuje práva osobnostní a majetková
- VÍCE VE SKRIPTECJ II, tohle myslím stačí