Digitální forma zvukového signálu
- vlastnosti a parametry digitálních zvukových signálů
- magnetický záznam zvukových signálů a jeho formáty
a) Základní principy digitalizace zvukového signálu (skripta 7 – 17)
- Shannon-Kotělnikovův teorém : každou signálovou funkci (zde zvuk) času s omezeným frekvenčním spektrem můžeme bez ztráty nahradit posloupností diskrétních vzorků odebíraných periodou T nejvýše rovnou polovině převrácené hodnoty nejvyšší frekvence fmax, která je obsažena ve vzorkovaném signálu
- Nyquistova podmínka: prakticky totéž, vzorkovací frekvence fvz musí být nejméně dvojnásobná oproti nejvyšší frekvenci v signálu obsažené
- Nyquistova podmínka vyjadřuje základní podmínku pro vzorkování signálu bez zkreslení typu aliasing, které by ve vzorkovaném signálu způsobilo neodstranitelné rušení (zázněje, hvizdy apod.)
- Reeves – zakódování amplitud do číselné posloupnosti podle jejich velikosti. Použita byla binární soustava (dvě hodnoty, které od sebe snadno rozlišíme). Amplituda vzorku je vyjádřena binárním číslem. Jde o digitální (číslicový) signál.
- Hodnota byla zakódována a nazvána pulsní kódovou modulací (PCM)
- VZORKOVÁNÍ: změření amplitudy vzorkovaného signálu (33 kHz, 44,1 kHz – CD, 48 kHz – profi, 96 kHz – občas, 192 kHz – opravdu extrém J )
- KVANTOVÁNÍ: každému vzorku se přiřadí kvantizační úroveň (12 bit=4096 úrovní, 16 bit=65 536 úrovní – CD, 20 bit a 24 bit – profi, extrémy 32 a 64 bit)
- KÓDOVÁNÍ: přiřazení vhodného čísla jednotlivým kvantizačním hladinám
– OPAKEM DIGITALIZACE JE INTERPOLACE –
Datový tok pro stereo zvuk o fvz=44 1000 Hz a 16 bit kvantování je 1411 kbit/s
2 (počet kanálů) * 44,1 kHz * 16 = 1411,2 kbit/s (1,4412 MHz)
b) Vlastnosti a parametry digitálních zvukových signálů
- parametry vycházejí z procesu digitalizace
- k výhodám digitální signálu patří, že je málo odolný proti zkreslení a odolný proti vlivu rušivých signálů
- má také své mouchy, které vycházejí z procesu digitalizace (kvantizační šum, aliasing) – tomu se ale dá předcházet – splněním Nyquista, zvýšením počtu kvantizačních hladin a jinými pičovinkami
- není analogový (spojitý) ale digitální (buď signál je nebo není). Křivka není spojitá
d) Magnetický signál zvukových signálů a jeho formáty (skripta 7 – 23)
DIGITÁLNÍ MAGNETOFON S ROTAČMI HLAVAMI
- vznikl úpravou běžného obrazového záznamového zařízení se záznamem do šikmých stop předřazením PCM adaptéru, který pracuje tak, že po digitalizaci signálu dochází k jeho rozdělení na úseky, které odpovídají délce jednoho televizního půlsnímku (20ms)
- signál je dále doplněn televizní synchronizační a zatemňovací směsí, takže výstupem je jakýsi TV signál, který má v aktivní době řádků místo obrazového signálu zakódovaný zvukový signál
- šířka pásma u VHS je kolem 3 MHz, takže tento formát plně vyhoví záznamu digitální stereofonního zvuku
- zezačátku se záznam prováděl plně na videokazety, na výše uvedeném principu se však nic nezměnilo, další formáty jsou A – DAT (vícekanál) a
R – DAT (dvoukanál)
DIGITÁLNÍ MAGNETOFON S PEVNÝMI HLAVAMI
- vícestopé stroje pro široký pásek, možnost elektronického střihu
- protože je šířka pásma digitálního zvukového signálu velká a pásek by se musel pohybovat rychle, řeší se to tím, že pro jeden kanál se používá 2 až 4 stopy (provádí to elektronický přepínač)