Charakteristické vlastnosti zvukových režijních zařízení
- základní druhy mixážních pultů
- popis signálové cesty
- základní funkce mixážního pultu
- využití zvláštních výstupů (AUX) a skupin (GROUPS)
- mixážní pulty, klíčová součást EA řetězce
- základní funkce: zesílení, frekvenční úprava, přimíchání efektů, smíchání do jednoho výstupního signálu (ten se zesílí a reprodukuje nebo zaznamená)
a) Základní druhy mixážních pultů (skripta 6 – 1)
- Základní označení: 16/4/2 (16 vstupních kanálů,4 skupiny (GROUPS), 2 kanály stereofonního výstupu)
- 8/2/1 – 8 vstupních kanálů, 2 skupiny, 1 monofonní výstup
- Základní typy: SPLIT (rozdělený) – koncepce s oddělením živých vstupů od vstupů z magnetofonu. Výstup z magnetofonu je zde chápán jako jeden ze vstupních signálu. Signál má mikrofonní nebo linkovou úroveň, jde do skupin a pak (nebo přímo) na hlavní výstup. Vhodné pro živé ozvučení i pro nahrávání.
- In Line – studiové zařízení, těžiště využití je hlavně v postupné mixáži vícestopých záznamů.
b) Popis signálové cesty (skripta 6 – 2)
- vstupní zesilovač – je na počátku každého kanálu, jeho vstup je dvojitý (pro slabé signály vstup MIC, pro silnější LINE),
- ekvalizér – slouží k oddělené frekvenční úpravě signálu v každém kanálu
- insert – rozpojení signálové cesty a vložení (insert) přídavného zařízení (např. efektu)
- výstupní sekce – tlumič (Fader)(ten je u některých pultů spřažen s ovládáním strojů, který se při jeho vyjetí rozjede) a panoramatický potenciometr (Panpot)
- aux – mixáž daného kanálu do pomocného výstupu (aux), jsou řazeny buď před tlumičem kanálu (Pre Fader) nebo za ním (Post Fader)
- groups – signál může být směrován do skupin a podskupin (na některých stolech se číslo skupiny přiradí zcela libovolně). Odtud do výstupní sekce (Master section) nebo může být využit externě
e) Pomocné výstupy (AUX) (skripta 6 – 8)
- jsou určeny pro směrování signálu do dalších externích zařízení
- tyto výstupy mají své vlastní nezávislé sběrnice, které umožňují umístit do nich signály navolené jiným způsobem, než je tomu v hlavní signálové cestě
- využívají se pro efektová zařízení, odposlech na podiu, odposlech na sluchátka…
- úrovně se nastavují samostatným tlumičem, který je:
nezávislý na hlavním tlumiči kanálu (Pre Fader), je před hlavním tlumičem kanálu
závislý na hlavním tlumiči kanálu (Post Fader), to je vhodné zvláště pro efekty, kde úroveň efektu musí být v pevném vztahu k přímému signálu