Germánské umění
GERMÁNSKÉ UMĚNÍ
3. – 7. stol.
Germáni se začali formovat při Baltském moři, v jižní Skandinávii a v cípu Německa od Hannoverska k Holštýnsku. V halštatu pronikli hlouběji na jih a v pozdní době laténské(1.stol. př. n. l.) podnikali první vpády na naše území, a to od severu (údolím Zhořecké Nisy a Labe), ovšem jen jako malé vojenské družiny. Teprve v posledním desetiletí př. n. l. se usadili v Čechách Markomané, na Moravě a na Slovensku Kvádové.Náčelník Markomanů Marbod, který prožil část mládí v Římě, pak použil tam získané znalosti při organizování svého panství. Vytvořil z různých kmenů germánskou říši, kam přicházeli i římští náčelníci. V 1. stol. se však vztahy mezi Germány a Římany vyostřovaly natolik, až vpádem Germánů do Akvileje vypukly markomanské války (za Marca Aurelia). Během nich Římané pronikli hluboko na Slovensko (trenčínský nápis z roku 179)
ARCHITEKTURA:
Germánské kmeny vytvářely před vznikem barbarských států izolovaná sídliště. Římskou vilu vystřídal nový typ hrazeného sídliště s obydlím náčelníka a společným stavením otroků, které sloužilo zároveň jako stáje. Stavby pro vrcholné vládní instituce byly napodobováním jiné, zejména římské, architektury. Stavby byly patrně obložené mramorem a zdobeny kamennými prořezávanými mřížemi s ornamentálními motivy.
· Theodorichovo mausoleum ze 6.stol – poprvé Germáni napodobují vzor baptisteria1
- architektura robustnější, usazenější
- kupole z jednoho kusu kamene ( dovezený přes moře do
Raveny)
· Baptisterium Sv. Jana v Poitiers ze 7.stol.- napodobuje typ římských lázní
- slouží jako křtitelnice
O klenby jsou podepřeny sloupy s dříky2 pocházejícími z římských staveb, hlavice, pokud nejsou antické, napodobují hlavici korintskou
· Kostel San Juan v Banos de Cerrato u Palencie – nestarší památka vizigótské architektury
- trojlodní bazilika s příčnou lodí
- původně měl ještě dvě postranní apsidy3
· Germánské Španělsko:
1. Asturské umění: pravidelnost skulpturální výzdoby, zvířecí motivy podobné se
sasánovským uměním, hvězdy a anagramy svědčí o příbuznosti
visigótského umění s byzantskými stylizacemi a zároveň připomínají
dávné iberské motivy, např. růžici
2. Mozarabské umění: převážně bazilikální uspořádání, podkovovité oblouky, hlavice
sloupů napodobují korintské, skulpturální4 výzdobu zpravidla
postrádáme
SOCHAŘSTVÍ:
Dokladem sochařské tvorby v zemích okupovaných barbary je několik sarkofágů, na jejichž reliéfní výzdobě jsou strohým, neživotným stylem reprodukovány raně křesťanské předlohy.
Postavy jsou znázorněny plošnými tvary nebo pomocí paralelních linií.Vzácné jsou i řezby ve slonovině, vytvořené germánskými umělci. Ze 4.stol. pak pochází skupinová skulptura, která se přimyká k vnější stěně baziliky sv.Marka v Benátkách.
Ve skulpturální výzdobě vizigótské architektury se nadále opakují geometrické motivy, kruhové kompozice s vepsanými hvězdicemi apod.(to vše v podobě reliéfů).
- 2–
MALÍŘSTVÍ:
Nebylo Germánům moc vlastní. Začalo se uplatňovat až v 7.století za Chindasvintha. Tehdy sloužili iluminované rukopisy jako předlohy k nástěnným malbám.
· Beatův komentář k Apokalypse z 8.stol. – autor Mistr Magius (mozarabská knižní malba)
- křesťanská památka, raně germánský styl =
= velká míra stylizace, symboličnost, jednoduchý
linearismus5, výrazná kompozice a barevnost
- pocta božímu beránkovi
- symboly 4 evangelistů nahoře, náznak svastiky
(spojení kruhu a kříže; kruh – život, kříž – bůh
centrum života je v božství )
· Beatus katedrály v Geroně z 10.stol. – autorka Eude ( žákyně Mistra Magia)
- elegantnější styl, prvky mozarabské architektury v
pozadí
UŽITÉ UMĚNÍ:
Nejvzdálenější antické tradici bylo výtvarné cítění Germánů. Zejména pak jejich zlatnictví, které převzali zejména od Skytů a Sarmatů. Splynutím asijských a germánských prvků vzniklo typické germánské barbarské umění.- nákladné předměty, bohatě zdobené geometrickým dekorem, nejčastěji vytvořeném technikou přihrádkového emailu (technika příbuzná malířství; na podložku se pokladou kovové drátky, přiletují se, vytvoří se kresba, do políček se nanese barevné sklo)
· spony – typ stylizovaného ptáka, orla, bez pařátů se zvednutou hlavu z profilu a s
poloroztaženými křídly
- uprostřed je ovál, do něhož je vsazen leštěný nebroušený drahokam (další, menší
drahokam je zasazen na místě oka)
· fibuly – podlouhlé spony ke spínání pláště na ramenou
- skládají se ze dvou částí – vetší obdélníkové a menší hruškovité – spojených
vypouklým obloučkem
- zdobené přihrádkovým nebo jamkovým emailem
· kalichy – (např. sv.Eligia z Chelles nebo Merovejovský kalich z 6.stol.)
- zdobeny emailem, vkládáním drahokamů nebo granulací6
· zbraně – pancíře posázené zlatými ozdobami
- štíty posázené destičkami z drahých kovů
- nože se střenkami zdobenými filigrány7 a almandiny
· železná koruna Langobardů – obroučka železná, vnějšek zlatý zdobený perlami a drahokamy
- původně určena za votivní8 klenot
· dále pak: jehlice, opasky, nákrčníky, náramky, …
PÍSMO:
Germáni psali tzv.runami, které se ryly do dřeva, kosti, kovu či kamene, a které používali zejména mágové
- 3–
KELTSKÉ UMĚNÍ
5.-1.stol.př.n.l.
Keltové, jejichž etnický původ není dosud zcela jasný, se vyvíjeli ve střední Evropě, v jižním Německu, Švýcarsku a východní Francii patrně již v mohylové kultuře doby bronzové a pak v kultuře popelnicových polí.Od 7.stol. postupně pronikaly přes Francii do Španělska, kolem roku 400 př.n.l. vpadli do bohatých etruských středisek v severní Itálii a při svém pronikání na jih ohrožovali po dvě století Řím.Keltská vojska však postupovala přes střední Evropu i na Balkán, roku 279 př.n.l. vyplenila řeckou věštírnu v Delfách a dospěla až do vnitrozemí Malé Asie, do krajiny, která byla po nich nazvána Galatie.Neméně významná byla expanze Keltů do západní Evropy, kde dodnes žijí jejich potomci Irové, Skotové a Bretonci.
ARCHITEKTURA:
Na vrcholu své moci (1.stol. př.n.l.) postavili velká opevněná hradiště tzv.oppida – opevněná střediska městského typu, jejichž kamenné hradby byly zpevněny dřevěnou konstrukcí. Nejznámější u nás jsou Stradonice u Berouna, Staré Hradisko u Prostějova, Hrazany u Slapské přehrady a Závist u Zbraslavi.
Náboženství Keltů bylo spojeno s přírodou (animismus). K uctívání používali posvátné háje, kůly či stromy. Zřídka se objevují také megalitické „chrámy“ jako např. Libenická mohyla – uvnitř oltář, menhir9, trility10 z dubového dřeva.
SOCHAŘSTVÍ:
Vápencové skulptury jsou většinou neumělé a mají expresivní11 charakter. Existuje několik významnějších ukázek, přiřazovaných obvykle k tzv. keltoligurskému sochařskému umění, jež bylo patrně vystaveno etruskému vlivu.
· Netvor z Noves – opírá své přední pařáty o dvě sťaté hlavy vousatých mužů
· socha sedícího Héroa – dnes bez hlavy
· Sedící bůh – bronzová figurka nahého muže s keltským nákrčníkem tzv.torquesem
· hlava Kelta z Mšeckých Žehrovic (Kladensko) – 25cm vysoká z křídlové opuky, pochází
z rozhraní 2. a 1. stol. př. n. l.
MALÍŘSTVÍ:
V keltském umění jakoby se zračil nezájem o vyjádření hmotnosti a objemu. Jeho tvůrci rozvíjeli s velkým výtvarným citem plošný geometrický ornament a přírodní motivy tlumočili silně schematickou kresbou. Výzdoba předmětů prozrazuje nezájem o realistické podání formy a je založena na kompozicích spirálovitých linií, které se vyhýbají jakékoli ose souměrnosti. Jednotlivé tvary přecházejí nepřetržitě jeden v druhý a vytvářejí tak rytmický vnitřní pohyb.
UŽITÉ UMĚNÍ:
Pravou doménou keltského umění bylo umělecké řemeslo. Již v 5.stol. př.n.l. vznikaly na dvorech vládců šperkařské dílny, které přetvářely antické motivy v keltském duchu. Oblíbenými motivy raného stylu jsou lidské masky, náramky, nákrčníky (torques), spony ke spínání oděvů.
Běžnými osobními zbraněmi Keltů byla dýka, meč ,dřevěné štíty pobité železným plechem a špičaté nebo kulovité přilby. Dochovalo se též kovové nádobí elegantních tvarů zdobené inkrustací12 s držadly ve tvaru zvířat posvátné zvíře Keltů – kanec)
Dokladem keltské vyspělosti je rozvinuté mincovnictví (známé miskovité mince zvané duhovky ).Na nich byly zobrazovány symboly keltských božstev.
Keltská oppida a pevnosti zanikají kolem změny letopočtu pod tlakem Germánů.
- 1–
SLOVANSKÉ UMĚNÍ
5.-10.stol.
Ze severovýchodních oblastí Evropy ( Rusko, Ukrajina, Pobaltí) v 5.stol. přichází velká vlna kmenů, kteří s sebou přináší svou kulturu.Ta je inspirovaná přírodou. V 8.-9.století přijímají vrchní představitelé křest, u ostatních přetrvává pohanství až do 12.století.
NÁBOŽENSTVÍ:
Bylo velmi podobné keltskému. Uctívaly přírodní síly v posvátných hájích. O slovanských bozích však mnoho nevíme. Národ byl negramotný, a tak po sobě těžko mohl zanechat nějaké písemné památky.Většina z dnes známých pohanských bůžků je pouze výmyslem našich vlastenců. Pro úplnost však uvedu základní kosmologii (ukázka8: slovanští bohové):
SVAROŽIC (Svantovít) = jeho syn, zástupce na Zemi
DÉMONOLATRIE = vrstva démonů v náboženském systému (upíři, bludičky,…)
ARCHITEKTURA:
Nejstarším typem slovanského příbytku byla obytná jáma s ohništěm, hliněnými lavicemi při stěnách a střechou. Později se stavěli sruby z kmenů se sedlovou střechou, z nichž se vyvinul poschoďový dřevěný dům s předsíní, pecí, velkou jizbou a schodištěm na pavlač.
O knížecích palácích a šlechtických dvorcích nevíme mnoho, protože byly ze dřeva a zanikly stejně jako dřevěné chrámy ( stavěli je hlavně Polabští Slované)
Po přijetí křesťanství z Byzance pronikl k jižním a východním Slovanům byzantský sloh.
· Katedrála sv.Sofie v Kyjevě – hlavní svatyně v Kyjevské Rusi
- dodnes zachována v původním stavu
- založena roku 1037
- originální dispozice pětilodí s nartexy13 na třech stranách a 13
kupolemi
· Chrám sv. Sofie v Novgorodě – založený roku 1052
- vytvořil typ pětikupolovitého chrámu, který ovládl ruskou
architekturu na staletí
SOCHAŘSTVÍ:
Dřevěné modly a idoly v posvátných hájích se nedochovaly – zničeny křesťany
- 4–
· socha Peruna v Kyjevě – ze dřeva
- hlava ze stříbra, vousy ze zlata
· socha Svantovíta – ze 7. – 8.stol.
- z kamene
· reliéf – jako součást chrámové výzdoby
MALÍŘSTVÍ:
Rozvíjelo se malířství nástěnné (mozaiky a fresky), deskové (ikony) a knižní (kodexy). Sloužilo náboženské liturgii.
UŽITÉ UMĚNÍ:
Z vykopávek známe výrobky vyspělého uměleckého řemesla ( kovolitectví, kovotepectví, šperkařství s technikami filigránu, inkrustace, emailu, vykládání drahými kameny). Zvláště charakteristickým produktem se stala keramika ( typická výzdoba vlnovkou vyznačuje slovanskou keramiku až do raně románské doby).
I staré ruské umělecké řemeslo těžilo z byzantských vzorů, ať šlo o řezbářství, šperkařství (email) nebo sklářství (smalt)
SLOVANSKÁ HUDBA:
Slované měli rádi hudbu a zpěv. Provázaly je v denním životě, při lidových i knížecích slavnostech, při svatbách i pohřebních tryznách15. Historické zprávy se už od 6. století často zmiňují o hudebních nástrojích, ale přesnější popis nepodávají. Dozvídáme se z nich především to, že existovaly různé nástroje strunné, píšťaly rozličných druhů a nástroje bicí, jsou zmíněny i jakési varhany, tedy nástroj s měchem a píšťalami. Lepším pramenem jsou vyobrazení, i když jsou poměrně pozdní. Na fresce v kyjevském chrámu sv. Sofie, pocházející z 11. století, jsou zobrazeni hudebníci hrající na různé strunné, dechové i bicí nástroje (píšťaly, trubky, bubny, tympány, citeru, fidulu16, harfu či psalterium17). Strunné nástroje mívaly často podobu jakýchsi citer nebo harf a hrálo se na ně prsty, jen výjimečně smyčcem.
Na slovanský sloh zprvu působily byzantské příklady, ale od 12.století nabývalo stále více na osobnosti. Tatarský vpád roku 1240 přerušil kulturní rozvoj; teprve porážka Tatarů na Kulikovském poli roku 1380 vytvořila předpoklady pro rozkvět ruského umění v 15.století.
UMĚNÍ VELKÉ MORAVY
(833 – asi 906)
Slované sídlili severně od východních Karpat mezi Baltem, Dněprem a Vislou. Po vyvrácení říše Hunů se v 5. století započalo stěhování slovanských národů na západ a jih pře Vislu, Odru a Dunaj až k Labi a Sále. Západní Slované usazení nad středním Dunajem se integrovali natolik, že kolem roku 833 založili svůj první stát. Spojením knížectví, kde vládl kníže Mojmír 1. a Pribinova knížectví nitranského vznikla Velká Morava.
Rozhodující význam pro kulturní rozvoj celého slovanského světa měl příchod křesťanských misionářů z Byzance. Byli to Řekové, bratři Konstantin a Metoděj, kteří ovládli jazyk makedonských Slovanů. Přišli na žádost knížete Rastislava, který si přál, aby se v jeho zemi křesťanské učení hlásalo v jazyce, jemuž lid rozumí.
ARCHITEKTURA:
Nebyla nijak zvlášť vyspělá. Zejména jednoduchá kruhová. Později vznikaly hradiště. Dosud jich archeologové objevily 20. Nejvýznamnější z nich jsou Mikulčice, Staré Město u Uherského Hradiště, Modrá, Pohansko, Devín, aj. Měly mohutná opevnění ( valy s čelní zdí, palisády, příkopy), uvnitř byly palác či dvorec, kostely různých typů a dílny řemeslníků (hrnčíři, kováři, zbrojíři, šperkaři, zvonaři, apod.)
- 5–
Vyšší úroveň velkomoravské architektury dokládají kostely, jichž bylo objeveno mnoho, ale pouze v negativních půdorysech (zdivo ze základů bylo později odebráno).
Z drobných zbytků kostelů zachovaných u základů můžeme soudit na jejich původní vzhled a výzdobu: byly omítnuty vně i uvnitř, stěny byly obloženy šedým vápencem nebo vymalovány freskovými figurálními obrazy nebo ornamenty, na podlaze ležely dlaždice z tmavě červeného mramoru nebo mozaiky, okna zdobily malby na skle, střechu pokrývaly římské tašky s hřebenáči18, na věžích byly zavěšeny zvony.
Druhý základní typ velkomoravských kostelů představují rotundy. Mezi nejznámější patří dvojapsiodová 17 metrů dlouhá rotunda a rotundovitá stavba se čtyřmi vestavěnými půlkruhovými apsidami. Obě tyto stavby pocházejí z Mikulčic. Kromě této lokality jsou klasické rotundy známy ještě ze Starého Města a Ducového, který je blízko Piešťan. Některé kamenné stavby s kruhovitým půdorysem se pokládají za baptisteria – křtitelnice.
MALÍŘSTVÍ:
K monumentálnímu umění na Velké Moravě patří i nástěnné malby, jež spoluvytvářely výzdobu kostelů. Zachovaly se však jen v drobných fragmentech barevných omítek. Zjišťujeme na nich figurální motivy( např.: andělskou či ženskou hlavu s kruhovým nimbem) a geometrický ornament.Některé fragmenty jsou malovány na vlhkou, jiné na suchou omítku.Zlomky známe z:
· Uherského Hradiště
· dvouapsidové rotundy na SV předhradí hradiště Valy u Mikulčic
· ze základů kostela na opevněném dvorci v Břeclavi – Pohansku
· atd.
UŽITÉ UMĚNÍ:
Západní vliv se projevuje zvláště v litých bronzových, v ohni zlacených součástkách bojovnické výstroje. Na hřbitově byly nalezeny v hrobech velmožů meče, v hrobech bojovníků železné nebo bronzové ostruhy látované stříbrem.
Významnější jsou však šperky a spony na opasky. Ty byly zdobeny technikou filigránu z perličkového drátu, granulace, inkrustace sklem, niello20 a přihrádkový email. Abstraktní rostlinný ornament na špercích vychází z palmetových21 útvarů, poměrně vzácné jsou pak figurální motivy křesťanského původu (orans).
· nákončí opasků– zdobena polodrahokamy s postavou prosebníka – oranta
· gombíky s rostlinným nebo lineárním ornamentem
· faléry
· náhrdelníky, náušnice, prsteny
· hřebeny napodobující byzantské šperky
Závěr:
Význam Velkomoravské říše spočívá v tom, že byla prvním slovanským státem, který vytvořil vyspělou křesťanskou kulturu (slovanské písmo hlaholice) a umění na základech raného feudalismu. Výkopy prováděné po druhé světové válce prokázaly, že velkomoravská společnost byla třídně značně diferenciovaná, že se zde vytvořila mocná a bohatá vládnoucí třída, že tu kvetl dálkový obchod, rozvíjela se kultura a umění.
VYSVĚTLIVKY:
1. baptisterium = samostatná sakrální stavba centrálního půdorysu s nádrží (vlastním
baptisteriem – nádoba sloužící ke křtu – uprostřed)
2.dřík = tělo svislé sloupové podpory vymezené zpravidla hlavicí a patkou.
3.apsida = původně výklenek pro sochy, v křesťanské architektuře závěr kostela
umisťovaný od 5.stol. na východní straně chrámové lodě
Nejčastěji bývá polokruhového, pravoúhlého nebo polygonálního půdorysu (bývá v ní umístěn hlavní oltář); později připojována apsida vedlejší, apsida transeptu;
4.skulpturální = sochařská
5.linearismus = prodloužené, vytáhlé a zvýrazněné linie
6.granulace = zlatnická zdobná technika z drobných zlatých či stříbrných zrníček pájených na plochu
předmětu
7.filigrán = zlatnická zdobná technika z tenkého zlatého či stříbrného drátku, stáčeného do spirál,
úponků a listů a přiletovaného k ploše předmětu
8.votivní klenot = ex voto, klenoty darované kostelu nebo ikoně, jejichž prostřednictvím se
lidé dovolávali přímluvy či pomoci Boha nebo světců
9.menhir = neopracovaný nebo hrubě opracovaný veliký kámen (megalit) zasazený do země a
vztyčený na výšku
10.trilit = megalitická stavba složená ze dvou podpor a překladu
11.expresivní = způsob vyjadřování; citově nadnesené vyjadřování
12.inkrustace = vykládání materiálu materiálem jiného charakteru a barvy do jeho
vyhloubeného povrchu, např. kámen kamenem jiné barvy, mramorem, kov kovem
- 8–
(tausování) nebo jinou hmotou (niello), dřevo kovem, dřevem (intarzie, marketerie)
13.nartex = široká pravoúhlá předsíň, obvykle arkádou otevřená, situovaná na západní straně raně
křesťanských a středověkých bazilik. V nartexu se při bohoslužbách shromažďovali
čekatelé křtu (katechumeni)
14.smalt = anorganický povlak sklovitého vzhledu na kovovém podkladu zhutněný žárem; chrání kov
před oxidací a korozí nebo zušlechťuje jeho povrch; je spojován spíše s průmyslovou
výrobou, zatímco email je chápán jako prvek uměleckého řemesla
15.tryzna = slavnost na počest zemřelých; smuteční vzpomínkový akt
16. fidula = smyčcový hudební nástroj, užívaný v Evropě asi v 9. – 16. století
17. psalterium = středověký strunný drnkací nebo trsací hudební nástroj
18. hřebenáče = tvarovka, pálená taška z krytinového materiálu na hřeben a nároží střešní krytiny
19.nimbus (gloriola) = svatozář
20.niello = vykládání kovu jinou hmotou
21.palmeta = dekorativní vějířovitý motiv v podobě symetricky se rozvíjejících palmových listů,
uplatňovaný od antiky na keramice, v architektuře, sochařství i malbě
22.faléra = kovový kruhovitý kotouč, součást slavnostního koňského postroje (od konce doby
bronzové po raný středověk)
- 9–
POUŽITÁ LITERATURA:
· Bohumír Mráz – DĚJINY VÝTVARNÉ KULTURY
· José Pijoán – DĚJINY UMĚNÍ
· Jakub Pavel – DĚJINY UMĚNÍ V ČESKOSLOVENSKU
· pracovníci Ústavu teorie dějin umění – ENCYKLOPEDIE ČESKÉHO VÝTVARNÉHO
UMĚNÍ
· Jiřina Bulisová – OTTOVA VŠEOBECNÁ ENCYKLOPEDIE 1. a 2.díl
· DIDEROT, spol. s r.o. – ENCYKLOPEDIE DIDEROT
· INTERNET
· výstava – VÝCHODNÍ KŘESŤANSTVÍ
· sešit VV z loňského roku
zlatnická zdobná technika z drobných zlatých či stříbrných zrníček, pájených na plochu předmětu