Marketing –výrobek
(charakteristika výrobku a služby, analýza výrobního trhu, odlišení výrobků a služeb, personálu a image)
Odlišování a umístění tržní nabídky
Co tvoří cenu výrobku
Celková spotřební hodnota = (tržní hodnota)
sleva z přidané hodnoty
Výrobní náklady celková přidaná hodnota
Hodnota – představuje užitek pro zákazníka
Cena – je finanční vyjádření hodnoty výrobku
Celková přidaná hodnota – záleží na tom, kolik přídané hodnoty si ponechá firma a kolik daruje zákazníkovi
Odlišení výrobku – v čem se odlišuje a jak
- Vlastnosti
- Provedení – luxus, bezpečnost
- Přizpůsobení – software, hardware, aby to fungovalo vždy a ve všem
- Trvanlivost – ať to vydrží co nejdéle
- Spolehlivost – auto, spotřeba oleje – výměn
- Opravitelnost – dobrá dostupnost náhradních dílů
- Styl
Odlišení služeb
- dodání výrobku – koupě koberce, dovoz zdarma 4. poradenské služby
- instalace – nainstalování elektroniky 5. opravy
- zákaznická instruktáž – manuál 6. další služby – záruka
Odlišení personálu
- kvalifikace – maturita směr elektro musí vědět víc
- zdvořilost – umět se chovat k zákazníkovi
- důvěryhodnost – na určitá místa patří lidé určitého typu
- vnímavost – vnímání potřeb (obchodník musí odhadnout co zákazník potřebuje)
- komunikativnost – jakým způsobem komunikují se zákazníkem
Odlišné image
- symboly 4. atmosféra firmy
- barva 5. psaná audiovizuální média
Vývoj nových výrobků
- akvizice – koupě jiné firmy nebo licence nebo patentu (u velkých firem – kupují ty malé)
- vývoj – vlastní nebo zadaný (sami máme vývojové středisko nebo firma to zadá např. VŠ)
Riziko nových výrobků
Spotřebitelské trhy = 40% riziko, Průmyslové trhy = 20% riziko, Služby = 18% riziko
Tvorba nápadů (odkud bereme zdroje, nápady)
1) potřeby a přání zákazníků
2) zaměstnanci – jak ten výrobek předělat
3) konkurence – vznikají různé napodobeniny
4) prodejci – mezičlánek mezi výrobcem a zákazníkem
5) management vedení firmy – kupují výrobky jiných a pak je rozebírají
Zpracování nápadů
Velké množství nápadů musíme zredukovat. Musíme si dát pozor, můžeme udělat 2 chyby:
1) opomenutí – mám 100 nápadů, 90 z nich vyloučím -může být v něm ten dobrý nápad
2) chyba – vyberu špatný nápad a vyvíjím ho dál
Zavedení výrobků na trh
Může se použít vlnový prodej. Zákazníkům nabídnu zboží v 5 vlnách. 1 po 2 ať si ho oblíbí.
Marketingový řízený test. S některými obchodníky se dohodneme na testování. Bonbóny, dáme je do pár obchodů a sledujeme jak jdou.
Testování trhu – testujeme výrobek na celém trhu
Životní cyklus výrobku
Má 4 základní části:
- etapa zavádění – cena výrobku velmi vysoká, zisk firem je velmi malý nebo je ztráta. Vliv nákladů na reklamu a vývoj.
- etapa růstu – prudký růst prodeje, snižování ceny, přichází zisk s objemu prodeje. Utužuje se kvalita.
III. etapa zralosti – nejdelší část životního cyklu, firmy mají největší zisky. Aby tu etapu prodloužili, různě
modifikují výrobek, trhy, propagaci, snaží se aby tato etapa byla nejdelší. (Jonson)
- etapa poklesu – pokusy o omlazení nebo výrobek vyřadíme nebo prodáme licenci.
Tvary životního cyklu
módní výstřelek –rifle, zvony, pokémoni je vidět dobrá práce mark.oddělení.Něco předělali, výrobek zase stoupl
pivo od uvaření šlo nahoru a drží se.
Výrobek
- je cokoli co lze na trhu nabídnout, co získá pozornost, co může sloužit ke spotřebě co může uspokojit nějaké přání či potřebu.
Výrobkové řady
skupina výrobků,které spolu těsně souvisí, mají stejné distribuční cesty a vytváří stejný cenový rozsah. Výrobková řada škoda auta – fábie, oktávie, super B atd.
modernizace výrobkových řad: provádí se a) postupná – renolt b) frontální-celé odívání
Značka
Zboží můžeme prodávat se značkou nebo bez značky
Složení značky: 1. jméno 3. obchodní značky
- symbol 4. s autorského práva
V ČR jde značkové zboží poměrně na odbyt. Zavedení značky je většinou drahé, ale oplatí se.
Druhy značek: a) individuální značkové jméno (prášek Ariel)
- b) všeobecné jméno (kečupy Heinz)
- c) rodinné jméno (Colgate) zubní kartáčky, zubní pasty, ústní vody
- d) jméno značky může být vlastní jméno, není to dobré (PHILIPS)
Balení a označení: obal: a) primární b) sekundární (kosmetika)
Funkce obalu: a) nese výrobek b) jako reklama c) identifikace výrobků (můžeme napsat cokoli)
- d) popis a složení, návod (musím být pravdivé, má být v ČJ) e) doba použitelnosti
Obchod se službami:
– služba je činnost, kterou může 1 strana nabídnout 2 straně je naprosto nehmatatelná a nevytváří žádné nabité vlastnictví. Její realizace může a nemusí být spojena s fyzickým výrobkem.
Vlastností služeb Rozdělení služeb
1) nehmatatelnost 1) primární-hlavní činnost podnikatele (kadeřník-dobrý)
2) nedělitelnost 2) sekundární –služby doprovodné (doprovázej prodej výrobku)
3) proměnlivost a) předprodejní – předvedení výrobku
- b) poprodejní – servis, montáž, dovoz, záruka