Marketing
Je to společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to co potřebují a požadují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny, hodnotových výrobků s ostatními. Marketing je filozofie,která se zabývá uspokojováním potřeb zákazníka.
Historie
1) od r.1950 distribuční funkce – všechno bylo zaměřeno na podnik
(důležité dostat výrobek jinam, zákazník nebyl důležitý)
2) od r. 1960 funkce úzkého profilu – marketing se zaměřil na podnik a už i na spotřebitele
3) od r. 1970 funkce vedení – zaměření na podnik, na spotřebitele, ale také i na obchod
4) od r. 1980 strategický marketing – zaměření na podnik, spotřebitele, na obchod a už také na konkurenci
5) od r. 1990 tržně orientovaný marketing – zaměření na podnik, spotřebitele, obchod, konkurenci a okolí.
U konkurence hledáme kladné a záporné věci
Základní požadavky MTG:
1) potřeba, požadavek, poptávka 4) transakce (předávaní peněz, zboží)
2) výrobek, služba 5) trh (průmyslový, obchodní, státní)
3) hodnota, cena, uspokojení 6) marketingová zástupci na trhu
Marketingový informační systém: cílem je monitorovat situaci na trhu. Je důležitý pro kvalitnější plánování, organizování, řízení a kontrolu marketingových aktivit.
Vnitřní inf. systém (firmy) – tok informací uvnitř firmy (komunikace, telefony, ústně, internet, objednávky)
Vnější inf. systém – informace, které chce o sobě poskytnout (reklama, propagace)
– informace, které chce podnik získat (od zákazníků, o firmách, technologie)
Marketingový výzkum – je souhrn aktivit, které zkoumají trh, výrobky, distribuční cesty, ceny a chování zákazníka
Dodavatelé MTG výzkumu: velké firmy si provádějí výzkum sami. Malé firmy si jej nechávají udělat na zakázku
Proces MTG výzkumu:
1) definice problému, výzkumný cíl: cíl by neměl být příliš široký ani úzký. Obsahuje specifický problém, který má
být řešen prostřednictvím výzkumu a určení informací, které potřebujeme.
2) plán výzkumu: měl by být sestaven odborně.
- a) zdroje informací: primární: jsou získávány v terénu dle potřeb podniku. Méně dostupné a drahé
sekundární: nemusí odpovídat potřebám studie a nemusí být přesné. Lehce dostupné a levné
rozdíl mezi primárním a sekundárním je v dostupnosti a ceně.
- b) výzkumné přístupy:
pozorování – reakce zákazníků, posuzuje se skutečné jednání a chování zákazníka
skupinově orientované dotazování – probíhá anonymně, pozve se určitý počet lidí a tím získávají informace
průzkum – přímí kontakt s nositelem informací
experiment – v terénu se vybere několik skupin osob, posuzuje se pouze reakce osob ve skupině
- c) nástroje výzkumu: dotazník:* (rozvíjí se myšlenky s otevřeným a uzavřeným odpověď A nebo N koncem)
*jsou důležité formy otázek (nesmí být zavádějící), stylizace otázek a sled otázek (nesmí být nudná)
- d) plán výběru: výběrová jednotka (čím větší tím lepší, musíme udělat rozumnou cenu), její velikost a její
vyvážení (věk, pohlaví, vzdělání).
- e) metody kontaktování: dotazník poštou – laciný,neužitečný, dotazník telefonem – výhody v rychlosti, ceně
a pružnosti, určíme si na jaké respondenty se obrátíme a rovněž množství informací,které takto získáme
osobní dotazování – dohodnutý rozhovor a rozhovor při zastavení
3) sběr informací: nejkladnější operace, používají se k tomu PC. Nejdéle trvá
4) analýza informací: záležitost PC a výpočetní techniky
5) prezentace výsledků: prezentujeme jen podstatné věci (informací) a ne záplavu čísel. Graf je 10 x přehlednější než
tabulka.
Marketinkový výzkum máme:
1) předběžný– před započetím podnikání, provádí se rozhovorem s respondentem, z toho důvodu, že nám vzniká
možnost tzv. zpětné vazby.
2) popisný– provádí se dotazníkem a dá nám konkrétní odpověď na určitý problém.
3) kauzální – je příčina, provádí se praxí, dělá se za provozu v podniku, objeví-li se nový výrobek, např.
vyhodnocováním kódu nebo jiným statistickým zjištěním, např. cd-desky gramofon (čeho se prodává víc).
Marketingové prostředí firmy
MIKROPROSTŘEDÍ – prostředí, které přímo ovlivňuje zákazníka
– společnost = pracujeme s řadou firem, které netvoří konkurenci
– dodavatelé = máme jich více jeden nestačí
– marketinkový zprostředkovatelé = obchodníci VO a MO
– zákazníci = spotřebitelský, průmyslový
– konkurence = snažíme se být vždy lepší než konkurence, prodáváme levnější ale kvalitnější zboží
– veřejnost = jsme neustále na očích (oblast veřejného mínění – televize)
MAKROPROSTŘEDÍ – prostředí, které nepřímo ovlivňuje zákazníka
– demografické prostředí = zabývá se studiem populace (snižování a zvyšování)
– ekonomické prostředí = průměrná zda, když se v podniku bude zvedat podnik je na tom ekonomicky líp
– přírodní prostředí = povodně, Spolana – znečištění
– technologické prostředí = každá nová věc přináší destrukci té staré
– politické prostředí = podnikatelé chtějí stabilitu zákonů
– kulturní prostředí = každý stát má jinou kulturu