Hudební sloh baroka a vznik opery
Baroko
Pochází zřejmě z portugalského barroco= nepravidelná perla
Barokní člověk je zmítaný trvalou nejistotou svého pozemského bytí, která je stupňována válkami a sociálními nepokoji => upíná se k jistotám nadpozemským- věčným
Oproti renesanci je patrný rozdílný přístup k pravdě: renes. čl. hledá pravdu za pomoci rozumu, ale barokní člověk pravdu nehledá, pravda mu byla zjevena a záleží na tom, jak ji požívá
Baroko proniklo do všech druhů umění, bylo podporováno jezuity, rozvíjelo prostor do hloubky, kladlo důraz na šikmé a zakřivené linie a pokroucené plochy, typické byly dynamické tvary plné napětí, architekti projektovali mohutné prostory- kostely, protože vysoké kopule měly zvýšit pocit neomezeného prostoru a zdůraznit pocit nicotnosti člověka ve srovnání s velikostí a slávou světců, zaměřuje se na srdce a cit člověka více než na intelekt
Rembrandt, Rubens, Brandl, Brokofové
- Prosazuje se melodie s akordovým doprovodem, rozšiřuje se orchestr, nepoužívá staré církevní tóniny=> nové dur a moll
- Kontrast- střídání rychlých a pomalých vět
- Dynamika- forte a piano, sólo a tutti, homofonie (stejný nástup hlasů) x polyfonie
- Typické formy: opera, oratorium, sólový koncert
Barokní opera
- Vznikla na přelomu 16. a 17. stol.
- Byla kritizována, že jí není rozumět slova v prolínání melodií
- Vznik spojen se skupinou Florentská camerata (skupina hudebníků, vědců, básníků), vůdcem byl Vincenzo Galilei (otec G. G.)
- Usilovali o znovuzřízení antického dramatu, žádali o jednoduchost, textovou srozumitelnost, odmítali vícehlas =>výsledkem je jednohlas doprovázený akordy, Jacobo Peri, Giulio Caccini
- Claudio Monteverdi– nepatří do cameraty, italský mistr opery
- opera- Orfeus (Orfeus proslul svou hrou na lyru a svou láskou ke své ženě Eurydice. Při trhání květů však šlápla na jedovatého hada a zemřela. Orfea zachvátil nesmírný žal, který se změnil v odhodlání k činu, jakého se do těch dob žádný smrtelník neodvážil. Rozhodl se vstoupit do podsvětí a vyžádat si svou manželku zpět. Orfeova píseň dojala celou podsvětní říši, když Hádes viděl, že i jeho manželka Persefona se rozplakala, slíbil Orfeovu žádost splnit. Pod jednou podmínkou: když bude vyváděn z podsvětí nesmí se ohlédnout za Eurydikou, dokud nespatří světlo světa. Na konci cesty však nevydržel a chtěl se podívat zda Eurydika nezabloudila nebo nepadla únavou. Viděl však jen její odcházející stín)
– zahájeno krátkou instrumentální předehrou
- árie (děj se neposouvá dopředu, velký tónový rozsah), zpívá o citech
- recitativ (děj posouván dopředu, malý tónový rozsah, duet + 2 zpěv
- sbor (pěvecké těleso, ve kterém je každý hlas zastoupen několika lidmi)
Ariadna
- seria= vážná, buffa= komická
- libreto= text k opeře
musí být stručné, protože děj v opeře neplyne tak rychle jako v činohře
od italského Libretto- knížka
libretisté- E. Krásnohorská- Smetana
- Wagner si psal libreta sám
- předehry: Francouzská- J. B. Lully, tempa pomalu, rychle, pomalu
Italská- rychle, pomalu, rychle
- árie- reformu provedl Wagner, kdy spojil árii a recitativ a tvořil tzv. věčné melodie
- recitativ- děj posouvá dopředu
ŘÍMSKÁ OPERA
Opera byla velkolepou podívanou s více než 100 účinkujícími, představení mnohdy trvalo více než 8 hodin
BENÁTSKÁ OPERA
V Benátkách bylo 16 operních divadel, časté byly proměny scén (až 12 dekorací za večer), měli bohatě zdobené kostýmy, použití propadlišť, létajících strojů, světelných efektů => dochází k omezování sborů (snaha o výdělek) => stává se operou sólovou. Zpěvák byl vepředu a orchestr za jevištěm.
Vzniká zde nová vrstva obyvatel- účinkující, ředitel, skladatel, výtvarník, propagátoři.
NEAPOLSKÁ OPERA
Využívá sólového zpěvu, důležití byli také kastráti. Předehra byl 3dílná- RPR, bez spojitosti s děním opery.
Kastráti– vznik v itálii, hlavně v 18. století, zachovává chlapecký hlas i v dospělosti. Prováděla se v 7-9 letech,chlapec byl ponořen do horké lázně- varlata se stala poddajnými. Bylo to ilegální, používaly se různé záminky, například zranění, napadení divokým zvířetem. Tuto proceduru podstupovali především chlapci z chudých rodin. Kastrátům se hlasivky zvětší jen do velikosti ženských. Jejich hlas je silnější, barevnější a slyšitelnější. Má vysokou postavu, jemnou bledou pleť, hruškovitý tvar postavy, má husté vlasy, nemá vousy. Při neuplatnění mívali pocity méněcennosti. Dožívali se 65 let- žili v dobrých životních podmínkách. Ženský hlas nebyl povolen v kostelech, kastráti mohli i do kostelů.1922 zemřel poslední kastrát.
Falzet- procvičovaná fistule, o oktávu výše
Fistule- muži napodobují ženský hlas
Eunuch- nedojde k mutaci kvůli zdravotnímu stavu
Rozsah- C3 – D6
Giovanni Battista Pergolesi– opera Služka paní– 1. komická opera- pouze 2 zpívající osoby: starý mládenec doktor a chytrá mladá služka, která se rozhodla stát jeho ženou. Svého cíle dosáhla.
FRANCIE
Jean Babtiste de Lully– sestavil operní orchestr, který jako první řídil taktovkou (=železná hůl, kterou tloukl o zem na těžkou dobu a určoval tak tempo) jednou si poranil taktovkou nohu a na následky zemřel. Armida
Ve Fr. Odmítali umění kastrátů, obsazovali sólové party přirozenými hlasy. Typické jsou sborové a taneční výjevy, propracovaný orchestr, obohacené o zvukomalbu (bouře,ptačí zpěv)
NĚMECKO- Georg Philippe Telemann
ANGLIE- Henry Purcell (percl)