Formotvorné složky hudby
- a) Formotvorné složky – vytvářejí hudbu a bezprostředně podmiňují formu skladeb. Opíráme se o ně při analýze. Jsou to – rytmus,
melodie, tempo, tonina, dynamika a také barva.
1) Složka melodická – každá melodie je vytvořena ze 2 složek. I.= postup tóninových výšek tzv. melodie, II.=rytmus, neboť ne-
existuje melodie bez rytmu. Melodie může být ve skladbě zastíněna rytmem, harmonií či barvou zvuku.
Někdy je v popředí melodie, někdy rytmus, nejčastěji vyváženo.
Melodickí složka je nejduležitější – vyjádřena řadou po sobě jdoucích tónů, je nostitelkou myšlenkového
obsahu, dělíme podle intervalového uspořádání – dur, moll, nebo melodie v půltónech, sekundových, terciových
krocích, nebo skocích – sexty, septimy (po velkém skoku následuje sestup v krocích v obráceném směru).
Melodika – diatonická – využívá intervaly té které tóniny
– chromatická – pracuje i s intervaly, nepatřící do tóniny
Melodie je se vzestupná, sestupná, malého nebo velkého rozsahu, vyvážená nebo nevyvážená (vyvážená
začíná a končí stejným tónem). Vrcholová nebo bezvrcholová (vrcholová – vrchol horní v poslední třetině,
vrchol spodní v první třetině), často se kryje s dynamickým i harmonickým vrcholem. Existuje i melodie bez
vrcholu – nejvyšší tón se několikrát opakuje. Vokální či instrumentální – vokál – rozsah vychází z možností
lidského hlasu, instumentální – možnosti nástrojové hry.
Napětí zvýšíme – citlivým tónem, zvětš. a zmenš. intervaly, staccato, použití velkých skoků,
Melodii můžeme i zjednodušit (simplifikace), srovnat tóny do určité výšky (nivelizace), račí postup, inverze
2) Složka metrorytmická – a) rytmus – střídání krátkých a dlouhých not
- b) metrum – člení časový průběh hudby na takty, je to střídání přízvučných a nepřízvučných dob.
Takty – jednoduché 2/4, složené 4/4 – první přízvučná, druhá ne. Někdy rozdělení na takty neodpovídá metru.
Typický tanec se střídáním taktů i metra je furiant (střídá se 2/4 a ¾)
3) Složka harmonická – volbou určitých akordů můžeme zdůraznit místa ve skladbě – vrchol, závěr, příprava reprízy. Napětí zvýšíme
použitím vedlejších funkcí z tónin, mimotonální akordy
4) Složka dynamická a barevná (Bolero)
- b) Metrum
Monofonie – jeden hlas melodie
Homofonie – jednohlas s doprovodem
Polyfonie – vícehlas, každý hlas je nezávislý
Komplementární rytmus – hlasy se doplňují, krátké hodnoty se střídají s delšími
- c) Hlavní typy hudby
1) expozice – představuje hudební myšlenky, z nichž je skladba vybudována, hudba moc nemoduluje, je tématicky soustředěná,
typické je opakování témat, homofonie, témata jsou periodicky pravidelná
2) provedení (evoluce) – témata se vyvijí, dotváří, mění, zpracovává úryvky, již dříve uvedené v expozici, hudba hojně moduluje,
a vyhýbá se hlavní tónině
d)Vedlejší typy hudby
1) introdukce – uvádí skladbu, uvádí do tempa, tóniny, nálada
2) mezivěta – spojuje hlavní myšlenky, nebo rozsáhlejší části skladby
3) coda – uzavírá celou skladbu – dílčí kóda (uzávírá část skladby)
– tématická (bere si materiál z uvedené skladby)
– netematická (nebere)
4) spojka – malá mezivěta
5) epizoda – nová myšlenka, která na krátko odvádí pozornost
- e) Analýza Haydnovy sonáty D dur