VNITŘNÍ OBCHOD
Obchodní činnosti provádějí obchodní podniky, průmyslové podniky(podmínky smluvní), banky – obchodní činnost – hlavní
Činnost OP: nákup a prodej, uložení a skladování zboží, reklama, průzkum trhu
Cíl obchodování: spokojenost zákazníka, zisk současně s vysokou kvalitou poskytování služeb s dodržováním zásad ekologie + poskytování obchodně technických služeb
Činnosti (funkce), které obchod zabezpečuje:
- obchod přeměňuje výrobní (dodavatelský) sortiment; na sortiment odběratelský (obchodní), který odpovídá potřebám a nákupním zvyklostem zákazníků
- obchod překonává rozdíl mezi místem výroby a místem spotřeby
- překonává rozdíl mezi časem výroby a časem spotřeby (obchod zajišťuje pohotovost prodeje tím, že udržuje určitou zásobu na skladě)
- obchod zajišťuje kvalitu prodaného zboží (vybírá se kvalitní dodavatele, provádí kontrolu rychle vyřizuje reklamace)
- iniciativně ovlivňuje výrobu (na základě průzkumu trhu, obchodník dává podměty výrobci ke změně jeho sortimentu)
- obchod zajišťuje racionální zásobovací cesty od výrobce ke spotřebiteli s co nejnižšími náklady (promyšlená cesta – co nejméně článků)
- obchod zajišťuje platební způsobilost a včasnou úhradu dodavatelům
Základní rysy obchodu a obchodování v současnosti
- užší pojetí – institucionální pojetí – instituce (Delvita, krám, velkoobchod)
- širší pojetí (funkční) – činnost při, které dochází k nákupu
- V důsledku rozvoje integrace (rozšiřování, vzájemné propojování) a kooperace (spolupráce) obchodních organizací a v důsledku odstraňování bariér v zahraničním obchodě a vnitřním obchodě a mezi velkoobchodem a maloobchodem.
- Značná a stále rostoucí část se dnes v Evropě realizuje uvnitř velkých obchodních firem, které za postatu své činnosti mají RETAILING (spojení velkoobchodu, maloobchodu a zahraničního obchodu)
- Velké retailingové firmy navyrábějí a nedovážejí zboží ale i vlastní obchodní strategii KNOW HOW
- V současnosti je retailing hlavním vývojovým trendem ve světě
Rozdělení na 3 retailingové koncepce:
- globální
- multinacionální
- transnacionální
ad 1. globální
obchodní firma důsledně uplatňuje vlastní domácí koncepci i v zahraničí
firma se chová jat, jako by celý svět byl 1 trh, to znamená, že zcela ignoruje místní zvyklosti – nabízí stejné zboží, v prodejnách má stejné vybavení, stejná reklama, hromadné nakupování zboží Þ celkové náklady jsou nižší, tuto koncepci uplatňují pouze velké firmy s velkým finančním kapitálem, mají vekou snahu udržet si dobré jméno, expandují i do méně rozvinutých zemí
ad 2. multinacionální
opačná strategie
rozšiřují velko i malo obchodní činnosti do zahraničí, ale sortiment a služby se přizpůsobují místním podmínkám
prodejní zvyklosti obyvatelstva, tradice kupní síla
tato strategie neumožňuje dosahovat vysokých zisků z jednotlivých výrobků a to proto, že v jednotlivých zemích jsou odlišné podmínky, kterým se firmy přizpůsobují (zvýšené náklady) celkový zisk se snaží zabezpečit vyšším objemem prodeje, nebo-li obratem – především menší firmy
ad 3. transnacionální
kombinace dvou předcházejících
firma uplatňuje jednotnou strategii v klíčových rozhodujících otázkách, ale zároveň respektuje zvláštnosti národních trhů ( C & A)
Obchodní instituce
místo (forma), kde je možno nakupovat a prodávat
- Velkoobchod
činnost nebo podnik, který nakupuje zboží ve velkém a velkém množství ho prodává maloobchodu, drobným živnostníkům, pohostinstvím; neměl by prodávat konečnému spotřebiteli, neměl by provádět na zboží změny
stáčení vín a olejů, pražení a balení kávy, balení ovoce
velkoobchod ho většinou skladuje, a pak je rozváží odběratelům, vyskytují se i dodávky traťové – dodávka bez skladování Cash & Carry (samoobsluha, kde se platí hotově)
ziskem velkoobchodu je obchodní přirážka
- Maloobchod
činnost nebo podnik, který nakupuje od velkoobchodu nebo od výrobce a prodává bez dalšího zpracování konečnému spotřebiteli
vytváří vhodné seskupení zboží (SORTIMENT)
maloobchod zboží skladuje a vytváří pohotovou prodejní zásobu
podává informace o zboží a zajišťuje vhodnou formu prodeje
zisk – maloobchodní přirážka
- Obchod ve výrobě
výrobní podnik sám prodává
ne příliš široký sortiment
formy:
- a) vlastní podniková prodejna
- b) přímý prodej konečnému spotřebiteli ze skladu (silniční stroje, lokomotivy)
- c) zásilkový prodej ( sazeničky, rostliny, semena, vlna)
- d) řemeslná výroba (cukrárna, klenotnictví)
- Obchod zemědělských výrobců
nabídka rostlinné a živočišné produkce
způsob realizování:
- a) vlastním prodejem na místních trzích (menší formy) – přebytky ovoce, zelenina
- b) prodej podnikům nebo družstvům, potravinářskému průmyslu
- c) prodej prostřednictvím zprostředkovatelů
- Obchodní činnost zprostředkovatelů
samostatné formy, které nakupují od výrobců svým jménem na svůj účel a své riziko a prodávají zboží dalším obchodníkům
- Obchodní zástupce
samostatný obchodník, který pracuje jménem podniku, se kterým uzavřel smlouvu o obchodním zastoupení
jednotlivec s vlastní firmou, zástupce obchodní společnosti
Náležitosti smlouvy o obchodním zastoupení:
1) vymezení stran
2) podíl na obchodu
3) předmět činnosti
4) rozdělení teritoria působení
5) povinnosti
Činnosti obchodního zástupce
- a) vyhledává vhodné odběratele, kterým předkládá nabídky zboží spolu s katalogy, vzorky, ceníky atd.
nabídky uskutečňuje osobně, písemně
- b) sleduje situaci na trhu, solventnost jednotlivých odběratelů a podává o tom zprvu podniku, který zastupuje
- c) pomáhá zákazníkům vyřizovat reklamaci
- d) spolupracuje při vymáhání pohledávek
Formy obchodního zastoupení:
- a) výhradní zastoupení, zástupce je na daném teritoriu sám
- b) je jeden z mnoha zástupců na určitém území
– jeden obchodní zástupce může zastupovat více firem
– obchodní zástupce nemá ze zákona oprávnění uzavírat sám kupní smlouvu, ale je mu to umožněno na základě vystavení plné moci
– odměna je provize z uzavřeného odchodu + firma mu hradí náklady spjaté s jeho činností
– rozmach u zahraničních firem
- Obchodní cestující
společná náplň – práce (obchodní zástupce)
není samostatná obchodní firma, ale je to zaměstnanec, který z pověření a jménem svého zaměstnavatele na jeho účel a nebezpečí sjednává obchody
má uzavřenu pracovní smlouvu
odměna mzda – podílová, smíšená
- Obchodní makléř
sjednává obchody tak, aby jednání skončilo smlouvou nebo kontraktem (dlouhodobá smlouva týkající se velkých zakázek) Þ makléř sleduje zájmy obou stran, nepřichází do styku se zbožím ani peněžními prostředky, sjednává obchody, s cennými papíry, ale i se zbožím nebo se službami s oblasti pojišťovnictví a dopravy
odměna: provize z uzavřeného obchodu
s právního hlediska není rozdíl mezi makléřem a obchodním zástupcem
- Speditér – zasilatel
obstarává přepravu zásilek a zjišťuje služby, které s přepravou souvisí, vlastním jménem na své riziko, ale na příkazcův účet (klientův)
zajišťuje nakládku a vykládku zboží, využití dopravních prostředků
obstarává potřebné dopravy (nákladní list)
zajišťuje pojištění
Druhy smluv, které uzavírá:
zasilatelská smlouva a smlouva o přepravě věci (viz 4. ročník právo)
velké speditérské filmy služby nejen zprostředkovávají, ale často je zajišťují svými vlastními dopravními prostředky (stávají se dopravci)
Hlavní typy maloobchodních prodejen
- Specializované prodejny
- Úzce specializované prodejny
- Smíšené prodejny
- Ambulantní prodejny
- Obchodní domy
- Zásilkové obchody
- Diskontně orientované prodejny
- Specializované (odborné) prodejny
- Charakteristika: mají hluboký a přitom úzký sortiment, klade vysoké nároky na odbornost personálu, často poskytují služby, většinou cenově náročnější sortiment, zboží kvalitní, ale s malou obrátkou
- Umístění: v městských centrech, v regionálních nákupních střediscích
- Příklad: elektro, klenoty, nábytek
- Úzce specializované prodejny
- Sortiment je ještě užší a hlubší
- Charakteristika: je obdobná jako u specializovaných prodejen – maloobrátkové, prodej bývá doprovázen speciálními službami např. montáž, servis, doprava, pojištění Þ srovnatelně vyšší ceny
- Prodejna kol, lyží, hodinek, auta, knih
- Smíšené prodejny (koloniály)
- Z hlediska sortimentu
- Široký zaměřený především na zboží denní spotřeby převládá potravinové zboží
- Umístění: na venkově (pultový prodej), není nárok na kvalitní pracovní sílu, vyšší ceny, (není konkurence, malé množství, mnoho článků vysoké nároky n dopravu)
- Obdobou koloniálu jsou večerky
- Trend je klesající
- Diskontně orientované prodejny (lidé nakupují)
- Diskont – sleva, za to, že si některé činnosti udělá zákazník sám
- Ambulantní prodejny
- Prodej se uskutečňuje v dopravních prostředcích
- Původně se používal v řídce obydlených oblastech (uzeniny, maso), v současné době se používají na pouti, zmrzliny, kukuřice, Family Frost,
- Ceny jsou vysoké (doprava)
- Obchodní domy
- 1860 – 1. obchod v USA
- jsou patrové
- rozlišujeme od univerzální a specializované
univerzální:
- Kotva, Bílá Labuť, Tesco
- Představují soubor specializovaných prodejen pod jednou střechou, zákazník má možnost uskutečnit kompletní nákup, ve svém sortimentu mají vždy zařazeny potraviny, občerstvení a poskytují celou řadu služeb
- Forma prodeje pultová, samoobslužná
- Doplněk prodejní úseky exkluzivního zboží, které jsou často pronajímány jiným
- Umístění c centu měst, nebo v nákupních střediscích, v regionálních střediscích
- Prodejní ploch 10 – 20 tisíc m2 , více podlažní budova, nachází se 100 – 200 tisíc druhů zboží největší rozmach 60. až 70. léta, v současné době je útlum, přednost mají diskontně orientované
Specializované:
- V centrech velkých měst nacházejí se v blízkosti univerzálních
- Sortiment nepotravinářský, nebývají zde restaurace ani občerstvení
- Vyšší ceny
- Nabízejí málo obrátkové zboží – Baťa
- Zásilkový obchod
- Obchod na dálku, pojítkem katalog ( mezi prodejcem a kupcem), televizní šoty
- Objednávka – telefonem, faxem, poštou
- Sortiment specializovaný AMWAY
- Plno sortimentní – HORIYZONT, QUELE
- Souběžně iftacionální obchodní domy a prodejny (NECKERMANN)
- Výhody: možnost racionalizace a automatizace provozu, protože bez přímého kontaktu se zákazníkem je možno použít průmyslové metody práce, zákazník si může vybírat 24 hodin denně
- Nevýhody: zákazník si nemusí vybrat kvalitní materiál, velké počáteční investice, velké náklady na katalogy, dlouhá závaznost nabídky, často náročné vyřizování reklamací, cena zvýšená o poštovné a balné
- Diskontně orientované prodejny
- Diskont – sleva, při kterých si zákazník některé činnosti udělá sám, horší služby (menší rozsah). První diskontní prodejny se objevují ve 30. letech v USA Þ Hospodářská krize – snaha o zvýšení poptávky. Do Evropy v 50. letech
- Jsou často součástí obchodních řetězců = síť maloobchodních prodejem se stejným obchodním označením, který má stejný způsob prodeje, reklamy a stejné ceny. Jsou rozšíření po celé Evropě (OBI, Globus, Tesco…), ale expandují do celého světa
Společné znaky = filosofie – myšlenka = prodej za co nejnižší ceny
- Zaměřují prodej na nižší a střední stavy
- Nabízí se hlavně potraviny a drogistické zboží (supermarket)
- Prodává se formou samoobsluhy (omezeně pultový prodej = měkký prodej)
- Omezen rozsah služeb
- Prodej na velkých prodejních plochách, které jsou většinou na okrajích měst (velkých) Þ nejlevnější pozemky, nižší nájemné, stavby jednoduché, jednopodlažní
- Mnoho parkovišť
- Napojení na MHD (na metro nebo kyvadlová doprava zdarma)
- Racionalizace manipulačních prací Þ málo pracovníků, nekvalifikovaných pracovních sil
- Uplatňují se propracovaná logistická řešení – propracovanost
Rozdělení:
- supermarkety
- b) superety
- hypermarkety
- odborné velkoprodejny
- supermarkety
nejstarší forma diskontně orientované prodejny
Znaky: sortiment zahrnuje kompletní potraviny a základní nepotravinářské zboží
Forma prodeje: převládá samoobsluha, doplněk pultový prodej
Minimum poskytovaných služeb
Prodejní ploch od 400 m2 ,v EU do 2 000 m2
> 2 000 m2 hypermarket
umístění na okrajích měst, v centrech, obytných zástavbách, okruh dostupnosti 400 – 700 m
Druhy: harddiskont, softdiskont
Tvrdý – 800 druhů zboží, převažují trvanlivé potraviny, chladné, mražené maso, nejsou zde uzeniny, lahůdky asi 10% nepotravinářského zboží, poskytují téměř žádné služby, nedávají tašky, vzhled prodeje není hezký NORMA
Soft – je lepší, zboží zabalí, pultový prodej, širší sortiment, dávají tašky
- superety
- francouzský – Američani je neznají
- rozlohou jsou menší, nacházejí se v centrech měst, podchodech, nádraží, řídká vilová zástavba, venkov
- obchody na nádraží Střed (komplexní potraviny včetně vakuovaného masa)
- hypermarkety
- plný potravinářský sortiment a nadpoloviční většina nepotravinářský sortiment
- nejčastěji jednopodlažní, mají vysokozdvižnými nákladními vozíky
- velmi nízké ceny 30 – 40% než v ostatních podnicích
- umístění na okrajích měst u dálničních tazích
- odborné velkoprodejny
- nejmladší forma diskontně orientovaných prodejen
- sortiment zahrnuje nepotravinářské zboží
- větší specializované prodejny (obchodní domy)
- jednopodlažní
- samoobslužná forma prodeje
- nábytek, oděvy, zahrádkáři a stavebníci
- OBI, Ikea, Bauhaus, Niko
- Neustálý rozvoj
- Clicnet
- Prodej na internetu (nejnovější)
- Zákazník si zadá co chce koupit a firmy registrované v seznamu samy učiní nabídku
- Nákupní zóny, nákupní centra
Nový a velmi se rozšiřující způsob prodeje (Zličín, Průhonice, Černý Most)
Oblast, kde je soustředěno velké množství rozlišných prodejen (hypermarkety, supermarkety)
Poskytují velké množství rozličných služeb
Banky, pošty, cestovní kanceláře, restaurace, kina, myčky, dětské koutky, velké parkovací plochy umístěné na okraji měst, v blízkosti MHD, kyvadlová doprava
Důvod rozšiřování: velké množství lidí, začíná měnit své nákupní vlastnosti, více lidí používá k nákupu auto, velmi rozmanitý sortiment a nízké ceny
Cílem: nabídnout každému členu rodiny něco
- nákupní centrum ve Francii
Poznámka: v nákupním centru mohou být i pasáže (Černá růže, Myslbek), – velké množství různých obchůdků obvykle spojených s nějakým obchodním domem, kde prodejci nabízejí módní zboží, spíše pro obyvatelstvo s vyššími příjmy, zboží značkové
- nákupní centrála
= obchodní KONTORY
v ČR vznikají od roku 1990, nejvyšší stupeň kooperace (spolupráce) obchodních firem
dobrá průprava pro vstup do EU
vznik centrály:
- fůzí (spojení dvou a více firem)
- větší firma skoupí malé firmy)
- franschising
- vznikají spojením obchodních jednotek ve více zemích (retailingové firmy + spotřební družstva) centrály řídí jednotlivé obchodní jednotky
- Činnost: hlavní je nákup zboží od velkých výrobců z celého světa čímž dosahují velkých množstevních slev Þ příznivé pro spotřebitel
- Marketingové služby pro jednotlivé obchody především reklama a podpora prodeje
- Zařizování obchodů (výpočetní technika)
- Školení zaměstnanců
- Vedoucí účetnictví
- Nemají žádné sklady Þ traťové dodávky od výrobce na konkrétní prodejnu (velmi dokonalý informační systém)
- Příjmy – prodejny odvádějí nákupní centrále určit % z obratu od prodejen
- DELCLERERE – poplatek, který obdrží centrála od výrobců za to, že odebírá od něj zboží a že to včas zaplatí (obdoba SKONTA)
- Zboží centrála přenechává prodejnám za nákupní ceny
Velkoobchod
Hlavní provozní jednotka
Podle formy činnosti rozdělujeme do 5 skupin:
- dodávkový (obslužný velkoobchod)
- nejobvyklejší forma – zásoby se udržují na skladě ve velkých halách a zboží je pak rozváženo na základě objednávek
- často vlastní autodoprava, poskytují doplňkové služby: školení, odběratelé zajišťují propagační a reklamní akce, vybavení maloobchodních prodejen výpočetní technikou
- agenturní
- Traťový velkoobchod
- Nezajišťuje pohyb zboží přes vlastní sklad, ale organizuje dodávky z výroby nebo od jiných velkých přímo odběratelům Þ jsou zde nižší provozní náklady
- Nevýhoda: realizace dodávky bývá časové delší než u dodávkového velkoobchodu (zboží neleží na skladě Þ musí se ještě vyrobit
- Použití: u nákupních centrál
- samoobslužný velkoobchod (Cash & Cary)
- Poprvé v USA v 60. letech
- U nás zahrnuje 5 – 8% z velkoobchodního obratu
- Způsob prodeje připomíná velkou maloobchodní samoobsluhu
- Velké nákupní vozíky nebo plošinové vozíky
- Část prodejny je vybavena regály, kde je zboží uloženo na paletách
- Jezdí nakupovat živnostníci, stánkaři, drobní výrobci
- Jezdí nakupovat vlastní dopravou
- Výhoda: levnější, zákazník si sám vybere co chce, je to rychlé, může přijet, kdykoliv, vybere čerstvé zboží, prodejce dostane zaplaceno hotově
- regálový velkoobchod
- Nepotravinářský sortiment
- Způsob prodeje: uzavřena dohoda mezi velkoobchodníkem a maloobchodníkem o tom, že maloobchodník bude na riziko velkoobchodníka prodávat ve vymezené části prodejny a to v regálech sortiment, který mu velkoobchod dodá, průběžně ho bude doplňovat a obměňovat; o výtěžek se oba rozdělí
- Sortiment, zboží nové, kterého se zatím vyrábí málo – zkušební prodej
- Zboží sezóní
- Výhoda: ověří se prodejnost výrobku
- Maloobchodník – zvýší si atraktivnost své prodejny Þ rozšíří si sortiment
- prodejní sklady
- Nabízí se sortiment, který se obtížně prodává v prodejnách (uhlí, dřevo, hutné materiály, řezivo)
- Uskutečňuje se zde prodej pro živnostníky, maloobchody, konečné spotřebitele
Distribuce výrobků
Zboží se dodává ke kupujícímu od výrobce prostřednictvím prodejních cest. Prodejní cesta je souhrn článků jejichž prostřednictvím přechází zboží od výrobce ke spotřebiteli.
Prodejní cesty:
- Přímá
- Nepřímá
Přímá prodejní cesta | Nepřímé prodejní cesty | |||
1. | Výrobce | Výrobce | Výrobce | Franschisor |
2. | ß | Maloobchod | ß | ß |
3. | Maloobchod | Maloobchod | Franschisci | |
4. | Konečný spotřebitel | Konečný spotřebitel | Konečný spotřebitel | Konečný spotřebitel |
Počet mezičlánků ovlivňuje počet transakcí
Přímá prodejní cesta
D1 O1
D2 O2
D3 O3
D4 O4
Þ 16 transakcí O – odběratel, D dodavatel
Nepřímá prodejní cesta
D1 O1
D2 O2
D3 O3
D4 O4
- Články jsou na sobě závislé maloobchod je závislý na výrobci a velkoobchodu, aby mu dodal kvalitní a cenově výhodné zboží. Výrobce je závislý na svých obchodních partnerech, zda jeho výrobky prodají, jakým způsobem a za jakou cen Þ úspěch každého článku je závislý na úspěšném fungování celé.
- Jednotlivé články by proto měly vzájemně spolupracovat a jejich činnost by měla být koordinována.
- V praxi v ČR většina článků sleduje své vlastní zájmy, tzn. dosažení zisku i na úkor samostatných jednotlivé články jsou samostatní, vzájemně nespolupracují = tradiční distribuční systém
- V západních zemích převažují a u nás se rozvíjí tzv. virtuální marketing systémy.
- Skládají se z výrobců. VO a MO. Jednotlivé články fungují jako jednotný systém a jsou centrálně řízeny. Tzn. že jednotliví členové ztrácejí svou plnou nezávislost a jejich činnost je řízena a koordinována z činnosti ostatních článků a to je dním z členů, který má dominantní postavení
Vertikální marketingový systém
Korporativní Smluvní Administrativní
- s. m. s. m. s.
Nákupní družstva Franchising Dobrovolné řetězce
Zbožový Službový
Korporativní marketingový systém
- Takový systém v němž všechny články jsou součástí jedné společnosti
- Má vlastní výrobní podniky a organizuje pohyb zboží od výrobce ke konečnému spotřebiteli Ahold (vlastní Alberta a Hypernovu) má jeden managament má jednotný strategický marketingový plán, mají jednotnou cenovou politiku, společnou značku, pouze firmy, které mají velké množství finančních prostředků
Administrativní marketingový systém
- Podobný tradičním distribučním systémům podobnost je v tom, že členové tohoto systému jsou nezávislé subjekty a jejich spolupráce není založena na smlouvě, ale je určena autoritou nejsilnějšího článku (výrobce)
- Výsadní postavení nejsilnějšího článku ostatní členové uznávají a respektují
Smluvní marketingový systém
- Spolupráce se uskutečňuje na základě uzavřené hospodářské smlouvy
V praxi 3 typy:
- nákupní družstva
- dobrovolné řetězce
- franchising
Nákupní družstva
- Nejstarší forma, vznikaly z důvodu podpory malých obchodníků
- Podmět ke vzniku nákupního družstva dávali maloobchodníci.
- Členové nákupních družstev nakupují zboží prostřednictvím družstva
- Družstvo pro své členy zajišťuje služby stejné jako poskytují nákupní centrály
Dobrovolné řetězce
Smluvní systém
Smlouvu uzavírá velko s malo obchodem, ale podmět k uzavření smlouvy dává velkoobchod
Smlouva = kooperační (spolupráce) ve které se maloobchodník zavazuje odebírat určitý sortiment od velkoobchodu pokud to pro něj výhodné
Výhody: pro velko: dosahování velkého obratu má zajištěného trvalého odběratele
Pro malo: pravidelné dodávky za přijatelné ceny, odborná pomoc od velko např. oblast reklam, dispoziční řešení prodejny, využití dobrého jména velkoobchodu
Franchising
- Nejmladší forma
- Rozšířený po celém světě
- Z francouzštiny franchise – udělení přednostního práva, výsada, privilegium
- Uzavírá se franchisingová smlouva mezi poskytovatelem licence (francízant) a příjemce licence (franchise)
Náležitosti smlouvy:
- Vymezení stran
- Poplatky za poskytnutí licence a) jednorázový poplatek při uzavření smlouvy
- b) franšízant platí pravidelné poplatky podle obratu
- služby, které poskytuje poskytovatel licence
- analýza stavby a přestavby a provádí jejich realizaci
- zabezpečuje vnitřní vybavení prodejem a rozmístění sortimentu, vede účetnictví, zavádí a pečuje o výpočetní techniku, školí personál, reklama, podpora prodeje, publicita
- smlouva se uzavírá na 10 a více let, aby se to oběma stranám vložené prostředky vrátily + firma, která získala licenci má podnik ve svém vlastnictví, investuje vlastní kapitál, podniká na vlastní účet, ale musí dodržovat závazná pravidla
- Výhody: frančizér využívá výhody velké organizace (dobré jméno, množstevní slevy, menší riziko) lepší přístup k úvěrům, do podniku se mohou zapojit i finančně slabší podnikatel, franšizé je sině motivovaný k dobré práci, protože část prostředků je jeho vlastní a on se je snaží zhodnotit.
- Frančizák má možnost se rozšiřovat, řídit větší počet provozních jednotek, tím zvyšuje tržní podíl aniž by ty jednotky vlatnil
Zbožový – automobilový průmysl, výroba a prodej Coca Coly, prodej jídel (Mc Donald), půjčovny automobilů
Čechy: v současné době velké rozšíření Mc Donald
- V ČR v říjnu 94 vznikla organizace: Česká asociace franšizinku, která hájí zájmy franšízinku obou stran
- Je součástí Evropské frančízinkové organizace
- Nezisková organizace
- Funkcionáři vykonávají činnosti zdarma
- jednu ročně mají konferenci,kde si vyměňují zkušenosti
- spolupracuje se světovým franšízinkovým svazem (Amerika, Kanada, Japonsko, JAR)
- žadatel o členství musí splňovat morální kodex: a) ve vzájemných vztazích jednají
fair play
- b) žaloby, stížnosti budou řešit
Logistika a její součást
Obchodní logistika
- Mladá disciplína
- První použití za 2. světové války – v USA při zásobování armády
- Cíl: dobře fungující zásobovací systém s co nejnižšími náklady
Podle toho, kde se logistika používá rozlišujeme:
- průmyslová (výrobní) – zahrnuje dodávky materiálu od výrobce ke zpracovatelům tak, aby materiál byl na místě včas, v požadovaném množství, kvalitě a co nejlevnější
- obchodní (oběhová) – ve sféře oběhu, zahrnuje oběh zboží mezi výrobu a konečným spotřebitelem
- dopravní – u dopravních organizací spadá sem i doprava osob
Obchodní logistika
- Vědní a praktická disciplína zabývající se plánováním, řízením a realizací pohybu zboží a informací tak, aby správná komodita (zboží) byla ve správný čas na správném místě s co nejnižšími náklady
- Logistika završuje marketingovou činnost
Podmínky pro zavádění a rozvoj logistiky
- Existence tržního hospodářství s rozvinutou konkurencí Þ logistika se nedá zavádět tam, kde je monopol
- Koncentrace obchodní činnosti tzn., že se logistika zavádí tam, kde jsou velké obchodní jednotky, kde se prodává velké množství zboží
- Kvalitní informační technika – kvalitní počítače, počítačové sítě, modemy EAN kód – snímání dat (scanner)
- Vysoká technologie skladování, manipulace se zbožím na dobré úrovni – vysokozdvižný vozíky, palety, kontejnery
Metoda ABC
- Jenda z metod logistiky
- Vychází z toho, že ve většině nabízeného sortimentu, existují prky s různou četností (počet druhů) a s různým rozsahem výskytu (množství kusů)
A – prvky s malou četností, ale velkým rozsahem výskytu Þ malý počet druhů představuje velký podíl na obratu i zásobě zboží
- Základní potraviny – mouka, rohlík, brambory
B – vyvážený podíl mezi četností a množstvím
- Elektronika, oblečení
C – vysoká četnost, ale malý počet
Velké množství druhů a malý podíl na tržbách
- Žvýkačky, sušenky
Tato rozdělení sortimentu má velký vliv na rozhodnutí o následujících opatřeních:
- Jak často a kolik zboží a od koho má ten podnikatel odkoupit
- Jak vysoká by měla být minimální dodávka
- Jaké mechanizační a automatizační prostředky, jsou vhodné používat při skladování
- Jaké druhy obalů a přepravních prostředků se mají používat
Logistická přestavba formy Tesco
- Snížení zásob v maloprodejnách
- Snížení nákladů na dopravu
- 1989 – proběhla základní přestavba v Anglii, dříve 26 centrál, v současné době 8 velkých centrál, které zajišťuje nákup ve velkém množství; 90% veškerého sortimentu jde přes centrálu
- Zadávání výpočetní technika = zpřesnila se sledovanost pohybu zboží
Sklad a) dlouhodobě skladovatelné zboží
- b) zboží – vysoký požadavek na čerstvost (pečivo, ovoce)
každý den dochází k objednávkám mezi 20 – 24 hodinou
Trajler – větší dodávka s 2 – 3 boxy, v každé části je jiná teplota Þ uspoří náklady na dopravu
- Co nejvíce vyhovět zákazníkovi
- Snaha o co nejčerstvější zboží