Ceny v tržní ekonomice
1) Cena a faktory na ni působící
2) Hl. cíle podniku při stanovení ceny
3) Vztah poptávky a nabídky
– cenová pružnost poptávky
– důchodová pružnost poptávky
– mezní nabídka, mezní poptávka
– přebytečná nabídka a poptávka
4) Dokonalá a nedokonalá konkurence
5) Cenová hladina
6) Cenová kalkulace a její význam
7) Vysvětli pojmy: smluvní cena, dumpingová cena, cenové moratorium, rabat, cenová strategie, inflace
1) Cena a faktory na ni působící
Cena: = vyjadřuje hodnotu zboží v penzích, stanovuje ji obchodník a výrobce
– částka, za kterou se prodává zboží
– může nebo nemusí vyjadřovat hodnotu zboží
– používají ji všechny podnikatelské subjekty a je nezbytná pro jejich existenci
– určuje podíl firmy na trhu (monopol – konkurence)
Hl. faktory ovlivňující cenu (diferenciace ceny)
– nabídka, poptávka
– náklady
– množstevní cena
– cena zastupitelného zboží (konkurence)
– cena doplňkového zboží (př. videokazety u videa)
– kvalita
– ostatní podmínky při prodeji: místo prodeje, doba prodeje, vybavenost prodejny, sezónní vlivy
– pohotovost při placení
– vzhledem k zákazníkovi (studenti, důchodci)
– pokud přejdou nějaké činnosti na odběratele (reklama, balení)
Význam ceny
– slaďuje nabídku a poptávku
– alokační význam (umístnění kapitálu do odvětví, které jsou progresivní)
– suma příjmů, kterou hodlá domácnost obětovat
– stanovení ceny je důležité pro existenci firmy
Druhy cen
Pořizovací cena – cena pořízení + náklady spojené s pořízením (montáž, provize, instalace, doprava…)
– použití nakup zásob, IM
Cena pořízení – skutečná hodnota majetku
– použití: finanční investice, CP
Reprodukční cena – odhadová (odhad provedený znalcem)
– použití: při ocenění majetku, který jsme získali bezúplatně (dary, dědictví, restituce)
nebo u staršího IM, kde neznáme PC
Cena na bázi vlastních nákladů – při aktivaci, ocenění výrobků, které jsme si sami vyrobili
Tvorba cen (stanovení ceny)
– nákladový způsob Cena = náklady + zisk (dříve)
– pomocí zisku Cena – náklady = zisk
– Cena – zisk = náklady (mělo by platit nyní)
– pomocí přirážky (v maloobchodě si přičtou určité % k ceně)
– následovat konkurenci (u hromadného zboží)
– stanovení ceny podle vnímání zákazníka (chceme se odlišit např. doprava zdarma /doprava ukryta v
ceně/)
2) Hlavní cíle podniku při stanovení ceny
– dosažení zisku
– prodejnost výrobků
– získání nových zákazníků
– proražení na další trhy (i v zahraničí)
=> vede k maximalizaci tržní hodnoty firmy
3) Vztah poptávky a nabídky
Nabídka = množství zboží, které je prodávající ochoten za určitou cenu prodat
Poptávka = množství zboží, které je kupující ochoten za určitou cenu koupit
– ovlivňuje: cena
důchody obyvatelstva (= příjmy obyv.)
očekávání budoucího vývoje ( móda, …)
kvalita
konkurence
Poptávka i nabídka může být a) individuální
- b) dílčí
- c) agregátní
Rovnovážná cena – ve stejném bodě se setká nabídka a poptávka
Pokud roste cena – roste nabídka, avšak klesá poptávka
Pokud cena klesá – klesá nabídka a roste poptávka
Nabídka>poptávka – nerealizovaná nabídka (snížení ceny)
Nabídka<poptávka – neuspokojená poptávka (zvýšení ceny)
Cenová pružnost poptávky
– vyjadřuje, jakým způsobem reaguje poptávka na změnu ceny.
– pružná (u tzv. zbytných výrobků – nepotřebujeme pro život – např. videa)
– nepružná (potřebujeme to pro život např. základní potraviny)
cenová pr. poptávky = % změna poptávky
% změna ceny
Důchodová pružnost poptávky
– vyjadřuje reakci poptávky na změnu příjmů obyvatelstva.
důchodová pr. popt. = % změna poptávky
% změna důchodů
– spotřeba – luxusního zboží
– zbytného zboží
– zboží dlouhodobé spotřeby
4) Dokonalá a nedokonalá konkurence
– vztahy vyplývající z grafu by fungovaly v případě dokonalá konkurence na trhu, když všichni výrobci by
měli podobné postavení
Dokonalá konkurence
– cena musí být co nejnižší, aby se výrobek prodal (pod vlivem konkurence)
Nedokonalá konkurence
– na trhu se vytvářejí výrobci nebo obchodníci s monopolním postavením,
– firmy vytvářejí kartely = nedovolené dohody mezi monopoly (poté si mohou stanovit svoji cenu)
5) Cenová hladina
– když 1 podnik zvýší cenu, nebudou u něj zákazníci nakupovat
– když 1 podnik sníží cenu, sníží ceny i ostatní podniky a tím zabrání tomu, aby zákazníci nakupovali jen
u něho
Cenová strategie
– pasivní – firma mění cenu jenom v závislosti na inflaci
– aktivní – manipulace s cenou za účelem dosažení max. zisku nebo za účelem ovládnutí trhu
– patří sem různé cen. strategie:- diferenciace ceny (chceme se odlišit od konkurence)
– minimalizace nákladů (snížit náklady)
– tržní orientace (rozdělit trh na jednotlivé segmenty)
Zákon o cenách (526/90 Sb.)
– vznikl počátkem 90. let a měl napodobit konkurenci
– způsoby regulace – úředně stanovené ceny – pevné ceny, maximální (benzín, dopravné)
minimální ceny v zemědělství
– věcné usměrňování cen – vzrostou- li ceny vstupů, nesmíme je všechny promítnout v
cenách
– časové usměrňování cen – cena se nesmí měnit každý den
– cenové moratorium – zmrazení ceny
– vláda má možnost zastavit prudké zvyšování cen na omezenou
dobu, než najde nástroj, který by růst cen zamezil
Skladové ceny
– známe dvě metody stanovení skladních cen
– a) jako skladová cena je použita skutečná PC a poté nastanou tři možnosti
– FIFO – při výdeji dodržujeme pořadí cen, jaké bylo při nákupu
– klouzavé průměry – průměrná cena se počítá po každé dodávce
– periodický průměr – průměrná cena ke konci měsíce
- b) – plánovaná fixní cena (stálá)
6) Cenová kalkulace a její význam
- a) Kalkulace úplných nákladů
– stanovení nákladů na kalkulační jednici
– výsledkem je cena
– je založeno na členění nákladů na dvě skupiny
- a) přímé náklady – dají se přesně zjistit na jednici (přímý materiál, přímé mzdy…)
- b) nepřímé náklady – nedají se přesně stanovit na jednici (režie – energie…)
– 1. průběžná – normovaná (vycházíme s norem) – operativní (z norem platných v běžném období)
– plánovaná (vycházíme z norem plánovaného období)
– propočtová (vycházíme z propočtů)
- výsledná – po výrobě zjišťujeme rentabilitu jednotlivých úkonů
– Kalkulační vzorec
- PMa
- PMz
- OPN
- VR .
Vlastní náklady výroby
- SR
- ZR .
Vlastní náklady výkonu
- ON .
Úplné vlastní náklady výkonu
- Zisk
( Spotřební daň) .
ZÁKLAD PRO DPH
- DPH .
Prod. cena výrobce
- Obchodní rozpětí .
ZÁKLAD PRO DPH
- DPH .
Prod. cena (velkoobchodní)
- Obchodní rozpětí .
ZÁKLAD PRO DPH
- DPH .
Prod. cena (maloobchodní)
- b) kalkulace neúplných nákladů
– podmínka: – rozdělit náklady na fixní a variabilní
KP = Cena – variabilní náklady
Krycí příspěvek – částka, která slouží k pokrytí fixních nákladů a zisku
Celkové fixní náklady – počet výrobků, jejíchž prodejem váš HV = C (krycí příspěvek)
Mezní počet vyrobených ks – počet ks při jejichž výrobě nevyděláváme, ale ani neproděláváme
– výpočet mezní hodnoty = CFN
KP
7) Pojmy
Smluvní cena = všechny ceny jsou smluvní, pouze některé ceny určuje stát, určuje ji trh a musí nám
alespoň pokrýt náklady
Dumpingová cena = nízká cena, která vzniká nějakou výhodou (př. levná prac. síla, levná surovina,
poskytnutá státní dotace)
– stát chrání dom. trh před dovozem zboží za dumpingové ceny
Zůstatková cena – PC – oprávky (suma odpisů), skutečná dnešní cena IM
Absolutní cena – cena vyjádřená peněžní částkou (neřekne nám nic o postavení výrobku na trhu)
Relativní cena – vyjadřuje poměr cen na trhu
Cenové moratorium = zákaz růstu cen
Rabat = sleva z prodejní ceny (př. množstevní, sezónní)
Inflace
– projev ekonomické nerovnováhy trhu , která se projevuje vzestupem cen (opakem je deflace =
hladina cen klesá)
– ovlivňuje negativně hospodářství, závisí na míře inflace, respektive na jejím tempu růstu
– inflace tažená poptávkou – do ekonomiky se dostávají peníze, aniž by tomu odpovídala produktivita
práce (poptávka existuje – zboží není Þ zdražení cen)
– inflace tlačená náklady – rostou vstupní ceny (mzdy, energie…)
– inflace přerozděluje – kupní síla peněz slábne (menší úspory), majetek roste
– inflace se počítá porovnáním cen tzv. spotřebního koše (seznam zboží a služeb, které
domácnosti spotřebovávají, různé druhy mají různou váhu
– inflace = Ceny sledovaného období . 100
Ceny základního období
n
– míra inflace = (1 + inflace) – 1
Druhy inflace
– mírná (0 – 10 %) – nemá příliš velký vliv na hodnotu peněz
– pádivá (10 -50 %) – vede ke zvyšování nejistoty při rozhodování investovat, hospodářská politika je
zaměřena na její potlačování (rostou ekonomické náklady)
– hyperinflace (nad 50 %) – rozvrací ekonomiku, peníze ztrácejí svoji funkci Þ naturální směna
– rovnoměrná – u všech komodit na trhu dochází ke stejnému růstu cen
– nerovnoměrná – ke zvyšování cen dochází odlišně u jednotlivých druhů zboží