Marketing a vnitřní obchod
1) Marketing
2) Dělení marketingu
3) Hlavní zásady a činnosti marketingu
4) Základní prostředky marketingu
5) Vnitřní obchod
6) Evidence odbytu
1) Marketing
Chápeme jako:
- a) podnikatelská filozofie
- b) způsob řízení podniku
- c) marketingovou techniku
Historie marketingu
Marketing vznikl ve 20. stol. v USA, do Evropy se dostává po 2. světové válce a jeho průkopníky byly: Ford, Henry, Baťa. Od roku 1900 až do současnosti se setkáváme s různými koncepcemi, které jsou založeny zcela na rozdílném přístupu k teorii marketingu. Rozeznáváme 5 základních koncepcí:
- Výrobní koncepce (1900 – 1920 v USA)
– zakladatel Henry Ford – americký továrník (osobní automobily)
– hlavním cílem bylo vyrábět co nejlevněji, aby si je mohlo koupit co nejvíc lidí
– zavedl hromadnou pásovou výrobu – snižoval náklady na výrobu a dosáhl toho, že auta byla
dostupnější pro větší počet lidí
– zaměřuje se na výrobu levnější a produktivnější a předpokládá že spotřebitelé budou kupovat
výrobky, které mají nízkou (dostupnou) cenu
– v podnicích dochází k růstu zisku v důsledku snížení výroby
- Výrobková koncepce (1920 – 1930)
– vychází z toho, že hlavním cílem spotřebitelů je zakoupit si nejkvalitnější výrobek – podniky se musí
zaměřit na výrobky – vysoká kvalita, výkonnost, technická úroveň
– nevýhoda: podniky se stále více zaměřují na rozvoj a výrobu stále lepších výrobků, ale zapomínají
na to, že se výrobky musejí také prodat – negativní dopady do budoucna – marketing. krátkozrakost
- Prodejní – podnikatelský koncepce (1930 -1950)
– vzhledem k tomu, že se stále více vyrábí (růst produkce), sílí i konkurence, tak si výrobci začínají
uvědomovat, že by měli spotřebitele oslovit a přesvědčit o tom, aby si koupili právě jejich výrobek
– provádějí reklamu
– bývá nazývána agresivní koncepcí – jejím hlavním cílem je co nejúčinněji působit na spotřebitele
- Marketigová – podnikatelská koncepce (1950 -1960)
– vychází z toho, že podnik dosáhne svých cílů tehdy, jestliže pozná potřeby a přání zákazníků a
dokáže je lépe a efektivněji uspokojit než konkurence
– spoléhá na to, že jim zákazník udělá dobrou reklamu
- Sociální – podnikatelská koncepce (1960 – současnost)
– významná tím, že se snaží o to, aby podniky splnili své cíle uspokojováním těch potřeb, které nejsou
v rozporu se zájmy veřejnosti (např. nevyrábět a neprodávat výrobky, které ohrožují životní prostředí,
zdraví lidí apod.)
Marketing je ovlivněn:
- a) vnitřní vlivy (samostatné v každé firmě)
– organizace a řízení
– vybavení stroji, pracovníky, zařízením
– finanční situace firmy
– umístnění podniku
– pověst (image) firmy na veřejnosti
- b) vnější vlivy
– konkurence (soutěž)
– partneři s nimiž firma pracuje
– zákony
– zájmové skupiny
– přírodní prostředí (zdroje, podmínky pro zemědělství)
– veřejnost (obyvatelstvo, sdělovací prostředky, zaměstnanci)
– ekonomické prostředí (fáze hospodářského cyklu)
– demografické prostředí (struktura obyvatelstva – věk, pohlaví, zájmy, vzdělanost, příjmy, národnost)
– technologický pokrok
– kulturní a sociální prostředí
Marketing pracuje s informacemi (každá zpráva, nebo sdělení, která má z hlediska příjemce význam (ovlivní jeho chování)). Informace nese tzv. informační tok (shánění, zaznamenávání, zpracování, přenášení, využívání, schvalování, uschovávání informací).
Dělení:
– podle obsahu – technické (kolik stupňů je v místnosti)
– sociálněekonomické
– podle času – poznávací (co se stalo, minulost)
– rozhodovací (do budoucnosti)
– podle počtu – jednotlivé
– souhrnné
– podle pohybu – vnitřní (uvnitř podniku)
– vnější (styk s okolím)
Záznam informací – zvukový (slovo, signál)
– světelné (semafor)
– tištěné, psané (knihy)
Přenášení informací – drátové
– bezdrátové (diskety)
2) Dělení marketingu
- a) americký (za každou cenu dosáhnout svých cílů)
- b) japonský (nedevastovat životní prostředí)
- c) evropský (přebírá pozitivní prvky z amerického a japonského marketingu)
3) Hlavní zásady a činnosti marketingu
Zásady:
- obchod určuje výrobě, co se bude vyrábět
- odpovědnost vedoucích pracovníků podniku se mění z odpovědnosti za výrobu na odpovědnost za
odbyt
- každá modernizace a investiční výstavba musí odpovídat průzkumu trhu
- marketing trh zkoumá, ale také ovlivňuje (způsob prodeje, ceny…)
- ve vyspělé tržní ekonomice je obtížnější prodat než vyrobit
Činnosti
- průzkum trhu
- formulace požadavků na vlastnosti výrobku
- požadavky na obaly
- určování cen
- cesty od výrobců ke spotřebiteli
- propagace a reklama
- obchodní a technické služby
- skladování výrobků
- Průzkum trhu
– úkolem je zjistit minulý vývoj ve spotřebě výrobků a služeb, zjistit současný stav trhu a na základě
těchto poznatků se snažit odhadnout budoucí vývoj
Dělení:
- a) od stolu – pracujeme s informacemi, které už byly sebrány
– sekundární informace (statistiky, bilance)
- b) v terénu – pracujeme s primárními informacemi
– metody – pozorovací
– anketní lístky)
– experimenty
– zaměřený na: – zákazníka (motivy nákupu, velikost příjmů…)
– zboží (sleduje se užitečnost, kvalita, cena výrobku atd.)
– konkurenci (které firmy přicházejí na trh se stejnými výrobky, cenami…)
– měli bychom vytvořit menší skupiny trhu, segmenty (segment – část trhu, která zahrnuje zákazníky se
stejným, nebo podobným chováním, segmenty by měly být různorodé (heterogenní) abychom je od
sebe oddělily
Tržní zacílení
– systém brokovnice – co nejširší záběr (hromadný trh – agregátní nabídka)
– tržně cílený marketing – speciální segmenty (každý segment svůj mix) – systém kulovnice
(např. trh automobilů)
Tržní umístnění
– vnímaní výrobku zákazníkem
- Požadavky na vlastnosti výrobku
– spotřebitel požaduje co nejlepší užitní vlastnosti
– úkolem marketingu je zjistit tyto vlastnosti před zavedením výroby
– u různých skupin výrobků požadují spotřebitelé různé vlastnosti, hodnoty
- Obal
Dělení:
- a) podle funkce – 1. spotřebitelské – dostaneme je se zbožím, funkce komerční
- přepravní – bedny, palety
- distribuční – vytvářejí menší celky pro skladování a evidenci v obchodě
- b) podle tvaru – krabice, láhve, sudy…
- c) podle materiálu – papírové, dřevěné, plastické…
- Cena
– ovlivněna substituty (zastupitelný výrobek)
– v tržní ekonomice jsou nejvýznamnější ceny volné (smluvní), vznikají dohodou mezi dod. a odběr.
– každý výrobce musí mít možnost měnit cenu u stejného výrobku v určitých situacích:
- a) podle věku zákazníka (vstupenky,…)
- b) na základě času prodeje (ráno cena vyšší, večer cena nižší)
- c) podle místa prodeje (v centru zboží dražší než na okraji)
- d) jestliže se zboží prodává ve velkém, obchodník může poskytnout slevu (rabat)
- e) při pohotovosti při placení
- Cesty od výrobce ke spotřebiteli
– mezi výrobcem a spotřebitelem se mohou uskutečňovat 2 druhy dodávek
- a) přímé – od výrobce přímo ke spotřebiteli
- b) nepřímé – přes prostředníka, výrobce – prostředník (velkoobchod) – spotřebitel
- Propagace a reklama
- reklama – užší pojem, má podporovat prodej výrobků
- propagace – širší pojem, úkolem je také propagovat prodej, ale ještě vychovávat zákazníka ke
správným zvykům (předvedení výrobku)
– prospěšná činnost může ovlivnit velikost poptávky, musí splňovat požadavky:
- musí být pravdivá
- měly by být působivá, rychlá
Prostředky propagace: – plakáty, letáky, prospekty, katalogy, obaly, inzerce, sdělovací prostředky,
výstavy, veletrhy
Reklama může být zaměřena na: a) firmu
- b) na výrobek
- c) na firmu i výrobek
- Obchodně technické služby (OTS)
– souhrn služeb, který výrobce a obchodník poskytují:
- a) před dodávkou zboží (propagace – letáky, prospekty, plakáty)
- b) při dodávce zboží (předvedení výrobku, zabezpečení dopravy, informace o používání)
- c) po dodávce zboží (zabezpečení náhradních dílů)
– jsou nutné, jestliže výrobce chce, aby se výrobek dobře prodával, hlavně při vývozu do zahraničí
- Skladování hotových výrobků
– úkolem skladu je chránit výrobek před znehodnocením a udržet ho v co nejlepším stavu
– pro různé druhy zboží – různé podmínky, které zboží vyhovují
– sklady: a) otevřené – kovové sklady
- b) polootevřené – co je třeba chránit před deštěm, větrem (písek, vápno)
- c) kryté – nábytek, textil, potraviny, obuv, elektronika
4) Základní prostředky marketingu
– vytváříme marketingový mix, který zahrnuje 4 P (5 P)
- a) Výrobek (Produkt)
- b) Cena (Preis)
- c) Místo (Place)
- d) Podpora (Promotion)
- e) Obal (Pack)
- a) Výrobek
– hmotný, nehmotný statek i služba
– každý výrobek má své jádro (podstata uspokojující základní potřebu člověka), značku, obal, služby
(záruka, servis, úprava zboží, instalace, doprava aj.)
– měl by upoutat výrobek
– každý výrobek má životní cyklus
- uvedení na trh – cena je poměrně dost vysoká, kupují ho obvykle ti, co chtějí mít každou novinku,
ekonomicky obvykle ztrátová fáze
- růst – výrobek se už prodává na sobě, cena je nižší (ale stále poměrně vysoká), zisk roste rychle
- zralost – výrobek je znám (už se nemusí tolik propagovat), zisk začíná stagnovat (event. klesat),
klesá i cena výrobku (lidé jsou naučeni a konkurence reaguje)
- úpadek – výrobek se přestává prodávat, zavedení do výprodeje (nízké ceny), ztrátová fáze
Tyto 4 části najdeme například u aut, elektroniky
Když je výrobek na trhu neprodejný (nebo málo prodejný), řešíme situaci takto:
- a) doprodáme staré výrobky za nízké ceny
- b) inovujeme výrobek (vylepšujeme) – inovace je méně riskantní než zavádění nového výrobku
– výrobky – spotřební (určeno pro konečnou spotřebu)
– kapitálové (určené pro výrobní spotřebu)
– pro jednorázovou spotřebu
– pro dlouhodobou spotřebu (postupnou)
Značka výrobku
– značkové – dražší (ručí za kvalitu)
– neznačkové – levnější (neručí za kvalitu)
– podnikové značky (Nike…)
– výrobkové značky (Sil)
Obal
– ochraňuje výrobek
– informační a propagační funkce
– ekologický (recyklace)
Potřebujeme vědět, jestli existuje výrobek substitut (dá se nahradit) a komplement (doplněk jiného zboží např. kartáček a pasta)
Dělení podle marketingu
- a) dojné krávy – jsou zavedené, stabilně přinášejí zisk, poleháme na ně
- b) hvězdy – očekáváme že přinesou velký zisk (zatím nemají uplatnění)
- c) hladoví psi – stále vkládáme peníze – malý zisk
- d) otazníky – nevíme co s nimi bude
- b) Cena
Stanovení ceny
- a) nákladovým typem – tzn. výpočet podle kalkulačního vzorce + DPH + zisk
- b) cena orientovaná na konkurenci – pozor na vytváření kartelů – sankce (kartel – firmy se dohodnou na
stejné ceně)
- c) cena orientovaná na poptávku – záleží na druhu zboží a vnímání zákazníkem
Cenová pružnost (elasticita) poptávky
– pružná poptávka (reaguje na změnu ceny)
– nepružná poptávka (nereaguje na změnu ceny
= % změna v ceně
% změny poptávky
– důchodová pružnost = % změny v příjmech
% změny poptávky
Změny ceny
– pohotovost při placení
– kvantitativní srážka
– sezónní srážka (konec sezóny levnější)
– funkční srážka (velkoodběratelé, kteří na sebe přijmou funkci výrobce (reklama)
– prémie (pravidelní zákazníci)
– zvýhodnění skupiny obyvatel
Výška ceny
– v centru vyšší na okraji nižší
– mění se během dne (květiny, zelenina)
3) Podpora prodeje
– reklama, stimulování prodeje, prodej pomocí obchodních zástupců, publicita
Reklama
– placená propagace zboží
– psaná, tištěná (noviny, časopisy letáky, prospekty, katalogy, plakáty, inzerty)
– světelná (televize, kino, neony)
– zvuková (televize, rádio)
– cílem je odlišit naše výrobky od ostatních, aby zákazníci kupovali naše
A – upoutat zákazníka
I – vzbudit zájem
D – uvažuje jestli to chce, nebo ne
A – koupí si to
Dobrá reklama na výrobek:
- Selektivita – schopnost média proniknout do oblasti nebo skupiny lidí
- Proniknutí reklamy – vyjadřuje ho procento lidí z cílového trhu, které je vystavěno působení reklamy
- Pokrytí trhu – vyjadřuje % z celkového trhu, které můžeme oslovit
- Pružnost média – jak můžeme rychle udělat změny
- Ceny reklamy – náklady
- Úroveň média – jaké je médium v očích veřejnosti
- Frekvence – jak často se bude opakovat
- Účinek média
Stimulování prodeje – vyhlašuje se soutěž
Prodej pomocí obchodních zástupců – požadují platy za nabízení zboží
Publicita – neplacená reklama (positivní, negativní)
Reklama může být zaměřena na: a) firmu
- b) na výrobek
- c) na firmu i výrobek
- d) Místo prodeje
– souhrn prostředků a článků jak se dostane zboží od výrobce ke spotřebiteli
– mezi výrobcem a spotřebitelem se mohou uskutečňovat 2 druhy dodávek
- a) přímé – od výrobce přímo ke spotřebiteli
- b) nepřímé – přes prostředníka, výrobce – prostředník (velkoobchod) – spotřebitel
Marketingové systémy (jak se dostane zboží k zákazníkovi)
- a) korporativní systém – všechny články zboží patří do 1 organizace, výrobu a odbyt provádí sám
- b) administrativní systém – články jsou nezávislé subjekty, které spolupracují mezi sebou na základě
autority, síly, velikosti nejsilnějšího článku (většinou výrobce)
- c) smluvní systém – mezi nezávislými subjekty, které mezi sebou navazují smluvní vztahy
– a) dobrovolný řetězec – smlouva mezi velkoobchodem a maloobchodem
- b) nákupní družina – vznikla spojením maloobchodů (Jednota)
- c) franchising – jedna firma prodá celý svůj obchodní formát (odvádí mu část
tržeb) – Mc Donald
5) Vnitřní obchod
– obchod v NH zprostředkovává přesun zboží ke komerčnímu spotřebiteli
Členění
- a) obchod s výrobními prostředky – mezi organizacemi (provádí odbytový, zásobovací nebo
obchodní útvar) může být i přes zprostředkovatele (leasingová
společnost)
- b) obchod se spotřebním zbožím – zprostředkovávají obchodní podniky vnitř. obchodu (tzn. PO, FO)
- c) obchod se zemědělskými produkty – uskutečňují zemědělské, nákupní a zásobovací podniky,
spotřební družstva (např. cukrovary)
- vnitřní obchod – družstevní obchod, a. s.,…
III. zahraniční obchod
Vnitřní obchod
– jedno z nejdůležitějších rozhodnutí podnikového managementu je řešení otázek
- a) komu a kde se bude prodávat (na správném místě)
- b) kdy (ve správném okamžiku)
Zprostředkovatelé obchodu – velkoobchod
– maloobchod
– komisionáři
– agenti
Význam jednotlivých článků je v tom, že každý výrobce nemusí dávat zboží každému odběrateli zvlášť
Proto je velmi důležitá volba cesty (přímá, nepřímá). Volba cesty ovlivňuje např. ceny výrobků, obaly, poskytování služeb souvisejících s prodejem (výrobce pečlivě zvažuje, jaké cesty zboží ke spotřebiteli zvolí a předpokladem je dobrá a rozvinutá spolupráce v obchodní síti).
Výrobce by měl: – dodávat zboží včas, v ceně, v balení, v množství, v kvalitě
– reklamou rozvíjet a stimulovat poptávku
– určovat a respektovat záměrné lhůty
Prostředník má za úkol: – nakupovat a prodávat
– přijímat rizika, provádět reklamu
– vyhledávat dodavatelé a odběratelé
– přetvářet výrobní balení na spotřební
– vyhodnocovat vlastnosti a kvalitu výroby
– získávat informace od zákazníků a předávat je výrobě
Druhy prodeje
- a) intenzivní – zboží každodenní potřeby (potraviny)
- b) výběrový (= selektový) – zaměřený na určitou oblast zákazníků, kteří jsou ochotni prodejnu vyhledat
– vyžaduje proškolení pracovníka obuv, elektronika
- c) výhradní prodej – výrobek se prodává na určitém území s právem výhradního prodejce
– proškolení pracovníci, kteří podávají veškeré informace (např. dealer)
Velkoobchod
– jsou to firmy, které nakupují výrobky za účelem jejich dalšího prodeje maloobchodním jednotkám
nebo jiným organizacím (např. školy,…) Dále
– přetváření sortiment z výrobního na obchodní
– překlenují časový nesoulad mezi výrobou a spotřebou
– poskytují odběratelům tzv. obchodní úvěr
– přebírají rizika spojené s nákupem, přepravou, skladováním
– podporují prodej reklamou a propagací
– provádějí dohotovení zboží (např. dozrání banánů)
– zajišťuji dopravu do maloobchodu
– podávají výrobcům informace o cenách, konkurenci, poptávce
– po dohodě s výrobcem mohou velkoobchody provádět balení zboží
Typy velkoobchodů
- a) tradiční velkoobchod – široký sortiment zboží (úzký sortiment – jižní ovoce)
- b) velkoobchod s omezenými funkcemi – poskytuje služby v užším rozsahu, specializace na dopravu
skladování, prodej
- c) Casch and Carry (zaplať a odnes) – platí se v hotovosti při odběru zboží
- d) Drop Shiper – nakupuje ale neskladuje, jen prodává Þ je to zprostředkovatel (např. uhlí)
- e) velkoobchod policový – nabízí své zboží v pronajatých místnostech maloobchodních jednotek
- f) pojízdný – nabízí a prodává zboží maloobchodním jednotkám z auta
Charakteristika velkoobchodu
– v současné době vznikají nové velkoobchody různých vlastnických firem Þ prospěšný pro NH
– z hlediska konkurence 2 hlavní problémy – 1. existence umělé platební neschopnosti – obchodníci
peníze dávají do jiných aktivit
- projev nedostatku kapitálu – zamezení rozvoje
– kladem je odstranění monopolního postavení státních podniků a trh je pravidelně zásobován zbožím
Agenti a komisionáři
– velkoobchodníci, kteří nepřebírají zboží do svého vlastnictví
– zprostředkovávají nákup a prodej urč. zboží
– mají procentní podíl (provizi) z tržeb
– komisionář – zprostředkovává kontakt mezi prodávajícím a kupujícím a bývá obvykle najímán na 1
obchodní transakci, provize získává od toho kdo si ho najme (např., prodej čaje, obilí…)
Obchodní zástupce
– nezávislí zástupci výrobních podniků, kteří jsou zaměřeny na oblast, kde obchodují
– s výrobci uzavírají smlouvu o místě působení, cenách a výši provize
– zprostředkovávají prodej mezi výrobcem a maloobchodem
Aukční společnosti
– historicky nejstarší forma velkoobchodu
– jde o vystavení a prohlídnutí věcí
– cena je stanovena podle poptávky a nabídky
– u každého prodaného předmětu plyne provize (prodej koní, aut…)
Maloobchod
– činnost spojená s prodejem zbožím a poskytováním služeb komerčnímu spotřebiteli pro jeho osobní
spotřebu
– provozovatelé – výrobce v podnikových prodejnách
– maloobchodní jednotky
– velkoobchodní organizace
– největší prodej a rozsah služeb nabízejí obchodní domy a specializované prodejny, např. obchodní
poradenství, bezplatný odvoz do domu, prodej na úvěr, montáž…
Maloobchodní mix
– aby byla jednotka úspěšná, propaguje nejen zboží ale i sebe
– musí zvažovat umístnění prodejen a jejich vzhled
– zaměření na personál prodejny (zaškolení, komunikace)
– zaměření na cenovou hladinu: a) jsou-li ceny vyšší než průměrné jde o tzv. exkluzivní prodejnu
- b) jsou-li ceny nižší jde o maloobchodní jednotku, která má nižší
úroveň prodeje, poskytování služeb…
– posuzuje provázaný sortiment (závisí na typu zboží)
Typy
- specializované prodejny – většinou nepotravinářský sortiment, úzký sortiment ve velké hloubce
– specializace na určitou skupinu výrobků, na 1 podnik, na 1 značku
– vyžadují zaškolení prodavačů (prodej oděvů, nábytku…)
- prodejny se zbožím denní potřeby – potraviny, případně doplňkový sortiment (drogerie)
– obvykle mimo centrum, místa, kde bydlí lidé
– bývají vyšší ceny
- supermarkety – velké samoobslužné prodejny
– hlavně potraviny + věci pro domácnost
– vysoký obrat
2
– rozloha do 1 800 m (potom už hypermarkety)
- hypermarkety – obrovské samoobsluhy s velkým sortimentem
– na okraji měst + velká parkoviště
- obchodní domy – široký sortiment pod 1 střechou
– provoz různých služeb (např. výroba klíčů)
Způsoby prodeje
– samoobsluhy
– pultový prodej
– prodej volným výběrem (zboží vystavené – obuv)
– pojízdné prodejny
– zásilkový prodej
6) Evidence odbytu (prodeje)
– evidence prodeje se vede v Knize odeslaných faktur (za kolik a komu bylo prodáno zboží, termíny
splatnosti, uhrazené faktury)
– slouží k evidenci pohledávek