Marketing a jeho uplatnění v podniku
Marketing – moderní podnikatelská filosofie, kdy středem pozornosti je zákazník, jeho přání, potřeby.
Vzniká na přelomu 20-30let v USA(velká hosp.krize)
Do Evropy se dostává v 50tých letech a k nám až po roce 1989.
Průkopník američan Phill Cotller 20 léta a další např. Ford, Baťa.
Předpoklady uplatnění marketingu
– tržní ekonomika
– musí alespoň mírně převažovat nabídka nad poptávkou
Cíl marketingu – maximální uspokojení potřeb zákazníka za účelem dosažení zisku
Význam – rozvoj tržní ekonomiky a tím pádem zvýšení životní úrovně daného státu.
Dělení podle oblasti
- a) americký (za každou cenu dosáhnout svých cílů)
- b) japonský (nedevastovat životní prostředí)
- c) evropský (přebírá pozitivní prvky z amerického a japonského marketingu)
Marketingový mix, zahrnuje 4 P
1) Výrobek (Produkt) – hmotný, nehmotný statek i služba
– každý výrobek má své jádro (podstata uspokojující základní potřebu člověka), značku, obal, služby
(záruka, servis, úprava zboží, instalace, doprava aj.)
Životní cyklus výrobku např. u aut, elektroniky
a). uvedení na trh – cena dost vysoká, kupují ho obvykle ti, co chtějí mít novinku, ekon ztrátová fáze
b). růst – výrobek se už prodává, cena je nižší (ale stále poměrně vysoká), zisk roste rychle
c). zralost – výrobek je znám (snížení propagace), zisk začíná klesat, klesá cena, konkurence reaguje)
- úpadek – výrobek se přestává prodávat, výprodej (nízké ceny), ztrátová fáze
Dělení produktů podle marketingu -dojné krávy, hvězdy, hladoví psi, otazníky
2) Cena (Preis)
Stanovení ceny
- a) nákladovým typem – tzn. výpočet podle kalkulačního vzorce + DPH + zisk
- b) cena orientovaná na konkurenci – pozor na vytváření kartelů(firmy se dohodnou na ceně) = sankce
- c) cena orientovaná na poptávku – záleží na druhu zboží a vnímání zákazníkem
Změny ceny
– pohotovost při placení
– kvantitativní srážka
– sezónní srážka (konec sezóny levnější)
– prémie (pravidelní zákazníci)
Výška ceny
– v centru vyšší na okraji nižší
– mění se během dne (květiny, zelenina)
3) Propagace (Promotion) – reklama, stimulování prodeje, prodej pomocí obch. zástupců, publicita
Reklama
– placená propagace zboží
– psaná, tištěná (noviny, časopisy letáky, prospekty, katalogy, plakáty, inzerty)
– světelná (napisy, neony)
– media (televize, rádio, internet)
Reklama může být zaměřena na: firmu, na výrobek, na firmu i výrobek
Stimulování prodeje – vyhlašuje se soutěž, ochutnávky, vzorky zdarma,
Prodej pomocí obchodních zástupců – požadují platy za nabízení zboží
Publicita – neplacená reklama (positivní, negativní)
4) Místo prodeje (Place) jak se dostane zboží od výrobce ke spotřebiteli (2 druhy dodávek)
- a) přímé – od výrobce přímo ke spotřebiteli
- b) nepřímé – přes prostředníka, výrobce – prostředník (velkoobchod) – spotřebitel
Marketingové školy – zabývající se cíleným školením marketingových managerů
Východiskem je jasně definovaný trh.
V USA praktikují liberalismus = stát nezasahuje do života občanů a podnikatelů.