Základní ekonomické pojmy
Potřeba – pocit konkrétního nedostatku (neohraničená)
Pyramida potřeb (Maslowova)
Seberealizace
Uznání – ocenění
Sounáležitost – kolektiv
Pocit jistoty – bezpečí – zázemí
Základní potřeby – jídlo, pití, spánek, atd.
Spotřeba – již uspokojená potřeba (ohraničená)
Potřeby – hmotné (materiální), nehmotné (nemateriální, duševní)
Statky a služby – prostředky uspokojování potřeb
Statky – produkty práce nebo přírody(věci), hmotné, nehmotné, movité nemovité atd.
Služby – cizí činnosti, věcné=hmotné (řemesla),osobní=nehmotné(lékař, kultura)
Trh – je místo, kde se střetává nabídka a poptávka a vytváří se cena zboží
Struktura trhu: trh zboží, trh práce, trh finanční
Tržní ekonomika – je typ ekonomiky, ve které o výrobě a obchodu rozhoduje trh
Tržní mechanismus – reguluje množství vyráběného a spotřebovaného zboží(služeb) v daném státě
Poptávka – je množství zboží, které jsou kupující ochotní za určitou cenu na trhu koupit
Nabídka – je množství jednotlivých výrobků, kteří jsou prodávající ochotni za určitou cenu prodat
Cena – hodnota zboží vyjádřená v penězích
Rovnovážná cena – cena při které se nabídka a poptávka dostávají do rovnováhy
Hospodaření – způsob účelného nakládání s prostředky tak, aby výsledek byl co nejpříznivější
Efektivnost – vztah mezi výsledným užitkem a vynaloženými prostředky (Ef = Výst / Vstupy)
Hospodářský proces – představuje výrobu, rozdělování, směnu (oběh) a spotřebu
Hospodářství – ekonomika je celek, ve kterém probíhají hospodářské procesy
Výrobní činitelé – práce, přírodní zdroje,kapitál
Práce – cílevědomá lidská činnost, sloužící k získávání statků a služeb
Přírodní zdroje – půda, vzduch, vítr, voda atd.
Kapitál – všechny kapitálové statky, které slouží k hospodářské činnosti
Mzda – peněžní ohodnocení práce
Trh práce – nabídka a poptávka pracovních sil, v tržní ekonomice je zbožím i práce
Nezaměstnanost – jev v tržní ekonomice, kdy není odpovídající počet prac.míst.
Produktivita práce – je vlastně efektivnost práce
Solventnost – platební schopnost zaplatit kdykoliv své dluhy
Likvidita – schopnost dostát svých závazků
Likvidnost – schopnost přeměny na peníze
Efektivnost – účinnost vložené investice
Rentabilita – ziskovost, návratnost vynaložených prostředků
Poplatník daně – ten, kdo hradí daň svým jménem (občan-zaměstnanec)
Plátce daně – hradí daň vybranou a staženou od jiných subjektů (zaměstnavatel)
Správce daně – finanční úřad
Burza – je zvláštní forma trhu kde se střetává nabídka s poptávkou (např po CP, zboží apod.)
Export , import , reexport – vývoz, dovoz, vývoz dovozu
Faktoring – odkoupení krátkodobých pohledávek faktoringovými společnostmi (u vývozu)
Forfaiting – odkoupení středně a dlouhodobých pohledávek forfaitingovými společnostmi (u vývozu)
Operativní leasing – pronájem DM (většinou krátkodobý) na konci se DM vrací (stroje)
Finanční leasing – forma financování pořízení DM, na konci přejde do vlastnictví nájemce (auto)
Clearing – vylučuje přímé platby mezi dovozcem a vývozcem (zřízení clearing. bank. účtů)
Protekcionismus – zásahy státu do zahraničního obchodu
Liberalismus – omezování zásahů státu do hospodářství i do zahraničního obchodu
Obchodní bilance v ZO – zachycuje hodnotu vývozu a dovozu zboží a služeb
Platební bilance v ZO – zachycuje vztah mezi pen.příjmy ze zahraničí a pen.výdaji do zahraničí
Clo – poplatek, který se vybírá při přechodu zboží přes hranice státu (zvýšení ceny zboží)
Akcie – cenný papír, který potvrzuje právo akcionáře podílet se na zisku
Depozitní certifikát – cenný papír úvěrový, který vydávají banky
Dluhopisy – s jeho držením je spojeno právo majitele požadovat splacení dlužné částky
Emisní ážio – rozdíl mezi nominální a tržní hodnotou akcie
Odpisy – úbytek hodnoty dlouhodobého majetku
Oprávky – hodnota dlouhodobého majetku snížená o odpisy
Doba obratu – čas potřebný k tomu, aby se zásoba materiálu přeměnila ve výrobek, polotovar.
Počet obrátek – vyjadřuje kolikrát se zásoba materiálu obrátí za sledované období ve spotřebě.
Norma zásob – udává, jaké množství peněz je vázáno v zásobách podniku.
Logistika – obor, který se zabývá fyzickými a informačními toky spojenými se zásobováním podniku
FIFO – (firts in first out), metoda oceňování zásob při expedici ze skladu
Marketing – moderní podnikatelská filosofie, kdy středem pozornosti je zákazník, jeho přání, potřeby.
Managment -soubor ověřených přístupů, názorů,zkušeností, užívaný ved.pracovníky k řízení podniku.