Transformace ekonomiky
- TRANSFORMACE-
- Je to přeměna české ekonomiky z centrálně řízené na ekonomiku tržní.
- Cílem transformace:
- je vytvoření tří pilířů tržní ekonomiky. Do roku 1990 byla česká ekonomika řízená pomocí centrálního plánu, který měl charakter direktivního nástroje řízení.
- Úkoly státního plánu:
– byly rozepisovány až na nejnižší úroveň jednotlivým podnikům, které byly státní.
Pozn.: Trh byl v této ekonomice podřízen výrobě nerozhodoval o cenách. Ceny byly rovněž centrálně určovány bez ohledu na nabídku a poptávku.
– Proto období transformace, které dosud neskončilo zahrnovalo a zahrnuje řadu opatření a změn.
– POJMY : LIBERALIZACE, PRIVATIZACE, DEETRAIZACE, REKONSTRUKTUALIZACE-
- Liberalizace cen : a zahraničního obchodu – uvolnění cen.
- Privatizace : Vytváření soukromého vlastnictví.
- Malá privatizace : Předmětem byly malé provozní jednotky, které se prodávaly ve veřejných dražbách(byly zajišťovány Okresními komisemi pro privatizaci).
- Velká privatizace : Předmětem byl státní majetek státních podniků, jehož převod se uskutečňoval dle schválených privatizačních projektů.
- Fáze velké privatizace: – Státní podniky – převod majetku – fond národního majetku – převod majetku – a. s.
- Fond národního majetku(FNM): správce privatizovaného majetku, zprostředkovatel pro desocializaci ekonomiky byla u nás zvolena metoda kuponové privatizace, která se realizovala prostřednictvím akciových společností.
- Investiční kupon : prostředek velké privatizace v rámci kuponové metody. Jedná se o cenný papír na jméno opravňující ke koupi akcií. Nárok na jeho koupi měl každý zletilý občan naší republiky s trvalým pobytem u nás.
- Stát si ponechal některé klíčové, strategické podíly z 1 a2. vlny privatizace. Stát jako správce zastupuje FNM.
– Efekt kuponové metody : rychlý,radikální převod státního majetku díky zapojení široké veřejnosti.
- Deetarizace: Odstraňování, Demonopolizace : likvidace monopolu.
- Nová daňová soustava a bankovní soustava
- Dosažení konvertibility koruny.
- Restruktulizace ekonomiky – nová struktura ekonomiky – je prospěšná.
– představuje změnu odvětvové struktury hospodářství. Trvale klesá podíl primárního sektoru( zemědělství, těžba nerostných surovin…) a zvyšuje se podíl terciálního sektoru( služby – obchod, oprava, doprava, peněžnictví, pojišťovnictví…). Sekundární sektor( průmyslová, zpracovatelská odvětví, stavebnictví…)podléhá spíše sezónním a restrukturalizačním výkyvům.
- Vytvoření sociální záchranné sítě.
- OTEVŘENOST EKOMIKY SVĚTU-
- Příliv zahraničního kapitálu do ČR.
- Začleňování naší země do mezinárodní ekonomické integrace.
- Příliv zahraničního kapitálu do ČR
- Po revoluci 1989 dochází k významnému přílivu zahraničních investic naší země – přílivu nových technologií, organizace práce, know-how, vyšší produktivity práce.
- Vznikají podniky se zahraniční majetkovou účastí. Část tohoto kapitálu tvořily přímé a dlouhodobé investice( nové budovy, moderní stroje…) v podobě společných podniků, 100% zahraničních podniků bez české kapitálové účasti.
- Nemalou část tvořil též krátkodobý spekulativní kapitál ( peněžní půjčky).
- V r. 1997 se příliv zahr. Kapitálu v souvislosti s ekonomickou stagnací u nás pozastavil a v roce 1998 byl téměř nulový.
- Vláda proto musela na jaře 1998 přistoupit k přijetí tzv. investičních pobídek, které zvýhodňují podnikatele investující v ČR .
- Zvýhodnění spočívá v oblasti daňových úlev ( daňové prázdniny 5 let, daňové dotace, zvýhodněný režim u DPH, vytvoření speciálního celního pásma a bezúročné půjčky na školném či rekvalifikaci českých pracovníků).
- Agentura Czech-invest : zprostředkovávající příliv zahraničních investic do naší země. Jde o významnou instituci v rámci proexportní politiku státu.
- ZAHRANIČNÍ OBCHOD, ZAHRANIČNĚ-OBCHODNÍ BILANCE-
- v zo proběhla liberalizace a demonopolizace.
- V r. 1990 existoval úplný monopol vybraných státních firem(podniky zahraničního obchodu – PZO) na zahraniční obchod, které se později přetransformovaly na a. s. v procesu privatizace, respektive se zrušily. Tento monopol byl zrušen, ovšem z počátku byl ještě ZO státem regulován formou povinné registrace do OR a hlavně devizovými předpisy( tehdy byla koruna pouze vnitřně konvertibilní). Od roku 1995 je koruna plně konvertibilní(směnitelná).
- Zahraničně obchodní bilance : do r. 1993 převažoval náš export(vývoz) nad importem(dovoz) – nebylo to však skvělou exportní schopností a úspěšností našich firem, ale přísnou restriktivní devizovou politikou ze strany státu. Stát přísně rozděloval omezené devizové prostředky. Poměr dovozu a vývozu je pro naši ekonomiku stále nepříznivý(více deviz utrácíme než vyděláváme, dovoz převažuje nad vývozem).
- Vliv na pasivní saldo obchodní bilance : měly především následující skutečnosti : – rozdělení Československa na ČR a SR
pokles hospodářské výkonnosti v důsledku transformačních kroků.
- Ztráta obchodních partnerů z bývalého východního bloku.
- Nutná přeorganizace na nové tarify.
- Konvertibilita měny – Od r. 1995 je naše koruna plně konvertibilní(směnitelná). Jde tedy jak o vnitřní, tak i vnější směnitelnost naší měny – novela devizového zákona z r. 1995.
- Změna bankovního systému – Hned v r. 1990 se odděluje centrální banka jako nástroj státu od bank podnikatelských, které se živí poskytováním úvěrů a služeb s kapitálem souvisejících. Bankovní sektor šel nejdříve cestou masového rozvoje malých bank, který se však v r. 1994 zbrzdil a začalo docházet k vyhlašování nucených správ, konkurzů a odebrání licencí. Naše 4 největší banky si podržely majoritní podíl státu a teprve v r. 1998 byla první z nich privatizována – majoritní podíl v IPB získala jedna z největších japonských institucí Nomáda. V r. 1999 byla privatizována ČSOB do rukou belgické KBC. Na jaře 2000 došlo k převzetí IPB ČSOB, která se tak stává největší bankou u nás. – Komerční banka – na privatizaci čeká, protože ztráta z r. 1999 okolo 9mld. Kč neprokazuje, že stát jako majoritní vlastník by byl schopen zajistit její efektivnější fungování. Vstupem do EU vznikne velká konkurence i v této oblasti a naše banky budou vystaveny silným tlakům. Kdo nezíská kapitálově silného partnera, nebude mít šanci.
- Nová daňová soustava:
- Platí od 1.1.1993. Každým rokem dochází k novelizaci v souladu s požadavky daňové soustavy EU.
- Základní principy daňové soustavy:
- spravedlivé zdanění – pro všechny stejné podmínky.
- Všeobecnost zdanění – týká se všech právních forem.
- Účinnost zdanění – vhodným zdaněním motivovat žádoucí podnikové aktivity( např. sponzoring, reinvestování, zaměstnávání osob se ZPS…).
- Harmonizace – slaďování s požadavky EU.
- Sociální reforma:
- Je založena na 3 pilířích:
- důchodová reforma
- státní sociální podpora
- sociální pomoc
Pozn.: Sociální politika státu, systém sociálního zabezpečení, aktivní a pasivní podpora zaměstnanosti, sociální dávky atd.