České národní obrození
= hnutí, které chtělo pozdvihnout český jazyk na úroveň ostatních jazyků
- podmíněno především osvícenskými reformami Marie Terezie a Josefa II. :
- zavedená povinná školní docházka
- zrušení nevolnictví
- toleranční patent 1781
- úkoly a obsah činnosti:
- nutnost obrany a obrození českého jazyka -> jeho rozvoj a udržení
- myšlenka slovanské vzájemnosti důkladné poznání národní minulosti -> vyzdvihována doba Karla IV. a husitství
- 3 etapy:
- etapa národního obrození = obranná (70. léta 18. stol. – poč. 19. stol.)
- > generace vědců -> teoreticky formulována Dobrovským
= období zvýšeného zájmu o český jazyk, dějiny a kulturu:
- Josef Dobrovský = položil základy novočeskému jazyku:
- 2dílný Německo-český slovník
- Podrobná mluvnice česká
- Dějiny české řeči a literatury
- František Martin Pelcl: Stručné dějiny Čech od nejstarších dob do nynějších časů
- > centrum vědecké činnosti = Česká společnost nauk
- > centrum literární činnosti = nakladatelství a knihkupectví Česká expedice – zásluha Václava Matěje Krameria:
- vydávání českých knih, kalendářů a prvních českých novin -> Krameriusovy – k. vlastenecké noviny => rozvoj žurnalistiky
- šíření vlasteneckých a osvícenských názorů
- rozvoj divadla:
- první scény:
- v Kotcích – německy
- Nosticovo divadlo (později Stavovské) – česky se hraje jen výjimečně
- Vlastenecké divadlo – tzv. Bouda – pravidelná česká představení
- repertoár:
- překladové hry
- hry českých spisovatelů:
- veselohry: Prokop Šedivý
- vlastenecké hry: Václav Thám
- organizátor: Karel Ignác Thám
- etapa národního obrození = ofenzivní (poč. 19. stol. – 20. léta 19. stol.)
- propagace myšlenky slovanské vzájemnosti, snaha o nejširší rozvoj a uplatnění českého jazyka -> o jeho vyrovnání s vyspělými evropskými jazyky
- > vytvořen novodobý český národně kulturní program – uveřejněn Jungmannem = obroda českého jazyka dovršena
- základy novodobé české terminologie -> vydán 5dílný Česko – německý slovník
- vznik literárních padělků – rukopisných podvrhů :
- rukopis královédvorský
- rukopis zelenohorský
- repertoár:
- první scény:
-> měly dokázat, že čeština měla uměleckou hodnotu už v 10. století, pocit méněcennosti české kultury ve srovnání s evropskou kulturou
- vznik obrozeneckého programu = austroslavismus
- František Palacký = zakladatel moderní české historie: Dějiny národu českého v Čechách i na Moravě
- etapa národního obrození = vrcholná fáze (30. – 50. léta 19. stol.)
- přechod od jazykových cílů k politickým cílům = boj za politická práva českého národa:
- politický program – 2 formy:
- liberální proud: Palacký, Rieger, Brauner – austroslavismus, nutnost zachovat rakouskou monarchii, požadavek rovných pol. práv pro všechny občany
- radikálně demokratický proud: Sabina, Kampelík, Frič – svržení monarchie, zrušení roboty, rozbít Rakousko
- politický program – 2 formy:
- rozmach českého národního života:
- 1831 vznik Matice české – vydávání českých vědeckých a kulturních děl, překlady z cizích literatur
- 1846 Měšťanská beseda založena L. Riegrem
- vlastenecké působní českého divadla -> kočovné společnosti, ochotnická představení, loutková divadla atd.
- literatura a kultura:
- Karel Havlíček Borovský: spisovatel a redaktor Pražských novin a pak Národních novin
- Nástup a vyvrcholení romantismu: Karel Hynek Mácha
- počátky realismu: Božena Němcová
- hudební tvorba a výtvarné umění: František Škroup, Jakub Jan Ryba, Josef Mánes, Karel Purkyně