Předchůdci moderní prózy 20. století
- světová válka otřásla vnitřní jistotou člověka
- období zápasu protikladných sil, střetání různých sociální, kulturních a filozofických systémů
- literatura neposkytuje ucelený obraz života
Rysy:
- zobrazuje výseky životní zkušeností
- v moderní próze ubývá dějovosti, subjektivnější, používá se forma ich.
- časová posloupnost je druhořadá
- využívá absurdní prvky
- moderní próza využívá často tzv. podtextu – zamlčuje, nechává čtenáře domýšlet a hodnotit
- experimentuje s jazykem
Marcel PROUST (1871-1922) /Prust/
- narodil se v rodině bohatého lékaře, později mu to umožnilo věnovat se jen literatuře
- od mládí byl introvert, uzavíral se do světa vlastních snů a ideálů, knih, hudby, lpěl na své matce
- se skupinou přátel založil literární reví eL Banket
- přispíval do literárních časopisů
- byl přijímán v předních aristokratických salónech jako vytříbený estét
- po smrti rodičů, a zhoršení zdravotního stavu se stáhl do soukromí na bulváru Haussman, kde pracoval
Opíral se o samostatně chápanou filozofii svého vrstevníka Anriho Bergsona – zdůraznění významu intuice-vcítění, proti rozumovému výkladu poznatků.
& Hledání ztraceného času – 7dílný cyklus románů
- nejúplnější popis lidské společnosti hned po Balzakově – Lidské komedii
- zfilmován pod názvem Swanova láska
- je vystavěn na 2 rovinách: subjektivně psychologie – autorovy představy, pocity a úvahy
společensky analytické – rozklad francouzsko-aristokratické společnosti
- využil uměl. prostředky: rozložení časové linie, volné spojování a prolínání časových rovin, vnitřní
monolog, složitá lyrizovaná věta
Uvědomoval si zánik všeho, co tvořilo jeho život, chtěl okamžiky, pocity, zážitky, které nenávratně odnesl čas, znovu obnovit v proudu vzpomínek,znovu uvědoměle prožít a zakotvit v uměleckém díle, a tak znovu najít ztracený čas. Umělecké dílo chápe jako antičas.
James JOYCE (1882-1941) /Džejms Džojs/
- irský spisovatel
- žil dlouho v cizině, zážitky z domova byly pro něj stálou inspirací
- jako emigrant odešel do Terstu, pak do Curichu, období válek prožil v Paříži
- byl učitel angličtiny
- psal verše, jádrem jeho tvorby je próza
od realisticky komponovaných povídek ze života svých krajanů,
& Dupliňané došel k psychol. románu, útržkovitě zachycuje stavy a procesy ve vědomí a podvědomí člověka postaveného mimo obvyklá měřítka času a prostoru.
– časoprostor není Džejmsovou pevnou a objektivní hodnotou, ale činitelem podmíněným a proměnlivým v závislosti na jeho prožívání a cítění
& Odysseus – zde do jediného přesně datovaného dne 10.6.1904 soustředil vnitřní představy a duševní pochody svých 3 hrdinů.
– putování hlavního hrdiny Leopolda Bluma po světe nabývá hlubšího smyslu tím, že se v něm promítá lidský osud od Homérova Odyssea přes všechna staletí až do současnosti
rozrušil tradiční románovou tvorbu užitím souvislých celků dramatických, nevypravěčskými reminiscencemi, prolínáním beletristických a nebeletristických stylistických rovin
Džejms spolu s Prostem jsou zakladateli bezdějové prózy.
Franc KAFKA (1883-1924) řadíme k české literatuře
- narodil se na Starém Městě pražském a pocházel z rodiny německého židovského obchodníka, galant.zb.
- prožil osamělé dětství, rodiče od rána pracovali v obchodě na jeho výchovu měl vliv český personál
- vystudoval gymnázium, dobrovolně studoval ČJ
- otec byl zklamán, že syn nejeví zájem o praktické povolání
- vztah s otcem nebyl dobrý, i když otce obdivoval
- vystudoval práva a pak pracoval jako úředník v Dělnické úrazové pojišťovně
- nástup do zaměstnání byl rezignací, práce která ho ubíjela, byl nešťastný, stále nucený jednat proti svému
přesvědčení, v zájmu instituce, kterou nenáviděl
- 3x byl zasnouben, ale ani jednou se neoženil, byl proti manželství
- 1922 byl penzionován, měl tuberkulózu, zemřel v Rakousku
- Kafka nenavazoval styky s literárním světem, s časopisy nebo nakladateli
Měl vynikajícího prostředníka ve svém příteli Maxi Brodovi – spisovatel, uspořádal Kafkovu pozůstalost.
Mnoho svých mladistvých rukopisů zničil, byl nesmírně kritický ke svému psaní.
& Popis jednoho zápasu – nejstarší dochovaná práce
- zachycuje stavy osamělého a nejistého jedince vyřazeného ze společnosti, kterou pociťuje jako nepřátelskou
v 1. desetiletí 20. stol. vznikají drobné prózy zachycující situace ze všedního života a úvahy nad nimi, vydány 1913 pod názvem & Rozjímání
od r. 1910 do své smrti psal deníkové záznamy, které později vyšly pod názvem & Deníky
významný přelom nastává r. 1912, kdy během jedné zářijové noci napsal povídku & Ortel
brzy po ní & Proměna – nejznámější, 1 muž se jednou ráno probudí a zjistí že je hmyz. Znamená to pro něj odcizení od rodiny a od práce.
& Nezvěstný – nedokončený román vydáván pod názvem & Amerika – ve všech těchto dílech je ústředním tématem vztah otec a syn.
- v Americe líčí osud 16-ti letého Karla Rossmana, jehož svedla služebná
- který je se svými rodiči vypovězen do Ameriky
- příběh člověka, který je vykázán s přirozeného společenství a ztratí se ve světě
- dětský naivní, důvěřivý chlapec nemůže v novém světě zakotvit, navázat trvalejší vazby s lidmi
jen u malé části svých rukopisů Kafka svolil, aby byly vydány tiskem. V závěti Maxe Broda požádal, aby je všechny spálil, čemuž Brod po těžkém duševním zápase odolal.
& Proces – nedokončen, pořadí je nejednoznačné (kapitoly možná nejsou tak jak si to představoval Kafka)
– do tohoto románu se promítá jeho zápas o manželství
– chtěl mít rodinu, ale na druhé straně se bál, že mu rodina znemožní psaní, které mohl provozovat jen v naprosté
odloučenosti
– hrdina Josef K. , prokurista banky, starý mládenec, žijící v podnájmu,
– v den svých 30 narozeni za záhadných okolností zatčen a je mu oznámeno, že bude proti němu zahájen proces
– zatčený je ponechán na svobodě, ale proces pokračuje vyšetřováním v záhadném podkroví starého činžáku
– a x den před svými 31. narozeninami je dvěma podivnými muži probodnut řeznickým nožem
– Josef K. se snaží přijít na to, proč byl zatčen a co je důvodem onoho procesu
& Zámek – nedokončený román
– zde se promítá Kafkův vztah k Mileně Jesenské, české žurnalistce a překladatelce jeho kratších děl
– zeměměřič K. přichází do vsi, kam ho povolal zámecký pán
– román líčí jeho několikadenní marné úsilí proniknout do zámku
– do zámku se však kvůli jakési byrokracii nedostane a 7 den svého pobytu ve vsi umírá
zásluhou Maxe Broda se ve 30. letech začala šířit Kafkova sláva, která dostoupila vrcholu po 2. světové. Zájem dodnes o Kafku nepoklesl, snad i proto, že jeho dílo odolává jednoznačnému výkladu
Egon Erwin KISCH (1885-1948)
- němec, pocházel z židovské rodiny
- pracoval pro německé časopisy a noviny
- procestoval svět a říkalo se mu také zuřivý reportér
& Zuřivý reportér – kniha reportáží
& Tržiště senzací – autobiografie
& Pražský pitaval– kriminalistické studie
Gustav MEYRINK (1868-1932)
- narodil se ve Vídni
- v Praze žil skoro 25 let
- známý provokatér – přikláněl se mystice, vyvolával duchy, věřil pověrám
- pracoval v bance a byl zatčen pro údajné bankovní podvody
- ve svých dílech se snažil zachytit pravdu
& Golem– děj umístěn do bizarního prostředí pražského ghetta
– příběh má nezřetelnou hranici mezi snem a skutečností a má několik významových rovin
– vyprávěč je na základě náhodné záměny klobouku ve snu přenesen o několik desítek let zpátky
– během jedné noci prožívá život rytce kamejí Pernatha
– žil v 2.pol. 19. stol a prodělal těžkou duševní nemoc,při které ztratil paměť
– Pernath se s pomocí mudrce Hillela prodírá spletí záhad a prožívá dobrodružství v pražském židovském městě
– po té co je zatčen a propuštěn na svobodu, se usadí v domě, kde prý podle legendy zmizel Golem
– když vypukne požár nachází v domě tajemnou místnost a v ní mudrce a jeho dceru Mirjam
– vypravěč opouští Pernathovo tělo na samém prahu dosaženého poznání, které mu opět uniká
– pak se probudí v hotelu v současné Praze
– objeví klobouk s Pernathovým jménem a když ho jde vrátit, spatří Pernatha, svého dvojník, po boku s Mirjam.