Dopravní politika Evropské unie
Světová ekonomika – seminární práce
Úkoly v dopravě
Doprava zahrnuje velký počet oblastí, od silniční nákladní přepravy přes osobní řidičské průkazy až po úvahy o bezpečnosti a životním prostředí. Kandidátské země do EU se doposud tímto sektorem příliš nezamýšlely. To by se však mělo brzy změnít.
EU považuje dopravu za důležitý sektor. Účinné systémy silniční dopravy jsou totiž pro ekonomiku Unie nezbytné a jsou zárukou, že základní princip volného pohybu zboží a obyvatel EU může fungovat. Stav automobilů, autobusů a nákladních aut má také přímý dopad na bezpečnost lidí a na životní prostředí.
Je potřeba zdokonalit dopravní systémy, zvláště silniční dopravu a zlepšit infrastrukturu.
EU zavádí přísnější normy, aby zvýšila bezpečnost na silnicích a omezila znečišťování ovzduší. Některé z cílů, které si nyní EU stanoví, budou muset převzít i noví členové. Jednou takovou oblastí je bezpečnost na silnici. Evropský parlament vede kampaň za snížení počtu úmrtí na silnici do roku 2010 o 40 %. Zvažuje celou řadu způsobů. Například snížení přípustné hladinu alkoholu pro řidiče, přísná opatření proti řidičům, kteří berou drogy, větší úžívání bezpečnostních pásů, navrhování designu automobilů tak, aby byly co nejbezpečnější pro chodce a cyklisty, nižší rychlostní omezení, průzkum chování řidičů a záruky, aby motoristé, jimž byl uložen zákaz řízení v jedné zemi, nesměli jezdit ani ve druhé.
Situaci dodává na naléhavosti několik faktorů. Jedním z nich je prudký nárůst vlastnictví automobilů v kandidátských zemích do EU. Automobily jsou viditelnou známkou změn, které vyvolala hospodářská transformace. Nárůst dopravy je doprovázen zvýšeným znečišťováním ovzduší a vyšším počtem nehod. Řidiči mají sklon myslet spíše jen na sebe než na ostatní. Zkoušky řidičů i kontroly automobilů jsou laxní. Mnohým řidičům chybí při řízení vozidla potřebné schopnosti. Chybějí ale i dostatečné národní finance na nezbytné zlepšení infrastruktury, která by vyhovala mimořádnému zatížení silnic. Odborníci uvádějí, že každé zemi, která prožívá rychlý nárůst vlastnictví automobilů, potrvá určitou dobu, než přizpůsobí své chování zvýšené dopravě.
Studie naznačují, že v příštích 15 letech by mohlo být v kandidátských zemích do EU zachráněno nejméně 400 000 životů, bude-li zavedena patřičná politika bezpečnosti na silnici. I když se jedná o velký úkol, není tak nemožný.
Spolupráce mezi stávajícími a budoucími členy Unie by mohla napomoci při dosažení kýžených výsledků v kandidátských zemích.
Byl zahájen roční projekt bezpečnosti na silnici, který má pomáhat přenášet zkušenosti v oblasti dopravní bezpečnosti z Unie do žadatelských zemí. Projekt je financován z mnohonárodního dopravního programu v rámci programu EU Phare. Projekt bude zahrnovat bezpečnostní audity a přezkoumání míst častých nehod, jehož výsledky budou použity při plánování výstavby nových silnic nebo přestavby existujících. Zpočátku se projekt bude soustředit na trasu, která vede z Helsink do Bukurešti přes Prahu, Brno, Budapesť a Arad. Zaměří se také na rizikové faktory, jako je nízká úroveň údržby, náhlé změny silnic na hranicích, chování místních řidičů i chodců a normy a kvalitu dopravních značek a informací pro řidiče. Usiluje se o zpřísnění zkoušek jízdní způsobilosti komerčních vozidel.
Težké nákladní automobily zapříčiňují 1/5 všech úmrtí na silnici. Mnohé nákladní vozy jsou špatně udržované, neboť jejich majitelé se snaží získat konkurenční výhodu snižováním nákladů. Špatně udržovaná vozidla také zvy-šují znečištění vzduchu. Podle existující legislativy EU musí komerční silniční vozidla procházet každoroční kontrolou způsobilosti k jízdě v zkušebních stře-discích. Podnikání v nákladní přepravě je stále více mezinárodní činností. Mnohá z nejtěžších nákladních aut ujedou ročně nejméně 150 000 km.
Návrh legislativy by národním orgánům umožnil provádět od července 1999 náhodné silniční kontroly. Každé vozidlo, které by ve zkoušce neuspělo kvůli ojetým pneumatikám, nadměrným emisím, nevyhovujícím brzdám nebo vadným reflektorům, by mohlo být okamžitě vyřazeno z provozu. Kontrolám na místě by podléhali i přepravci z žadatelských zemí a z dalších třetích zemích, kteří používají silnice EU. Důkaz o účinnosti náhodných testů přichází z Británie, která na silnici přezkoumala 2 500 těžkých nákladních vozidel. Výsledkem testů bylo zjištění, že třetina těchto vozidel měla poruchu, která byla natolik vážná, že vozidlo ve zkoušce neuspělo. Navíc ve 13 % případů byly závady tak vážné, že dotyčné nákladní automobily byly okamžitě vyřazeny z provozu. Vzhledem k tomu, že ekologické úvahy jsou stále naléhavější, existuje přesvědčení, že nová legislativa by mohla snížit emise CO2 o 2 % ročně a vést ke každoroč-nímu ekonomickému přínosu 1 miliardy ECU na základě odpovídajících úspor ve spotřebě paliva.
Ochrana a zlepšování životního prostředí je jednou z hlavních priorit Unie. Silniční doprava může při dosažení tohoto cíle sehrát významnou úlohu, neboť došlo ke zvýšení emisí výfukových plynů, velké plochy krajiny jsou nyní zastavěny a projevuje se i dodatečná komplikace potenciálně škodlivého vlivu přepravy nebezpečného zboží a jaderných materiálů. Program bude věnovat mimořádnou pozornost městské dopravě, kde je úroveň znečištění nejakutnější. Bude se snažit omezit ji propagací využívání dopravy veřejné, cyklistiky a obsazování vozidel více osobami. Dále bude zkoumat bezpečnost na silnici, aplikaci předpisů EU o emisi výfukových plynů a hladině hluku, bude zvažovat, jak zlepšít řízení dopravy v městských oblastech a jak zajistit bezpečnou přepravu rizikového odpadu a nebezpečného zboží a o prodloužení životnosti želežnice.
Jedním z nejvýznamnějších rysů dopravní politiky Unie je zajištění dosta-tečného přístupu komerčních vozidel EU na silnice v žadatelských zemích. Podle současných dvojstranných dohod mezi jednotlivými členskými zeměmi se mohou přepravci v jedné zemi těšit lepším podmínkám než přepraci v jiné zemi. Plán, který by měl být zaveden, zahrnuje spojení různých systémů dohromady. Výsledkem by bylo, že přepravci by mohli využívat dodatečná tranzitní práva kromě těch, která už mají a mezi uživateli z EU by neexistovala žádná diskriminace.
Účinné dopravní sítě uvnitř Unie jsou považovány za životně důležité pro evproskou konkurenceschopnost, dlouhodobý růst, zaměstnanost a trvale udržitelný rozvoj. Takové sítě jsou stejně nezbytné k tomu, aby byly žadatelské země schopny rozvíjet skutečně konkurenceschopnou ekonomiku, která se dokáže vyrovnat s požadavky jednotného trhu a využívat jeho příležitostí. Pod zkratkou TINA byla zahájena práce na stanovení priorit a projektů společného zájmu a zkoumání jejich ekonomické životaschopnosti. Tento program má dva cíle. První zahrnuje postupné rozšíření dopravních směrnic. Druhým cílem je prognóza, jak by se mohla budoucí dopravní síť vyvíjet do roku 2010 a dále do budoucna. Jednou z největších překážek, jež je třeba překonat, je financování těchto projektů. Program EU Phare přiděluje na dopravní projekty ročně asi 200 miliónů ECU – převážně na 10 víceúčelových koridorů křížících střední Evpropu. K dispozici jsou i půjčky od Evpropské banky. Odhaduje se, že na modernizaci silnic a železnic na těchto 10 trasách podle západních norem bude třeba asi 50 miliard ECU. Přitom se vůbec neuvažuje o jakýchkoli nových spojích. Dokonce i odstranění jen těch nejnaléhavějších problémů týkajících se silnic v těchto vybraných koridorech by mohlo stát až 20 miliard ECU.
Mělo by ale dojít k vzájemnému propojení infrastruktury a jejího řízení. To znamená zajistit dostatečnou standardizaci technických specifikací, aby služby pro přepravu osob i žboží založené na různých technologiích mohly využívat tutéž infrastrukturu po celém kontinentě. Je to doplněk legislativy EU o jednotném trhu, která má odstanit bariéry. Dalším klíčovým prvkem je spoluprá-ce současným i budoucích členů Unie, a to i v oblasti výzkumu. EU usiluje o to, aby se firmy podílely na projektech, které pomáhají při rozvoji alternativní dopravní politiky a energeticky účinnějších technologií a slouží jako nástroj předávání poznatků a know-how.
Pramen informací: Evropský dialog
červen 1998