Informační systémy
Systém:
- zahrnuje proces vytváření informací, jejich zpracovávání, zprostředkování a využívání
= množina vzájemně spjatých prvků, která je ovlivňována a sama ovlivňuje okolí
- může být současně prvkem systému vyššího řádu a prvkem systému nižšího řádu
- svým fungováním systém dosahuje určitých cílů a plnění určitých funkcí a úkolů
hraniční prvky – mají vazbu s okolím (s tím, co je kolem systému) struktura systému – uspořádání prvků a vazeb v systému chování systému – způsob, jakým systém reaguje na podněty, které přichází zvenku (uživatel = podnět – přijde do knihovny = systému – chce si něco půjčit – půjčíme mu to) okolí – bezprostřední (škola – obyvatelé Řečkovic)
- vzdálené (vedení na Klášterské)
vazby – hmotné (výrobky)
- nehmotné (energie, informace předané ústně)
sběrnice – stojí v čele systému
Informační systém:
- prvkem může být informace, dokument, bibliografický údaj, katalog
- je druh systému, jehož prvky jsou lidé, potenciální informace, data, technické prostředky, metody a pravidla zajišťující shromažďování, zpracování, uchovávání a vyhledávání informací za účelem jejich využití pro uživatele
- prototypem je např. knihovna a všechny informační systémy pracující na podobném principu
X – tvůrce informací, autor, distributor A – akvizice = shromažďování informací (koupě, výměna, …) B – zpracování (jmenné, věcné) C – uložení, uchovávání dokumentů, informací D – vyhledávání dok. ve fondu (regál, sklad) E – šíření, poskytneme čtenáři Y – uživatel informací
- dělí se:
podle území
- regionální
- národní (ČNB)
- mezinárodní
podle obsahu zpracování informací
- všeobecné
- specializované
- oborové
podle druhů zahrnutých dokumentů
- periodika
- monografie
- šedá literatura = je vše, co nevychází na běžném trhu (firemní lit., diplomové práce, …)
- patenty
- normy
podle institucí, které je využívají
- knihovny
- muzea
- galerie
- firmy
- banky
podle času
- retrospektivní
- souběžné
- perspektivní (Ohlášené knihy)
Systémový přístup:
- vznik ve 20./ 30. letech 20. století
- dělí se: 1) mechanický přístup – od novověku existoval názor, že svět je
mechanismus ovládající matematiku a mechaniku a když jej chceme pochopit, musíme pochopit zredukované prvky a jak fungují; člověk se oddělil od přírody
- systémový přístup – způsob řešení problémů nebo jednání při němž jsou
jevy chápány komplexně ve svých vnitřních i vnějších souvislostech; musíme přemýšlet, jak součástky fungují dohromady a jak se ovlivňují
- dělí se: 1) dokumentografické systémy – systém bibliografických záznamů
- bibliografický záznam + anotace + full
text
- bibliografický záznam
- ČNB, online katalogy
- faktografické systémy – textový
- netextový – může být zaznamenán písemnou
nebo číselnou formou; utříděné soubory ve formě tabulek a grafů
- znalostní = kognitivní (vyžaduje jazykové,
odborné znalosti a logické uvažování); smysluplné logické odpovědi v přirozeném jazyce (rešerše, ASPI)
Typologie systémů:
- otevřený systém – má vazby s okolím, reaguje na něj
- uzavřený systém – nebude mít vazby s okolím
- polootevřený systém – jednostranné vazby (pouze přijímají, ale nevydávají)
- přizpůsobivý systém – dokáže reagovat na změny
- nepřizpůsobivý systém – nedokáže reagovat na změny
- dynamický systém – mění se, rozvíjí se (trh, ziskové org.)
- statický systém – nemění se, zůstáváme v zajetých kolejích (školy, …)
- umělý systém – vytvořený člověkem
- přirozený systém – příroda
- složitý systém – více prvků a více vazeb
- jednoduchý systém – málo prvků a vazeb
Typologie informačních systémů:
- dokumentografický systém = bibliografický systém – najdeme tam pouze bibliografické záznamy (+ anotace); je již zkatalogizováno
- faktografický systém – najdeme tam již konkrétní záznamy
- smíšený systém
- fulltextový systém – je tam text v úplném znění
- hypertextové systémy = odkazy
- expertní systémy = znalostní – pracují s prvky umělé inteligence (pomoc při léčení člověka pomocí PC)
Příklady informačních systémů:
- dokumentografický systém – ČNB, knihovní katalogy
- faktografický systém – IDOS, různé encyklopedie
- fulltextový systém – sbírky zákonů
knihovní katalogy – snadné vyhledávání
- obsahují jednotlivé informace
- spolehlivé informace
- jmenné vyhledávání
- lokalizují dokumenty (kde ho najdeme)
- realizovaný v rámci AKIS
- souborný katalog – př. CASLIN (dnes SKC)
- je pro celou ČR
- je příkladem pro reálný katalog = knihy jsou reálně v katalogu
určité knihovny
- virtuální katalog = JIB= databáze jsou prohledávány z jednoho
místa a prohledávají se všechny knihovny
- OPAC = katalog s otevřeným přístupem = nemusím sedět přímo
v knihovně
Možnosti využití jednotlivých typů informačních systémů:
- ulehčují nám práci s informacemi, urychlují ji a zkvalitňují ji
- hendikepovaní díky nim mají lehčí komunikaci a větší možnosti
- umožňují větší vzdělanost
- informační exploze — celoživotní vzdělávání
- zranitelnost společnosti
- zahlcenost informacemi
Informační společnost a jevy s ní spojené:
- můžeme o ní plně mluvit cca od 70. let 20. století
- fáze: 1) agrární společnost (ve středověku)
- průmyslová společnost (v 19. století)
- informační společnost
- informace mají nejdůležitější vliv na společnost
- rozvoj informační a komunikační techniky