Psychologie výchovy a vyučování
Psychologie má dlouholetou tradici zejména ve výchovné praxi, a to při poznávání žáků, rozpracovávání metod účinného učení, vyučování a výchovy, rozboru příčin neprospěchu a jejich překonávání, při řešení obtížnějších výchovných případů.
Psychologie může v praxi pomáhat všude tam, kde potřebujeme:
- poznávat lidi a předvídat, jak se budou chovat
- působit na lidi
- uspořádat podmínky, ve kterých lidé žijí
- lépe poznat sama sebe a využít toho k lepšímu způsobu učení a práce
Pro učitele to znamená:
- lépe poznávat své žáky
- lépe s nimi komunikovat a působit na ně, pomáhat jim k lepším výsledkům v učení a k vývoji zralé osobnosti
- umět zhodnotit podmínky, ve kterých se žáci učí a žijí, vystihnout podmínky příznivé a nepříznivé, navrhnout jejich změny
- získávat poznatky a metody lepšího sebepoznání a autoregulace
Termín výchova zdůrazňuje ve vývoji dítěte moment záměrného působení v souladu s určitým výchovným cílem, užití určitých výchovných prostředků a metod (jako je vysvětlování, přesvědčování, odměny a tresty aj.). Tradičně se potom výchovou rozumí vzájemné působení vychovatele na vychovávaného. Nově je však chápána jako vzájemné působení mezi nimi a klade důraz na aktivitu dítěte i jeho sebevýchovu.
Výchovné působení je jen jednou součástí vzájemného působení ve velmi složitém systému, v němž:
- učitel působí na dítě
- dítě působí na učitele (tím, jak plní nebo neplní požadavky; jestli se chová ukázněně, přívětivě, kooperativně, s úsměvem – nebo neukázněně, agresivně, vyzývavě apod.)
- na dítě působí rodiče, další učitelé, kamarádi, ale také filmy, televizní pořady, četba aj.
- dítě přijímá nebo odmítá výchovné působení podle svých dosavadních zkušeností, postojů, návyků…
- dítě také sleduje své vlastní cíle, což může podporovat výchovné cíle, ale také je to může brzdit
Při výchovném působení se snažíme mít na zřeteli pokud možno všechny tyto působící skutečnosti, což umožňuje, aby výchova byla efektivnější.
Důležitou složkou psychologie výchovy jsou elementární výchovné prostředky. Učitel se s jejich pomocí snaží přivést žáky k svědomitému plnění úkolů v příslušném učebním předmětu.
K tomuto účelu především:
- vytyčuje požadavek
- kontroluje jeho plnění
- podle výsledku kontroly reguluje činnost žáků: chválí je (užívá odměny), při neplnění požadavku jej opakuje, vysvětluje a zdůvodňuje (přesvědčování), případně napomíná, užívá trestů
Většina psychologů se však shoduje v názoru, že výchova založená spíše na odměnách je efektivnější než výchova užívající převážně trestů.
Vyučování se stručně označuje jako proces předávání informací, zvláště dětem a mladistvým., k jejich přípravě na budoucí život. Ve skutečnosti je však vyučování mnohem více. Je to součást přítomného života dítěte, mladistvého a učitele, zahrnuje velkou část dne a týdne. Obsahuje nejen poznávání a učení, ale také sociální komunikaci (žáka s učitelem, se spolužáky, komunikace s rodiči), únavu a volní úsilí, řešení konfliktů, rozmanité emoce (radost – z nového poznatku a osvojení nové dovednosti; nelibost – z nezdaru; strach – z neúspěchu, ze špatné známky, z trestu). Pro mnoho žáků i jejich rodičů je vyučování zdrojem problémů, konfliktů, stresu. Připomeňme případy nechuti k učení, chození za školu, útěky dětí z domova, sebevražedné pokusy…
Ve vyučování působí větší počet činitelů, takže prospěch či neprospěch žáka a úspěch či neúspěch učitele závisí na mnoha podmínkách.
Činitelé působící ve vyučování:
- žáci
- učitelé
- pedagogické požadavky a podmínky
- prostředí
- vzájemné působení uvedených činitelů a jejich změny v průběhu času
Psychologie orientuje učitele především na důkladné poznání žáka, na vnitřní podmínky jeho činnosti, výkonu, prospěchu či neprospěchu.
Jsou to:
- žákův současný stav, jeho únava a pozornost
- biologické podmínky žákovy činnosti a jeho vývoje
- motivace k učení
- schopnosti a dosud osvojené vědomosti a dovednosti
- procesy poznávání a učení, zejména osvojování vědomostí a dovedností, rozvíjení intelektových operací a schopností
- rysy osobnosti včetně morálního charakteru
Nedílnou součástí je také učitel a jeho interakce se žákem.