Vývojová psychologie – předmět, cíl, historický vývoj
VYMEZENÍ PŘEDMĚTU, CÍLE, HISTRICKÝ VÝVOJ
Předmět vývojové psychologie souvisí s intenzivním rozvojem psychologie jako samostatné vědy ve 2. pol. 19. Stol. Vzniká nutnost studovat vznik a vývoj lidské psychiky. Jedná se o širokou oblast → vytváří se jednotlivé proudy studia vývojové psychologie :
Vývojová psychologie patří mezi základní psychologické disciplíny a jak napovídá její název, studuje psychický vývoj člověka. V užším (a obvyklejším) pojetí se vývojová psychologie chápe jako psychologie ontogenetická, tj. zabývající se vývojem lidského jedince od početí po smrt; v širším smyslu zahrnuje i fylogenezi (vývoj na různých stupních evoluční řady).
Psychický vývoj zahrnuje vznik a postupný rozvoj psychických vlastností a procesů. Změny probíhají v kvantitě i v kvalitě a směřují od jednoduchosti ke stále větší složitosti. Vývoj obecně se chápe jako přechod od méně dokonalého k dokonalejšímu. Až do dospělosti má charakter stále většího osamostatňování.
Psychický vývoj neprobíhá plynule; období s mnoha změnami střídají období klidnější (latence), existují vývojové skoky a fáze stabilizování nově získaného. Člověk zejména v raných obdobích prochází tzv. krizovými neboli senzitivními fázemi vývoje. Jsou to relativně přesně časově vymezená období, kdy se jedinec musí setkat s určitým podnětem, aby se mohla vytvořila určitá schopnost. V této době je jedinec k příslušným podnětům ve zvýšené míře vnímavý. Např. v raném dětství je třeba navázat citový vztah s matkou (s mateřskou osobou); pokud dítě neudělá pozitivní zkušenost s citovým vztahem během prvních měsíců svého života, bude později schopnost navazování a opětování takového vztahu rozvíjet jen velmi obtížně, pokud vůbec. Je to podobné, jako když chceme vidět hokejový zápas – musíme být na stadionu v určitý čas; přijít o den později je už k ničemu. V případě psychického vývoje nejde samozřejmě o dny, počítá se spíše v řádech měsíců či týdnů.
4 okruhy vývojové psychologie:
- studium fylogeneze psychiky – je založeno na pozorování a srovnávání chování různých druhů živočichů na rozdílném stupni evoluční řady
- studium antropogeneze psychiky – vývoj duševna u lidí v různých historických etapách a v různých civilizačních okruzích
- studium ontogeneze psychiky – pojetí od početí až po smrt
- studium aktuální geneze – vývoj psychických procesů (při vnímání, řešení problém, v průběhu učení)
Základní cíle vývojové psychologie:
- Musíme POPSAT VÝVOJOVÉ ZMĚNY charakteristické pro určité vývojové stupně
- Z Popisných údajů je žádoucí ODVODIT určité OBECNÉ ZÁKONITOSTI
- Konečným cílem je VYTVOŘIT jednotnou TEORII, která by dovolovala z poměrně malého počtu základních předpokladů odvodit co nejvíce faktů
Historický vývoj vývojové psychologie:
jako samostatná disciplína opřená o soustavné a ověřitelné pozorování je stará málo přes sto let.
- vznik v 2. pol. 19. stol. – tehdy byla omezena na pozorování malých dětí od jejich narození po několik málo prvních let
- soustavnější práce až na počátku minulého století, stále však byly omezeny na období dětství ( Claparede, Stern, Čáda) Teprve později soustředěna i na dospívání ( Hall)
- období před narozením bylo vývojovými psychology objeveno teprve poměrně nedávno. Dlouho se mělo za to, že duševní život před narozením neexistuje a podpora pro toto tvrzení byla hledána i ve vývoji CNS
- také období dospělosti a stáří zůstávalo většinou mimo pozornost – vývoj byl pokládán za ukončen před 20. rokem života.
- Ve 2. pol. minulého stol. Se naše poznatky o psychickém vývoji rozrostly
- 1954 – Manuál dětské psychologie – Carmichael, reedice P. H. Museem, v češtině práce V. Příhody
- pokrok ve studiu nejútlejšího dětství ( Handbook of infant development)
- u nás monografie kolektivu odborníků – Chování dítěte raného věku a rodičovská péče
- zvýšená pozornost věnována dospívání – Macková, Adolescence (2003)
- více zájmu se dnes věnuje i etapě dospělosti
- vývojovou problematiku stáří nalezneme i v dílech některých našich autorů – Gerontopsychiatrie(Baštecký, 1994), Stuart Hamilton – Psychologie stárnutí
- nové podněty dnes přináší neuropsychologie a neurofyziologie
- shrnutí poznatků nashromážděných v hraničních oborech vývojové psychologie je spojen se značnou rozšířeností našeho vědění, užívaná terminologie je často nejednotná, řada autorů si klade stejné otázky ale nahlíží na ně z různých nepropojených hledisek. Spojení do jediného uceleného rámce je zřejmě dosud otázkou dlouhého budoucího vývoje oboru.