Četba dětí mladšího školního věku, podíl knihoven na rozvoji čtenářství
Mladší školní věk (6– 1O let):
• teprve se zvládnutím techniky čtení se objevuje skutečný čtenářský zájem • nástup do školy – hra ustupuje do pozadí • hlavní roli získává povinnost = objevuje se objektivní čtení (říkanky, pohádky, příběhy ze školního prostředí) • dobrodružné příběhy, humorné příběhy, zájem o učivo (pravěk, zvířata) • delší doba soustředění • více se soustředí na techniku čtení – dítě by mělo číst zároveň dvě knihy – jednu aby mohlo číst samo, druhou předčítají rodiče = neznechutí se mu čtení nucením do něj • musí mít vhodnou knihu – velká písmena, obrázky, velké mezery • nedostatek čtení může způsobit dyslexii
Problematika čtenářství:
• knihovna má budovat vztah dětí k četbě a vychovávat je četbou • výchova k četbě podmíněna čtenářským návykem – způsob jakým čtenář zachází s knihou, jak ji získává, jak ji čte, … • schopnost četby – dána rychlostí čtení (zvyšuje se, pokud si čtenář uvědomuje čtený text) • rozdíly v rychlosti mezi jednotlivými čtenáři i mezi druhy literatury a psychické zátěži čtenáře
Rychlost čtení:
- lehké 250 slov / min.
- zábavná četba, jednoduché noviny, firemní literatura bez odborných
návodů
- normální 180 slov/min.
- dlouhé novinové články, obchodní korespondence, informace a sdělení,
populárně – naučná lit. a beletrie
- pečlivé čtení 140 slov / min.
- odborné články, nové poznatky, pojednání o neznámých oblastech
- obtížné 80 slov/ min.
- data, vzorce, čísla, technické texty, náročné odborné publikace
- mimořádné čtení
- nelze určit počet slov za minutu (může klesnout na slovo/minuta)
- nevyznám se v textu, musím to studovat (cizojazyčné texty, technické a
matematické zprávy)
Pro kvalitní čtení nezbytný plynulý pohyb oka po řádku, zpětné pohyby zpomalují, stejně tak i hlasité čtení (neumím číst bez přeříkávání). Čtenářský návyk závislý na pevné vůli – schopnost zvládnout obtížné čtení.
Individuální formy práce s dětmi:
• pozornost na 1. návštěvu knihovny (=musí si vytvořit kladný vztah ke čtení) • významná role knihovníka – měl by mít pedagogické předpoklady a znalost psychologie • rozhovor se čtenářem – podrobný, zjišťuju znalosti četby (neptat se „Umíš číst?“ ale raději co četl, zeptat se na písmenka atd.) • trvale odmítavému dítěti se nevnucujeme • usměrňujeme i rodiče, kteří chtějí dítěti něco vnutit • dítě provedeme knihovnou, ukážeme mu knihy, které jsou pro něj vhodné • důležité informace o povinnostech čtenářů (dostane formou záložky nebo letáku zásady půjčování)
Pohádka:
• lidová, kouzelná • provází lidi celým životem • není vázána na jedno místo – v různých obměnách u různých národů • základ viděn v indoevropské mytologii – význam přikládán duchu národa • mytologií ovlivněni bratři Grimmové, • u nás K.J. Erbena (jeho pohádky vyšly až o 35 let později zásluhou Tilleho), Jakub Mallého, Božena Němcová (řídí se citem, do pohádek vkládá vlastní představy o životě, sbírala slovenské pohádky prostřednictvím Pavola Dobšinského), Beneš Method Kulda (valašské pohádky z rožnovska, původně byl kněz – upravoval nemravné názvy i obsah) • folklorní zájem se projevuje u Václava Tilleho (zabýval se teorií pohádky, sám je psal a vydával, pseudonym Říha)
Josef Štefan Kubín
- dílo: Hostem u pohádky – pohádky z podkrkonoší
Boje o pohádku: • 1913 – první čísla Úhoru (diskuze o vhodnosti četby pohádek; zapojena široká veřejnost – redaktoři, učitelé, spisovatelé)
- Václav Tille – zdůraznil význam pohádky pro rozvoj dětské fantazie
• 1929 – 2. vlna výhrad vůči pohádce (LN článek Pryč s pohádkou!) – Marie Majerová – soubor pohádek Čarovný svět, Zlatý pramen • Jaroslav Frey (knihovník) -po r. 1948 se od pohádky odvrací; píše pohádky typu Jak si povídají stroje atd.
Ondřej Sekora
- od r. 1929 pohádka v rozhlase
- dílo: Co broučci dobře zdolají?
Návrat k lidové pohádce (v okupaci) – zdroj sebevědomí a víry. 1941 – 1942 připraven k vydání sborník Čeští spisovatelé českým dětem (přispěli Jiří Horák, Karel Dvořáček, Zdeněk Vavřík)
Jiří Horák
- dílo: Český Honza (1940)
České pohádky (1944)
Vojtěch Martínek
- čerpá z evropského pohádkového fondu
- dílo: Svět kouzel a divů
Duhový pták Knížka o dracích, čarodějnicích a princeznách
- souborně vyšlo jako Čarovné kvítí (1944)
• po válce 3. spor o pohádku
- J. Frey vyčítal, že hrdiny pohádek jsou feudální bytosti (snaha
zavděčit se komoušům, často schematičnost)
Regionální sběratelé a editoři
Jindřich Šimon Baar
- chodský region
- soubory: Naše pohádky
Chodské pohádky – jadrný humor, blízko lidové povídce
- zachycují chytrost venkovských lidí, mravní
pochybení v jejich jednání
- přístup k lidové látce umělecký, přesto je tvorba zajímavým dokumentem chodské lidové slovesnosti
Oldřich Sirovátka
- podobný Baarovi
- profesor srovnávací folkloristiky v Brně
- zabýval se lidovou poezií, zejména baladou
- dílo: České lidové balady (s Martou Šrámkovou)
Čarovné ovoce (s Evou Kiliánovou) – zahrnuty moravské pohádky Pohádky z Valašska (patří sem pohádka Jak čerti ukradli lidem smrt) Čarovná stolička (s Martou Šrámkovou), z Hané Plný pytel pohádek – české a moravské pověsti
František Lazecký
- Slezsko
- psal nářečím – krátké samohlásky, zdrobněliny, lidové výrazy apod. typické pro region
- dílo: Kaliny a maliny – později přepracoval jako Kvítko ze skleněné hory
Černá princezna a ptáček Konypáček (jeho nejznámější pohádkový soubor), Sedm Janků a drak Sedmihlav – oba soubory obsahují varianty známých pohádek, obohacené o reálie slez. prostředí a prvky nářečí z okolí Opavy, Těšína, Jablůnkova a Třince
Autorská pohádka
- umělý příběh s pohádkovými rysy, nejčastěji s kouzelnými prvky určený především dětem
- v česku vznikala v 70. letech 19. st.
- zakladatelé:
Eliška Krásnohorská
- zpracovávala folklorní motivy a upravovala je
- dílo: Slníčkovy sestry (vytvářela vlastní pohádky ve smyslu folklorních)
Láska otcovská Měch a samovar Dvojí přátelství – ze zvířecí říše
Jan Karafiát
- dílo: Broučci – od r. 1876 na stránkách časopisu Čas
- přináší hodnoty a ideály křesťanského života (vše dobré je
přijímáno s radostí a vděčností, tragické s pokorou)
- jako první je černobíle ilustroval Vojtěch Preisig
- ve 20. letech Josef Wenig
- dnes známe ilustrace Květy Fialové
- ve 20. a 30. letech mnoho typů autorských pohádek
- vznik pohádek se sociálními motivy, zvířecí pohádky a delší pohádkové příběhy a seriály
- 1918 – Karel Čapek iniciátorem vydání 1. souboru moderních pohádek = Nůše pohádek (přispěli Neuman, Benešová, Deml, John, …) – nová témata rozvíjena v meziválečném období, obnovováno v letech 1912 – 1920
- v 90. letech iniciovala něco podobného Naděžda Sieglová (brněnská kunsthistorička), vrací se k původnímu čapkovskému vydání
- inspirovala Ivana Klímu – oslovil č. disidenty a vydal Uzel pohádek (Uhde, Trefulka, Havel (ten první odmítl, ale pak napsal p. o Pižďuších kterou chápou spíš ti, co tehdy žili – jak se pomlouvalo a špiclovalo…))
Josef Štefan Kubín
- autorská pohádka na hranici folkloru
- dílo: Zlatodol pohádek (4 sv.)
Hostem u pohádky Pohádek jako kvítí
Jiří Mahen
- moderní autorská pohádka
- dílo: Její pohádky – upravil a r. 1922 pod názvem Co mi liška vyprávěla
Dvanáct zbojníčků
Jiří Wolker
- sociální pohádka
- navazuje na proletářskou poezii, dnes spíše historický význam
- dílo: O milionáři, který ukradl slunce
O růži, která rozkvetla v deštích (inspirace O. Wildem) O zarostlém chodníčku (nedokončeno)
Josef Čapek
- dílo: Povídání o pejskovi a kočičce – i ilustroval
Jak kočička a pejsek slavili 28. říjen (leporelo) Povídejme si děti
Karel Čapek
- dílo: Devatero pohádek a ještě jedna od Josefa Čapka jako přívažek (např. Pošťácká pohádka; Vodnická pohádka – příběh, proč není voda němá; …)
Josef Lada
- nový typ pohádky – antipohádka (např. v Pohádky naruby, Nezbedné pohádky)
- princip antip. používá i v seriálové pohádce O chytré kmotře lišce
- inspirace ve vlastním dětství – odraz v Bubácích a hastrmanech (snaha strašidla přiblížit, jsou to rozpustilí venkovští kluci a dobráčtí strejdové), pohádkách o Mikešovi (hrdiny pohádek zvířátka – kocour, prasátko, kozel, sjednocuje je Pepík Ševců – personifikace J. Lady)
- sám ilustroval své p. – typické a výrazné ilustrace; přispíval do č. Kvítko
- vymyslel i Mikeše pro své děti – dvě dcery Alena a Eva a musel jim o něm pořád vyprávět; Eva s matkou zemřely při bombardování Prahy 1945, Alena pak napsala knihu Můj táta Josef Lada a taky kreslila
Ondřej Sekora
- zvířecí pohádky
- bydlel v Králově Poli
- dílo: Ferda Mravenec
Trampoty brouka Pytlíka Ferda cvičí mraveniště Ferdův slabikář – vhodný pro začínající četbu
- nenásilně seznamuje se životem hmyzu
- první u nás vytvořil zvířecí komiks
V meziválečném období tvořili Marie Majeová, Helena Malířová, Vítězslav Nezval, …
Karel Poláček
- dílo: Edudand a Francimor (příběh školních dětí, který se prolíná s pohádkovými motivy; i večerníček)
Vladislav Vančura
- dílo: Kuba a Kuba Kubikula (úsměvné pohádkové povídání o medvědáři, medvědovi a dvou vesnicích; i večerníček)
Jan Drda
- dílo: České pohádky
František Hrubín
- dílo: převyprávěl Pohádky tisíce a jedné noci
Kráska a zvíře Špalíček pohádek (objevují se zde upravené francouzské a německé pohádky; Pohádky tisíce a jedné noci, říkadla, básničky, pohádky, 2×7 pohádek – jedna pohádka ve verších a stejná v próze, …)
Jan Zrzavý
- dílo: Jeníkovy pohádky (čmelák přivádí Jeníka do světa snů, proměňuje jej každou noc ve skřítka a provádí ho Prahou, poučení o správném životě, nadpřirozené bytosti apod.)
Jan Werich
- dílo: Fimfárum (vyšlo r. 1960 cenzurované, 1968 se všemi pohádkami, pak znovu až 1997, řada pohádek navíc vyšla samostatně (př. v souboru Úsměv klauna, Uzel pohádek, …))
- používá folklor s novým vyzněním
- neknižní aktualizovaný jazyk
V 60. letech 20. století vzniká mnoho kvalitních pohádek, prosazují se noví autoři. „Iluzorní folklor“ – řada autorů (Milena Lukešová, Olga Hejná – Žluťásek Apolenka, 33 pohádek, Ludvík Středa, Václav Čtvrtek)
Václav Čtvrtek
- řada pohádek pro televizní večerníčky, které později přepsal jako knihu
- iluzorní folklor, kam vkládá postupy pověstí
- vytýkán jazyk – používá německé výrazy (Rumcajs, ale dětem to nevadilo)
- dílo: Pohádky z pařezové chaloupky (Křemílek a Vochomůrka)
Vodník Česílko Rumcajs
- každé září v Jičíně akce Jičín – město pohádek (ve školách se nesmí zkoušet, probíhají setkání se spisovateli atd.)
František Nepil
- píše v duchu Čtvrtka
- dílo: Makový mužíček a polní žínka Evelínka,
Naschválníčci (ze života děti, skřítci, kteří schovávají věci), Já Baryk aneb Psí kalendář (rozhraní naučné a beletrie – faktografie o psech i pohádka), Štuclinka a Zachumlánek
Ludvík Aškenazy
- pohádkový cestopis Putování za švestkovou vůní aneb Pitrýsek neboli Strastiplné osudy pravého trpaslíka
V 60. letech rozvoj nonsensové (nesmyslné) pohádky.
Aleš Mikulka
- dílo: Dvanáct usmívajících se ježibab,
Pohádka o loupežníkovi, který měl rád svou maminku
- sám ilustroval
Daisy Mrázková
- sama ilustrovala
- dílo: Neplač, muchomůrko,
Haló, Jácíčku, Nádherné úterý čili slečna Brambůrková chodí po světě
Miloš Macourek
- pohádky založené na dětské fantazii, četné paradoxy, ovlivněn filmem
- dílo: Jakub a 200 dědečků
O hodném chlapečkovi, který se stal kredencí Světe, div se! Mach a Šebestová, Arabela
Olga Hejná
- dílo: Žluťásek Apolenka a 33 pohádek
V 70. a 80 letech vývoj 3 proudů vydávaných knih = oficiální, exilový a samizdatový. Autorské pohádky odmítnuty vzhledem k některým autorům (Jan Vladislav – Keltské pohádky; Vladislav Stanovský, Pavel Kohout, Ivan Binar aj.).
Zdeněk Karel Slabý a Dagmar Lhotová
- vyšly v 6 ti jazycích jen česky ne
- dílo: Pohádky na každý den (orig. Märchen für 365 Tage des Jahres)
Ladislav Dvořák: O pejskovi, který se hledá (v zahraničí)
Samizdatový sborník: Čert má kopyto (v Petlici, včetně 5 pohádek od Egona Bondyho – blízko k nonsensové pohádce, stopy gotického románu, strašidelnost, humor, laskavost).
Ota Šafránek
- dílo: Firma Hrášek a bernardýn (krásná čeština, usměvavý příběh o lásce hajného Rufuse ke stárnoucí lesní žínce)
Karel Šiktanc
- do tvorby pro děti vstoupil bás. sb. Pohádky chudé na řádky a Kapela pana Anděla
- dílo: Královské pohádky, O dobré a o zlé moci
- zachovávají charakter folkloru, pohádkový důraz položen na etiku a vztah k blízkým lidem
Patrik Ouředník
- vytváří iluzi folkloru
- dílo: O princi Čekankovi (sbírka, vymyká se těm běžným – projev zadaných úkolů, přeměna skály v zahradu, nalezení živé a mrtvé vody, získání šňůry perel apod.)
František Zborník
- dílo: O lásce k živému stromu (objevuje se motiv přírody)
Poezie pro děti
- od konce 18. st. didaktický charakter
- poezie pro mládež v Puchmajerových almanaších – pododdíl Pro dítky s básní V. Nejedlého Předlička, dále Šťastní žáci, Píseň dítěte veselého, Písnička o dobrém Karlíčku autora Josefa Raufenkrance
Jakub Jan Ryba
- Česká mše vánoční
- zabýval se morální a pratickou výchovou
- Kancionálek
- objevuje se píseň a hra
- pokrokový učitel, snažil se o hygienu ve škole – chodili se koupat atd. snaha o přirozený rozvoj, hravost, … – sousedé ho neměli rádi – přispělo to jeho sebevraždě
Karel Alois Vinařický
- venkovská tématika
- dílo: Kytky – 2 sv.; vybízí k vlastenectví, motiv řemeslných prací, rozpočítadla, veršované bajky, deklamovánky, písničky (např. Tluče bubeníček)
Josef Václav Sládek
- poprvé píše poezii určenou pouze pro děti – snaha vcítit se do psychiky dítěte, píše pod vlivem narození dcery Heleny
- píše o tom, co je dítěti blízké – rodina, zvířata, příroda
- publikuje v Lumíru
- některé verše pro děti i ve sbírkách pro dospělé např. Na prahu ráje, O dětech a s dětmi, něco ve sb. Zlatý máj
- dílo: Skřivánčí písně
Zvony a zvonky
- v poezii střídá veršované pohádky, bajky, legendy, balady
- často inspirován lidovou slovesností – např. i u námětů obsáhlých, obtížnějších jako jsou biblické apod. příklad v Petrklíčích ze Zvonů a zvonky
Josef Kožíšek
- formálně jednoduché, nenáročné básně, epické
- dílo: Na výsluní (soubor)
Polámal se mraveneček (samostatně vydané leporelo)
Karel Václav Rais
- inspirace ve vlastním dětství na venkově
- učitel – vlastenec
- čerpá látku z národní minulosti
- dílo: V září minulosti
Josef Serafínský Procházka
- přebásnil pověsti z Olomoucka a vydal je jako Král Ječmínek
Vítězslav Nezval
- koncem 30. let 20. st. zasahuje do pohádky, důraz na dětskou obrazotvornost, programem vnímání poezie všemi smysly
- ve hře se slovy využívá různé zvuky
- často neologismy – Zulukapříci
- dílo: Anička skřítek a slaměný Hubert (nonsens)
František Hrubín narozen v Brně dílo: Ladění (oddíl pro děti Do usínání)
František Hrubín obrací se k poezii pro děti po 2. sv. v., protože nesměl publikovat pro dospělé didaktické verše: Měsíce, Říkejte si abecedu, Hrajeme si celý den, Dívej se a povídej, Školákův rok) výtvané poděnty: verše k obr. J. Čapka Modré nebe, obr. J. Lady Ladův veselý přírodopis, obr. J. Mánese Mánesův orloj,obr. M. Švabinského Pasáček a sluníčka, … básně o současných dětech: Říkejte si se mnou; To je jízda, to je let!; Je nám dobře na světě veršované a prozaické pohádky: Kuřátko a obilí, Zimní pohádka o Smolíčkovi, Pohádka o Květince a její zahrádce, Pohádky z tisíce a jedné noci, Špalíček pohádek, Dvakrát sedm pohádek
Jaroslav Seifert navazuje na písňovou formu NC 1984 čerpá z dětství dílo: Koulelo se, koulelo (koloběh přírody a života, vyšla v zahr.) Maminka (vroucnost k rodičům, hlubší vztah k otci) Chlapec a hvězdy (inspirace J. Ladou) Šel malíř chudě do světa (inspirace Alšem)
60.léta 20. století
Halasovsko-nezvalovská poezie = čerpá z poezie Nezvala a Halase.
Josef Kainar civilnost verše, hovorovost také dramatik (přepracoval Zlatovláslu) sám ilustroval dílo: Říkadla Nevídáno, neslýcháno
Josef Hanzlík verše rozvíjejí dětskou fantazii dílo: Princ a želva Sněhové hvězdičky
Miroslav Florián i tvorba pro dospělé dílo: Třesky, plesky Jaro, napověz
Jiří Žáček ? dílo: Aprílová škola (situační a jaz. humor, slovní hříčky, nadsázka, snaží se zaujmout apoetického věku – starší děti, co nečtou básně) Ahoj, moře! Dobrý den, Praho Kdo si bude se mnou hrát Pro slepičí kvoč aneb Aprílová škola pro pokročilé novější: Hádanky a luštěniny; Hopsa, hejsa u lesa; Počítání oveček, …
Milena Lukešová 80. léta tvorba encyklopedií pro děti (Kambáken – s J. Kudláčkem) dílo: Bačkůrky z mechu Jak je bosé noze v rose (čestná listina IBBY) pro apoetický věk: Nahej v trní ; Bigbít a aritmetika
Jan Kašpar dílo: Tulikráska
Jan Skácel dílo: Uspávanky Kam odešly laně? Proč ten ptáček z větve nespadne? (inspirace J. Čapkem; příhody Alenky a Pepíka)
Michal Černík ? dílo: Kdy má pampeliška svátek? (přír. lyrika, chce vzbudit lásku k domovu, písňová forma) Malé a velké nebe Neplašte nám švestky Knížka malých pohádek
Skupina 42 zcivilnění autorů Ivan Blatný: Jedna, dvě, tři, čtyři, pět; Na kopané Václav Renč: Perníková chaloupka (prohloubení kontrastu dobra a zla, alegorická podoba, vítězství je podmíněno vírou v Boha), Říkejte si pohádky Jan Zahradníček: Ježíškova košilka (legendy o narození Krista a o svaté rodině) Jiří Kolář: V sedmém nebi
Experimentální poezie Josef Hiršal a Bohumila Grögerová: Co se všechno slovy poví
Sborník Ach, ta láska nebeská vydal ho Heřman a Štroblová milostná poezie zhudebněno
Ladislav Dvořák dílo: Omluvenky pro žáky poškoláky
Jiří Havel dílo: Člověče, nemrač se!
Ludvík Středa dílo: Z holubí pošty
Časopisy Sluníčko, Mateřídouška publikovat v nich Jan Vodňanský: Šlo povidlo na vandr, Hádala se paraplata, … Emanuel Frynta: Písničky bez muziky (zhudeběno)
Zhudebněné verše se zvířetem: Jan Vodňanský: Slůně stůně, Když jde malý bobr spát, Kam chodí labutě Jaromír Nohavica: 3 čuníci Zdeněk Svěrák a Jaroslav Uhlíř: Dělání všechny smutky zahání, Holubí dům, Severní vítr, Není nutno Karel Kryl Formy práce s dětmi: Kolektivní práce: knihovna počítá s tím, že zaujme více lidí — udělá nábor některé akce provádí po dohodě se školou (knih. Zajistí termín, místo a náplň; škola zajistí účast) akce by se měly konat v knihovně Exkurze měl by ji právět zkušený knihovník, který knihovnu dobře zná přijde stejná věková kategorie, děti se stejnými zájmy můžeme provádět po celé knih, nebo pouze po jednom oddělení (děti provedeme pouze po dětském oddělení a vysvětlíme jim základní pojmy); můžeme je vzít i do prostor veřejnosti nepřístupných rozdáváme při ní přihlášky do knihovny děti by si měly něco odnést (barevná záložka do knihy, …) — musí je zaujmout bývá doplněna o výstavku nových knih, časopisů, …) Předčítání může být samostatné, nebo součástí exkurze, besedy, mluvené bibliografie, výkladu, … je vhodné ukončit předčítání v napínavém okamžiku rozlišení přímé řeči od popisu nemsí být moc dlouhé můžeme je k tomu nechat potom nakreslit obrázek je vhodné na dalším předčítání zopakovat předchozí děj uvedené odkazy na použitou literaturu Beseda beseda o knize – předpokládáme, že posluchači knihu znají
- neměl by to být moholog
- může být doplněna předčítáním, soutěží, kvízy, …
— zvýšení pozornosti
- o soutěži musíme informovat předem
beseda s osobností – předem si připravíme otázky na osobnost musí být dobře připravena v bodech musíme mít přichystáno o čem budeme mluvit neměli bychom nic číst Soutěže mohou být součástí většího celku ? podmínky musí být předem dány, aby se na ně účastníci mohli dobře připravit dlouhodobá X krátkodobá musíme podrobně seznámit s podmínkami a výhrami musíme dávát pozor při vyhodnocování, aby nedošlo ke zkreslení výsledků mívají literárně-vlastivědný charakter Literární pásmo výběr literárních ukázek spojených textem umělecký přednes, sborová recitace, hudební ukázky