Sociální pedagogika – motivace k jejímu studiu
Mé důvody studia na VŠ:
Ke studiu vysoké školy jsem se rozhodnul během mého dosavadního zaměstnání, kdy jsem od měsíce dubna roku 1998 zaměstnán u Policie České republiky.
Pracuji pod Správou Severomoravského kraje na Obvodním oddělení Policie České republiky v Č. Těšíně, které spadá pod Okresní ředitelství Policie České republiky v Karviné.
Na toto oddělení jsem nastoupil po absolvování jednoleté služební přípravy na Policejní škole v Holešově, jako řadový policista hlídkové služby. Na počátku roku 2003 jsem se z důvodu další seberealizace a možnosti profesního růstu a postupu v mém zaměstnání rozhodl podat přihlášku ke studiu na Ostravské univerzitě v oboru Sociální pedagogika, prevence a resocializace v kombinované formě studia bakalářského programu, kdy jsem však nebyl přijat. K datu 1. 12. 2003 jsem byl zařazen do funkce policejního inspektora s územní odpovědností. I následující rok 2004 jsem si přidal přihlášku ke studiu, avšak ani tento rok jsem se na studium nedostal. Podal jsem proto další přihlášku v roce 2005, přijímacími testy jsem již zdárně prošel a ke studiu uvedeného oboru jsem byl přijat. Než jsem se po přijímacích testech dověděl o svém přijetí ke studiu, byl jsem k 1.2.2005 ve svém zaměstnání zařazen jako policejní inspektor určený k plnění úkolů v trestním řízení, který má za úkol zejména spisovou agendu v trestních spisech.
Přibyl tedy další důvod studia a to ten, že další kariérní postup je bez vysokoškolského vzdělání v mém dosavadním zaměstnání již skoro nemožný, neboť jsem dosáhl na nejvyšší možnou příčku, která vysokoškolské studium nevyžaduje.
Volba studijního oboru a programu
Studijní obor Sociální pedagogika, prevence a resocializace jsem zvolil z důvodu rozšíření svých odborných znalostí, které se přímo dotýkají zaměstnání, které vykonávám.
Myslím si, že studium tohoto oboru mi hodně napoví o problematice sociálních jevů,
problémů skupin a jednotlivců a jejich řešení. Tato problematika má vzájemnou vazbu s mírou kriminality ať už ve formě nejnižší, jako je nevhodné a neslušné chování, přes páchání přestupků, až po páchání nejzávažnějších trestných činů a může napomoci v pochopení jednání pachatelů či jejich nápravě, ale může napomoci i v pochopení pocitů a jednání svědků a obětí.
Myslím si, že studiem tohoto oboru se pro policistu otevírají další, dosud nepoznané cesty k nápravě, výchovné činnosti, výchovného působení a resocializaci jednotlivců, menších sociální skupin i celé společnosti.
Nezanedbatelným prvkem je i díky studiem nabytým znalostem možnost pochopení jednání jednotlivých osob, následná možnost nalezení cesty a způsobu jejich nápravy a opětovnému začlenění do společnosti.
Kombinované studium jsem zvolil, jelikož denní studium s ohledem na mé zaměstnání není dost dobře možné, prakticky nerealizovatelné.
Bakalářský program je jako nejnižší, základní stupeň vysokoškolského studia postačující pro můj další profesní růst a v případě jeho úspěšného absolvování se mi nabízí možnost pokračovat ve studiu v navazujícím magisterském programu.
Mé podmínky ke studiu
Vzhledem k tomu, že jsem se ke studiu rozhodnul až ve svých 25 letech a na studium jsem se dostal až v 28 letech, tedy v době, kdy jsem již zaměstnán, přináší mi studium další každodenní povinnosti a nároky, týkající se uspořádání priorit, volného času a dotýká se také mé finanční situace.
Svůj volný čas musím, jako převážně každý jedinec, racionálně rozdělit mezi partnerku, rodinu, přátele, přípravu na zaměstnání a své zájmy. Mé zaměstnání mi často ukrajuje, ať už menší, či větší díl z volného času a to jak ve formě času stráveného navíc v práci, tak i v čase, po který se musím pro zaměstnání připravovat studiem zákonů, předpisů, vyhlášek.
Studium a příprava na něj má tedy nyní své pevné místo v mém volném čase a zasahuje do všech dalších možností jeho trávení. Mým cílem je studium zdárně ukončit, aby volný čas, který mu věnuji nebyl zužitkován zbytečně a promarněn.
Velkým ulehčením studia bylo, že mi zaměstnavatel schválil dohodu o zvýšení vzdělání, která představuje obrovskou pomoc v oblasti času i financí. Nyní je mi doba strávená na
výuce započítávána do fondu pracovní doby, zaměstnavatelem jsou mi hrazeny cestovní výdaje včetně stravného a v předepsaném rozsahu jsou mi poskytovány volné dny k přípravě na zkoušky. Tento krok ze strany zaměstnavatele je dalším kladně motivujícím prvkem ke zdárnému zakončení studia.