Týdenní režim pro MŠ na téma Léto
PONDĚLÍ
Ráno: Příchod dětí do školky, volné hry – Ranní hry dle vlastní volby a přání dětí. Děti si zvolí, zda si budou hrát samy nebo s kamarády a vyberou si činnost, která je zajímá a uspokojuje.
Dopolední činnost : Říkanka s cvičením
Malý brouček spinkal v trávě, (dřep, spíme)
probudil se dneska právě, (do stoje, protahovat se)
protáhl si nožičky, (protahovat nohy)
hlavičku i ručičky. (protahovat hlavu a ruce)
Na nohy vzal bačkorky (ruka ukazuje na nohy)
a utíkal do školky. (běh na místě)
Tak je tady všechny máme (děti běží k paní uč.)
a hezky se přivítáme. (všichni se obejmout)
„Dobrý den!“ (uklonit se, pozdravit)
Dopolední svačina : Ovocná přesnídávka s piškoty, hruška, vitakáva, ovocný čaj
Činnost před obědem: Vybarvování obrázků s letní tématikou (viz. příloha č.1)
Pobyt venku, pohybová chvilka: Sbírání kytiček
Postup: Připravte si asi sto papírových kytiček v červené barvě. Před začátkem hry obejděte školní dvorek, lesík, zahradu a hřiště a kytičky poschovávejte na nejrůznější místa. Každou nechte z úkrytu alespoň trochu vyčnívat. Děti je poté budou hledat a sbírat, každý samostatně. Kdo shromáždí nejvíce lístků, zvítězí.
Hygiena, oběd : Před obědem si děti umyjí ruce. Při obědě jsou děti vedeny k samostatnosti a v případě potřeby paní učitelka individuálně dítěti pomůže. Po obědě si děti umyjí pusu a ruce.
- Polévka: Česneková s bramborem
- Oběd :Rybí filé v těstíčku, bramborová kaše,ovocný sirup, ovocný čaj
Odpolední odpočinek: Všechny děti si lehnou do postýlky a paní učitelka jim přečte pohádku O Sluníčku (viz příloha č.2)
Činnost po obědě: 1) Rozcvička – protažení celého těla (nohy, ruce, záda, apod.)
2) Hra na sluníčko a mráček – Děti si sednou vedle sebe do kolečka, paní učitelka přichystá malý tenisový míček (sluníčko) a větší míč (mrak). Z jedné strany dá do rukou dítěti malý míček a z druhé strany větší míč. Úkolem dětí je, aby mráček nedohonil sluníčko. Děti si po směru hodinových ručiček předávají z ruky do ruky míček a snaží se, aby se míčky nikdy nesetkaly. Hru několikrát opakujeme.
Odpolední svačinka: Mrkvová pomazánka, cereální chléb, sušenka, ovocný džus, čaj
Odpolední činnost: Výroba barevného ptáčka z papíru
Potřebujeme: karton, nůžky, pastelky, lepidlo, provázek, korálek na oko, chlupaté drátky
Postup: Karton přehneme napůl a nakreslíme na něj obrys ptáčka. Aby nám lépe ptáček držel, karton slepíme. Vezmeme chlupaté drátky a nastříháme z nich 2 nožky cca 3 cm dlouhé a přilepíme je. Ptáčka děti vybarví dle své fantazie, nakonec přilepíme očko z korálku a provázek, aby se dal ptáček zavěsit.
Venkovní aktivita: Domečky pro skřítky
Pomůcky: mech, kůra, větvičky, šišky, drobné květy, bobule a jiné přírodniny, kamínky,
Najděte místo, kde je dostatek vhodného materiálu ke stavbě malé lesní zahrádky. Povězte dětem o trpaslících nebo lesních skřítcích, kteří se objevují v pohádkách. Vybídněte děti, ať postaví pro své postavičky lesní zahrádku z přírodních materiálů. Ti šikovnější se mohou pokusit postavit i zastřešený příbytek. V zahrádce se může objevit mechová postýlka, stolek z kůry, kruhová studna z kamínků, plot z větviček atd.
Volná hra: Děti čekají při svých zájmových činnostech a hrách na příchod maminky či tatínka.
ÚTERÝ – Den dětí
Děti si na dnešní den měly přinést batůžek, vhodnou obuv na ven a pokrývku hlavy. Po příchodu všech dětí do školky dostanou všechny od paní kuchařky do batůžku láhev baleného džusu, zabalený namazaný chléb s máslem a šunkou, čokoládový croissant. Paní učitelky všem vysvětlí, co je celé dopoledne čeká a vysvětlí jim stručně podstatu oslavy Dne dětí. |
Den dětí v parku se Základní školou
1.stanoviště – Ve velkém lavoru leží na dně malé papírové rybičky, které mají na sobě přidělanou kovovou svírací sponku. Každé dítě dostane do rukou plastový prut, na jejímž konci je magnet. Úkolem dětí je chytit na magnet jednu rybičku, poté jí vytáhnout a u malého stolečku si jí společně s ostatními pastelkami nebo fixami vybarvit. 2.stanoviště – děti dostanou křídy, na chodník si mohou cokoliv nakreslit 3.stanoviště – Od jednoho bodu do druhého bodu vzdáleného cca 7 m je natažená červená stuha, která značí start a cíl. 4 děti si vlezou do hnědých pytlů a po zaznění znamení doskákat do cíle. 4.stanoviště – Jsou umístěné vedle sebe dva velké kbelíky naplněné vodou a opodál dva prázdné malé kbelíky. Děti se rozdělí do dvou družstev a každý dostane do ruky malý kelímek. Děti si stoupnou za sebe do řad. Jedno dítě vyběhne, naplní svůj kelímek vodou, běží s ním k prázdnému kbelíku a vodu vylije. Vítězem se stává to družstvo, které naplní kbelík dříve. 5.stanoviště – Je připravený slalom z 10 kuželek. Každé dítě dostane do ruky polévkovou lžíci a na ní malý plastový míček. Úkolem dítěte je projít slalom se lžičkou v jedné ruce tak, aby míček nespadl. 6.stanoviště – Z vyznačené čáry házet barevné plastové kroužky na dřevené kůly.
Děti ze základní školy u každého stanoviště individuálně pomáhají. Ke konci akce si za odměnu může každé dítě vybrat jeden z dárečků v podobě, pastelek, přívěšků na klíče, omalovánek, malých plyšových hraček apod. Hygiena, oběd : Po příchodu do školky následuje oběd. Všechny děti si pečlivě umyjí ruce, sednou si ke stolu a paní kuchařky dětem servírují jídlo. · Polévka : Čočková · Oběd: Znojemský guláš, těstoviny, angreštový kompot, ovocná šťáva, zelený čaj Odpolední odpočinek: Po převlečení do pyžámek je dětem je předčítána pohádka O Pyšném motýlovi (viz příloha č.3) Činnost po obědě: Po probuzení si děti hrají chvíli samy. Zpívání lidových písniček u klavíru – Sluníčko, sluníčko Prší, prší, jen se leje Maličká su, husy pasu Běžela ovečka Holka modrooká, nesedávej u potoka Sedí liška pod dubem Když jsem husy pásala Travička zelená Pásla ovečky S pomocí nástrojů paní učitelka určuje takt nebo metrum. Děti vše opakují a do písniček podle paní učitelky buď tleskají, nebo dupají. Při písničkách děti spolu s paní učitelkami používají také jednoduché hudební nástroje. Dřívka, triangl, bubínek, hrkátko. Odpolední svačinka: Pribináček, rohlík, meloun, ochucené mléko, džus Odpolední činnost: Tvorba letního ovoce Potřebujeme: nůžky, vodové barvy, papírové talířky, černý fix Postup: Podle výběru druhu ovoce talířek necháme celý nebo ho v půli rozstřihneme. Vodovými barvami talířek vybarvíme a v případě nutnosti dokreslíme černou fixou zrníčka
Venkovní aktivita: Školkové hřiště – k dispozici jsou dětem tříkolky, odrážedla, koloběžky. Děti si také hrají na pískovišti, prolézačkách. Volná hra: Děti čekají při svých zájmových činnostech a hrách na příchod maminky či tatínka.
STŘEDA Ráno: Příchod dětí do školky, volné hry – Ranní hry dle vlastní volby a přání dětí. Dopolední činnost : Pozdrav slunci Celou sestavu cvičíme minimálně 4x, plynule v souladu s dechem. Při cvičení s dětmi doplníme jednotlivé cviky básničkou či krátkým příběhem o sluníčku, o jeho blahodárných účincích na nás i na přírodu. Postup: 1) Základní pozicí je stoj spojný, ruce volně podél těla. 2) S výdechem spojíme dlaně před hrudníkem. 3) S nádechem vzpažíme ruce a zakloníme se. 4) S výdechem se ohneme do hlubokého předklonu, prsty nebo dlaně položíme vedle chodidel na podložku. 5) S nádechem přejdeme do vzporu dřepmo levou nohou: zanožíme levou nohu a pravou nohu posuneme mezi ruce (na plném chodidle), zakloníme hlavu. 6) S výdechem přejdeme do pozice HORY:zanožíme pravou nohu k levé noze, zvedneme pánev. 7) S výdechem přejdeme do polohy HOUSENKY: přes klik se přesuneme do vzporu ležmo -bradu a hrudník máme na podložce, pánev vysazenou vzhůru, kolena a prsty na nohou jsou opřeny o podložku, ruce jsou na podložce pod rameny. 8) S nádechem plynule přejdeme do lehu na břiše a po té do polohy KOBRY: zakloníme hlavu a pohledem směřujeme vzhůru, nohu zůstávají na podložce uvolněné. 9) S výdechem přejdeme do pozice HORY: ruce a nohy se opírají o podložku, zvednutá pánev. 10) S nádechem přejdeme do vzporu dřepmo pravou nohou: zanožíme pravou nohu a levou nohu posuneme mezi ruce (na plném chodidle), zakloníme hlavu. 11) S výdechem přinožíme pravou nohu a přejdeme do hlubokého předklonu, prsty nebo dlaně položíme vedle chodidel na podložku. 12) S nádechem vzpažíme ruce a zakloníme se. 13) S výdechem spojíme dlaně před hrudníkem. 14) Končíme základní pozicí: stoj spojný, ruce volně podél těla. Dopolední svačina : Rohlík s máslem a džemem, jablko, ovocný čaj Pobyt venku, pohybová chvilka: Výlet k řece Hned po svačince se celá třída dětí s paní učitelkami vydají na malý výlet k řece. S sebou si vezmou usušené pečivo, kterými budou krmit ryby a vodní ptactvo. Děti si utvoří dvojice, se kterými půjdou za ruku a paní učitelka opatří první dvojici vepředu a poslední dvojici vzadu reflexními vestičkami. Hygiena, oběd : Po výletě si všechny děti umyjí ruce a usednou ke stolu, kde je jim servírován oběd. · Polévka : rajská · Oběd : Uzené maso, hrachová kaše, okurek, chléb, džus, čaj Odpolední odpočinek: Děti se převléknou do pyžama a ulehají do postýlek. Následuje spánek, relaxace, odpočinek. Dětem je předčítána Pohádka vosy Vanesy ( viz příloha č.4) Činnost po obědě: Slunečná slunečnice Potřebujeme: žluté, zelené a hnědé tvrdé papíry, lepidlo, nůžky, kružítko, tužku, neloupaná semínka slunečnice Postup: 1) Po předkreslení slunečnice od paní učitelky, děti vystřihnou 2 x požadovaný tvar. 2) Vystřihnuté tvary slunečnice středy spojíme tak aby se zoubky nepřekrývaly, ale byly mezi sebou. Z hnědého papíru vystřihneme kruh, jako střed slunečnice. 3) Kruh nalepte doprostřed květu, potom ho natřete lepidlem (nejlépe lepidlem Herkules, který po zaschnutí zprůhlední) a do lepidla nasypte semínka slunečnice. Než lepidlo dobře zaschne, tak si připravíme zelený papír na stonek a list. Vystřihneme ze zeleného papíru tvar obdélníku, který následně smotáme do tvaru stonku, na konci slepíme. List vystřihneme. Poté vystřihneme list a přilepíme ho ke stonku. 4) Teď už jen nalepíme stonek ke květu a slunečnice je hotová.
Odpolední svačinka: Pudinkový dezert s džemem, ovocný salát, džus, čaj Venkovní aktivita: Hra na námořníky Hráči představují námořníky. Zvolí si jednoho žraloka. Protože paní učitelka vyhlásila: „Moře je klidné, můžete se koupat.“ Tak mohou námořníci v krásném letním odpoledni plavat v moři. Děti chodí a rukama znázorňují, že plavou. Na pokyn „pozor žralok“ začne žralok námořníky honit. Jedinou záchranou námořníků je loď, tam jsou v bezpečí. Dřevěnou loď představují stromy. Pokud se námořník chytí aspoň jednoho stromu je v bezpečí. Žralokem se stává ten, který je chycen. Volná hra: Děti čekají při svých zájmových činnostech a hrách na příchod maminky či tatínka.
Čtvrtek Dopoledne na koupališti Ráno: Příchod dětí do školky chystání se na koupaliště. Dítě musí mít – batůžek, plavky, ručník, opalovací krém, drobné kapesné, hřeben, mýdlo, letní oděv(dle počasí), pokrývku hlavy, dívky gumičky do vlasů, plovací kruh nebo křidélka. Od paní kuchařek dostanou s sebou ke svačince namazaný rohlík s pažitkovou pomazánkou, cherry rajčátka, sušenku, pitíčko. Dopolední činnost : Aktivity a hry ve vodě 1) Děti se rozestaví v malém bazénku, čelem k nim se postaví jedna z paní učitelek a předcvičuje dětem jednoduché cviky ve vodě: cviky na celé tělo, ruce i nohy. Druhá paní učitelka předcvičuje také a dohlíží na děti. 2) Na měsíci – Děti si stoupnou vedle sebe u kraje bazénu a cílem je dojít na druhou stranu bazénu co nejdelšími kroky, jako kosmonauti na měsíci. Dobré je počítat si kroky. Kdo jich měl nejvíce a nejméně? 3) Spadla lžička do kafíčka – hrají pouze větší děti, které se nebojí potopit si hlavu. Děti se postaví do kroužku a opakují říkanku po paní učitelce: ,,Spadla lžička do kafíčka, udělala bum. ,, Na slovo bum si všechny děti zacpou nos a potopí si hlavu. 4) Fontána – Děti se rozdělí do dvou družstev. Všichni se posadí na břeh a podpírají se rukama, nohy jsou ponořené do vody. Na heslo ,,Fontána,, prudce udeříte nohama o vodní hladinu. Vyhrává skupina, která udělá největší fontánu. Hygiena, oběd : Po příchodu z koupaliště si děti umyjí ruce a poté je čeká oběd. · Polévka : pórková · Oběd : žemlovka s jablky, ovocný čaj, kakao Odpolední odpočinek: Dětem je puštěna audio pohádka ,,Dubínek a letní slavnost.,, Činnost po obědě: Po spánku následuje krátká rozcvička na dětské písničky. Paní učitelka všem dětem předcvičuje a děti po ní opakuji.
Letní sluníčko Potřebujeme: tvrdý oranžový karton, 4 kusy dřevěných špachtliček, nůžky, tužku, černý fix, tavnou pistoli Postup: Na tvrdý oranžový karton si namalujeme ovál jako hlavu sluníčka a vystřihneme. Špachtličky nabarvíme oranžovou barvou, necháme zaschnout a rozstřihneme napůl. Sluníčku namalujeme oči, noc, pusu, tváře, vlásky. Pomalujeme také špachtličky jakýmikoliv motivy, poté je nalepíme k hlavě jako paprsky a sluníčko je hotové. Paní učitelky děti obchází a pomáhají jim lepit paprsky nebo kreslit motivy.
Odpolední svačinka: Malé zapékané bagetky s česnekovou, šunkovou nebo paprikovou pomazánkou, musli tyčinka, ovocný džus, čaj Odpolední činnost: Děti jdou na školní zahradu a hřiště. K dispozici jsou jim, tříkolky, koloběžky, švihadla, prolézačky, pískoviště. Každé dítě si hraje samo nebo s někým. Honzo, vstávej!Nejdříve se vyznačí startovní a cílová čára (vzdálenost záleží na dohodě). Hráči se domluví či vylosují jednoho, který se postaví do cíle, a to zády ke startu. Stane se vyvolávačem. Ostatní stojí na startovní čáře. A hra může začít. Vyvolávač oslovuje jednoho hráče po druhém se slovy: „Honzo, vstávej!“ Oni řeknou: „Kolik je hodin?“ Vyvolávač jim odpoví jedním z pokynů (viz dále), který hráč provede (napodobí zvíře). Mohou to být například tyto: jeden čapí – jeden dlouhý krok se zvednutými koleny (napodobuje čápa), jeden žabí – hráč skočí jako žába jeden sloní – jeden velký krok vpřed (jako slon, nezapomeňte na chobot) jeden slepičí – jeden malý krok na délku chodidla jeden mravenčí – malý krůček vpřed jeden račí – jeden krok zpět, eventuelně po čtyřech zpět jako rak Vyvolávač střídá jednoho hráče po druhém. Vyhrává ten, kdo je první v cíli. Čáp ztratil čepičkuVýborná hra nejen pro malé děti, které se při ní učí poznávat barvy. Hráči stojí v kruhu, jeden je uprostřed (čáp) a říká: „Čáp ztratil čepičku, měla barvu barvičku xxx“ a nějakou doplní. Každý v kruhu musí nalézt danou barvu na oblečení svém či svého kamaráda a chytit se jí. Vždy se daného kusu oděvu může chytit jen jednou (tedy při opakování barvy musí nalézt jiný). Pokud se mu to podaří jako poslednímu, vyvolává barvy (je čáp). Hru lze zpestřit tím, že děti hledají barvy nejen na oblečení, ale například i na předmětech v blízkém okolí a podobně. Volná hra: Děti čekají při svých zájmových činnostech a hrách na příchod maminky či tatínka.
PÁTEK Ráno: Příchod dětí do školky – Děti si hrají buď samy nebo ve skupince podle svých představ a zájmů. Dopolední činnost : Dětem jsou rozdány pracovní karty (viz příloha č.5), které mají za úkol vyplnit. Paní učitelky každému vysvětlí, co mají dělat a individuálně každému pomohou. Dopolední svačina : Chléb s vajíčkovou pomazánkou, ředkvičky, ovocný čaj, kakao Činnost před obědem: Dopoledne na dopravním hřišti
Na dopravím hřišti jsou nainstalované značky a semafory. Nejdříve se všechny děti i s paní učitelkami sejdou na dvorku před školkou, kde nejprve děti absolvují instrukce o tom, jak se máme na cestách chovat, jaké značky bychom měli pro naši bezpečnost znát, jaké potřebné vybavení bychom měli mít a také to, s jakým nebezpečím se můžeme při jízdě setkat. Děti pozorně výklad poslouchají a všechny informace si pamatují. Poté jim jsou kladeny otázky a oni musí správně odpovědět na každou z nich. Následuje samotná jízda na hřišti. K dispozici jsou dětem, tříkolky, koloběžky, odstrkovala. Děti musí respektovat pokyny na světelné křižovatce nebo zastavit před přechodem pro chodce. Hygiena, oběd : · Polévka : čočková · Oběd : pečené kuře, bramborová kaše, míchaný salát, čaj, ovocná šťáva Odpolední odpočinek: Dětem je předčítaná pohádka ,, O princezně Pampelišce ,,(viz příloha č.7)
Činnost po obědě: Modelování ovoce Děti si sednou ke stolku, paní učitelky každému rozdají balíček modelíny. Jedna paní učitelka si sedne do popředí, aby na ní všechny děti viděly, a názorně krok po kroku ukazuje, jak mají děti modelovat švestku, meloun, hroznové víno, hrušku a třešně. Druhá paní učitelka obchází děti kolem stolu a individuálně pomáhá těm, kteří si nevědí rady. Po dokončení si děti mohou samy vymodelovat, co chtějí.
Odpolední svačinka: Čokoládový jogurt, rohlík, třešňový kompot, ovocný čaj, džus Odpolední činnost: Hra na sluníčko Spí a spí, My si na něj zavoláme, slunce spí, tím sluníčko přivoláme. kdo ho asi probudí? Vstávej slunce začni hřát, my si s tebou chceme hrát. Postup: Děti jsou v kruhu, jedno dítě – sluníčko uprostřed – na bobečku naznačuje spánek. Ostatní chodí dokola….. spí a spí … šeptem my si na … naznačujeme volání vstávej slunce … dupeme my si s tebou … tleskáme Dítě uprostřed se probudí a vybere další sluníčko, aby se probudilo ze zimního spánku. Venkovní aktivita: 1) Hod šiškami či kamínky na cíl – třeba pařez, strom nebo nakreslenou čáru do písku – nebo do ohraničeného prostoru. 2) Kdo doskočí nejdál – děti skáčou z místa od startovní čáry – které doskočí nejdál, vyhrává. 3) Přeskok přes potok –Na zemi dvěma čarami vyznačíme „potok“, jehož šířku přizpůsobíme věku dětí. Děti potok přeskakují a nesmí se „namočit“. Potok děláme stále širší, až se mění v řeku, kterou už nepřeskočí nikdo. Vyhrává ten, kdo se namočí jako poslední.
Volná hra: Děti čekají při svých zájmových činnostech a hrách ve školce na příchod rodičů. |