Příprava na hodinu řečové výchovy
TÉMA: Vánoční svátky
CÍL: posilování primárních funkcí mluvidel, směřující k usnadnění mluveného projevu, zlepšení celkového tělesného stavu, aktivace senzomotorické pohotovosti, podpora sebevědomí a zvýšení chuti ke komunikování, nácvik měkkého hlasového začátku, rozvoj hlasové zvučnosti, síly a barevnosti, rozvíjení pohyblivosti řečových orgánů.
1.) Rytmizace s doprovodným pohybem
Koleda, koleda, Štěpáne
Koleda, koleda, Štěpáne, Sevřené pěsti s náznakem bouchání
co to neseš ve džbáně? Pochodování na místě
Nesu, nesu koledu, Pochodování na místě
upad jsem s ní na ledu, Dřep
psi se na mě sběhli, Běh na místě
koledu mi snědli. Přikládaní rukou k puse
Co mám smutný dělati, Kroucení hlavou do stran
musím jinou žebrati. Tření rukama, náznak prošení
Koledu mi dejte, Mávání rukama v upažení „létání“
jen se mi nesmějte! Kroucení hlavou do stran
Koledu mi dali, Mávání rukama v upažení „létání“
přece se mi smáli. Kývání hlavou nahoru a dolů
2.) Dechová cvičení
- Co víc voní?
– Žáci se postupně nadechují.
– Nejdříve si přivoní nosem k jablíčku a při výdechu artikulují „á“.
– Dále si přivoní nosem k perníku a při výdechu artikulují „é“.
- Napodobování meluzíny.
– Žáci se nadechují.
– Při výdechu napodobují meluzínu s artikulací „fíííííí“ a „fůůůů“.
3.) Artikulační cvičení
Hrajeme si na vánoční kapry
– Hra zaměřená na dolní čelisti.
– Žáci otvírají a zavírají ústa jako ryby.
4.) Cvičení pro rozvoj zrakového vnímání a psychomotoriky
– Děti se rozestoupí po prostoru, při hudebním doprovodu předvádí činnosti, kterými se můžou zabavit během vánočních prázdnin.
– Nejprve vymýšlejí činnosti děti sami a potom jim je učitel ukazuje na obrázcích a žáci podle ukázaného obrázku předvádějí:
– koulování – napodobování házení
– bruslení – pohyb žáků po třídě, kdy nohy napodobují bruslení
– lyžování – pohupování v bocích jako při sjezdu
– jízda na běžkách – posouvání nohou a pohyby rukou jako při jízdě na běžkách
– radost u dárků – libovolné vyjádření radosti tělem
5.) Cvičení pro rozvoj slovní zásoby a grafomotoriky
– Vypravujte co všechno vidíte na obrázku.
– Obrázek vybarvěte.
– Příloha č. 1 (Zimní chaloupka)
6.) Cvičení pro rozvoj myšlení a zrakového vnímání
– Najdete cestu ke sněhulákovi dřív než sluníčko, které chce, aby sněhulák roztál?
– Příloha č. 2 (Bludiště)
7.) Cvičení pro rozvoj zrakového vnímání, pozornosti a čtenářské dovednosti.
– Nahlas si přečteme úryvek z pohádky o Sněhurce.
– Vyhledej a vybarvi všechny písmenka P.
– Spočítejte, kolik jich je.
– Příloha č. 3 (Sněhurka)
8.) Cvičení pro rozvoj fonematického sluchu, rytmizace, slovní zásoby a gramatické správnosti
– Prohlédněte si obrázky a pojmenujte je.
– Vytleskejte slabiky a znázorněte je pod obrázek.
– Nakonec z daných slov tvořte věty.
– Příloha č. 4
9.) Cvičení pro rozvoj fonetického sluchu
– Prohlédněte si obrázky a pojmenujte je.
– Spojte dvojice, které začínají stejnou hláskou.
– Příloha č. 5 (Dvojice)
10.) Cvičení pro rozvoj slovní zásoby
– Přečtěte si slova a následně z nich tvořte věty.
– Slova: stromeček, dárky, večeře, kapr, bramborový salát, radost, napětí, procházka, večer,
sněží, nedočkavý, krásný, zabalený, překvapení, ježíšek, rodina, jít, jíst, mít, chtít, babička