Týdenní projekt pro MŠ na téma Vánoce – Metodika tělesné výchovy
Pondělí
Individuální hry a činnosti dětí
Přivítání s dětmi. Hry dle volby dětí – stavění se stavebnicí, hraní s hračkami, hraní s kostkami.
Hygiena a svačina
– 8 – 9 hod.
Dopolední činnost
Kuba řekl
Pohybový obsah: všechny druhy pohybů i zdravotní cviky, cvičení rovnováhy apod. – podle volby učitelky
Úkol: přesné provádění cviků, rychlá reakce na podnět, procvičení názvů cviků, soustředěná pozornost
Popis hry: Děti jsou volně rozptýleny na ploše, učitelka určuje cvik a sama jej předvádí i se slovním doprovodem. Děti cvik napodobují a opakují tolikrát, kolikrát určí učitelka.
Pravidla hry:
- Děti cvičí jen tehdy, je – li cvik uveden slovy „ Kuba řekl“
- Dítě, které se splete, je na chvíli vyřazeno ze hry, sedne si na lavičku a pomáhá učitelce kontrolovat ostatní.
- Děti musejí provádět cviky přesně.
Metodické poznámky: Čím méně dětí zbývá ve hře, tím rychlejší může být střídání cviků s uvedením povelu „ Kuba řekl“ nebo bez něj. Pro zpestření je možné zařazovat i některé humorné prvky – zavřít oči, otevřít ústa, „dlouhý nos“,…
Volba cviků závisí na zařazení hry do režimu dne, to znamená, že učitelka vybírá cviky filozoficky vydatnější, rychlejší nebo naopak pro uklidnění, atd
Oběd
Odpoledne
- pro některé děti si přijdou po obědě rodiče, ostatní jdou spát a poté si dokončují aktivity, které nestihly dopoledne nebo hrají další hry.
Na kocoura a myšky
Pohybový obsah: běh, pohotový přechod do lehu
Úkol: rychlá reakce na situaci, postřeh, práce ve skupině
Popis hry:
Děti jsou rozděleny na dvě skupiny o stejném počtu. Polovina dětí vytvoří kruh a postaví se do stoje rozkročného. Druhá polovina představuje myšky, které jsou uvnitř kruhu. Opodál stojí jedno dítě – kocour a předstírá, že spí. Děti v kruhu říkají:
„Lezte, myšky milé, kocour v dálce spí,
Až přijde zlá chvíle, vlezte do díry!“
Na ta slova myšky vylézají z kruhu a pohybují se volně po herně, běhají a skáčou. Kocour se probudí, zamňouká a začne myšky chytat. Ty se zachraňují tím, že se snaží vlézt zpět do kruhu nebo si alespoň lehnou na břicho pod nejbližší rozkročené dítě. Po nějaké době se děti vystřídají. Děti, které dělaly kruh myškám jako domeček se stávají myškami a mění se i kocour.
Pravidla:
- Myšky vylézají z kruhu po dokončení říkanky a vracejí se do kruhu až po zamňoukání kocoura.
- Děti při prolézání by se neměly dětí ve stoji rozkročném dotknout.
Metodické poznámky: Úlohy dětí střídáme. Můžeme vymyslet i jinou říkanku.
Můžeme hrát jak uvnitř tak i venku.
Úterý
Individuální hry a činnosti dětí
Přivítání s dětmi. Děti si hrají samy – v kuchyňce na školáky, malují obrázky.
Hygiena a svačina
- 8 – 9 hod.
Dopolední činnost
Zlatá rybka
Pohybový obsah: uchopování a podávání míče ve družstvech
Úkol: procvičení postřehu, rychlé reakce, pohotovost, uchopovací schopnosti a spolupráce s ostatními hráči ve družstvech
Popis hry: Děti sedí v těsném kruhu, nohy pokrčeny, chodidla na zemi. Uprostřed kruhu stojí hledač – zlatá rybka. Děti si pod koleny předávají míč. Pro zesílení motivace a udržení rytmu předávání míče přitom společně říkají:
Čáry máry, bič,
Ztratil se nám míč.
Zlatá rybko, víš – li oněm,
Pověz nám to, honem, honem,
Než půjdeme pryč.
Při posledním slově říkanky se podávání zastaví. Zlatá rybka, která pozorně sledovala předávání míče, zavolá jméno dítěte, o němž si myslí, že má míč. Vyvolané dítě provede rychle cvik „ kolébka vzad“, tj. spojí ruce pod koleny pokrčených nohou a zhoupne se na zádech. Objeví-li se pod jeho nohama míč, je zlatá rybka vysvobozena a smí si sednout na jeho místo. Zlatou rybkou se stává dítě, u něhož byl míč nalezen. Neuhodne-li, zůstává dále zlatou rybkou.
Pravidla:
- Při posledním slově říkanky už dítě, které má v ruce míč nesmí dále předávat.
- Po třech nezdařených pokusech se zlatá rybka vystřídá
Metodické poznámky: Všechny děti mají v průběhu hry ruce stále pod koleny, i když se míč nepředává. Při větším počtu dětí hrajeme ve dvou kroužcích, děti se tak rychleji vystřídají.
Oběd
Odpoledne
- pro některé děti si přijdou po obědě rodiče, ostatní jdou spát a poté si dokončují aktivity, které nestihly dopoledne nebo hrají další hry.
Porážení kuželek
Pohybový obsah: koulení míče na cíl
Úkol: míření na pevný cíl, odhad vzdálenosti
Popis hry:
Dvě družstva o stejném počtu dětí nastoupí v řadách proti sobě za nakreslenými čarami na podélných stranách herny nebo hřiště. Děti jendoho družstva mají v ruce míček, každý hráč druhého družstva má před sebou kuželku nebo krabici. Děti z prvního družstva koulejí míče na kuželky a snaží se je porazit. Děti druhého družstva kuželky staví a míče koulením vracejí zpět. Po třech pokusech se úlohy družstev vymění.
Pravidla:
- Zásady družstva se sčítají a vítězí družstvo s větším počtem zásahů.
- Děti za kuželkou nesmějí kuželku držet.
- Děti koulející míče musí udržovat určenou vzdálenost a nesmí překračovat čáru.
Metodické poznámky: Zpočátku mají děti míče střední velikosti, později jim dáváme malé míčky. Vyžadujeme správné uchopování a vypouštění míče.
Hra je vhodná na rovné ploše i při pobytu venku.
Středa
Individuální hry a činnosti dětí
Přivítání s dětmi. Vyrábění náramků z korálků, stavění domečků z kostek. Holky si hrají s panenkami, kluci staví z kostek věže, hrají si s dopravními značkami na koberci se silnicí.
Hygiena a svačina
- 8 – 9 hod.
Dopolední činnost
Karkulka a vlk
Děti sedí ve dvou řadách zády k sobě. Jedna řada představuje Karkulky a druhá řada vlky. Paní učitelka vypráví pohádku O Karkulce, může být i popletená, aby děti nepoznali, kdo bude honit. Kdykoli učitelka vysloví slovo Karkulka, tak družstvo Karkulek honí vlky. Pokud vysloví slovo vlk, honí vlci Karkulky. Za každé chycené dítě, se družstvu připisuje jeden bod. Vyhrává to družstvo, které má větší počet bodů. Před honěnou každému družstvu ukážeme jejich domeček, kam mají běhat, aby se zachránily. Vhodné je, zvolit si domeček asi 10 metrů za nimi na každé straně.
Oběd
Odpoledne
- pro některé děti si přijdou po obědě rodiče, ostatní jdou spát a poté si dokončují aktivity, které nestihly dopoledne nebo hrají další hry.
Na kovboje
Žáci jsou rozděleni do dvou družstev. Jedno představuje „koně“, druhé „kovboje“. Koně si kleknou a opřou se dlaněmi o zem. Kovbojové si na ně sednou a zaklíní si nohy pod jejich tělem – rukama se jich nesmí dotýkat. Na povel začnou koně vyhazovat (ne si lehat), aby jezdce setřásli. Kovboj, který se dotkne země nebo rukama koně, prohrál. Po jedné minutě se úlohy družstev vymění a vítězí družstvo úspěšnějších kovbojů.
Čtvrtek
Individuální hry a činnosti dětí
Přivítání s dětmi. Individuální péče o děti, hry dle volby dětí – stavění se stavebnicí, malování, hraní s hračkami, pinkání nafukovacím míčkem.
Hygiena a svačina
8 – 9 hod.
Dopolední činnost
Boj veverek
Pohybový obsah: běh, cvičení rychlosti, pohotovosti, uchopování předmětů
Úkol: pěstování rychlosti, pohotovosti a obratnosti, smyslu pro kolektiv
Popis hry:
Na louce na označeném úseku nejméně 10 x 10 m rozmístí učitelka asi 20 šišek stejnoměrně po celém území. Pak rozdělí děti na dvě družstva. Jedno představuje veverky, které brání své území a své zásoby, druhé družstvo jsou vetřelci. Obránci se rozestaví po hřišti a vetřelci zahájí boj. Vbíhají z různých stran do ohraničeného území, sbírají šišky a vynášejí je ven. Veverky útočníky pronásledují a chytají je.
Pravidla:
- Když dá obránce v hlídaném území útočníkovi babu, musí útočník položit na zem šišky, které má v ruce a odejít k metě, vzdálené alespoň 20 metrů (například strom, zábradlí, …), dotknout se jí a pak se teprve může vrátit do hry.
- Vetřelci odnášejí svou kořist na předem určené místo – do zásobárny.
- Po určité době učitelka hru ukončí, spočítá ukořistěné šišky, znovu je rozhází a družstva si vymění úlohy.
- Vítězí družstvo, které vynese více šišek.
Metodické poznámky: Doba hry pro obě družstva musí být stejná (5 – 10 min.). Před zahájením hry učitelka dětem vysvětlí, že každá veverka považuje kus lesa kolem svého hnízda za své území, chrání je a vyhání z něj vetřelce.
Tato hra je určena převážně pro pobyt venku.
Oběd
Odpoledne
- pro některé děti si přijdou po obědě rodiče, ostatní jdou spát a poté si dokončují aktivity, které nestihly dopoledne nebo hrají další hry.
Koulená pod překážkou
Pohybový obsah: koulení míčů pod překážkou, chytání míče, spolupráce s ostatními hráči
Úkol: postřeh při chytání míče, koulení míče uvedeným směrem a v určeném čase
Popis hry:
Dvě skupiny dětí stojí proti sobě v řadách, každé dítě má míč. Uprostřed hřiště je překážka – lano, šňůra, obrácená lavička, atd… překážka je ve výšce asi 30-50 cm. Na daný signál se děti snaží odkoulet ze své poloviny co největší počet míčků. Vyhrává skupina, která má po stanoveném čase méně míčů na své polovině.
Pravidla:
- Děti koulejí míč určený směrem a ve vymezeném prostoru.
- Začínají a končí pohyb pouze na daný signál.
Metodické poznámky: Koulíme míče pod překážkou nejprve bez omezení pravidly a časem, teprve potom přistoupíme k nácviku hry
Hra je vhodná i při pobytu venku na rovném terénu.
Pátek
Individuální hry a činnosti dětí
Přivítání s dětmi. Mezitím než přijdou všechny děti a půjdou na svačinku, si s dětmi povídáme a začneme lehkou rozcvičkou, aby se děti protáhly a rozcvičily.
Hygiena a svačina
- 8 – 9 hod.
Dopolední činnost
Kdo je silnější?
Pohybový obsah: úpoly, přetahy
Úkol: procvičení rychlé reakce, okamžité zapojení dynamické síly, obratnost
Popis hry:
Děti jsou rozděleny do dvou družstev a stojí v řadách pro sobě po delších stranách herny na startovacích čárách. Členové družstva jsou očíslovaní a děti označeni stejnými čísly, tvoří tak soupeřící dvojice. Na hřišti je po délce vyznačená středová čára a kolmo na ni jsou položena napnutá švihadla, pro každou dvojici jedno. Na povel učitelky uchopí děti švihadlo a dvojice se přetahují. Mohou se přetahovat všechny dvojice najednou nebo jen postupně podle očíslování.
Pravidla:
- Na ploše označíme kromě středové čáry i další dvě pomocné čáry ve vzdálenosti asi 2 m od středu (z každé strany jednu). Jestliže dítě přetáhne svého soupeře přes tuto pomocnou čáru, získává bod pro své družstvo.
- Děti vybíhají ke švihadlu ze startovní čáry, kterou nesmějí překračovat, až na povel učitelky, nikoliv dříve.
- Hru opakujeme alespoň třikrát, body se sčítají a vyhrává družstvo, které získalo více bodů.
Metodické poznámky: Učitelka může obměňovat výchozí startovní polohy dětí (místo stoje např. sed roznožný, turecký sed, dřep, leh, i zády do středu hrací plochy,…)Družstva by měla být sestavena tak, aby síla dětí ve dvojici byla vyrovnaná. Před soutěží družstev zařadíme přetahování jednotlivých dvojic bez vyhodnocení výsledku. Hry můžeme zařadit i při pobytu venku.
Oběd
Odpoledne
- pro některé děti si přijdou po obědě rodiče, ostatní jdou spát a poté si dokončují aktivity, které nestihly dopoledne nebo hrají další hry.
Míčové štafety
Pohybový obsah: nošení, koulení míče, driblování s míčem
Úkol: kolektivnost, manipulace s míčem, správný odhad pohybu míče
Popis hry:
Děti vytvoří družstva o stejném počtu členů. V určené vzdálenosti (6-10 metrů) má každé družstvo svou metu. První člen družstva provede stanovený úkol, předá míč dalšímu a zařadí se na konec družstva. Úkoly mohou být různé, např. kutálení míče před sebou, driblování s míčem, nesení míče v jedné ruce, nesení míče v obou dlaních za zády, skákání s míčem mezi koleny, atd…
Pravidla hry:
- Upadne-li dítěti míč, vrací se na své výchozí postavení a vybíhá znovu.
- Určený úkol musí být přesně dodržen, jinak běží dítě znova.
Metodické poznámky: Zařazujeme pouze ty prvky, jejichž techniku mají děti bezpečně zvládnout. Velikost míčů se řídí zadanými úkoly. Jako u všech závodivých her se snažíme vytvořit rovnocenná družstva dětí o stejném počtu. Hra je vhodná při pobytu venku i uvnitř.
Zdroje
- Pohybové hry dětí předškolního věku, Z. Juklíčková – Krestovská a kolektiv, 1987
- Hry pro zvládání agresivity a neklidu – Šimanovský, Zdeněk, 2002