Pedagogické principy a jejich využití v praxi
Toto téma jsem si vybral, jelikož mě jako pedagoga zaujalo a je dobré se nad ním zamyslet , jelikož na úspěchu ve výchovně-vzdělávací činnosti se podílí osobnost pedagogického pracovníka ale předpoklady vychovávaného jedince. Proto se postupně vznikal systém pedagogických principů.
Základní pedagogické principy :
Princip cílevědomosti
Je výchozím principem každé úspěšně výchovně vzdělávací činnosti.
Principem cílevědomosti rozumíme požadavek
- jasně stanovit konečné i taktické cíle výchovně vzdělávací činnosti
- stanovené cíle dostatečně zdůvodnit a motivovat
- dostatečně je objasnit vychovávanému
Princip soustavnosti
Tímto principem rozumíme :
- pedagog usiluje o rozvoj jedince
- požadavky a působení pedagoga na výchovu žáka musí odpovídat tak aby činnosti vychovávaného byly co nejsoustavnější.
Princip aktivnosti
- pedagog se při výchově má opřít o samostatnou činnost jedince
- aktivizovat, motivovat jeho poznávací, citové procesy
- soustavně ho vést k aplikaci a k praktickému využívání získaných vědomostí
Princip názornosti
- pedagog musí vycházet ze smyslového nazíraní, utvořit přímý názor
- opírat se dosavadní zkušenosti vychovávaného jedince
- rozvíjet jeho pozorování, fantazii, vnímání
Princip uvědomělosti
- označuje požadavek, aby vychovávaný jedinec probrané látce a kladeným nárokům plně porozuměl
- osvojované učivo se má v jeho vědomí odrážet ve formě jasných představ a přesných pojmů
- jedinec má probrané jevy promýšlet a na základě myšlenkových operací ( srovnávání, analýza, syntéza, indukce, dedukce) vystihovat jejich podstatu
- získané vědomosti má správně vyjadřovat, užívat odborných názvů, jasně je popsat a definovat
Princip přiměřenosti
- vyžaduje aby forma a metoda výuky , výchovy byla v souladu s věkovou vyspělostí a dosavadní úrovní jedince
- výchozím požadavkem je zachovat základní pravidla pedagogického postupu : od blízkého ke vzdálenějšímu, od známého k neznámému od jednoduchého k složitějšímu
- důležité je aby pedagog si na počátku i v průběhu zjišťoval stav vědomostí
Princip emocionálnosti
- moderní pedagogika vyžaduje stále více k aplikaci tohoto principu, který m rozumíme:
- probouzení adekvátních citových prožitků jedince
- udržovat trvale radostnou atmosféru
Princip jednotnosti výchovného působení
– Úspěšná výchova předpokládá jednotu v požadavcích i přístupech všech učitelů, s nimiž se jedinec setkává.
Princip sloučení teorie s praxí
Tímto principem se snažíme sjednotit teoretickou číst výuky s částí praktickou. Využití tohoto principu je velmi důležité pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť