Muzeum – racionalita, užitek a specifika chování spotřebitele – esej
Cílem muzea je uspokojovat potřeby a přání určitého okruhu lidí a pak dále výchovná a vzdělávací funkce. Do marketingu nepatří fyziologické potřeby (pociťujeme-li nějaký nedostatek), ale přání, pomocí nichž se potřeby uspokojují. Specifickými potřebami jsou potřeby vyššího řádu jako například navštívit muzeum.
Jak se spotřebitel rozhoduje při koupi záleží na společenské vrstvě, rodině, věku, stupni životního cyklu, povolání, vnímání, kultuře…
Kultura má nejširší a nejhlubší vliv na spotřebitele obecně. U institucí jako jsou muzea a galerie to platí dvojnásob. Kultura vyúsťuje v různé způsoby chování a rozumíme tím prostředí, které na nás jako na návštěvníka muzea bude působit. Člověk se hodně zajímá o to co kupuje (má vysoké zaujetí), ale jsou zde podstatné rozdíly mezi produkty.
Muzeum navštěvují podle mého názoru hlavně zákazníci, kteří hledají rozmanitost nebo jsou doma a mají mnoho volného času. Tito zákazníci hledají akce podle reklam, letáků a chtějí vidět pokaždé jinou expozici, ale většinou nemají k této činnosti dostatečné množství peněz.
Každý zákazník, který navštíví muzeum nejdříve popřemýšlí o nákladech se kterými je návštěva muzea spojena. Je pravdou, že jsou i volné vstupy do muzeí, ale stejně jsou tu nějaké minimální náklady jako je doprava, občerstvení…Pokud budeme rozebírat zákazníka, který navštíví muzeum ve dnech kdy není možnost volného vstupu tak je s touto návštěvou spojeno mnoho nákladů nad kterými je potřeba se trochu zamyslet.
Návštěvník muzea by měl mít sebou určitou sumu peněz podle jeho potřeby. V prvním případě by to měly být peníze na vstup do muzea dále na dopravu, občerstvení, oblečení (nějaké vkusné oblečení). Zákazník si dále může připravit peníze na suvenýry, pohlednice nebo zaplatit poplatek, aby mohl v tomto muzeu používat fotoaparát. Zákazník vydá nejvíce peněz hlavně na vstup do muzea, aby si kvůli návštěvě kupoval nové šaty tak to není vůbec racionální. Občerstvení a suvenýry si zákazník koupí jen pokud má nadmíru peněz.
Dále se zákazník bude rozhodovat o čase a ztracené hodnotě. Bude si muset vymezit čas na prohlídku, dopravu a tomu předchází i zjištění informací o muzeu (např. otevírací doba). Proto podle mého mínění, je čas, v dnešní uspěchané době hlavní příčinou proč lidé navštěvují muzeum tak „málo“. S návštěvou muzea je spojena psychika a energie zákazníka. Než se návštěvník muzea rozhodne, odhodlá a dorazí do muzea tak je to opět spojeno s mnoha činnostmi a velkou energií. Návštěvník se většinou snaží získat někoho druhého kdo s ním půjde navštívit muzeum (rodina), potřebuje hodně energie na sledování exponátů a mnoho trpělivosti na davy lidí. Po mé vlastní zkušenosti, kdy jsem navštívila Národní muzeum v jeho volném vstupu, jsem zjistila, že mám málo energie na davy lidí a málo času.
Spokojenost zákazníka je pro muzeum velice důležitá. Každý návštěvník muzea od prohlídky nebo výstavy něco očekává. Jeho spokojenost bude záležet na jeho pocitech a bude porovnávat spotřebitelský užitek s očekávanou výkonností. Návštěvníci si sami vytvářejí nějaká svá očekávání a pokud jsou očekávání uspokojena nebo jsou lepší než čekali tak je zákazník spokojen. Pokud výstava nedosáhne očekávání tak je zákazník většinou zklamán. Lidé jsou vnímavější ke stimulům, které očekávají. Pokud se zákazníkovi muzea splní očekávání tak jej většinou předá dále svým potomkům a známým. Když zákazníci šíří lepší informace o výstavě (o muzeu samotném) tak se ostatní lidé mohou začít více zajímat o toto muzeum a mohou si také naplánovat návštěvu.
S tímto tématem také souvisí spokojenost návštěvníka muzea. V muzeu může jít například o návštěvní knihu nebo knihu přání a stížností. Muzea dále zjišťují spokojenost zákazníka pomocí anket, dotazníků či telefonických dotazů. Z mé zkušenosti jsou většinou zákazníci velice neochotní vyplnit nějakou anketu nebo dotazník a na telefonické hovory také nemají chuť ani čas. Návštěvníci přece už vynaložili čas na naplánování návštěvy muzea, ukrojili si část ze svého času a nebudou (spíše nechtějí) plýtvat čas nějakým vyplňováním či krátkým rozhovorem po telefonu!!! Doba je strašně uspěchaná a marketing se stále vyvíjí….